Informationsarkitektur Brændpunkter og fokusområder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
7. undervisningsgang den
Hvad handler tekster om? Eksempler på brugen af automatisk klassifikation og tagging i online nyhedsmedier. Rune Stilling RDFined.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Statusrapport Statens Arkiver Danmark Nordisk ekspertseminar, Reykjavik den 2. december 2008.
Peder Ohrt Projektnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Design og arkitektur for borger.dk
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Kvantitative metoder
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 6 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 6: Informationsarkitektur.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Usability på Anvendte Metoder Kortsortering –En medstuderende Heuristisk inspektion –5 (begynder)eksperter Tænke-højt test –4 HTX-lærere.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
1 IT Service Management - JP/POLITIKENS HUS A/S IT Service Management – JP/Politikens Hus Per Palmkvist Knudsen Frank Stjerne
Fra Internet til semantisk web via taksonomier AF:Hosein Askari ITST.
Webdesign og informationsarkitektur
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Lærermiddelkultur(er)?
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Cooperative Design. Agenda Introduktion til Cooperative Design Metodegennemgang Gruppearbejde Diskussion Beyond ”the workplace”
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Medieforløb 2006 Internettet som offentlighed og læringsrum Udarbejdet af Rie, Nadja, Maha og Mette R.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
DK-CLARIN Workspace Struktur - Arbejdsbænk / Workbench Værktøj Ressource Ny ressourceEgen mappe 1DKClarin (KMIV)
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Indhold 1.Hvad er MATRIX Mobil 2.Menu Valg 3.Installation 4.Adgang.
Løsninger og teknik
BlueDoc 2.0 (C) 2003 TMA Components Web-integreret Intranet søgemaskine.
Integration mellem GIS og ESDH
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Evaluering af Udbud og Modenhed af Cloud Computing Software Teknologier Præsentation af hovedopgave og resultater Vejleder: Henrik Bærbak Christensen Af:
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Den Humanitære Online Genre Og Mads Elkær, projekt-eksamen 17. juni 2005.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Hospitalsinformationssystemer MM5 Hvad er HIS? Hvad driver udviklingen af HIS/PAS? Avancerede kliniske informationssystemer –Konteksten –Teknikken Fremtiden.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Kristian Mørk – Tekstformidling på Internet Informationsarkitektur – Lektion 9 Informationsarkitektur.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Udvikling af mobilsites Einar Gislason / FTF. Mobilsites Mobilvenlige sites.
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Projektweb og html (fortsat) Kjeld Svidt.
Organisering og navigation John Paulin Hansen Februar 05 Usability.
Usability ITU, Forår Informationsarkitektur 12. marts, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Design - brugervenlighed
Vejforvaltning med vejman.dk V/Paul Stühler, projektleder vejman.dk MapInfo konference 2006.
+ Hjemmesider Kommunikation Opbygning Sprog. + Kommunikation på hjemmesider.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Kommunikationsansvarlig
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Introsidernes betydning
Præsentationens transcript:

Informationsarkitektur Brændpunkter og fokusområder

Kristian Mørk Cand.mag. Litteraturhistorie / kommunikation. Forfatter til blandt andet ”Brugervenlighed på internettet” (Samfundslitteratur, 2002). Kommunikationskonsulent i Erhvervs- og Boligstyrelsen. Ekstern Lektor ved IT-højskolen - Design, kommunikation og medier. Redaktør af filmsitet Web-kompetencer: Projektledelse, content management, tekstformidling, usability. Mail:

Brugervenlighed/usability Brugervenlighed handler om at skabe en imødekommende, vedkommende og brugbar hjemmeside for en defineret målgruppe. Det meste arbejde med brugervenlighed falder inden for 3 områder: –Design –Funktionalitet –Informationsarkitektur

Introduktion til IA IA er arbejdet med at strukturere, organisere og navngive information, så brugerne kan finde og bruge den. IA opstår i krydsfeltet mellem brugere, indhold og kontekst. IA Brugere Indhold Kontekst IA tilfredsstiller brugerens behov for information og konkretiserer endnu ikke erkendte behov.

80/20 80% af sitets brugere kommer fra 20% af målgruppen. 80% af brugernes informationsbehov bliver dækket af 20% af indholdet. 80% af brugernes behov for navigation bliver dækket af 20% af IA. 80% af brugernes informationsbehov bliver dækket af top 20% af søgeresultaterne. 80% af arbejdet med IA skal lægges i 20% af den samlede arkitektur.

IA brændpunkter Forside: Indhold er fremhævet på forsiden. Typisk brugt af afsender til eksponering af udvalgt indhold. Søgning: Indhold findes gennem interface og resultater. Typisk brugt af erfarne brugere. Browse: Inddeling og navigation giver mulighed for at browse gennem indhold. Typisk brugt af uerfarne brugere samt til inspiration af erfarne brugere.

IA fokusområder På baggrund af brændpunkterne kan man udskille 3 vigtige fokusområder for IA: –Metadata: Data om data. –Organisering: Principper for inddelingen af data. Bygger på blandt andet metadata. –Navigation: Interface til interaktion med data. Bygger på metadata og organisering.

IA fokusområder Metadata Organisering Navigation

Metadata: Typer Iboende: Metadata der bruges til at beskrive filen. Fx: størrelse, filnavn, filtype. Deskriptive: Metadata der bruges til at beskrive filens indhold. Fx: emne(r), titel, modtager. Administrerende: Metadata der bruges til at håndtere filen. Fx: publiceringsdato, sidst rettet, status, forfatter.

Metadata: Formål Metadata skal forbinde indhold med indhold. Både inden for samme hjemmeside og hjemmesider imellem. Metadata skal forbinde bruger med indhold. Både med det indhold de leder efter, og det indhold de endnu ikke ved, de har brug for. Metadata skal følge samme principper for hele hjemmesiden og søstersites imellem.

Metadata: Brug Søgning: Metadata gør det muligt at strukturere søgningen. Fx: begrænse den til bestemt metadata og lave koblinger mellem resultater. Browse: Metadata gør det muligt at generere index, at relatere information til hinanden, at knytte an til sidens andre brugere. Personalisering: Metadata gør det muligt at knytte informationer og funktionalitet til brugerprofiler.

Metadata: 2 principper Semantisk relation: –Ækvivalens: synonym og omskrivninger. –Hierakisk: bredere/smallere begreb. –Associativ: relateret information. Klassifikation: –Emne. –Målgruppe. –Funktion.

Metadata: Eksempel Genre: Faglitteratur Kategori: EDB Forfatter: Kristian Mørk, Timme Munk Titel: Brugervenlighed på internettet Forlag: Samfundslitteratur Dato: Emne: Brugervenlighed = Usability Relaterede emner: IT, internet, computer, kommunikation, digitalt design etc. Type: Introduktion, vejledning, håndbog. Udlån: hvem, hvor ofte, hvornår Søgning: hvor ofte, andre søgninger i samme session

IA fokusområder Metadata Organisering Navigation

Organisering: M ening og mål At tydeliggøre afsenders strategiske fokus. At gøre det let for afsender at arrangere indhold. At tilgodese modtagerens behov for information. At muliggøre en god navigation.

Organisering: Udfordringer Flertydighed: flere ord/genstande kan klassificeres inden for flere kategorier. Forskellighed: informationen er sammensat af uens dele. Perspektiv: afsenderorienteret vs. modtagerorienteret, mange modtagere af samme information. Politik: interne dagsordner, magtkampe, strategier.

Organisering: Principper Eksakte principper: –Alfabetisk: kartoteker, telefonbøger, leksika. –Kronologisk: tidslinier, nyheder, tv-guides. –Geografisk: jobbaser, vejrudsigter, skema. Flertydige principper: –Emne: mest almindelig – findes overalt. –Funktion: dagligstue/kontor, tast selv. –Modtager: privat/erhverv, offentlig/privat. –Metafor: hus, kontor, skib.

Navigation: Mening og mål At præsentere indholdet for brugeren: fungere som indholdsfortegnelse. At give svar på tiltale: forudse brugernes spørgsmål til informationen, definere hvilke spørgsmål der kan stilles. At sætte funktionalitet før design.

Navigation: typer Global Underside Dokument Relateret Feature Brødkrumme Geografisk el. sprog Personificeret

Flere veje til samme sted Brugeren skal have flere muligheder for at finde samme informationen. Giver brugeren følelse af magt over informationen. For at understøtte denne følelse bør man vælge én navigationstype til ét organiserings- princip. Brugergrænseflade bør bruges til at adskille navigationstyperne. Navngivning bør være stringent og beskrivende.

Barrierer for god IA Kendskab: Organisationen kender ikke IA og dens brugbarhed. Strategisk støtte: Manglende (kvalificerede) beslutningstagere på området. Teknisk støtte: Manglende velfungerende projektorganisation. Historik: Manglende viden om best practice. Fremskrivning: Manglende viden om organisationens udvikling. Mening: Manglende viden om sidens formål.

Værktøjer og teknikker Personprofiler/Scenarier Card sorting Spørgeskema

Værktøjer og teknikker Opgave-analyse Søge-loganalyse Server-loganalyse

6 tommelfingerregler Metadata, metadata, metadata. Flere veje til samme indhold (organisering + navigation). Lad navigationstypen følge organisering og funktionalitet. Tænk i flow. Stjæl med arme og ben. Lyt til brugerne.

Gode bøger om IA Christina Wodtke: Information Architecture, New Riders Eric L. Reiss: Practical information archicture, Pearsons Education Limited Louis Rosenfeld & Peter Morville: Information Architecture, O’Reilly George Lakoff: Women, Fire and Dangerous Things, University of Chicago Press Mark Pearrow: Web Site Usability, Charles River Media 2000.