Din kontakt med det offentlige starter på nettet - hvad betyder det for dig? [kommune, logo, dato]

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Workshop hjælpeforanstaltninger til bølge 2 Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Michael Fagerlund Andersen,
Ny, offentlig myndighed – Udbetaling Danmark
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
Roller og rettigheder I Administrationsportalen
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om fritagelse af borgere fra tilslutning til Digital Post
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
NemID = den nye digitale signatur
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
E-dag 2 Netikette Persondatalov
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Optagelse på kandidatuddannelsen i medicin – du skal gøre noget!
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået?
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
INTRODUKTION. PROGRAM o Hvad er o Hvad kan jeg bruge det til? o Hvordan gør man? o Prøv selv /opgaver o NemID o ”Min side” og ”Post” o Opsamling ?
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Oprettelse af Digital Post
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Program for digital kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
Alle veje fører til handling Det nye borger.dk Jeanette Leah Vinther Vejle Bibliotek 4. oktober 2012.
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
Den ældres møde med det digitale samfund. FN’s handicapkonvention Den ældres møde med det digitale samfund - IBOS november 2014 Formålet med denne konvention.
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. OPLÆG TIL GÆSTEUNDERVISNING 2016 LØN, LÅN OG OPSPARING (Til arbejdshæftet.
Børneruden – en del af MinRude Her får du informationer fra børnehuset: - Billeder - Dagbøger fra hverdagen - Nyheder fra børnehuset - Opslag (fx husk.
SERVICE OG SAMARBEJDE I ØJENHØJDE. ”Den, der er nødt til at spørge, har ikke samme magt, som den, der kan selv” Margrethe Vestager Økonomi- og indenrigsminister.
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
KOMHEN Status for bølgeplanens resultater EDS netværksmøde november 2015.
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Bølge 4 i økonomiaftalen for 2015
Hold dit NemID for dig selv
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Hold dit NemID for dig selv
Inspirationsdag 2018 It-sikkerhed It-afdelingen i Sekretariatet
Præsentationens transcript:

Din kontakt med det offentlige starter på nettet - hvad betyder det for dig? [kommune, logo, dato]

Oplæggets indhold 1)Hvorfor digitalisering? 2)Digitaliseringen har været på vej over lang tid. 3)Hvad betyder Digital Post fra det offentlige for dig? 4)Obligatorisk digital selvbetjening – hvad er det? 5)Muligheder for hjælp og undtagelser.

Digitalisering giver dig fordele og sparer penge for det offentlige Med selvbetjening kan du springe køerne over. Digital Post fra det offentlige sparer dig for mapper i reolen. Mange bruger i forvejen netbank eller køber varer på nettet. Sikkerheden er høj, når du kommunikerer digitalt med det offentlige, fordi du logger på med dit NemID. Når vi bruger nettet, sparer det offentlige penge, som kan bruges til fx sundhed, undervisning eller omsorg.

Mange års arbejde for den digitale offentlige sektor

Digitaliseringsstrategien for den offentlige sektor,

Borger.dk - forsiden

Digital Post fra det offentlige og digital selvbetjening

Digital Post Fra 1. november 2014 skal borgerne kunne modtage Digital Post. Med Digital Post kan du: Modtage post fra det offentlige digitalt - fx indkaldelse til bilsyn, indkaldelse til undersøgelser og behandling på sygehuset, pensionsmeddelelser m.m. Sende Digital Post til det offentlige. Gemme din digitale post, så du slipper for ringbind. Opbevare dokumenter og breve sikkert. Gøre Danmark grønnere. Være med til at spare samfundet for op mod 1 mia. kr. årligt.

Hvem skal kunne modtage Digital Post? Dem, der kan kommunikere digitalt, skal gøre det Dem, der har svært ved det, får hjælp Dem, der slet ikke kan, kan blive fritaget.

Digital post på borger.dk – sådan ser det ud

Tilmeld dig Digital Post Det er en god idé at tilmelde dig Digital Post allerede nu Du tilmelder dig Digital Post på borger.dk eller e ‐ Boks.dk Du vælger selv, om du helst vil tjekke din digitale post på borger.dk eller på e-Boks.dk Du behøver kun tjekke din digitale post ét af stederne Hvis du ikke selv tilmelder dig Digital Post fra det offentlige, bliver du automatisk tilmeldt fra den 1. november.

Hvordan indføres Digital Post? Del 1 Borgere, der ikke er tilmeldt Digital Post, har fået et papirbrev med orientering om obligatorisk Digital Post. Det har siden foråret 2014 været muligt at blive fritaget fra Digital Post fra det offentlige, hvis man lever op til en eller flere af fritagelsesgrundene. De borgere, der ikke selv har tilmeldt sig Digital Post, vil efter 1. november 2014 automatisk begynde at modtage post fra det offentlige digitalt.

Hvordan indføres Digital Post? Del 2 Efter 1. november 2014: Hvis du har modtaget Digital Post, men ikke har været logget på, får du et papirbrev med orientering om, at der er ny Digital Post. Der udsendes kun ét papirbrev til hver enkelt borger med advisering om, at der er ulæst Digital Post. Hvis du ikke kan tilgå din digitale post, kan du søge om fritagelse i borgerservice.

Fritagelse De borgere, der ikke kan benytte Digital Post, har kunnet blive fritaget siden 1. marts Man kan søge om fritagelse i borgerservice.

Fritagelseskriterier Du kan blive fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige, hvis du: Ikke har adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse i dit hjem eller opholdssted. Har en fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, som hindrer dig i at modtage post digitalt. Er registreret som udrejst af Danmark. Er blevet hjemløs. Har sproglige vanskeligheder. Har praktiske vanskeligheder ved at skaffe NemID.

Husk at tjekke, om du har fået Digital Post fra det offentlige Digital Post har samme retsvirkning som papirpost. Huske at tjekke, om du har modtaget Digital Post. Ellers risikerer du at overse vigtige meddelelser. Du kan få besked på og på SMS, når du har modtaget ny Digital Post. Husk at oplyse din adresse og dit mobilnummer under ‘Indstillinger.’ Det er ikke al post fra det offentlige, der kan sendes digitalt. Du skal derfor fortsat tjekke din almindelige postkasse.

Obligatorisk digital selvbetjening Folketinget har vedtaget, at din kontakt med det offentlige på en række områder skal foregå på nettet. Det betyder at: –Dem der kan kommunikere digitalt, skal gøre det –Dem, der ikke kan, får hjælp på anden vis, fx i borgerservice De første områder blev digitale i 2012, og frem mod 2015 kommer flere områder til.

Digital selvbetjening Bølge 1 (1. december 2012) Anmeldelse af flytning Ansøgning om optagelse til en plads i dagtilbud Ansøgning om indskrivning i folkeskolen Ansøgning om optagelse af børn i skolefritidsordning Ansøgning om sundhedskort Ansøgning om EU-sygesikringskort Book i naturen Betaling af jagttegn, jagt- og riffelprøve Ansøgning via optagelse.dk Tilbagebetaling af SU-lån

Anmeldelse af udrejse Ansøgning om navne- og adressebeskyttelse Ansøgning om lån til betaling af ejendomsskat Ansøgning om økonomisk fripladstilskud i dagtilbud Skift læge Ansøgning om begravelseshjælp Anmeldelse af forekomst af rotter Anmodning om foretagelse af begravelse eller ligbrænding Ansøgning om støtte til kropsbårne hjælpemidler Ansøgning om vielse – prøvelse af ægteskabsbetingelserne Ansøgning om navngivning og navneændring Erklæring om faderskab Anmeldelse af cykeltyveri Ansøgning om kørekort Ansøgning om pas Ansøgning om privat straffeattest Ansøgning om kunststøtte fra Statens Kunstfond Ansøgning om kunststøtte fra Statens Kunstråd Forskudsopgørelse Årsopgørelse for almindelige skatteydere Udvidet selvangivelse Selvangivelse for udenlandsk indkomst Selvangivelse for begrænset skattepligtige Genoptagelse af årsopgørelsen Indbringelse af klager på miljøområdet Kommunernes udlån og udleje af lokaler Digital selvbetjening Bølge 2 (1. december 2013)

Digital selvbetjening Bølge 3 (1. december 2014) Anmeldelse og ansøgning vedrørende våben og eksplosive stoffer mv. Ansøgning om byggetilladelse mv. og anmeldelse af byggearbejde Ansøgning om anvisning af lokaler og udendørsanlæg Meddelelser vedrørende affaldsordninger Anmeldelse og ansøgning om forældremyndighed, barnets bopæl, samvær mv. Anmodning om separation og skilsmisse og ægtefællebidrag Erklæringer mv. om fader- og medmoderskab Ansøgning om adoption Ansøgning om børnebidrag Ansøgning om ægtefællebidrag under ægteskabet Ansøgning om lån til beboerindskud Ansøgning om særlig råden over private fællesveje (opgravning, ledningsarbejde mv) Ansøgning om særlig råden over offentlige veje (opgravning, ledningsarbejde mv) Ansøgning om parkeringstilladelser Indgivelse af oplysning om personer tilmeldt i en bolig Anmodning og lokalvejviser- og markedsføringsbeskyttelse Anmodning om enkeltstående ubeskyttede standardoplysninger fra CPR Anmodning om attestationer efter CPR-loven Ansøgning om boligstøtte Ansøgning om folkepension Ansøgning om opsat pension Ansøgning om førtidspension (beregning og udbetaling) Ansøgning om opkrævning af underholdsbidrag Ansøgning om børnetilskud mv. Ansøgning om varmetillæg Ansøgning om barselsdagpenge Ansøgning om børne- og ungeydelse

Et eksempel – vielse

Et eksempel – meld udrejse

Du kan også bruge din smartphone, computer eller tablet. Log på med din NemID.

Hjælp at hente Få hjælp på borgerservice. Bibliotekerne kan også hjælpe. Telefonsupporten ”1881” / kan svare på spørgsmål om brugen af borger.dk Læseadgang for en pårørende til din digitale post. Hjælpeunivers på borger.dk: spørgsmål/svar (FAQ), trin for trin vejledninger og video, ”Er du klar”-funktion.

Muligheder for fritagelse og hjælp på anden vis De borgere, der ikke kan benytte Digital Post, har kunnet blive fritaget siden 1. marts Man kan søge om fritagelse i borgerservice. Digital selvbetjening: Den myndighed, du skal kommunikere med, skal tilbyde dig et alternativ, hvis du trods hjælp og vejledning ikke kan bruge den digitale selvbetjening.

Muligheder for at lære mere om at bruge it Kurser og hjælp på biblioteket Kurser hos oplysningsforbundene (AOF, DOF, FOF, LOF, Netop) Datastuer og anden it-undervisning hos Ældre Sagen og Ældremobiliseringen Spørg den boligsociale projektleder om it-hjælp, hvis du bor i en almen boligafdeling med et boligsocialt projekt.

Spørgsmål? - Læs mere på borger.dk