Demokratisk underskud i informationssamfundet?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Advertisements

Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Borgernes barrierer for brug af IT
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
”Fokus på e-læring” mandag den 19. april 2004 Introduktion til EU-programmerne eTEN & e-Learning v/EU-konsulent Birgitte Brange, EuroCenter.
Inspirationsoplæg: To vinkler på E-Gov
Reformens krav •Bemærkningerne til Lov om kommunale borgerservicecentre: –”Den offentlige sektor skal indrettes på borgernes præmisser og med udgangspunkt.
Ledelse – i samspillet mellem kommune og civlsamfund
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Mit navn er: Lene Smith Riis
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Senior Online – Nye veje til digital inklusion
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
Fremtidens Borgerservice i Grønland Peter Schultz 9. marts 2010.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Offentlige data i spil Konference i DGI Byen Torsdag den 4. februar 2010 Kim Lindskov Knudsen Områdechef Anvendelse & Rådgivning Kort & Matrikelstyrelsen.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Introduktion til Velfærdsteknologi Aabenraa Kommune april 2014
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Kodeks for offentlig topledelse
Offentlige data i spil d. 24. juni 2009 Christian Lanng, Kontorchef, Videnskabsministeriet, ITST Kontoret for it-infrastruktur og implementering
Samspillet mellem frivillige organisationer og offentlig sektor i Danmark Terkel Andersen, sekretariatschef Frivilligrådet.
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
Det Kommunale Innovationslandskab
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Køgebibliotekerne * Kirkestræde 18 * 4600 Køge * Tlf: * Bibliotekerne KØGE KOMMUNE Senior Online Teknologisk Institut.
Ny regering, nye tider – dag 1
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Bent K. Slot Ansat ved KMD (Kommunedata) Ekstern lektor ved RUC Tidligere undervist på Roskilde Handelsskole Interesser: Digital forvaltning IT arkitektur.
SERVICE OG SAMARBEJDE I ØJENHØJDE. ”Den, der er nødt til at spørge, har ikke samme magt, som den, der kan selv” Margrethe Vestager Økonomi- og indenrigsminister.
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Motivation som begreb ”Motivation er den potentielle energi, som en person er villig til at lægge bag opnåelsen af et givent mål” Hvor kommer drivkraften.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Salg til det offentlige - Aarhus Kommune. Public Intelligence: Vi har lavet de fleste fejl selv. Peter Julius Public Intelligence rådgiver virksomheder,
Maj 2017 Statens styring af kommunerne i dag - udvikling og dilemmaer frem mod 2027 Martin Præstegaard.
Fra vision til handling
Reykjavik den 27. september 2016
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Seminar ”Kunden i centrum” seminar på hotel Føroyar
Digitalisering i den offentlige sektor
Jenny Braat, adm. direktør for Danske Maritime
Fremtidens bibliotek ”Folkebiblioteket – uden bøger”
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Præsentationens transcript:

Demokratisk underskud i informationssamfundet? Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet

Den digitale kløft At have eller ikke have adgang til teknologien At have eller ikke have de rette kompetencer Sammenhæng med sociale faktorer Et fænomen i bevægelse Fortløbende udvikling af teknologi og kompetencer Ikke et ude eller inde – men et kontinuum

Størrelsen af den digitale kløft Med hensyn til adgang til computere og internet ligger Danmark i front Men 9 % af danskerne har aldrig brugt internettet Med hensyn til IT kompetencer har 40 % har ikke tilstrækkelige kompetencer I begge tilfælde er der en stærk skæv aldersfordeling

Hvad er problemet? Et økonomisk problem Et demokratisk problem Offentlige myndigheders perspektiv Høste frugterne af mange års investeringer i IT udvikling Et demokratisk problem Borgernes perspektiv At være inkluderet som medborger i informations-samfundet

Medborger i informations- samfundet Finde informationer: om fx aktuelle emner, skat, lønsedler m.m. Ytre sig: fx deltage i tænketanke, blogge Deltage aktivt i samfundet: fx i foreninger, frivilligt arbejde Kommunikere med offentlige myndigheder: fx ansøge om ydelser, søge og indsende personlige oplysninger

Hvem har ansvaret for at løse problemet? Det løser sig af sig selv! Staten – gennem lovgivning? Kommunerne – gennem borgerservice og/eller biblioteker? Ældreorganisationerne? Den enkelte? IT leverandørerne?

Politiske løsninger I Info-samfundet år 2000 Jytte Hilden Et info-samfund baseret på danske værdier Undgå A- og B-hold Jytte Hilden Digitale borgerrettigheder Fokus på ældre Forsknings- og udviklingsprogrammet ’Ældres brug af IT’

Politiske løsninger II Helge Sander Problemet er næsten løst Fokus på effektivisering af den offentlige sektor gennem digital forvaltning Charlotte Sahl Madsen Problemet bliver synligt med digitaliserings strategien for den offentlige sektor Den enkelte har ansvaret og skal motiveres Løses gennem netværket ’Lær mere om IT’

Anbefalinger Den digitale kløft forsvinder ikke af sig selv Angrib det som et demokratisk problem i stedet for et økonomisk Motivationen er et digitalt medborgerskab – ikke en tjeneste til den offentlige sektor Understøt det frivillige arbejde i organisationerne Der skal stadig være mulighed for ikke at bruge de digitale services

Tak for jeres opmærksomhed