Transportfremskrivninger i Biofuels-projektet DTU Transport Thomas C. Jensen, DTU Transport.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Advertisements

Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Kan man tænke intermodalt i Europa …hvad skal der til?
Personbiltransportens vækst vækstforudsætning. Personbiltransportens vækst faktisk udvikling.
Borgernes barrierer for brug af IT
Niels Buus Kristensen – vejen mod et dansk energisystem uden fossile brændsler N ATIONAL Ø KONOMISK F ORENING Danish Economic Society 14. oktober 2010.
 Fokuseret behandlingsforløb starter tidligt  Hurtig og god kommunikation uafhængig af tid og sted.  Overblik over patientforløbet.  Unødvendige konsultationer.
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Vestforbrænding Generalforsamling d. 4. juni 2008 Klaus Illum Ved vendepunktet ved vækstens grænser - Vækstens matematik. - Olietiden.
Udfordringer for det danske velfærdssamfund
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Energistatistik 2009.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Side Grundlæggende teoretisk statistik Kapitel E Modeller og sandsynlighedsfordelinger.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Hvorfor “timing” er vigtigt for en tobis Mikael van Deurs, PhD student.
”Energi” - Geografi © Flemming Sigh, 2007.
Finanslovforslaget for august Finanslovforslaget for 2004 Rammerne for økonomien, konjunktursituationen og indsatsen mod ledigheden Nye.
Skattereformen Baggrunden for skattereformen. Den demografiske udvikling (færre personer i den arbejdsdygtige alder) Globaliseringen (større international.
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Afløsningsopgave 2.
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
September Evalueringsmodeller v/Civilingeniør, cand. jur. Jørgen Egholm.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
Den komparative fordel ved international handel - episode 1. Baseret på rent vare-bytte, det vil sige : ingen penge & ingen valuta. TjetjenienTexas 1 Uges.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Grundlæggende teoretisk statistik
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Statistik for geografer Lektion 4. Tidsrække Analyse Proces som varierer over tid Observationer til bestemte tidspunkter Eksempler Proces som varierer.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
KM2: F141 Kvantitative metoder 2 Inferens i den lineære regressionsmodel Funktionel form 21. marts 2007.
Miljøfordele ved brug af bioethanol
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
AD-AS fortsat.
Region Midtjylland - Infrastruktur I dag - I morgen - I fremtiden Direktør Jens Egdal.
Side Driftsøkonomi Kapitel 13 Prispolitik.
Lars Aalkjær Jensen, Forskningsassistent Plantekongres 2007 A A R H U S U N I V E R S I T E T Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet Institut for Jordbrugsteknik,
Scenarier for energiforbrug og –forsyning i: REBECA ‘Renewable Energy in the transport sector using Biofuels as Energy CArriers’ Seniorforsker Kaj Jørgensen,
AD-AS – Det mellemlange sigt
Natur, miljø og landbrug Per Christensen Aalborg Universitet & Naturrådet Fokusgruppen Miljø og Trafik 25. Februar 2003.
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Nyt fra og. Nye bøger i løbet af året der gik PowerPoints.
NVF 8. juni 2005 Dias 1 DOGS-systemet Nyt adaptivt system DOGS af Steen Lauritzen.
Afleveringsopgave 1 – Opgave 3 Opgaven er baseret på artiklen “The houses that saved the world”, fra The Economist, 30/ Opstil en model for en.
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Energi og miljø - hvordan får vi mest for pengene? Plantekongres Herning 2007 Henrik Wenzel Danmarks Tekniske Universitet Institut for Produktion og Ledelse,
Plantekongres 2008 Dias 1 Forbedret fotosyntese – en vej til øget udbytte Poul Erik Jensen Laboratorium for Molekylær Plantebiologi.
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
HR Partner erfaringer – HR Partner modellen på DTU Præsentation i Personalestyrelsen den 12. april 2011 v/ HR Partner Marianne Krabbe.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Litteraturstudie af effekterne af BRT, letbaner og metro Trafikdage, 22. august 2016 Jesper Bláfoss Ingvardson, Ph.D.-studerende, DTU Management Engineering.
TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.
Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? - Et dansk empirisk studium Otto Anker Nielsen, Professor.
MOTOBA Trafikdage 2016 Uffe Ærboe Christiansen
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
Forslag til masterplan for infrastruktur
Behov for drikkevand i Region Midtjylland – udvikling i befolkning, indkomster og arbejdspladser Bjarne Madsen.
Klar til smart vækst / GATE21
Hvis Autonom Mobilitet er svaret – hvad er så problemet?
Præsentationens transcript:

Transportfremskrivninger i Biofuels-projektet DTU Transport Thomas C. Jensen, DTU Transport

Transportfremskrivninger i biofuels-projektet2DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet Formål med fremskrivningen Fundament for basisscenario for brændstofforbrug i vejtransporten Hvad er konsekvenserne af fx 10 % biofuels i vejtransporten for: –afgrøder –forarbejdningskapacitet –dyrkningsareal –…

Transportfremskrivninger i biofuels-projektet3DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet Trafikfremskrivning - grundlag Grundlæggende ny fremskrivning ligger uden for projektets rammer Valgmuligheder: 1.Energistyrelsens energifremskrivning 2007 –Trafikfremskrivningen er fra 2002 –Betydeligt lavere vækst end historisk –En helt ny fremskrivning fra 2008 baseret på EMMA har ingen information om trafikarbejde 2.DTU Transports fremskrivninger til infrastrukturkommissionen 2007 –Ingen energiinformation –Vækst nogenlunde på historisk niveau 3.Egen variant af infrastrukturfremskrivningerne –Mulighed for at ændre fx oliepris

Transportfremskrivninger i biofuels-projektet4DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet Person- og varebiler: DTU’s model ART: Trafikarbejde = bestand · årskørsel Bestand bestemmes af BNP, bilpris, oliepris og rente Årskørsel bestemmes af BNP og oliepris Samlet BNP-elasticitet: ca. 1 Samlet brændstofpriselasticitet: ca På kort sigt er elasticiteterne mindre Metode

Transportfremskrivninger i biofuels-projektet5DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet Metode fortsat Lastbiler og busser: Ingen model – ad hoc fremskrivninger Busser: 0,0 % p.a. Lastbiler: 1,5 – 3 % p.a. afhængigt af scenario

Transportfremskrivninger i biofuels-projektet6DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet Antagelser Efterspørgselsbestemt vækst i trafikken Ingen udbudsbegrænsninger (investeringer begrænser løbende trængsel) Uændret politik Uafhængighed af kollektiv trafik Infrastrukturfremskrivning ”lav vækst-scenario”: Oliepris ca. 65 $/tønde (mod ca. 40 i ”høj vækst”) BNP-vækst fra Finansministeriet (ca. 1,2 % p.a.) Lastbiler: 2,15 % p.a. Ingen information om brændstofeffektivitet og energiforbrug Alternativt scenario: Oliepris på 100 $ per tønde Lastbilvækst på 1,5 % p.a.

Transportfremskrivninger i biofuels-projektet7DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet Resulterende trafikarbejde Trafikvækst : ”Lav vækst” (65$/td) 100$/td-scenario Personbiler41 %21 % Varebiler41 %22 % Busser 0 % 0 % Lastbiler70 %45 % I alt42 %22 % Forskellen i niveauet for trafikarbejdet i 2030 er ca. 15 % Forskellen i energiforbruget vil være lidt større (Tal fra infrastrukturkommissionen er typisk højere, da væksten på statsveje antages 1 %-point højere)

Transportfremskrivninger i biofuels-projektet8DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet

Transportfremskrivninger i biofuels-projektet9DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet

Transportfremskrivninger i biofuels-projektet10DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet

Transportfremskrivninger i biofuels-projektet11DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet