Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

ITS Platform: Ide, indhold & Status

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "ITS Platform: Ide, indhold & Status"— Præsentationens transcript:

1 ITS Platform: Ide, indhold & Status
Niels Agerholm

2 Niels Agerholm - www.itsplatform.dk
Indhold Hovedindhold Applikationer Perspektiver Niels Agerholm -

3 Hovedindhold ITS Platform
Åben testplatform til ITS applikationer Platformen muliggør test af nye ITS applikationer til ca. 20 % af fuld pris 3. part kan teste applikationer ITS Platform består af: OBU i knapt 500 biler med en række funktioner: GNSS Accelerometer Gyro WLAN GPRS Backend server Digitale kort Mapmatchingalgoritmer Niels Agerholm -

4 Niels Agerholm - www.itsplatform.dk
Digitalt kort Both the OBU and the backend server contain a specially designed digital map of all roads in region Northern Jutland with a corresponding map matching algorithm used to link the positioning data to the digital map. Moreover it is possible to attach attributes to the segments contained in the digital map, such as speed limits. Two versions of the map exist: A segment based (Figure 1B) and a route based map (Figure 1C). The corresponding orthophoto is seen in Figure 1A. Segment based map In case of roads having centre refuge, two parallel road segments are stored (as seen in upper left corner of Figure 1B). In addition roundabouts are registered (as seen in the centre of Figure 1B). Segment based maps contain nodes indicating where two or more roads come together; this is depicted by magenta circles. Any road segment longer than 1000 m is divided into smaller segments implying that no segments are longer than 1000 m in the reduced map. Route based map As a novel contribution, nodes are no longer placed where roads meet, but instead placed exactly between the end points of each road segment. For every direction into a 4-way intersection, we have three possibilities: 1) turn left, 2) turn right, 3) straight ahead. Therefore, 12 routes through each such junction are possible (as each road segment has two directions). For a 3-way intersection, a total of six routes are possible (counting all directions). The idea behind the route based map is to assign a journey time for each route segment. A. Ortofoto (Cowi – DK) B. Segmentbaseret kort C. Rutebaseret kort Niels Agerholm -

5 Niels Agerholm - www.itsplatform.dk
Applikationer Kørselslog Parkeringsapplikation Trafikinformation Trafikstatistik Niels Agerholm -

6 Niels Agerholm - www.itsplatform.dk
Kørselslog Kørebog til skat Tracking Zonedetektering (geofencing) Økoindeks Risikoindeks Driving log application is a personal logbook, where the test drivers can get information about his trips, Niels Agerholm -

7 Niels Agerholm - www.itsplatform.dk
Hastighed Example of logbook Niels Agerholm -

8 Niels Agerholm - www.itsplatform.dk
Økoindeks Et mål for, hvor miljørigtig man kører 4 led: Acceleration + højdeændring + rullemodstand + vindmodstand Hvor a = acceleration (m/s2) d = den kørte distance (km) g = tyngdeacceleration (m/s2) h = hældning (mm/m) v = hastighed (km/t) k1, k2, k3 & k4 er variable, der vægter de fire led s er et mål for energiforbruget pr kørt km Driving log application is a personal logbook, where the test drivers can get information about his trips, Niels Agerholm -

9 Niels Agerholm - www.itsplatform.dk
Risikoindeks Et mål for, hvor risikobetonet man kører Hvor: Rtur er risikoen pr. tur, Rdec er risikoen forbundet med decelerationer på turen Racc er risikoen forbundet med accelerationer på turen Rside_acc er risikoen forbundet med sideværts accelerationer på turen a, b og c er konstanter, der anvendes til at vægte de tre led Driving log application is a personal logbook, where the test drivers can get information about his trips, Niels Agerholm -

10 Parkeringsapplikation
The Parking application has two functions: Payment of parking - provides automatic payment when users park at public car parks in Aalborg. SMS service sends a text message (SMS) to the car driver 15 minutes before parking time expires when a car is parked in the city centre with time restriction Betalingsparkering Tidsbegrænset Parkering Niels Agerholm -

11 Parkeringsapplikation
Alle offentligt drevne betalingspladser i Aalborg Midtby Virkemåde: Brugeren sætter bilen i et af disse arealer Systemet afgør om OBUen er på en relevant plads (<1 min) Der sendes en SMS til brugeren (hvis positiv parkering gøres ikke noget, hvis negativ svares nej) Betalingen indledes Brugeren starter bilen og betalingen afbrydes Betaling via betalingsservice (SMS om udløb af tidsbegrænset parkering) Niels Agerholm -

12 Funktion P-applikationen detekterer når bilen kører ind i en parkeringszone P-applikationen detekterer at bilen er parkeret i zonen P-applikationen adviserer brugeren om at betaling er påbegyndt P-applikationen detekterer når bilen ikke parkerer længere og stopper betalingen Den parkerede bil ignoreres af systemet da den befinder sig uden for zonen Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet

13 Niels Agerholm - www.itsplatform.dk
Trafikinformation Skræddersyet trafikinformation Tre kilder: VD, DR og ITS Platform Data fra VD og DR læses direkte ind Data fra ITS Platform findes vha. Algoritmer Brugeren bestemmer selv hvor og hvornår meldinger er relevante Enkelte deltagere er også trafikrapportører til DR Niels Agerholm -

14 Niels Agerholm - www.itsplatform.dk
Trafikstatistik Et værktøj til vejmyndigheder og andre fagfolk Niels Agerholm -

15 Niels Agerholm - www.itsplatform.dk
Trafikstatistik Trafikstatistik Rejsetider/hastigheder Trængsel For høje hastigheder Statistisk kvalitetsmål Udtræksværktøj (ved klik på kort) Niels Agerholm -

16 Forudsætning – rutesegmentbaseret kort
Niels Agerholm -

17 Trafikstatistik – rutesegment baseret rejsetidsdatabase
Input FCD for ture igennem rutesegmentet Rejsetid Forespørgsler i tidsintervaller Niels Agerholm -

18 Trafikstatistik – rutesegment baseret rejsetidsdatabase
FCD for ture igennem rutesegmentet Forsinkelser i kryds Trængselsniveau Niels Agerholm -

19 3. Partsapplikationer testet på ITS Platform
Design af Communication Network Performance-Measurement Collection Framework Niels Agerholm -

20 3. Partsapplikationer testet på ITS Platform
Musik og trafiksikkerhed Niels Agerholm -

21 ITS Platform og fremtiden?
Projektet kører videre til ult. august 2013 En del af det nye EU projekt MOBiNET Road Pricing i Danmark (storskalatest af GNSS driftsikkerhed og troværdighed)??? Niels Agerholm -

22 The future of the ITS Platform?
Road Pricing i Danmark (storskalatest af GNSS driftsikkerhed og troværdighed) Niels Agerholm -

23 ITS Platform og fremtiden?
Projektet kører videre til ult. august 2013 En del af det nye EU-projekt MOBiNET Road Pricing i Danmark (storskalatest af GNSS driftsikkerhed og troværdighed) Nye projekter er velkomne Kontakt: Svend Tøfting, Region Nordjylland, Niels Agerholm, Aalborg Universitet, Niels Agerholm -

24 Niels Agerholm - www.itsplatform.dk
That’s ITS Niels Agerholm -


Download ppt "ITS Platform: Ide, indhold & Status"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google