på en specialkostskole Erfaringer med implementering af personaleintra på en specialkostskole Per Overgaard, Limfjordsskolen
Fra skolens ledelsesgrundlag: Alle medarbejdere er lige vigtige, og vi accepterer, at der findes vigtige kompetencer, menneskelig og faglig viden hos dem alle.
Proces Ledelsen beslutter at anskaffe et intranetsystem Et udvalg m. medarbejdere og ledelse afklarer krav til intranettet Markedet undersøges /prøveabonnementer/prøvekørsler/indkøb Administrator retter systemet til efter lokale forhold Medarbejderkurser / gode idéer Medarbejdere og ledelse udvikler kontinuerligt systemet i forhold til stedets behov
Kompleksitetsreducering Behov: Vidensdeling Intern/ekstern kommunikation Dagbøger / elevnotater Kalender Nyheder Elevplaner (pæd. handleplaner + undervisningsplaner) Arkiver Kompleksitetsreducering
Leavitts organisationsmodel Opgaver Teknologi Struktur Mennesker Omverden Bakka & Fivelsdal 2004:308-309)
Leavitts organisationsmodel Opgaver Teknologi Struktur Mennesker Omverden
Leavitts organisationsmodel Opgaver Teknologi Struktur Omverden Mennesker
Min erfaring er … Afklar behov Udform intra´et i samarbejde med medarbejderne Gør det simpelt - i begyndelsen Gør det til ”skolens eget” (skab ejerskab) Stil tydelig hjælp til rådighed for brugerne Hold systemet opdateret Aftal enkle regler for brug (krav, etik) Administrator + leder udgør intrateamet
Min erfaring er … Som ledelse er det en udfordring at informere om det rigtige i rette tid og i den rette mængde. Intranettet giver god mulighed for at gøre formidlingen af informationer til et fælles anliggende - men gør det ikke af sig selv !