2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inspirationstema: Børns rettigheder
Advertisements

REACH Status for forhandlingerne i EU
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Produktivitet, økonomistyring og samarbejde – hvor ligger potentialet?
Hvor skal vi hen? Hvilken fremtid har misbrugspsykologien og hvilken rolle skal psykologer spille indenfor misbrugsbehandling?
Statistikkens rolle som grundlag for politiske beslutninger
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Demokraticafé om lobbyisme Handelsskolen København Nord 24. marts 2010
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
”FRA SYGEFRAVÆR TIL ARBEJDSEVNE” 27. FEBRUAR 2013 KONFERENCE TORVEHALLERNE I VEJLE Sund By Sekretariatet.
”Fokus på e-læring” mandag den 19. april 2004 Introduktion til EU-programmerne eTEN & e-Learning v/EU-konsulent Birgitte Brange, EuroCenter.
Video Active Præsentation på Christianshavns Gymnasium 29. april 2009 Af: Kristian Damsbo Eriksen, DR Arkiv & Research.
1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011.
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Den Europæiske Union Indhold Historisk udvikling
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Fattigdom i Danmark og EU Afslutningsevent for fattigdomsåret National Implementing Body Den 30. november 2010 Scandic Copenhagen Paneldebat: Fattigdom.
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
1 Peter Nedergaard: Erhvervsinteressernes adgang til EU-institutionerne 1)Tidligere undersøgelser af EU-lobbyisme 2)Konceptet for Eisings undersøgelse.
Generelt om straflempelse
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Europæiske Union, som den så pænt heder nu.
EU Institutioner.
Synopsis: Klima Hvilke former for politisk deltagelse har den største indflydelse på folks holdning til klimaspørgsmål?
Generelt Hvor i processen er vi med EU Kemikaliepolitikken?
Undersøgerens gode EU-kilder Af Andreas Marckmann Andreassen Danmarks Medie- og Journalisthøjskole 2. maj 2013.
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
EU Hvad er EU EU er en union som blev startet for at sikre at der ikke kom flere krige i Europa. EU har ændret sig meget siden det blev startet i 1952.
Dialog med myndigheder Europæisk plan: Nationalt plan: - Foreningen for Danmarks Farve- og Lakindustri - Brancheforeningen for Lim og Fugemasse - Fugebranchens.
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
OPS i internationalt, nationalt og kommunalt perspektiv /Ole Helby Petersen.
EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Den danske vandsektor – ”Vandskabet” Behov for samling?  Behov for en generel politisk opprioritering af ”vand” som væsentligt for det danske og det internationale.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle
Hvad er EU egentlig? Mads Torp Skafte Jespersen
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Europæiske samarbejdsudvalg EU og arbejdsmarkedet F 8. Skandinaviske Transportarbejderkonference 8. oktober 2004 i Helsingør - Danmark F Europæiske samarbejdsudvalg.
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen 1. De vigtigste spillere 2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis 4. Udbud af lobbyisme 5. Fordele.
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION DANMARK I EU Morten E. G. Jørgensen.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Politik i teori og praksis 1
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Reformulering og implementering af den Europæiske beskæftigelsesstrategi Mikkel Mailand FAOS-eftermiddagsseminar 13. juni, 2006 FAOS, Sociologisk Institut,
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg. Her finder du EØSU.
Rasmus Nørlem Sørensen Langebjergskolen 17. januar 2013
Peter Nedergaard: Diasshow til undervisningen den 8. december Faget på tværs – 1. time 2.Spørgsmål til faget - 2. time 3.Spørgsmål om petitum/ synopsis.
HOVEDORGANISATION FOR OFFENTLIGT OG PRIVAT ANSATTE Beskæftigelsespolitiske område Kommunalreformen Fra national til kommunal indsats.
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen 1. De vigtigste spillere 2. Kommissionen og lobbyismen 3. Hvor kan lobbyismen foregå? 4. Lobbyisme i teori og praksis.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
1 Regionernes bidrag til Europa 2020 benchmark af den danske vækstmodel Konference – Regionernes Hus – Mandag den 4. april 2011 Claus Kondrup Generaldirektoratet.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Lov ” med lov skal land bygges” Jan Christiansen Sosu Fyn.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light PROFESSOR JENS BLOM-HANSEN AARHUS UNIVERSITET SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB.
EU Nørre Aaby realskole Mads Torp Skafte Jespersen
Kan EU gøres demokratisk?
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen
Hvordan får jeg indflydelse?
Europa-Parlamentet og EU’s demokrati
VEJEN TIL #EP19dk.
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen
Europa-Parlamentet – folkets stemme
Præsentationens transcript:

2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis 1. De vigtigste spillere 2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis 4. Udbud af lobbyisme 5. Fordele og ulemper ved forskellige typer af lobbyisme 6. Hypoteser om forskellige typer af lobbyisme 7. Bouwens lobbyismestudie af den finansielle sektor 8. Bouwens test af forskellige typer af lobbyisme og EU-institutionerne

1. De vigtigste spillere Generelle euroorganisationer: - UNICÉ – EU’s industrisammenslutning - Eurocommerce – detailhandel og grossistled - EFS – privatansatte lønmodtagere - CEEP – offentligt ansatte lønmodtagere - Multilevel organisationer – opererer både på nationalt og europæisk plan – store landes stærkeste interesseorganisationer –British Industreies, DG Metall o.lign. Specifikke organisationer; nicheorganisationer : - Mange, f.eks. banker, kemi, biler, maskiner, lærere, jurister osv.

2. Kommissionen og lobbyismen Traditionelt fokus: Kommissionen Vinkler på indflydelse i.f. t. Kommissionen: a) pluralisme – uformelle kontakter, lobbyister forsøger at få indflydelse ved at påvirke udefra via delegationsbesøg, breve, medier – kendes på nationalt plan fra bl.a. Storbritannien, Irland, Italien og Belgien.

2. Kommissionen og lobbyismen b) korporatisme - Kommissionen inviterer euroorganisationer med i dialogfora og mere formelle udvalg samt ekspertudvalg med henblik på forberedelse af forslag, hvorved lobbyister får indflydelse indefra - kendes på nationalt plan fra bl.a. Østrig, Danmark, Finland, Tyskland, Holland og Sverige. c) etatistisk – lobbyister spiller en ringe rolle i forhold til Kommissionen, som betragtes som selvberoende - kendes fra nationalt plan fra Frankrig og Grækenland.

3. Lobbyisme i teori og praksis Lobbyisme ifølge rational choice teorien: De fleste undersøgelser peger på, at velorganiserede, ressourcestærke interesseorganisationer med specifikke interesser i et område vinder. Dårligt organiserede og diffuse interesser taber (f.eks. skatteydere, forbrugere).

3. Lobbyisme i teori og praksis b) Integrationsteorier og lobbyisme: - Neofunktionalismen – euroorganisationer Dominerer - Intergovernmentalismen/ traditionalismen – interesseorganisationer rodfæstede i medlemsstaterne - Multilevel governance – interesseorganisationer opererer i flere led Nicheorganisationer ”Occational players”

3. Lobbyisme i teori og praksis c) Praktiske lobbystrategier for nationale interesseorganisationer i EU: - danner euroorganisationer - lobbyer direkte i forhold til EUinstitutioner - får nationale regeringer/ myndigheder til at fremme deres sag i EU - indgår i ad hoc samarbejde med andre nationale og europæiske interesseorganisationer - hyrer professionelle konsulenter Alle strategier bruges, men multilevelstrategien vinder frem

3. Lobbyisme i teori og praksis d) Lobbyisme og EU-institutionerne: Traditionelt fokus for forskningen i lobbyisme i EU. Kommissionen Ny at inddrage også Ministerrådet og Europa-Parlamentet. Mulighed for sammenligning - EU-institutionerne ønsker selv lobbyismen. - EU-institutionerne har brug for forskellige informationer, som lobbyisterne kan bidrage med.

4. Udbud af lobbyisme Tre typer af informationer, hvor forskellige typer af lobbyister har forskellige styrkepositioner (med hensyn til viden og repræsentativitet): 1) Ekspertviden – individuelle virksomheder (evt. konsulenter) er bedst. 2) Viden om aggregerede interesser og holdninger på EU-niveau – euroorganisationer er bedst. 3) Viden om aggregerede interesser og holdninger på medlemsstatsniveau – nationale interesseorganisationer er bedst.

4. Udbud af lobbyisme Afgørende for udbuddet af lobbyisme: Interesseorganisationernes størrelse – store aktører kan ”gå selv”, små aktører er afhængig af kollektiv handlen men store interesseorganisationer kan også have mange beslutningslag strategi – national niche-spiller eller internationalt orienteret organisation - struktur – tæt forbindelse til nationale beslutningstagere eller ej?

5. Fordele og ulemper ved forskellige typer af lobbyisme Individuelle virksomheder – ekspertviden, hurtig reaktionsevne, ingen repræsentativitet. Sammenslutninger i EU – ingen ekspertviden, repræsentativitet på EU-plan, langsom reaktionsevne på grund af, at mange beslutningstagere skal tages i ed. Nationale sammenslutninger – ingen ekspertviden, repræsentativitet på nationalt plan, forholdsvis langsom reaktionsevne, men hurtigere end sammenslutninger på EU-plan. Konsulenter – ingen repræsentativitet, kan kun fremkomme med ekspertviden, hvis de er specialiserede på feltet.

6. Hypoteser om forskellige typer af lobbyisme Europa-Parlamentet: efterspørger især viden om aggregerede interesser og holdninger på EU-niveau – men også om Medlemsstaterne H1: Europæiske sammenslut. > nationale sammenslut.> ekspertviden

6. Hypoteser om forskellige typer af lobbyisme b) Kommissionen: Efterspørger især ekspertviden – men også om interesser på EU-niveauet. H2: Ekspertviden > nationale sammenslut. > europæiske sammenslut.

6. Hypoteser om forskellige typer af lobbyisme c) Ministerrådet: efterspørger især viden om aggregerede interesser og holdninger på medlemsstatsniveau – men også om EU-niveauet H3: Nationale sammenslut. > europæiske sammenslut.> ekspertviden

7. Bouwens lobbyismestudie af den finansielle sektor Lobbyisme = at måle indflydelsen, - en proxy for lobbyisme er adgang til lovgivningsprocessen, selv om adgang ikke nødvendigvis er lig med indflydelse. - ineffektive lobbyister kan få adgang til lovgivningsprocessen uden at være i stand til at oversætte adgangen til indflydelse.

7. Bouwens lobbyismestudie af den finansielle sektor Bouwens test: Aktører i Kommissionen, Ministerrådet og Europa-Parlamentet blev bedt om at rangordne: - europæiske sammenslut., - nationale sammenslut., - individuelle virksomheder, Konsulenter med hensyn til, om de var vigtige politiske interessenter på det finansielle område.

Europæiske sammenslut. > nationale sammenslut. > ekspertviden 8. Bouwens test af forskellige typer af lobbyisme og EU-institutionerne Resultat af test: Europa-Parlamentet: Europæiske sammenslut. > nationale sammenslut. > ekspertviden Kommissionen: Europæiske sammenslut. > ekspertviden > nationale sammenslut. (Overså Bouwen, at Kommissionen også var en politisk aktør?). Ministerrådet: Nationale sammenslut. > ekspertviden > europæiske sammenslut.

8. Bouwens test af forskellige typer af lobbyisme og EU-institutionerne Konklusion af Bouwens test: Europa-Parlamentet: efter forventningen Kommissionen: hellere europæiske sammenslut. End ekspertviden, men lille Forskel Ministerrådet: nationale sammenslutninger, men også individuelle virksomheder, hvis de er nationale dominerende virksomheder

Konklusion af Bouwens test: Virksomheder – til Kommissionen, hvis de 8. Bouwens test af forskellige typer af lobbyisme og EU-institutionerne Konklusion af Bouwens test: Virksomheder – til Kommissionen, hvis de er multinationale Virksomheder – til Ministerrådet, hvis de er nationale dominerende virksomheder Europæiske sammenslut. – til Kommissionen og Europa-Parlamentet, men ikke Ministerrådet