STUDIEKOMPETENCER I GYMNASIET EFTER REFORMEN – LÆREREN, ELEVEN, BIBLIOTEKAREN Lars Qvortrup Middelfart 23. oktober 2007
Disposition 1.Studiekompetencer og vidensformer 2.Informationskompetencer og mediedannelse 3.Udviklingstendenser 1.Folkebiblioteker 2.Institutionsbiblioteker 4.Gymnasiebibliotekarer: Kompetencebehov og efteruddannelse 5.Hvad kan Danmarks Biblioteksskole bidrage med?
Studiekompetencer og vidensformer
Empiri
Studiekompetencer og vidensformer Empiri Metode
Studiekompetencer og vidensformer Empiri MetodeTeori
Studiekompetencer og vidensformer Empiri MetodeTeori Metafysi k
Studiekompetencer og vidensformer Sag: Fænomenet som centrum Fag: Faget som optik på fænomenet Vidensniveauer: empiri metode teori videnskabsteori/metafysik
Studiekompetencer og vidensformer Sag Hum Samf Nat 1234 Empiri Metode Teori Videnskabsteori/ metafysik
Studiekompetencer og vidensformer Sag Hum Samf Nat 1234 Empiri Metode Teori Videnskabsteori/ metafysik Tværfagligt lærings- og læringsressource center
Informationskompetencer og mediedannelse
CIO Innovation Forum
Informationskompetencer og mediedannelse CIO Innovation Forum
Informationskompetencer og mediedannelse CIO Innovation Forum
Informationskompetencer og mediedannelse CIO Innovation Forum
Informationskompetencer og mediedannelse CIO Innovation Forum
CIO Innovation Forum: Handlingsplan, 1
CIO Innovation Forum: Handlingsplan, 2
Informationskompetencer og mediedannelse
portfolio til håndtering af selvtilrettelagt læring Den livslangt lærende arbejdstager Bourgeois (det arbejd. menneske) Portfolio som offentligt disk.- medie Den myndige medieborger Citoyen (det offentlige menneske) Portfolio som selviscenesæt-telse Den private mediebruger Homme (det private menneske)
Informationskompetencer og mediedannelse portfolio til håndtering af selvtilrettelagt læring Den livslangt lærende arbejdstager Bourgeois (det arbejd. menneske) Portfolio som offentligt disk.- medie Den myndige medieborger Citoyen (det offentlige menneske) Portfolio som selviscenesæt-telse Den private mediebruger Homme (det private menneske)
Informationskompetencer og mediedannelse Lærings- ressourcer... Den livslangt lærende arbejdstager Bourgeois (det arbejd. menneske) Wikipedia, surfing...Den myndige medieborger Citoyen (det offentlige menneske) Blogging, SMS...Den private mediebruger Homme (det private menneske)
Udviklingstendenser, folke- og institutionsbiblioteker
Mediateket/oplevelsesbiblioteket
SYMBOL INDEKSIKON TEGN ”Ligner””Forårsaget af”Konvention Billeder, film…Spor, leg, spil… Skrift (abstrakt – og frit kombinerbar)
Netværksbiblioteket
Web 2.0 Mediering og remediering Digitaliserede kulturarvsinstitutioner
Netværksbiblioteket Web 2.0 Mediering og remediering Digitaliserede kulturarvsinstitutioner Informations-repræsentationen er uafhængig er den fysiske information Biblioteket som institution versus biblioteket som (digital) funktion
Vidensbiblioteket
Bibliotekstendenser, institutionsbiblioteker
Tendens 1: –Fra semiuafhængig organisation med fokus på håndtering af fysisk samling –Til åben, netværksbaseret organisation ind i institutionen og ud i det globale informationssystem
Bibliotekstendenser, institutionsbiblioteker Tendens 1: –Fra semiuafhængig organisation med fokus på håndtering af fysisk samling –Til åben, netværksbaseret organisation ind i institutionen og ud i det globale informationssystem Tendens 2: –Fra generel informationsleverandør –Til individualisering og personalisering af vidensadgang
Bibliotekstendenser, institutionsbiblioteker Tendens 1: –Fra semiuafhængig organisation med fokus på håndtering af fysisk samling –Til åben, netværksbaseret organisation ind i institutionen og ud i det globale informationssystem Tendens 2: –Fra generel informationsleverandør –Til individualisering og personalisering af vidensadgang Tendens 3: –Fra vidensdepot –Til ”Learning Ressource Centre”
Gymnasiebibliotekarer: Kompetencer og efteruddannelse
De mange biblioteksformer –Videnshåndtering –Multimedialitet –Netværksoperatør
Gymnasiebibliotekarer: Kompetencer og efteruddannelse De mange biblioteksformer –Videnshåndtering –Multimedialitet –Netværksoperatør Den digitale formidling af kulturarven
Gymnasiebibliotekarer: Kompetencer og efteruddannelse De mange biblioteksformer –Videnshåndtering –Multimedialitet –Netværksoperatør Den digitale formidling af kulturarven Styrkelse af elevernes informationskompetencer og mediedannelse
Gymnasiebibliotekarer: Kompetencer og efteruddannelse De mange biblioteksformer –Videnshåndtering –Multimedialitet –Netværksoperatør Den digitale formidling af kulturarven Styrkelse af elevernes informationskompetencer og mediedannelse Biblioteket som ”Learning Ressource Centre”
Hvad kan Danmarks Biblioteksskole bidrage med?
”…der efterspørges informationskompetencer for folkeskole- og gymnasieelever”, ”undervisningen forventes i stigende grad understøttet af digitale ressourcer” ”Der er med andre ord brug for: –En styrkelse af skole- og gymnasiebibliotekerne –En styrkelse af samspillet mellem skole- og folkebiblioteker –En styrkelse af skole- og gymnasiebibliotekarernes uddannelses- og efteruddannelsesmuligheder –En prioritering af den direkte undervisningsindsats for at styrke elevernes (især digitale) informationskompetencer –En ændring og udvidelse af skolebibliotekarens rolle til at være en slags ”information and knowledge manager” for skolens digitale informations- og vidensressourcer.”
Hvad kan Danmarks Biblioteksskole bidrage med? ”…der efterspørges informationskompetencer for folkeskole- og gymnasieelever”, ”undervisningen forventes i stigende grad understøttet af digitale ressourcer” ”Der er med andre ord brug for: –En styrkelse af skole- og gymnasiebibliotekerne –En styrkelse af samspillet mellem skole- og folkebiblioteker –En styrkelse af skole- og gymnasiebibliotekarernes uddannelses- og efteruddannelsesmuligheder –En prioritering af den direkte undervisningsindsats for at styrke elevernes (især digitale) informationskompetencer –En ændring og udvidelse af skolebibliotekarens rolle til at være en slags ”information and knowledge manager” for skolens digitale informations- og vidensressourcer.”
Hvad kan Danmarks Biblioteksskole bidrage med? ”…der efterspørges informationskompetencer for folkeskole- og gymnasieelever”, ”undervisningen forventes i stigende grad understøttet af digitale ressourcer” ”Der er med andre ord brug for: –En styrkelse af skole- og gymnasiebibliotekerne –En styrkelse af samspillet mellem skole- og folkebiblioteker –En styrkelse af skole- og gymnasiebibliotekarernes uddannelses- og efteruddannelsesmuligheder –En prioritering af den direkte undervisningsindsats for at styrke elevernes (især digitale) informationskompetencer –En ændring og udvidelse af skolebibliotekarens rolle til at være en slags ”information and knowledge manager” for skolens digitale informations- og vidensressourcer.” ”Danmarks Biblioteksskole vil snarest indlede forhandlinger med de relevante parter…”
TAK