Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 1 of 44 Vejforum 2012 Udpegning af sorte pletter på basis af Data fra Kørende Biler Niels.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Produktionsøkonomi Planteavl 2013
Prospekt. Ideen •Casa della filosofia er navnet på en forening, der giver almin- delige mennesker mulighed for at have brugsret til et hus i Italien på.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Velkommen hos Juvel A/S
Transport på landet Konference 5.november Transport på landet • Kompliceret • Ingen nemme løsninger • Mangler nytænkning Tendens: Find selv på løsninger.
Dataopsamling og GPS-styring
Niels AgerholmJørgen Møller Mobilitet og personbefordring i landdistrikter Resultater fra forskningsprojektet ’Landdistrikternes Transportbehov’ (Favrskovundersøgelsen)
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Sortering af affald Dato: 17. december Agenda Sortering af affald Dato: 17. december 2010 TNS Gallup A/S Kontaktperson Celia Paltved-Kaznelson Danmarks.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
ITS Platform: Ide, indhold & Status
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.

Status for hele projektet - præsentation af de første data fra forældrespørgeskemaerne. Christina T. Ryborg.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Bro over Munksjön - Jönköping
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Indhold Kort om sundhedsprofilen Hvad kan man bruge sundhedsprofilen til? Udvalgte data Hvordan skal den læses? Kommunikationsstrategi 2.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Testeksperiment EVAluering November 2007 | Henrik Brønnum-HansenSide 1 CEEH Interessentforum 26. november 2007 Henrik Brønnum-Hansen Et testeksperiment.
Status på vej og trafikområdet Ved direktør Tony Christensen.
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Nye genetiske parametre for ydelse Anders Fogh og Kevin Byskov.
22 år med succes med biogas til kraftvarme Lemvig Kommune Danmark
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Mød Aalborg Universitet
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Fundamentale datastrukturer
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 1 of 31 Vejforum 2012 Adaptiv Signalstyring i Aalborg – Effekt på trafikafviklingen Niels Agerholm Adjunkt Trafikforskningsgruppen.
Aalborg University - Denmark Intelligent Farttilpasning INFATI Bente Schmidt Nielsen Projektleder Aalborg Universitet.
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Nordjyllands Amt Intelligent Farttilpasning INFATI Ian Berg Sonne Nordjyllands Amt.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
1 Computersimuleringer af Molekylære Systemer Ulf Rørbæk Pedersen Ph.D. studerende ved Center for glas og tid Roskilde Universitetscenter.
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Præsentationens transcript:

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 1 of 44 Vejforum 2012 Udpegning af sorte pletter på basis af Data fra Kørende Biler Niels Agerholm Adjunkt, Projektleder

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 2 of 44 Vejforum 2012 Agenda Kort intro til sorte pletter Om projektet Metoden Floating Car Data Videnskabelig baggrund Datakilder Plan og status

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 3 of 44 Vejforum 2012 En sort plet: definition En lokalitet, der er mere uheldsramt end det skulle forventes, når der tages hensyn til vejindretning, udstyr & trafikmængder

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 4 of 44 Vejforum 2012 Hvorfor er sortpletudpegning og –forbedring vigtig? Trods markant forbedret trafiksikkerhed omkommer mere end personer hvert år på de europæiske veje Sortpletforbedring er en af hjørnestenene i trafiksikkerhedsarbejdet Hvor det er gennemført, har det vist gode effekter

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 5 of 44 Vejforum 2012 Hvorfor er sortpletudpegning nødvendig? Sortpletudbedring – effekt Bedste bud95% konf. interval Personskade uheld-33%(-36;-30) Materielskadeuheld+0%(-27;+38) The Handbook of Road Safety Measures - Second Edition (2009)

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 6 of 44 Vejforum 2012 Behov for nye metoder Hvor dækkende er de officielle uheldsstatistikker? Store udsving fra land til land Mørketallet afhænger kraftigt af trafikanttypen Mørketallet er stort! En særlig dansk udfordring Dette er understøttet af mindre studier Uheldsregistrering i Danmark Antal tilskadekomne Politi9,6606,897 Politi & Hospital46,07547,792 Politirapporteret andel 21%14%

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 7 of 44 Vejforum 2012 Behov for nye metoder Hvor dækkende er de officielle uheldsstatistikker? Store udsving fra land til land Mørketallet afhænger kraftigt af trafikanttypen Mørketallet er stort! En særlig dansk udfordring Dette er understøttet af mindre studier Uheldsregistrering i Danmark Antal tilskadekomne Politi9,6606,897 Politi & Hospital46,07547,792 Politirapporteret andel 21%14% Men 2007 Cyklister6% Bløde trafikanter samlet set9%

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 8 of 44 Vejforum 2012 Behov for nye metoder? Mindre danske studier understøtter behovet for nye metoder Kun 10-12% af personskadeuheldene blev anmeldt Specielt kneb det med at registrere de unge tilskadekomne Ved en trad. sortpletudpegning blev kun 5/15 kryds udpeget både baseret på politi- og skadestueindberetninger En del sorte pletter registreres forkert, pga. den lave registreringsgrad (Andersen & Sørensen 2004; Jørgensen & Bach 2007; Bunton & Celis 2009))

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 9 of 44 Vejforum 2012 Hvad med hospitalsdata Lokalisering af uheld har sjældent prioritet Diverse systemer i regionerne Stadigt bagudskuende Måske en fremtidig mulighed?

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 10 of 44 Vejforum 2012 Metoden kort I princippet arealbaseret konfliktstudieteknik Baseret på Floating Car Data (FCD) Ideen er, at potentielle sorte pletter resulterer i mere markante opbremsninger end ellers Mange decelerationer på en lokalitet indikerer en sort plet Et mindre studie viser, at ryk (ændring i accelerationen) giver et mere klart billede En fremadskuende tilgang (man behøver ikke at vente på at ulykken er sket) Derfor nødvendig, hvis man vil nå 0-Visionen

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 11 of 44 Vejforum 2012 Udpegning af sorte pletter ved hjælp af GPS-data Aalborg Universitet, Trafikforskningsgruppen Finansieret af Det Frie Forskningsråd | Teknologi & Produktion November 2011 – Januar 2014 Projektleder: Niels Agerholm

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 12 of 44 Vejforum 2012 I princippet arealbaseret konfliktstudieteknik Inspireret af Svensson & Hydén 2006

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 13 of 44 Vejforum 2012 Konfliktindikator I princippet kan sammenstød undgås på 3 måder: Decelerere Accelerere Sideværts undvigelse Deceleration (og ryk) er i fokus: Intuitivt Kraftig svingning er svært at adskille fra ufrivillige svingning Støtte fra litteraturen: 72-98% af alle undvigelsesmanøvrer (Horst 1984, Hydén 1987, Hantula 1994, Nygård 1999)

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 14 of 44 Vejforum 2012 Floating Car Data Data fra kørende biler Lokalisering kan bestemmes af GPS og/eller GSM/GPRS netværk (mobilnet) Data kan indsamles med: On Board Units (ofte til forskning eller lignende) Smartphones Navigationsanlæg Enheder til flådestyring Etc.

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 15 of 44 Vejforum 2012 Decelerationer & Ryk HastighedAccelerationRyk v1 v2v2-v1 v3v3-v2(v3-v2)-(v2-v1) v4v4-v3(v4-v3)-(v3-v2) v5v5-v4(v5-v4)-(v4-v3) HastighedAccelerationRyk m/sm/s 2 m/s

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 16 of 44 Vejforum 2012 Hastigheder, Decelerationer & Ryk

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 17 of 44 Vejforum 2012 Speed, Decelerations, and Jerks Planlagt deceleration!!!

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 18 of 44 Vejforum 2012 Fund af tærskelværdier Der er tydelig forskel på Ryk (og evt. deceleration) afhængig af, om opbremsningen er frivillig eller ufrivillig Der er stor individuel forskel Der skal søges en model, der kan håndtere dette Mindst to mulige tilgange

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 19 of 44 Vejforum 2012 Løsning 1: finde knækket på en fraktil/Rykkurve

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 20 of 44 Vejforum 2012 Løsning II: finde forskelle på Ryk Inspireret af Bagdadi & Várhelyi 2012

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 21 of 44 Vejforum 2012 Videnskabelig Baggrund (Salusjärvi 1981) Nygård (1999) Svendsen et al. (2008) Bagdadi & Várhelyi (2011)

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 22 of 44 Vejforum 2012 Salusjärvi: På samfundsniveau Finland 1981 Undersøgte sammenhængen mellem hastighedsvariation og risiko Baseret på en række finske forsøg med hastighedsgrænser i perioden 1962 – 1978 Når gennemsnitshastigheden forøges, stiger hastighedsvariationen markant! Jo højere hastighedsvariation, des flere alvorlige uheld!

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 23 of 44 Vejforum 2012 Nygård Finland 1999 Målet var at finde alvorlige konflikter på baggrund af FCD 70 chauffører Hver kørte 50 km med GPS registrering og en en erfaren konfliktobservatør Sammenlignede størrelsen på Decelerationerne og Rykkene med konfliktobservationerne Fandt at Ryk gav den bedste sammenhæng Fandt at Ryk ifm. en alvorlig konflikt adskilte sig markant fra Rykket ved en frivillig opbremsning

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 24 of 44 Vejforum 2012 Svendsen et al. Danmark 2008 Data fra Spar På Farten (SPF) Testede Sort Plet identifikation i lille målestok Bekræftede Nygårds Ryk-baserede tilgang 94 chauffører, Ryk Meget fokus på chaufførernes forskellige kørestil Fandt 12 lokaliteter med ≥ 4 Ryk Brugte lavfrekvent FCD (1 Hz) Han fandt også, at frekvensen påvirkede grænseværdierne markant

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 25 of 44 Vejforum 2012 Bagdadi & Várhelyi Snarere et input til metoden: Sverige 2011 Baseret på FCD fra ISA forsøget i Lund ( ) Data fra 166 biler Spørgeskemadata (Bl.a. om uheldsdata) Fandt en sammenhæng mellem antallet af store Ryk og uheldsrisikoen Kørsel med mange Ryk forøgede risikoen med ca. 13% Dog usikkerhed om validiteten af dette

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 26 of 44 Vejforum 2012 Udvalgt datakilde ITS Platform

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 27 of 44 Vejforum 2012 ITS Platform Nordjylland & mulig fortsættelse OBU, Backend Server og et antal Applikationer 420 biler Køre i > 1 – 1.5 år Skal gerne fortsætte på kommercielle vilkår efter Parkering Kørselslog Trafikinformation TrafikStatistik

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 28 of 44 Vejforum 2012 FCD from ITS Platform 10 Hz 420 biler Accelerationsdata Ca mia. accelerationsdata Aggregering vil være nødvendig

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 29 of 44 Vejforum 2012 Næste store opgave At adskille de ufrivillige ryk fra de frivillige & At tage hensyn til forskellige køremåder (måske) At skelne mellem ’rigtige’ konflikter og datafejl

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 30 of 44 Vejforum 2012 Eksempler på data og datafejl

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 31 of 44 Vejforum 2012 Antageligt konflikter

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 32 of 44 Vejforum 2012

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 33 of 44 Vejforum 2012

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 34 of 44 Vejforum 2012

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 35 of 44 Vejforum 2012 Forkerte observationer

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 36 of 44 Vejforum 2012 Bump er en udfordring

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 37 of 44 Vejforum 2012 Forkerte observationer

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 38 of 44 Vejforum 2012 Dårlig GPS data en anden

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 39 of 44 Vejforum 2012 Forkerte observationer

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 40 of 44 Vejforum 2012 Man kan godt bremse kraftigt uden at der er tale om et stort ryk

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 41 of 44 Vejforum 2012 Forkerte observationer

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 42 of 44 Vejforum 2012 Sammenfatning AAU udvikler et værktøj til udpegning af sorte pletter baseret på FCD Data er under indsamling Teori er indsamlet Principper for data er opstillede Storskalaanalyser pågår fra ultimo 2012

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 43 of 44 Vejforum 2012 Aalborg Universitet og trafiksikkerhedsforskning To forskningsprojekter med forskellige tilgange og samme mål: Baseret på Ryk fundet i FCD Baseret på vejkarakteristika

Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 44 of 44 Vejforum 2012 Tak Niels Agerholm Trafikforskningsgruppen Aalborg Universitet