Kritisk Læsning af Litteratur Katharina M.Main Afd. For Vækst og Reproduktion Afsnit GR 5064, Rigshospitalet katharina.main@rh.regionh.dk Main 2010 Forskningstraining Modul I
Forskningstraining Modul I Behold balancen Vær kritisk Vær ydmyg Main 2010 Forskningstraining Modul I
Forskningstraining Modul I Behold overblikket Main 2010 Forskningstraining Modul I
Forskningstraining Modul I Design Er formålet præcist beskrevet ? Belyser artiklen dette formål ? Hvilken metode er valgt ? Er metoden egnet til formålet ? Passer konklusionen til formålet ? Main 2010 Forskningstraining Modul I
Forskningstraining Modul I Materiale og Metoder Materiale: repræsentativ ? stort nok ? velbeskrevet (kunne du gentage studiet) ? Effektmål: relevante ? robuste ? Dataindsamling: systematisk ? objektiv ? manglende data ? Inklusion / eksklusion / ikke-deltagere / drop-outs ? Metoder: valideret ? variation ? Main 2010 Forskningstraining Modul I
Forskningstraining Modul I Finansiering Hvordan blev dataindsamlingen og analyse finansieret ? Er der interessekonflikter ? Main 2010 Forskningstraining Modul I
Studier med kontrolgrupper Kilde til kontroldata ? Matchning ? Blindet ? Tidseffekt (historiske kontroller) ? Størrelse ? Main 2010 Forskningstraining Modul I
Forskningstraining Modul I Statistik De rigtige tests ? For meget ? For lidt ? Confoundere ? Kan man i artiklens figurer / tabeller SELV SE de resultater som autorerne beskriver ? Main 2010 Forskningstraining Modul I
Resultater: her skal der komme fakta ! For mange detaljer? For lidt detaljer? Tabeller / Figurer: illustrative ? Main 2010 Forskningstraining Modul I
Diskussion & Konklusion Fortolkning af data robust ? Overfortolkning ? Belyser resultater artiklens formål ? Kritisk gennemgang i forhold til andre studier ? Ændrer artiklen dit synspunkt ? Main 2010 Forskningstraining Modul I
Kan data fortolkes forskelligt ? Main 2010 Forskningstraining Modul I
Den ’magiske’ p-værdi på < 0.05 Er alle resultater med p< 0.05 signifikante ? Er alle resultater med p> 0.05 ikke-signifikante ? Statistisk versus biologisk significans Masse-signifikans (’fishing’) Signifikante fund UDENFOR formålet Main 2010 Forskningstraining Modul I
Forskningstraining Modul I Litteratur T Jørgensen, E Christensen, JP Kampmann: Klinisk Forskningsmetode, 2. Udgave 2007, Munksgaard MJ Gardner, DA Altman, Statistics with Confidence, BMJ 1990, The Universities Press Ltd. ISBN0-7279-0222-9 Main 2010 Forskningstraining Modul I