Panelundersøgelser Hvad kan man måle med elektroniske spørgeskemaer ? udvalgte resultater fra undersøgelser foretaget af userevaluation.com
Net-panelet 35.000 danske internetbrugere Kønsfordeling afspejler nettet Opdelt på uddannelse, indtægt, by, arbejde m.m. Rekrutteret via ”Det gylden@” Præmier som incitament
Proceduren Spørgsmål og opgaver aftales med opdragsgiveren Spørgeskema sendes ud 70-80 pct. svar inden for 48 timer Bearbejdede tal efter én uge
Eksempel
Indsamlingsflow
Kvantitative data
Forundersøgelser
Kvalitative kommentarer
Brugerkommentarer ”Jeg kan ikke finde en hurtig måde at at søge på fx. Horsens-området, uden at vide, hvilket amt byen ligger i. Man burde kunne skrive bynavnet i stedet for postnummeret” Brugerkommentar til www.home.dk (Februar 2001, 552 respondenter)
Brugerkommentarer ”Det er positivt at man kan anmelde skader uden at skulle bruge en telefon og vente i kø” Brugerkommentarer til forsikringssite (Januar 2001, 724 respondenter)
Brugerkommentarer ”Jeg har flere steder fundet tåbelige stavefejl, og det gør, at jeg ikke har lyst til at se mere på sitet. Uprofessionelt!” ”Det ligner noget, praktikanten har klasket sammen i frokostpausen” Brugerkommentarer til forsikringssite (Januar 2001, 724 respondenter)
Brugerkommentarer ”Det er svært at gennemskue, hvad der ligger bag navnene på menuerne, f.eks. Rejsetype, rejseforum, rejsetjenester. Hvad er det og hvad er forskellen?” ”Når man klikker på ”priser” i menuen, forventer man at blive præsenteret for nogle priser, ikke en vejledning” Brugerkommentarer til rejsesite (April 2001, 378 respondenter)
Markedsundersøgelser 14 % vil helt sikkert bestille ferie på nettet næste år 30% af kvinder har bestilt rejser online, 23% af mændene har gjort det. 35 % af personerne over 50 år har prøvet at bestille rejser over nettet. (April 2001, 378 respondenter)
Case: Valg 2001 Ca. 4000 over 17 år inviteret 780 besvarelser (ca. 20 pct. deltagelse) Start mandag 5/11 kl. 13 Slut fredag 9/11 kl. 12 Data + (journalistisk) analyse kl. 16
Case: Valg 2001 10 spørgsmål, hvoraf 2 refererer til indhold Kan du ved hjælp af informationerne på hjemmesiden svare på, hvad partiets holdning er til en forlængelse af barselsorloven? Kan du ved hjælp af informationerne på hjemmesiden svare på, om partiet er for eller imod at stramme reglerne for såkaldt familiesammenføring for flygtningen og indvandrere? 4 Spørgsmål til adfærd 2 Kommentar felter (neg. + pos.) 1 sæt benchmark (hastighed, overskuelighed…) 1 sæt udsagn
Case: Valg 2001
Case: Valg 2001
Case: Valg 2001
Case: Industrivirksomhed Remote usabilitytest Spørgeskema Logfilanalyse 3 uger marts-april 2001 Cookiebaseret spørgeskema Tekstkommentarer Ca. 500 besvarelser (> 10 %)
Industrivirksomhed
Industrivirksomhed
Industrivirksomhed
Industrivirksomhed Produktions- og produktinfo: 33 Specifik produktions- eller produktområde (geografisk) / oversigt over koncern: 31 Personer og kontaktinfo: 19 Financielle og markedsanalytiske info / tal, ill. og figurer for IR: 18 Job-relevant info, herunder medarbejderpolitik: 11 Opskrifter: 6 Sprog (dvs. modersmål): 6 Miljø-data, ’green reports’ og etik: 5 Indkaldelse til møder m.m.: 3 NN logo til prof. brug: 2 Power Point præsentationer: 2 Bestemt rapport / dokument: 2 Multimedia: 2 Salgsområder / distributører, dvs. salgssteder til forbrugerne: 2 Nyhedsbrev: 1 Referencer til NN-projekter: 1 Nyheder: 1
CUTEST Current Usability Test Persistent cookies Exit poll Segmenterings analyse 3 centrale spørgsmål Hvad er din egenskab? Fandt du, hvad du søgte? Hvad søgte du efter