 +45 35 32 86 39  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forældrearrangement om folkeskolereform
Advertisements

Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Internationalisering i grundskolen
Hjørring Gymnasium.  Samtlige klasser og fremmedsprogsundervisere  Engelsk, tysk, fransk, spansk, italiensk, græsk  at udvikle og forfine elevernes.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Job & Uddannelse i Øresundsregionen Projektmål: at øge hverdagsintegrationen og mobiliteten over Øresund.
2. fremmedsprog i gymnasiet
Hvad skal en test på basis af referencerammen kunne? Testen kan ses på Give et realistisk billede.
Hvorfor vælge fransk? Sprog åbner døre til verden - og andre latinske sprog (spansk, italiensk…) Hverdagssprog i 32 lande Tales af 220 millioner mennesker.
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2014
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
LEARNING ENGLISH AT HRS 2KOK1041/42. WHY?  Verdenssprog  Globalisering  Engelsk talende kolleger  Mobilitet.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
EUX AUGUST 2012 VELKOMMEN!. LÆRER: MILLIE NYMARK Underviser bl.a. i engelsk, informationsteknologi, dansk, planlægning, læring, kommunikation & samarbejde.
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
Internationalisering er en naturlig del af studieretningsfagene engelsk, fransk og samfundsfag, da der stiftes bekendtskab med sprog, samfundsforhold.
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
Folkeskolereformen - generel information
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Fra IP til strategiske partnerskaber DGI-byen 20. september 2013 Tove Heidemann Head of International Relations University College Syddanmark,
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelsen for Universiteter og Internationalisering Arbejdsseminar om Diploma Supplement.
INFORMATIONSMØDE Revideret kandidatuddannelse Ny studieordning 13. Marts i København 20. Marts i Aalborg.
En aftagervinkel på uddannelsernes internationale dimension - det pædagogiske område Konference for professionshøjskolernes internationale medarbejdere.
Sprogene i Europa Lidt sprogstatistik: Der er pt. 20 officielle EU-spog for 25 lande: Dansk, engelsk, estisk, finsk, fransk, græsk, italiensk, lettisk,
  Hvilken rolle spiller dansk i KUs parallelsproglige sprogpolitik? Center for Internationalisering og Parallelsproglighed.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2013
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Folkeskolereform 2014.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
Det internationale perspektiv i uddannelse, arbejdsplads og rekruttering UC- Sjælland d. 17. marts 2010 Børne- og kulturdirektør i Næstved Per B. Christensen,
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Årsmødet for Studieadministratorer, 25 november 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
UniEngelsk Modulet Engelsk i den moderne verden Weekendseminar august.
TYSKSTUDIER VED AALBORG UNIVERSITET TYSK TIRSDAG TIRSDAG D. 19. MARTS LASSE BRUNØ.
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2015
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Norden i verden A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt perspektiv  Det internationale.
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
EKSAMEN OG PRØVER.
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
Flere sprog til flere studerende
Vision mission værdier handleplaner
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Projektet Projektets titel: ”Profil, faglig identitet og anvendelsesorientering” Projektets primære formål: Øge elevernes aktivitet og autonomi Projektsdeltagere.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
INTERNATIONALISERING I GYMNASIET
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Parallelsprogspolitik – hvad kan det være?
Organisering Sproglærerforeningen er en faglig forening under Danmarks Lærerforening Hovedstyrelsen Fagudvalg: Engelsk Fagudvalg Tysk Fagudvalg Fransk.
Præsentationens transcript:

  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige er vi på KU?

Dias 2 Parallelsproglighed? Mere undervisning på engelsk? Undervisning både på engelsk og dansk? Undervisning på engelsk, dansk og andre sprog?

  KUs sprogpolitik (destination 2012) Udgangspunktet for sprogpolitikken er princippet om parallelsprog. Engelsk skal i stigende grad anvendes som undervisnings- og især lærebogssprog, hvor det er relevant i undervisningen, og som forskningens fremvoksende lingua franca. Det bør også sikres, at dansk opretholdes som et komplet funktionsdueligt sprog, også inden for videregående uddannelse og formidling af forskningens resultater.

  Destination 2012 Som noget særligt for Københavns Universitet skal vi udnytte den mulighed, der ligger i, at vi allerede forsker og underviser i en lang række sprog. De studerende skal have let tilgængelige muligheder for at kvalificere sig i endnu et fremmedsprog og en anden kultur ved siden af den angelsaksiske

  Strategi 2016 Indsatsområde 1: KU skal have bedre uddannelser Indsatsområde 2: KU skal styrke samarbejdet med omverdenen både internationalt og nationalt … Det skal være nemmere for udenlandske studerende og forskere at komme til KU … fortsat satsning på parallelsproglighed …. Styrke de studerendes og ansattes sprogkompetencer også i andre fremmedsprog end engelsk Indsatsområde 3: KU skal styrke det interne samarbejde og den fælles identitet

  Hvorfor er sprog vigtige for KUs strategi? Internationalisering af KUs uddannelser: åbne for et europæisk/globalt arbejdsmarked for KUs studerende, fremme mobilitet, give en international dimension i uddannelsernes indhold, give kommunikative kompetencer på flere sprog Med til at udvikle studerendes generiske kompetencer: Åbenhed over for og viden om verden (”eksistentiel kompetence”) Sociokulturel viden og sociale færdigheder Interkulturel bevidsthed og handlekompetence Livslang læring under forskellige vilkår

  KUs tilbud til studerende Sommerkurser i engelsk (39), fransk (26), tysk (43) og spansk (20) (italiensk og portugisisk) Eksterne kurser i tyrkisk, polsk, tjekkisk, nederlandsk osv. Tilvalg i sprog/områdestudier (fx kinesisk, portugisisk) English for Academic Purposes (gæstestuderende): ca. 100 Forsøg på at integrere engelsksproget kompetence i udvalgte fag (fx på FARMA) ”Den gode uddannelse”: Akademisk engelsk (ved overgang fra BA til KA, læse- og lyttestrategier, især skriftligt) Akademisk dansk (som andetsprog)

  Sprogundervisning kan tage mange former med forskellig vægtning af det mundtlige og det skriftlige det specifikt faglige og hverdagssproget relevante genrer og vidensformer færdigheds- og vidensfokus viden om sprog, kultur og samfund aktiviteter i virtuelle rum og i konkrete klasserum (”blended learning”) niveauet for sprogfærdighed graden af behov for pædagogisk igangsættelse og feedback evalueringsformer

  Hvad mangler? Flere muligheder for fagligt tilpasset engelsk og dansk Forsøg med undervisning i andre sprog – tekstlæsning, sprog til feltarbejde og praktik, kulturel kompetence … Flere behovsanalyser: Hvad vil de studerende, hvor er de villige til at lægge en indsats? Vægtning af interkulturel kompetence vs. sprogfærdighed Vægtning af de fire færdigheder (lytte, tale, læse, skrive) Vægtning af hverdagssprog vs. fagspecifikt sprog Indgangskompetencer Dokumentation for færdigheder (prøve, ECTS, bevis?)