Microsoft® Lync™ 2010 Møder og samarbejde Kurser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Advertisements

Sådan laver Du et POWER POINT program.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Microsoft® Lync™ 2010 Attendant-kursus
Mini-PC-kørekort – Modul 6
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Flickr.com – online billeddeling
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
(Automatic Delivery Rewards)
1 Download af musik fra netmusik.dk Sådan downloader og overfører man musikken til computer og MP3-afspiller.
Udlægning af en ny cache
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Microsoft® Lync™ 2010 Kursus i tale og video
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2008.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Instruktion i Animation Shop
Beskyt din computer og dine data!
Følge indhold Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til.
Kontrolpanelet Lær lidt om mulighederne i kontrolpanelet Tryk for start.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Oversigtsvejledning til video Starte et videoopkald 1.Hold markøren over en kontakts billede, og klik på kameraknappen. 2.Der vises en besked på kontaktens.
Lyd-ikonet er forsvundet
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Introduktion til indholdsfortegnelser j Tryk derefter på F5, eller klik på Slideshow > Fra begyndelsen for at starte kurset. Klik på Aktivér redigering.
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen,
1 Velkommen til brugerinstruktion, It-Universitet.
Microsoft® Lync™ 2010 Kursus i svargruppeprogrammet
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Microsoft® Lync™ 2010 Kursus for stedfortrædere
Microsoft® Lync™ 2010 Chat og tilstedeværelse Kurser
FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken udtrykkeligt eller stiltiende. ©
Microsoft ® Lync ™ 2010 Web App-kursus. Målsætninger På dette kursus introduceres Microsoft Lync Web App, og følgende emner gennemgås: Oversigt over Lync.
Lav en lydfortælling på computeren Find programmet Her kommer en kort i, hvordan du åbner Lydlab, og hvordan du arbejder med de mest elementære dele.
Center for Undervisningsmidler Dispositionsvisning Den hurtige professionelle måde at arbejde på. Her kan du koncentrere dig fuldstændig om indholdet.
Du finder registreringsskemaet på: dev2. siteloom
Introduktion til © 2013 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Startskærmbilledet i Lync Startskærmbilledet i Lync har fliser i hubben til.
Oversigtsvejledning til Lync 2013 FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken.
Finde og åbne et chatrum Brug søgefunktionen i Lync til at finde de rum, du har adgang til. 1.I hovedvinduet i Lync skal du klikke på fanen Chatrum. 2.Skriv.
Oversigtsreference til Lync 2013 til Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Med Lync kan du begynde at samarbejde uden.
Tjekke din telefonsvarer 1.Klik på fanen Telefon. Du får vist dine beskeder og oplysninger om personer, der har ringet. 2.Hold markøren over en telefonsvarerbesked,
Oversigt for © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Lync Web App Deltage i et Lync-møde ved brug af computerlyd Hvis du ikke har Lync.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Planlægge et Lync-møde Du kan planlægge et Lync-møde ved at bruge Outlook tilføjelsesprogrammet.
FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken udtrykkeligt eller stiltiende. ©
Introduktion til Lync Windows Store-appen
Lync 2013 på iPhone Oversigtskort for Deltage i et Lync-møde
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Tilføje en kontakt Listen Kontakter gør din kommunikation lettere og gør det muligt for dig.
Starte et videoopkald På listen over kontakter skal du pege på en kontakts billede og klikke på kameraikonet. Der vises en meddelelse på din kontakts skærmbillede.
Brevudskrivning Du vil gerne skrive et brev, i dette tilfælde til en kreditor. I din venstre menubjælke finder du derfor Kreditor og trykker på den. Derved.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
Call Center, adm kursus, indledning Indledning (registrering af kursister & præsentation) 10 min. Hjælpeværktøjer 5 min. System overblik 30 min. Administrator.
Publiceringsgenvej i OJS Send din færdigformaterede fil uden om det redaktionelle workflow og direkte til elektronisk publicering Denne publiceringsform.
Hold smartere møder Tak, <FN name>.
Microsoft® Office Excel® 2007-kursus
Video Vælge visning Skype for Business Konfigurere din videoenhed
Møder Vælge visning Skype for Business
Deling og samarbejde Skype for Business Give styringen til andre...
Konfigurere lyd og foretage opkald
Kontakter, tilstedeværelse og chat
Foreningsguide koege.kultur.egon.dk/forening
Velkommen til PowerPoint
Velkommen til det nye PowerPoint
Sådan indsættes dette dias i præsentationen
Prisindsamling med HP iPAQ 214.
Præsentationens transcript:

Microsoft® Lync™ 2010 Møder og samarbejde Kurser

Målsætninger I dette kursus lærer du: Gøre computeren klar til onlinemøder Telefonmøde med manuelt opkald og personligt id Planlægge et onlinemøde Møder mellem flere personer/på flere platforme ved hjælp af Lync og Outlook Give en professionel præsentation Formelle præsentationer ved hjælp af Skærmdeling, PowerPoint og Whiteboard Arbejde med enhver, uanset hvor I er Samarbejd med kollegaer, uanset hvor de er Brug af Microsoft Lync Attendee Deltag i onlinemøder – også selvom du ikke har Lync installeret

Gøre computeren klar til onlinemøder Dette afsnit omhandler følgende: Telefonmøder med manuelt opkald Oprette din pinkode Tilbage til Målsætninger

Om telefonmøder med manuelt opkald Telefonmøder med manuelt opkald Telefonmøder med manuelt opkald er en lydindstilling for onlinemøder, som gør det muligt for deltagere i og uden for organisationen at høre og bidrage til lyden ved hjælp af en telefon. Dine deltagere skal blot ringe til nummeret i mødeinvitationen, angive mødets id og tilslutte sig lyden. Pinkode Hvis du ikke arbejder på virksomhedens netværk, og du vil ringe op til mødet fra en telefon, f.eks. som leder eller godkendt person, skal du bruge dit telefonnummer og din pinkode. En godkendt person er en bruger inden for samme virksomhed som mødearrangøren, eller som er medlem af organisationsnetværket. Hver bruger i virksomheden kan deltage som en godkendt person ved hjælp af deres pinkode og telefonnummer. Når du bruger din pinkode, bliver du identificeret og godkendt, og dit navn og din rolle vises på deltagerlisten. Bemærk! Hvis du ikke bruger din pinkode, kan du stadig ringe til mødet, men du bliver ikke godkendt, og du kan ikke starte opkaldet som leder. Tilbage til Målsætninger

Tilbage til Målsætninger Oprette din pinkode Gå til siden med pinkodeindstillinger ved at gøre følgende: Åbn Microsoft Lync, klik på rullelisten ud for knappen Indstillinger, klik på Funktioner, og klik derefter på Indstillinger for telefonmøde med manuelt opkald. Åbn Lync, klik på knappen Telefon, og klik derefter på Pinkode. Se dine pinkodeindstillinger Klik på Log på under Pinkode på siden med pinkodeindstillinger. Klik på det foretrukne sprog på listen Sprog, og klik derefter på Log på. Klik på Pinkode eller Skift pinkode på siden Opret ny pinkode. Skriv et tal, der opfylder kravene til pinkode, i tekstfeltet Pinkode, og skriv din nye pinkode igen i tekstfeltet Bekræft pinkode. Klik på OK, når du er færdig. Bemærk! Du skal være på virksomhedens netværk for at kunne oprette en pinkode. Tilbage til Målsætninger

Telefonmøder med manuelt opkald På siden Indstillinger for telefonmøde med manuelt opkald kan du angive flere praktiske oplysninger, f.eks.: Tildelte mødeoplysninger Disse oplysninger er dit tildelte møde-id og mødets URL-adresse, som automatisk udfyldes i mødeinvitationen, når du planlægger et møde ved hjælp af tilføjelsesprogrammet til Outlook. Bemærk, at du kan nulstille de tildelte mødeoplysninger ved hjælp af linket på siden. Mødets opkaldsnumre Dine deltagere kan bruge listen til at finde de telefonnumre, der er lokale i forhold til, hvor de befinder sig. I DTMF-kontrolelementer til mødet (Dual-tone multi-frequency signaling eller berøringstoner) Brug disse berøringstonekommandoer til at styre funktioner i mødet, f.eks. slå lyden til eller fra, låse eller låse op osv.

Planlægge et onlinemøde Dette afsnit omhandler følgende: Planlægge et onlinemøde ved hjælp af Outlook Vælge mødeindstillinger Vælge lydindstillinger Tilbage til Målsætninger

Planlægge et onlinemøde Tilføjelsesprogrammet Onlinemøde til Microsoft Outlook installeres automatisk, når du installerer Lync. Brug en af følgende indstillinger til at planlægge et onlinemøde: Klik på Nye elementer under fanen Startside i Outlook, og klik derefter på Onlinemøde. Gå til visningen Kalender i Outlook, og klik på Nyt onlinemøde på båndet i Outlook for at planlægge dit møde. ELLER Gå til visningen Kalender, og dobbeltklik på det tidspunkt, hvor du vil afholde mødet. Klik på Onlinemøde på værktøjslinjen. Onlinemøde Tilbage til Målsætninger

Tilbage til Målsætninger Mødeinvitationen Der åbnes en invitation til et onlinemøde, som indeholder følgende oplysninger: Linket Deltag i onlinemøde Oplysninger om lyd Mødets id Indstilling til nulstilling af pinkode Hjælp til nye brugere Bemærk! Du kan indsætte dagsordenen for mødet over eller under de stiplede linjer i invitationen. Undlad at ændre mødeoplysningerne mellem de stiplede linjer, da de kan forhindre, at de inviterede kan deltage i mødet. Tilbage til Målsætninger

Tilpasse mødeindstillingerne Hvis du vil ændre standardindstillingerne for mødet, skal du klikke på Indstillinger for møde på båndet i Outlook for at tilpasse indstillingerne Adgangsniveau, Præsentationsværter og indstillingerne for Lyd. Vælg Tilpas adgang og præsentationsværter for dette møde. Vær opmærksom på, at når du vælger denne indstilling, oprettes der et nyt mødelink og et nyt møde-id. Vælg de ønskede indstillinger i sektionen Adgang og Præsentationsvært. Disse indstillinger gennemgås i detaljer i dette afsnit. Tilbage til Målsætninger

Tilpasse adgangen til mødet Du skal beslutte, hvem der kan logge på mødet, uden først at skulle vente i mødelobbyen. Lobbyen er et virtuelt venteværelse, og det er kun mødearrangøren og præsentationsværterne, der kan beslutte, hvem der får adgang fra lobbyen. Vælg en af følgende i sektionen Adgang: Kun arrangør (låst) Det er kun mødearrangøren, der kan logge direkte på mødet uden at skulle vente i lobbyen. Personer, som jeg inviterer fra mit firma: Det er kun de personer, du har inviteret, og som er godkendt på virksomhedens netværk, som ikke skal vente i lobbyen. Personer fra mit firma: Alle på virksomhedens netværk, som har mødelinket, kan gå direkte til mødet uden at skulle vente i lobbyen. Alle, inklusive personer uden for mit firma (der er ingen begrænsninger): Alle, der har dit mødelink, kan gå direkte til mødet uden at skulle vente i lobbyen. Personer, der ringer op via telefonen, springer lobbyen over: Alle dem, der har ringet til mødet fra en telefon, kan springe lobbyen over (medmindre mødet er låst). Adgangsindstilling Tilbage til Målsætninger

Tilpasse indstillingerne for præsentationsværten Som standard er det kun præsentationsværter og mødearrangører, der kan dele deres skrivebord og programmer, præsentere filer og administrere mødeindstillingerne. Dette omfatter at give andre adgang til mødet. Vælg en af følgende i sektionen Præsentationsværter: Kun arrangør: Det er kun mødearrangøren, der kan dele indhold og give adgang fra lobbyen. Personer fra mit firma: Alle i firmaet kan dele indhold og give adgang fra lobbyen. Alle, inklusive personer uden for mit firma (der er ingen begrænsninger): Alle – også personer, der ikke er fra firmaet, og som ikke er godkendt, kan dele indhold og give adgang fra lobbyen. Personer, som jeg vælger: Du kan vælge bestemte personer som præsentationsværter ved at klikke på Administrer præsentationsvært og derefter tilføje de personer, du inviterer, på listen Præsentationsværter. Bemærk! Du kan også forfremme deltagere til præsentationsværter, og du kan degradere personen til deltager igen i løbet af mødet. Højreklik på navnet på en deltager i ruden Personer i mødet, og klik derefter på Gør til præsentationsvært. Tilbage til Målsætninger

Tilpasse indstillingerne for lyd Hvis du vil tilpasse indstillingerne for lyden, skal du klikke på fanen Lyd og telefon i vinduet Mødeindstillinger. Vælg den placering, som de fleste af deltagerne ringer op fra. Hvis du skal nulstille din pinkode, skal du klikke på Få din pinkode for at gå til siden Telefonmøder med manuelt opkald og Administration af pinkode. Hvis du vil aktivere beskeder om brugere, der kommer til eller forlader mødet, skal du markere afkrydsningsfeltet. Bemærk! Du kan også ændre indstillingerne for ankomst- og adgangsmeddelelser under mødet. Tilbage til Målsætninger

Gemme dine tilpassede indstillinger Du kan gemme dine foretrukne indstillinger, så dine fremtidige møder som standard bruger disse indstillinger. Klik på Husk indstillingerne. Klik på OK. Husk indstillingerne Tilbage til Målsætninger

Tilbage til Målsætninger Sende din invitation Når du er færdig med at angive mødeindstillingerne, kan du tilføje deltagere, kontrollere, at du har angivet korrekt dato og klokkeslæt og derefter sende invitationen. Mødeanmodningen vises på kalenderen, og invitationerne sendes til deltagerne. Tilbage til Målsætninger

Tilbage til Målsætninger Aktivitet 1 Planlæg et møde ved hjælp af Outlook, og angiv roller og tilladelser. Åbn Outlook, og gå til visningen Kalender. Klik på Nyt onlinemøde på båndet i Outlook. Skriv et mødeemne, og vælg dato, klokkeslæt og deltagere. Klik på Mødeindstillinger på båndet i Outlook, og klik derefter på Tilpas adgang og præsentationsværter for dette møde. Under Adgang skal du vælge, hvem der kan deltage i mødet uden først at skulle vente i lobbyen. Vælg Personer, jeg vælger under Præsentationsværter, og klik derefter på Administrer præsentationsværter for at tilføje præsentationsværterne. Klik på OK, når du er færdig, og send invitationerne. Tilbage til Målsætninger

Tilbage til Målsætninger Aktivitet 2 Konvertér et eksisterende Outlook-møde til et onlinemøde. Åbn et almindeligt Outlook-møde, som du allerede har planlagt. Klik på Onlinemøde på båndet i Outlook. Mødeinvitationen bliver opdateret med oplysningerne om onlinemødet Indstillingerne Deltag i onlinemøde og Mødeindstillinger bliver tilgængelige på båndet i Outlook. Klik på Mødeindstillinger på båndet i Outlook, og klik derefter på Tilpas adgang og præsentationsværter for dette møde. Vælg Personer fra mit firma under Adgang. Vælg Personer, jeg vælger under Præsentationsværter, klik på Administrer præsentationsværter, og tilføj derefter præsentationsværterne. Klik på OK, når du er færdig, og klik derefter på Send opdatering. Tilbage til Målsætninger

Give en professionel præsentation Dette afsnit omhandler følgende: Deltage i dit møde Vælge lyd Dele indhold og samarbejde Prøve flere præsentationsværktøjer Optage mødet Tilbage til Målsætninger

Tilbage til Målsætninger Deltage i mødet Hvis du vil deltage i et møde, skal du bruge en af de følgende metoder: Klik på Deltag i onlinemøde eller på mødelinket i Outlook- invitationen. Hvis du har Microsoft Outlook, skal du kikke på Deltag online i Outlook-påmindelsen. Kopiér og indsæt mødelinket i et browservindue. Deltag i onlinemøde Tilbage til Målsætninger

Tilbage til Målsætninger Vælge lyd til mødet Vælg en af lydindstillingerne herunder: Deltag ikke i lyd: Vælg denne indstilling, hvis du vil ringe til mødelyden fra en telefon ved hjælp af mødenumrene og møde-id'et. Hvis du ringer op som mødeleder eller en godkendt person, skal du også bruge din pinkode og dit telefonnummer. Brug Lync (integreret lyd og video): Vælg denne indstilling, hvis du vil bruge computerlyd. Kontrollér, at mikrofonen og højttalerne virker korrekt ved at bruge Indstillinger for lydenhed. Klik på Indstillinger på menulinjen i mødevinduet, og klik herefter på Indstillinger for lydenhed. Ring til mig: Vælg denne indstilling, hvis Lync automatisk skal ringe til dig og logge dig på mødet. Når du bruger denne indstilling, deltager du i mødet i Lync, men lyddelen af mødet foregår via telefonen. Du behøver ikke at angive et telefonnummer eller et møde-id. Tilbage til Målsætninger

Tilbage til Målsætninger Dele skrivebordet Når du logger på mødet, kan du dele dit skrivebord eller et program, vise en PowerPoint-præsentation, indsætte et Whiteboard eller en afstemning, vedhæfte filer og meget mere. Sådan deler du skrivebordet: Klik på Del i onlinemødet. Klik på Skrivebord på rullelisten Del. Der vises en linje øverst på skærmen, og der vises skær rundt om skærmen. Klik på Stop deling for at stoppe visningen af dit skrivebord. Tilbage til Målsætninger

Tilbage til Målsætninger Dele et program Sådan deler du et program og de tilknyttede vinduer: Klik på Del i dit onlinemøde. Klik på Program på rullelisten Del. Markér det program, du vil dele. Der vises en linje øverst på skærmen, og der vises skær rundet om programvinduet for at angive, at det deles. Du kan når som helst stoppe delingen af dit program ved at klikke på Stop deling. Stoppe deling Tilbage til Målsætninger

Overlade og overtage styringen af din delingssession Når du starter deling, er du den eneste, der kan styre det, der vises på mødescenen. Du kan overlade styringen af delingssessionen til andre, og du kan når som helst overtage styringen igen. Giv kontrol Klik på Giv kontrol på delelinjen øverst på skærmen. Klik på navnet på den person, du vil dele styringen med, og klik derefter på OK i bekræftelsesfeltet for at fortsætte. Denne person har nu overtaget styringen af din delesession og kan bruge sit tastatur og sin mus til at styre dit delte indhold. Indstillingen Frigiv styringen bliver også tilgængelig på værktøjslinjen Onlinemøde. Hvis du vil overtage styringen igen, skal du klikke på Overtag styringen i menuen Giv kontrol. Giv kontrol Tilbage til Målsætninger

Anmode om styringen af en delingssession Deltagerne kan når som helst anmode om styringen af din delingssession, og du modtager en besked om at acceptere eller afvise anmodningen. Du kan give alle deltagere mulighed for automatisk at overtage styringen af din delingssession ved at følge disse trin: Klik på Giv kontrol på delingslinjen øverst på skærmen, og klik derefter på Acceptér automatisk anmodninger om styring. Klik på OK. Indstillingen Anmod om styringen vises til alle mødedeltagere, og anmodninger accepteres automatisk. Du kan når som helst rydde indstillingen ved hjælp af kommandoerne i menuen Giv kontrol. Deltagerne har også mulighed for at frigive styringen. Bemærk! Der kan kun være én person ad gangen, som har styringen. Tilbage til Målsætninger

Vise en PowerPoint-præsentation Sådan viser du en PowerPoint-præsentation: Klik på Del i mødet. Klik på Del, og klik derefter på PowerPoint-præsentation. Dobbeltklik på den PPT-fil, du vil dele. Diassene vises i området Scene. Hvis du vil flytte diassene, skal du bruge piletaster nederst til højre i mødevinduet. Klik på Vis præsentationsværtens noter for at få vist noterne. Klik på ikonet Vis miniaturer for at få vist miniaturer. Brug kontrolelementerne nederst i mødet til at markere diassene, bruge en lasermarkør, indsætte et billede osv. Klik på Stop præsentationen for at stoppe med at vise PowerPoint-præsentationen. Vis præsentationsværtens noter Værktøjer til anmærkning Vis miniaturer Tilbage til Målsætninger

Indsætte et whiteboard Brug whiteboardet til at udgive en note til alle i mødet eller bruge det som en tom side til at skitsere nye ideer på. Alle i mødet kan skrive og tegne på whiteboardet. Klik på Del i mødet. På rullelisten Del skal du klikke på Nyt whiteboard. Der indsættes en whiteboardside i området Scene. Du kan skrive eller tegne på whiteboardet ved hjælp af værktøjerne nederst i mødevinduet. Klik på Stop deling, når du er færdig. Tilbage til Målsætninger

Indsætte et dias med en afstemning Sådan opretter du et dias med en afstemning i dit møde: Klik på Del i mødet. Klik på Ny afstemning på rullelisten Del. Skriv et navn til afstemningssiden, et spørgsmål og svarmulighederne. Klik på OK, når du er færdig. Der indsættes en afstemningsside i området Scene i mødet, og deltagerne kan klikke på svarmulighederne. Brug kontrolelementerne nederst på afstemningssiden til at administrere afstemningssiden, f.eks. åbne, lukke, vise eller skjule resultaterne. Tilbage til Målsætninger

Tilbage til Målsætninger Tage noter med OneNote Brug Microsoft OneNote til at tage noter under mødet. Navnene på mødedeltagerne hentes automatisk fra mødet og gemmes i OneNote. Klik på Handlinger på værktøjslinjen i onlinemødet. Bemærk! Hvis værktøjslinjen ikke vises, skal du trykke på tasten Alt for at aktivere værktøjslinjen. Klik på Tag noter ved hjælp af OneNote. OneNote åbnes, og du kan skrive dine mødenoter. Der indsættes også automatisk en liste over mødedeltagerne i OneNote. Tilbage til Målsætninger

Tilbage til Målsætninger Føje video til et møde Føje video til mødet: Indstil dit webcam ved hjælp af de medfølgende instruktioner. Klik på pilen i menuen Video, og klik derefter på Indstillinger for videoenheder. Konfigurer dine webcamindstillinger, og klik derefter på OK. Klik på pilen i menuen Video, og klik derefter på Tilføj video. Din video vises til alle deltagerne i mødet. Højreklik på videoen, og brug menuen for at udføre følgende kommandoer: Afbryd min video midlertidigt, Skjul min visning, Udvid min visning, Pop ud-video, Vis fuld skærm og Indstillinger for videoenheder. Bemærk! Når du har udført en af opgaverne herover, kan du højreklikke på videoen igen for at fortryde kommandoen. Hvis du f.eks. har afbrudt videoen midlertidigt, skal du højreklikke på videoen igen og klikke på Start min video for at få vist videoen. Du kan også bruge kontrolelementerne øverst i videoen til at afbryde videoen midlertidigt, skifte til fuld skærm, få videoen til at poppe ud osv. Tilbage til Målsætninger

Tilføje eller få vist vedhæftede filer Hvis du vil føje en fil til mødet, f.eks. en uddelingskopi, eller så deltagerne kan hente din præsentation: Klik på knappen Tilføj eller få vist vedhæftede filer. Klik på Tilføj vedhæftede filer i dialogboksen Vedhæftede filer. Vælg den fil, du vil overføre, og klik derefter på Åbn. Som standard kan alle i mødet gemme den vedhæftede fil lokalt. Hvis du vil styre adgangen, skal du klikke på pilen ud for filen, pege på Gør tilgængelig for og vælge en af følgende: Mødearrangøren, Præsentationsværter, Alle. Du kan når som helst ændre adgangsniveauet under mødet. Tip! Hvis du vil holde deltagerne fokuseret på præsentationen og undgå forstyrrelser, kan du begrænse adgangen til mødearrangøren og præsentationsværterne i starten af mødet og derefter gøre filen tilgængelig for alle, når præsentationen er færdig. Deltagerne på mødet kan klikke på knappen Tilføj eller få vist vedhæftet fil og derefter klikke på filen for at hente den. Tilbage til Målsætninger

Tilbage til Målsætninger Optage et møde Optage et møde: Klik på knappen Flere indstillinger i mødet, og klik derefter på Start optagelse. Kommandoerne Afbryd midlertidigt og Stop bliver tilgængelige nederst i mødevinduet. Klik på knappen Stop, og tilpas indstillinger i vinduet Stop optagelsen, hvis det er nødvendigt. Som standard gemmer Lync dine optagelser i Lyncs eget optagelsesformat på placeringen: C:\Brugere\brugernavn\LyncRecordings. Klik på Gennemse for at gemme din optagelse på en anden placering. Som standard er indstillingen til at gemme optagelsen i .wmv-format også aktiveret. Hvis ikke, skal du markere afkrydsningsfeltet Opret også en version, som du kan udgive til andre (.wmv). Denne indstilling gemmer optagelsen i et enkelt .wmv-videoformat, som du kan sende til andre. Tilbage til Målsætninger

Tilbage til Målsætninger Få vist optagelsen Få vist optagelsen: Klik på Start, Alle programmer, Microsoft Lync og derefter klikke på Microsoft Lync Optagelsesstyring. Tip! Du kan også få adgang til Optagelsesstyring fra Lync. Klik på Funktioner på menulinjen, og klik derefter på Optagelsesstyring. I vinduet Optagelsesstyring skal du vælge, om du vil have vist optagelsen i formatet Lync-optagelse eller Windows Media-optagelser. Klik på den ønskede fane øverst i vinduet Optagelsesstyring. Vælg en optagelse, og klik derefter på Afspil. Hvis du har valgt formatet Windows Media-optagelser, afspilles optagelsen i Windows Media Player. Hvis du har valgt Lync-format, afspilles optagelsen i Lyncs afspiller. Tilbage til Målsætninger

Tilbage til Målsætninger Dele din optagelse Dele din optagelse med andre: Åbn Optagelsesstyring, og klik på fanen Windows Media-optagelser. Vælg din optagelse, og klik derefter på Gennemse for at vælge den placering, hvor din optagelse blev gemt. Kopiér filen, og placer den et sted, hvor andre kan få adgang til den. Hvis du kun har gemt optagelsen i Lync-optagelses format, og du også vil have en WMV-version, skal du gøre følgende: Klik på fanen Lync-optagelse. Vælg din optagelse, og klik derefter på Publicer. Ret eventuelt navnet på og stien til optagelsen i vinduet Gem og publicer, og klik derefter på OK. Tip! Du kan også publicere optagelsen direkte på en placering, hvor andre kan få adgang til den, f.eks. på et websted for team i SharePoint. Tilbage til Målsætninger

Tilbage til Målsætninger Aktivitet 3 Dele skrivebordet og programmer Klik på Deltag i onlinemøde for at logge på mødet. Klik på Skrivebord på rullelisten Del. Bemærk, at delelinjen øverst på skærmen og den gyldne linje i mødet angiver, at du deler noget. Klik på Eksempel for at åbne sceneområdet. Klik på Stop deling på værktøjslinjen Deling. Klik på Program på rullelisten Del. Vælg et program, der skal deles. Bemærk delingslinjen og anmærkningen i dit møde. Klik på Stop deling. Tilbage til Målsætninger

Tilbage til Målsætninger Aktivitet 4 Vise en PowerPoint-præsentation Klik på PowerPoint-præsentation på rullelisten Del. Markér PowerPoint-filen, og klik derefter på Åbn. Brug værktøjerne nederst på skærmen for at flytte diassene eller oprette anmærkninger på dine PowerPoint-dias. Klik på Stop deling. Tilbage til Målsætninger

Tilbage til Målsætninger Aktivitet 5 Indsætte og bruge et whiteboard Klik på Nyt whiteboard på rullelisten Del. Der indsættes en whiteboardside i mødet. Brug værktøjerne nederst på skærmen for at oprette anmærkninger på dit whiteboard. Klik på Indsæt billede, og vælg et billede, du vil indsætte på dit whiteboard. Brug stempelknappen til at indsætte stempler med pile, hakker og krydser. Klik på Stop deling. Tilbage til Målsætninger

Arbejde med enhver, uanset hvor I er Dette afsnit omhandler følgende: Samarbejde med dine kontakter Starte et ikke-planlagt onlinemøde Starte et ikke-planlagt telefonmøde Tilbage til Målsætninger

Samarbejde med dine kontakter Du kan bruge Lync til at udnytte funktionerne til telefonmøde og samarbejde uden at du skal planlægge et onlinemøde. Du kan dele din skærm med en kollega, som befinder sig et andet sted, give en PowerPoint-præsentation eller dele ideer på onlinewhiteboardet. Dobbeltklik på navnet for en kontakt for at åbne et samtalevindue. Vælg en af følgende præsentationsindstillinger på rullelisten Del: Skrivebord Programmer PowerPoint-præsentation Nyt whiteboard Ny afstemning Du kan bruge funktionerne til samarbejde og indstillinger til deling på samme måde, som du bruger dem for planlagte møder. Tilbage til Målsætninger

Starte et ikke-planlagt onlinemøde Brug indstillingen Møde nu for hurtigt at starte et vigtigt møde og invitere deltagere. Åbn Lync, klik på pilen i menuen Vis ud for knappen Indstillinger, og klik derefter på Møde nu. Vælg en indstilling for lyden, og log på mødet. Hvis du vil invitere deltagere, skal du klikke på rullelisten Indstillinger for personer. Hvis du vil tilføje personer fra organisationen, og som er medlem af organisationen, eller du vil invitere nogen ud fra deres telefonnummer, skal du klikke på Inviter via navn eller telefonnummer. Du kan også trække kontakter fra listen Kontakter og slippe dem i mødevinduet. Hvis du vil sende en e-mailinvitation til nogen inden for eller uden for organisationen, skal du klikke på Inviter via e-mail og sende en Outlook-invitation, der åbnes automatisk. Tilbage til Målsætninger

Starte et ikke-planlagt telefonmøde Starte et ikke-planlagt telefonmøde med flere kontakter Hold Ctrl nede på listen Kontakter, og vælg de kontakter, du vil ringe til. Højreklik på billedet af den sidste kontakt eller på tilstedeværelsesknappen, peg på Start et telefonmøde, og klik på Lync. Dine kontakter modtager en besked om mødeinvitationen, hvor de kan deltage i mødet. Besked om invitation til telefonmøde Deltage i et improviseret telefonmøde Hvis du er blevet inviteret til et telefonmøde, skal du klikke på pop op-beskeden med mødeinvitationen, som vises nederst til højre på din computer, hvorefter du føjes til telefonmødet. Tilbage til Målsætninger

Tilbage til Målsætninger Aktivitet 6 Starte et improviseret onlinemøde (Møde nu) Åbn Lync, klik på pilen i menuen Vis ud for knappen Indstillinger, og klik derefter på Møde nu. Klik på knappen Indstillinger for personer, og klik derefter på Inviter via navn eller telefonnummer. Søg efter en kontakt, eller vælg en på listen, og klik derefter på OK. De inviterede modtager en besked, og de kan deltage ved at klikke på pop op-beskeden eller på Acceptér. Tilbage til Målsætninger

Microsoft® Lync™ 2010 Attendee Dette afsnit omhandler følgende: Om Lync Attendee Deltage i et møde ved hjælp af Lync Attendee Konfigurere lyd og video Indstillinger for Lync Attendee Tilbage til Målsætninger

Microsoft Lync 2010 Attendee Lync Attendee er en klient, som du kan bruge til at deltage i onlinemøder. Du skal ikke bruge Lync eller en konto på den server, hvor mødet er placeret. Features Lync Attendee giver mulighed for chat, lyd, video og alle funktioner til samarbejde, mens du deltager i mødet. Kompatibilitet Hvis både Lync Attendee og Communicator 2007 R2 er installeret, åbnes det korrekte program automatisk, når du deltager i onlinemøder. Tilbage til Målsætninger

Tilbage til Målsætninger Krav til Lync Attendee Hvis du kører Windows, skal du blot have Lync Attendee og mødelinket, som normalt sendes til dig i en e-mail fra mødearrangøren. Lync Attendee vælger automatisk den bedst mulige kombination af enhedsindstillinger for onlinemødet, eller du kan vælge at tilpasse indstillingerne. Hvis både Communicator 2007 R2 og Lync Attendee er installeret, bliver de enhedsindstillinger, du ændrer på den ene klient, også gemt i den anden klient. Lync Attendee kan allerede være installeret på computeren. Ellers kan du hente det fra: http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=164090&clcid=0x406 Tilbage til Målsætninger

Deltage ved hjælp af dine legitimationsoplysninger Sådan bruger du dine legitimationsoplysninger til netværket: Klik på mødelinket i invitationen for at åbne logonvinduet i Lync Attendee. Vælg Deltag ved hjælp af firmaets legitimationsoplysninger. Skriv din e-mailadresse i feltet Logonadresse. Klik på Deltag. Vælg en indstilling for Lyd, og klik derefter på OK. Du bliver logget på mødet og kan bruge lyd, video eller chat til at kommunikere med de øvrige deltagere. Tilbage til Målsætninger

Tilbage til Målsætninger Deltage som gæst Sådan deltager du som gæst: Vælg Deltag som gæst i logonvinduet. Skriv det navn, der skal vises i mødet, og klik derefter på Deltag. Hvis mødearrangøren har aktiveret lobbyen, bliver du sendt til mødelobbyen, indtil en præsentationsvært giver dig adgang til mødet. Ellers bliver du logget ind automatisk. Lobby Tilbage til Målsætninger

Adgang til indstillinger for lyd og video Lync Attendee konfigurerer automatisk indstillingerne afhængigt af den enhed, som du tilslutter. Bekræft indstillingerne for lyd Klik på Indstillinger på værktøjslinjen. Hvis værktøjslinjen ikke vises, skal du trykke på tasten Alt for at aktivere værktøjslinjen. Klik på Indstillinger for lydenhed. Klik på fanen Lydenhed i vinduet Indstillinger for Lync Attendee. Tilbage til Målsætninger

Konfigurere lyd og video Kontrollér og juster højttalere og mikrofon under fanen Lydenhed. Klik på fanen Videoenhed, og vælg det webcam, du vil bruge. Klik på Indstillinger for webcam for at justere indstillingerne. Lydenhed Videoenhed Tilbage til Målsætninger

Indstillinger for Lync Attendee Du kan også gennemse eller tilpasse indstillingerne for Lync Attendee, før mødet starter. Klik på Start, og klik derefter på Alle programmer. Klik på Microsoft Lync Attendee. Gennemse og tilpas indstillingerne i vinduet Indstillinger for Lync Attendee. Tilbage til Målsætninger

Gennemse På dette kursus blev følgende emner gennemgået: Gøre computeren klar til onlinemøder Telefonmøde med manuelt opkald og personligt id Planlægge et onlinemøde Møder mellem flere personer/på flere platforme ved hjælp af Lync og Outlook Give en professionel præsentation Formelle præsentationer ved hjælp af Skærmdeling, PowerPoint og Whiteboard Arbejde med enhver, uanset hvor I er Samarbejd med kollegaer, uanset hvor de er Brug af Microsoft Lync Attendee Deltag i onlinemøder – også selvom du ikke har Lync installeret

Tilbage til Målsætninger © 2010 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Microsoft, Exchange ActiveSync, Excel, Lync, Outlook, PowerPoint, SharePoint, SQL Server, Windows, Windows Live, Windows Mobile, Windows Server og andre produktnavne er eller kan være registrerede varemærker og/eller varemærker i USA og/eller andre lande/områder. Oplysningerne heri er kun til orientering og repræsenterer den aktuelle holdning hos Microsoft Corporation på datoen for denne præsentation. Fordi Microsoft er nødt til at reagere på skiftene markedsforhold, skal det ikke fortolkes som en forpligtelse på Microsofts vegne, og Microsoft kan ikke garantere nøjagtigheden af de oplysninger, der gives efter datoen for denne præsentation. MICROSOFT STILLER INGEN GARANTIER, UDTRYKKELIGE, STILTIENDE ELLER LOVMÆSSIGE, HVAD ANGÅR OPLYSNINGERNE I PRÆSENTATIONEN. Tilbage til Målsætninger