Kritisk Læsning af Litteratur

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan og hvor formidler vi undersøgelsesdata ??
Advertisements

GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
FORSKNINGSTRÆNINGSOPGAVE HOLD 001
Begreberne risiko og effekt
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Valg af studie-type for projektet
Anvendt Statistik Lektion 4
Studietyper Katharina M.Main
Forskellige studietyper
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Analyse af praksis.
Sammenligning af to grupper
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kohorte og interventionsstudier
Anvendt Statistik Lektion 6
Almen sTudieforberedelse - AT
Evidenspyramiden – kort fortalt
BA projekt: Udviklingsøkonomi 3. september 2008 Thomas Barnebeck Andersen.
Psykologi, Human Factors og HCI
Eksperimentel metode John Paulin Hansen ITC, Usability F2003.
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Forskellige studietyper
Main 2010Forskningstraining Modul I Kritisk Læsning af Litteratur Katharina M.Main Afd. For Vækst og Reproduktion Afsnit GR 5064, Rigshospitalet
GOD INFORMATIONSSØGNING for gymnasium og hf
Introduktion til Access (Access, del 1)
Statistik Lektion 5 Log-lineære modeller.
Hvad betyder ”faste”? - i biokemisk regi …
Metode og Materiale Søgning i pubmed
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Logistisk Regression Kategoriske og Kontinuerte Forklarende Variable
‘Papirarbejdet’ Videnskabsetisk Komite (VEK)
Introduktion til opgaveskrivning
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Statistik II 5. Lektion Log-lineære modeller.
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Data Dictionary (databaser, del 7)
Samarbejde samfundsfag - matematik
Louise Bak, Merete Thaudal Christensen og Line Pedersen
Immunterapi i almen praksis.
Campbell review om forebyggende hjemmebesøg Varme hænder og køligt overblik Oplæg om Campbell review om forebyggende hjemmebesøg, 29/ ,Camilla Thorgaard.
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Association of maternal coffeine consumtion with decrements in fetal growth Gennemgang ved Dominic, Irene og Védís.
Kvantitative metoder.
Øvelse 1: First Impressions
Kæledyr koster Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom.
Statistik Lektion 8 Test for ens varians.
Eksperimentel metode.
SKABELON.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Monitorering af søvndybde under anæstesi Jane Stab Nielsen (1), Bente Thøgersen (2) og Helle Ørding (1). Anæstesiologisk afdeling, Vejle Sygehus (1), Anæstesiologisk.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Gudskelov det snart er mandag. Gudskelov det snart er mandag – Hvordan starter man den positive spiral? 1. Vælg din tilstand Adfærd eller følelse Hvad.
SRO SKRIV!.
Kildekritik Website.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
v/ Anne Mørk, Institut for Historie og Center for Amerikanske Studier
Videnskabeligt projekt
Den analyserende Artikel
Titel på naturvidenskabsprojekt
Anvendt Statistik Lektion 6
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Niveau 3: Regressionsanalyse: Tværsnitsundersøgelser
Teoretiske kontinuerte fordelinger
Måling (psykometri) 1.
Journal Club Introduktion: Hvorfor er det et vigtigt emne?
DIT NAVN DIN UDDANNELSE (husk både kandidat og bachelor, hvis de er forskellige) og KONTAKTOPLYSNINGER Baggrund Kort beskrivelse af hvilket problem, specialet.
Præsentationens transcript:

Kritisk Læsning af Litteratur Katharina M.Main Afd. For Vækst og Reproduktion Afsnit GR 5064, Rigshospitalet katharina.main@rh.regionh.dk Main 2010 Forskningstraining Modul I

Forskningstraining Modul I Behold balancen Vær kritisk Vær ydmyg Main 2010 Forskningstraining Modul I

Forskningstraining Modul I Behold overblikket Main 2010 Forskningstraining Modul I

Forskningstraining Modul I Design Er formålet præcist beskrevet ? Belyser artiklen dette formål ? Hvilken metode er valgt ? Er metoden egnet til formålet ? Passer konklusionen til formålet ? Main 2010 Forskningstraining Modul I

Forskningstraining Modul I Materiale og Metoder Materiale: repræsentativ ? stort nok ? velbeskrevet (kunne du gentage studiet) ? Effektmål: relevante ? robuste ? Dataindsamling: systematisk ? objektiv ? manglende data ? Inklusion / eksklusion / ikke-deltagere / drop-outs ? Metoder: valideret ? variation ? Main 2010 Forskningstraining Modul I

Forskningstraining Modul I Finansiering Hvordan blev dataindsamlingen og analyse finansieret ? Er der interessekonflikter ? Main 2010 Forskningstraining Modul I

Studier med kontrolgrupper Kilde til kontroldata ? Matchning ? Blindet ? Tidseffekt (historiske kontroller) ? Størrelse ? Main 2010 Forskningstraining Modul I

Forskningstraining Modul I Statistik De rigtige tests ? For meget ? For lidt ? Confoundere ? Kan man i artiklens figurer / tabeller SELV SE de resultater som autorerne beskriver ? Main 2010 Forskningstraining Modul I

Resultater: her skal der komme fakta ! For mange detaljer? For lidt detaljer? Tabeller / Figurer: illustrative ? Main 2010 Forskningstraining Modul I

Diskussion & Konklusion Fortolkning af data robust ? Overfortolkning ? Belyser resultater artiklens formål ? Kritisk gennemgang i forhold til andre studier ? Ændrer artiklen dit synspunkt ? Main 2010 Forskningstraining Modul I

Kan data fortolkes forskelligt ? Main 2010 Forskningstraining Modul I

Den ’magiske’ p-værdi på < 0.05 Er alle resultater med p< 0.05 signifikante ? Er alle resultater med p> 0.05 ikke-signifikante ? Statistisk versus biologisk significans Masse-signifikans (’fishing’) Signifikante fund UDENFOR formålet Main 2010 Forskningstraining Modul I

Forskningstraining Modul I Litteratur T Jørgensen, E Christensen, JP Kampmann: Klinisk Forskningsmetode, 2. Udgave 2007, Munksgaard MJ Gardner, DA Altman, Statistics with Confidence, BMJ 1990, The Universities Press Ltd. ISBN0-7279-0222-9 Main 2010 Forskningstraining Modul I