Om faget dansk Indledning om fagets historie, HTXs plads i det samlede system og udfordringerne lige nu.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Grænseløst samarbejde Fehmarnbeltregion Grenzenlose Zusammenarbeit EFRE Europäischer Fonds für Regionale Entwicklung EFRU Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.
Advertisements

Garantiskoleoplæg Vejlederkonferencen den Stefan Rossel UU Silkeborg.
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Anders Holm Professor Sociologisk Institut, Københavns Universitet Og
Ungdomsuddannelser Erhvervsfaglige uddannelser Erhvervsgymnasiale uddannelser Almengymnasiale uddannelser Grundskolen Videregående uddannelser.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
Realkompetencevurdering i Danmark
Forældremøde 9 klasse (skole)
En rejse gennem det danske uddannelsessystem
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Uddannelsesparathed - hvad er det
Orientering forældremøde 10. klasse
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Hvad er realkompetencevurdering?
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Vision for Solbakken 2020 En vision set fra den anden side af Københavnsvej En vision, som ser potentialet i en sammenhæng mellem de to områder: Solbakken.
Forældremøde 7. klasse.
Netværkskonference Odense Globaliseringsaftalens målsætninger 95 % skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Pt. ca. 80 % i Nordjylland 50 % skal.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Regeringens globaliseringsudspil
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Fremtidens ungdomsuddannelsessystem Vejlederkonferencen, Svendborg 7. maj 2014 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Netværk Nordjylland - erhvervsrettet uddannelse AMU Nordjylland Erhvervsskolerne Aars EUC Nord EUC Nordvest Frederikshavn Handelsskole Handelsskolen Minerva.
Studievalg Nordjylland Martin Rovs Hansen Vejleder Studievalg Nordjylland Tanja Andersen.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Pressechef Dorte Skovgaard Wihre Danske Erhvervsskoler Den politiske opmærksomhed på erhvervsskolerne EUC Nordvest 11. maj 2016.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Styrelsen for Universiteter og Internationalisering International vejledning Efterskolernes Vejlederkonference september 2012 Birtha Theut, Euroguidance.
 Optagelsesvilkår - en helhedsvurdering; parathedsvurdering og 5  Færre studieretninger (18 på stx og htx og 13 på hhx)  Grundforløbet intensiveres.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal have kendskab til Uddannelsessystemet E:dag?
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder Kommune*
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg Kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Kollektiv vejledning – dagens program
- Vejledningen frem til sommer
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Merkantil EUX Muligheder og udfordringer for det studiekompetencegivende forløb Titeldias EUX merkantil.
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2012* 2012 % 2013*
Fagdidaktisk kursus i biologi
Uddannelsesvalg i 8. klasse
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Reformen.
Årsmøde
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2013* 2013 % 2014*
Tilmelding til uddannelse 2019
Årsmøde
Reformer af erhvervsuddannelserne i et historisk perspektiv
Årsmøde
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Om faget dansk Indledning om fagets historie, HTXs plads i det samlede system og udfordringerne lige nu

Indledning Danskfaget – et historisk blik på kerneydelserne

Indledning ORALE OG LITTERATE SAMFUND - i kronologisk efterfølgelse og i samliv Bondesamfundet som oralt samfund: –ordsprog, talemåder, fagsprog Kirken –latinen Kongen og adelen –sværdets tale og administrationen KONKLUSION: skriften er magtens tale

Indledning SPROGHISTORISK OVERSIGT - over det danske sprogsamfunds historie (efter Inge Lise Pedersens artikel om samme i Kristiansen m.fl.: Dansk Sproglære: 240ff) DET URNORDISKE SAMFUND DET RUNEDANSKE SAMFUND DET MIDDELDANSKE SAMFUND DET ÆLDRE NYDANSKE SAMFUND OPLYSNINGSTIDEN NATIONALISME INDUSTRIALISME INTERNATIONALISERING 1950-

Indledning

INDUSTRIALISMENS udd.ssystem for middelklassen: eksamensskolen for arbejderklassen: eksamensfri skole INDUSTRIALISMENS danskfag for middelklassen: læsning OG skrivning for arbejderklassen: kun læsning

Indledning VIDENSSAMFUNDETS udd.system Den globale arbejdsdeling nødvendiggør at en stigende del af befolkningen får en højere uddannelse Det stiller krav til uddannelsessystemet om at give alle de fornødne kulturelle kompetencer INTEGRATION bliver et nøgleord: flere (uddannelses)fremmede skal have en uddannelse

Indledning VIDENSSAMFUNDETS danskfag det samfundsmæssigt nødvendige niveau for kulturel kompetence forskyder sig hele tiden: flere skal arbejde med symbolmanipulation de kulturelle kompetencer bliver nøglen til uddannelse – og uddannelse bliver livslang arbejdstiden bliver utrolig intensivt udnyttet, fritiden bliver stadig mere omfattende skellet mellem statsborgerens kvalifikationer og forbrugerens udviskes måske noget, men kravene stiger for begge

Indledning UDDANNELSESSYSTEMET 1: det primære system Folkeskolen: Kommunalt ejede institutioner, sektoren er statsligt styret via lovgivning og tilskud Ungdomsuddannelserne: Selvejende institutioner, sektoren er statsligt styret via lovgivning og tilskud Videregående uddannelser (KVU, MVU og LVU): Statsstyrede, mere eller mindre selvejende, institutioner, CVU’er med delvis lokal forankring

Indledning DELSYSTEMER inden for uddannelsessystemet 1: GRUNDSKOLE second chance-uddannelser: avu fvu UNGDOMSUDDANNELSER erhvervsuddannelserne (eud) erhvervsgymnasiale uddannelser –hhx –htx almengymnasiale uddannelser –stx –(ungdoms)hf second chance-uddannelser: hf enkeltfag (VUC)

Indledning DELSYSTEMER i uddannelsessystemet 2: videregående uddannelser: –mellemlange: pædagoguddannelsen (CVU) læreruddannelsen (CVU) second chance: meritlæreruddannelsen –lange: universitetsuddannelserne second chance: Åbent universitet

Indledning UDDANNELSESSYSTEMET - set fra neden : Hvordan oplever den enkelte lærer og elev: et nationalt niveau: læreren: ikke-eksisterende som andet end: konferencer, styredokumenter (love, bekendtgørelser, læreplaner), tilsyn (fagkonsulenter), evt. efteruddannelse; eleven: ved skoleskift et regionalt niveau: læreren: reelt som efteruddannelsesniveau: amtskurser, amtskonsulenter, men ellers ikke; eleven: som valgmuligheder et lokalt niveau: læreren: som det regionale niveau; eleven: i bedste fald som kulturinstitution

Indledning De kinesiske æsker: Den enkelte institution: en ledelse, en årsplan, en organisatorisk, arkitektonisk og mental ramme om virksomheden; og i form af: kollegerne, elevgruppen, ’skolen’,’skolens ånd’ (fester, traditioner mm.) Den enkelte klasse: skema, klasseværelse, ’dårlige klasser og gode klasser’, ’kliker eller klassen som helhed’, ind i klassen, ud af klassen, differentiering Den enkelte lærer skema og kompetencer, arbejdsforhold, særlige ønsker, ’de unge’ vs. ’de gamle’, ’de nye’ vs. ’de gamle’; fagfolkene vs. pædagogerne (faggruppen/fagteamet?), trinspecialer (årgangsteam?), køn Den enkelte elev køn, social baggrund, etnisk tilhørsforhold, kompetencer, svagheder og styrker, modenhed

Indledning Hvad er karakteristisk for (dem der kommer på) htx? ikke alle skolens fag passede lige godt (specialisering) relativ sikkerhed mht. akademisk niveau (i matematik) og en fremtid inden for teknik eller tekniske aspekter af andet arbejde faget dansk var ikke særlig tiltrækkende? danskfagets særlige ansvar danskfaget ses som et føle- og synes-fag? kønsproblematikken

Indledning