Infrastructure Optimization: Core-IO modellen som katalysator

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Telos Team Introduktion.
Advertisements

Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Next Generation Operations Management AutoNOC 2. AutoNOC 2 Business fordele.
Web 2.0 Teoretisk viden.
Mobile løsninger i hverdagen-udfordringer og muligheder
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Big Data – muligheder og udfordringer for sundhedsvæsnet
Forum for DanRåd & Regnskab 29. september 2009
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
“Hvad har vi på hylderne?”
MAKING A DIFFERENCE Investor in people Janne & Malene.
IS-Strategi.
Hvordan måles IT og hvad kan det give?
Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur
V/ Heine M. Jensen –
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
System Center Suiten - helhedsbilledet
Snigpremiere: Styrk dit beslutningsgrundlag med Microsofts nye Business Intelligence platform Mads Kjærsgaard og Jesper Priskorn Business Intelligence,
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Dynamisk styring af Office skabeloner Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Microsoft Executive Circle Brunch Desktop/Server Management With Microsoft System Management Server John Leidland, MAN B&W Diesel A/S Systems Engineer,
Hvordan kommer jeg videre ? Stig Bruun-Andersen Løsningsspecialist IT Infrastructure Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
BPIO TDM Customer Deck 4/6/2017
Jesper Johansen, Stifter, Installers A/S
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Kodeks for offentlig topledelse
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Udfordringen Dårlige data skaber spild i de administrative processer. Hæmmer strategiske beslutningsgrundlag. Bremseklods for udvikling af konkurrenceevne.
edgemo summit Session: ”Skomagerbackup”
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
Kristian F. Thomsen infrastructure specialist i edgemo Claus Egeberg-Gjelstrup infrastructure specialist i edgemo
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Organisation og kommunikation
TDC: Forbedret sigtbarhed gennem CFO’en som strategisk sparringspartner 25 november.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Hvad kræver det at blive Small Business Specialist? Marlene Dissing Projektkoordinator.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Ø90 Online Ø90-Opgørelse og arbejdsgange Kursus efterår 2005 Helle Hovgaard Ledende økonomikonsulent.
Rambøll Managements definition af it-governance
Status på it-området på ASB Møde i Akademisk Råd d. 19. marts 2007.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Koncern IT.
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
Dokumentation af opgaver
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
SQL Server konsolidering i Nordea Maiken Bjørn Jensen 5. september 2002  Mainframe baggrund – Siemens/BS2000, CA/IDMS  Ansat i Nordea september 1996.
Activity Based Costing
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Effektiv vækst - Workshop
Arbejd Overalt - Workshop
Problem med at følge de konstant voksende datamængder
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Velkommen til.
Præsentationens transcript:

Infrastructure Optimization: Core-IO modellen som katalysator Ivan Munk, It-chef Dansk Landbrugsrådgivning, Landscentret Microsoft Seminar ”I hjertet af forretningen” Comwell Kolding 3. februar 2009

I vil høre lidt om Hvem er vi Hvorfor (mål) Hurtige eksempler IO modellen Hvor er vi Radar Benchmark Løsnings business cases Erfaringer Resultatet i arbejde Værdi

Hvem er vi Dansk Landbrugsrådgivning www.landscentret.dk Landscentret og Agrotech i Skejby/Århus N I alt 3.500 medarbejdere www.landscentret.dk www.landbrugsinfo.dk www.landmand.dk www.DLBR.dk

Dette er it i vores moderne virksomhed Direktøren sagde til it-chefen: Jeg har lige set at et par afdelinger i forretningen er 5 mio. kr. bagefter konsulentsalgs budgettet i 3. kvartal, hvad kan vi gøre for at undgå det fremover? (underforstået: hvad kan it hjælpe forretningen med for at sikre bedre budgetopfølgning og hurtigere rapportering) … man hører time/sag, BI, projektportefølje, CRM, business infrastructure optimizing eller? (Der havde også stået MS OCS hvis ikke det var prissat så dyrt)

Hvorfor IO-modellen som en brik i et ITIL forløb? Vores udvikling ”tough” Fra service til forretningskritisk Fra optimering til udvikling Fra 10 til 300 servere Fra 8 til 80 it-medarbejdere Fra intern it 450 users til koncern it 3.500 users til www-drift +50.000 users Meget egenudvikling First mover og early adapter ..så det er nødvendigt vi lige bremser et sekund og kigger os over skulderen Vores mål med core-io modellen Vi vil ikke kun understøtte men bidrage til at udvikle forretningen It-strategi <-> forretningsstrategi Udvikle dig ellers kommer du bagefter Vis medarbejderne at de er gode Vis forretningen at vi er langt Skabe budget og investeringsvilje Skabe beslutningsgrundlag for de næste it-projekter så IO-modellen er ikke for sjov, det skal bruges aktivt

Ikke koordineret, manuel infrastruktur Styret og konsolideret it infrastruktur med maksimal automatisering Fuldt automatiseret administration, dynamisk ressource anvendelse, SLA med direkte link til forretning Styret it infrastruktur med begrænset automatisering Ikke koordineret, manuel infrastruktur Effektivt Cost Center Forretnings-driver Strategisk aktiv Cost Center Basal Standardiseret Rationaliseret Dynamisk

Hvor er vi jf. MS modellen ITIL/CobIT based Management Process & Governance Security & Networking Desktop, Device and Server Management Identity & Access Management Dynamic Rational Standard Base Data Protection and Recovery Security Process IT and Security Process Unified Communications Collaboration Core IO elements Selected BPIO elements *) *)

Eksempel på output: radar diagram Indsats Effekt Høj Lille Middel 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Rød = Valgt løsningsspor Grøn = Foreslået løsningsspor Sort = Ikke valgt Spor (teknik): Central server-baseret identitetsstyring på tværs af systemer Central styring af mobiltelefoner (patch-opdat., appl-udrul. m.v.) Overvågning af oppetid og ydelse på desktops og applikationer Virtuel håndtering af failover af desktop applikationer til virtuelt miljø Antivirus og anti-spyware på mobile enheder Indførelse af Cisco NAC løsning til sikring af kommunikationslag Fortsat løbende implementering af ITIL Beskrive proces i forbindelse med årsagsanalyser (ved nedbrud) Inddrage org. i it-sikkerhedsmæssige beslutninger Opgradere Exchange 2003 til Exchange 2007 OCS 2007 til sikker chat/awareness OCS 2007 til live webconference

Benchmark

Løsningsspor 2 - Central styring af mobiltelefoner… Mål og nuværende situation Nøgleaktiviteter og milepæle Prioritet: Normal Koncept Central styring af mobiltelefoner (patch-opdat., appl-udrul., sletning i forbindelse med mistet mobiltelefon m.v.) Understøttede processer/nuværende situation I dag er der manuel vedligehold af mobile enheder (primært Windows-baserede mobiltelefoner) Nøgleaktiviteter Analyse Design Implementere Microsoft System Center Mobile Device Manager Administratorworkshop Dokumentation Milepæle Opgradere til Exchange 2007 forud for ovenstående (se separat BC) Ressourceforbrug 1 dag 3 dage 2 dage Beregnede fordele Standard omkostninger Afhængigheder Risici Sikre opdatering af enheder Hærde sikkerheden Aut. inst. af patches Mulighed for at ”wipe” en mistet telefon Minimere “molbo-arbejde” Mindre administrativt og manuelt arbejde Analyse, design og dokumentation Estimeret kr. 53.625,- (konsulent) Estimeret kr. 15.000,- (intern) Implementering Estimeret kr. 32.175,- (konsulent) Estimeret kr. 3.000,- (intern) Software kr. 135.453,- (1 server m. SQL og 250 klienter) I alt kr. 239.253,- AD Exchange 2007 Adgang til server miljø (virtuelt) Ingen.

Løsningsspor 3 - Overvågning af oppetid og ydelse på desktops og applikationer Mål og nuværende situation Nøgleaktiviteter og milepæle Prioritet: Normal Koncept Overvågning af oppetid og ydelse på desktops og applikationer. Understøttede processer/nuværende situation Der er i dag ikke måling på desktop PC’ers oppetid og ydelse. Sikring af medarbejdertilfredshed ved at kunne agere proaktivt på fejl – også dem der endnu ikke er opstået. Nøgleaktiviteter Analyse Design Implementere Microsoft System Center Operation Manager Definere og udrulle klientkonfiguration Administrator workshop Dokumentation Ressourceforbrug 1 dage 3 dage 4 dage 5 dage 2 dage Beregnede fordele Standard omkostninger Afhængigheder Risici Proaktivt at håndtere fejl i software, der går ned på brugerens desktop. Mere tilfredse medarbejdere. Kan integreres med servere efterfølgende. Estimeret kr. 182.325,- (konsulent) Estimeret kr. 30.000,- (intern) Software kr. 134.624,- (1 server m. SQL og 500 klienter) I alt kr. 346.949,- AD Vista på desktops (anbefales for størst fleksibilitet på overvågning) Adgang til server miljø (virtuelt) At it-afdelingens service-desk bliver belastet af fejlagtige alarmer, hvis systemet ikke designes korrekt.

Erfaringer om processen Interessant Lidt sjovt Teamledere var aktive, åbne og ærlige 3 frontløber interne kunder med i interview supplerer godt og sikrer mod pral Kort og effektivt Svært at vide HVEM der skal interviewes Afgrænsning kræver rådgivning (eller læsning) Ikke alle moduler er klar i DK Benchmarking delen trak ud

Resultatet ”i” arbejde Internt i IT-afdelingen God feed-back til it-teams Det var vejen til en hurtig selv evaluering Motivering for nogle It-projekter, der ikke rigtigt var intern følelse bag Udadtil Gav et billede af hvor vi er Input til Strategi 2013 Input direkte til handlingsplan 2009 Genbruge afsnit i projekt-indstillinger

Var det umagen (og kr.) værd ? - Rådgivning imellem salg og start Vigtigt de rigtige bliver interviewet Benchmark delen kom for sent + Godt forløb Målt og vejet er sund feed-back Vi vidste det jo godt (men blev alligevel klogere) Ja, value for money & time: Bidrager til budgetdialog Bidrager til at synliggøre værdi Bidrager til at kickstarte projekter Måske bidrage til bedre projektstart Måske bidrage til prioritering af projekter Memo´s: Pas på rapporten ikke ender på hylden Lad andre (her EDB-Gruppen) præsentere resultatet 1. gang Sæt tid af til at læse, behandle og kommunikere rapporten

? (hvis der er tid)