Www.itu.dk 1 Klassifikationer og kodning Brit Ross Winthereik og Anne Hatting.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Den Danske Kvalitetsmodel
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Arbejdspladsudvikling
Standardrum: CT/MR-rum/interventionsrum: 90 m2
Formularer (Access, del 3)
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Udviklingsplaner Sønderborg
Date :31 1.
“Hvad har vi på hylderne?”
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Kvantitative metoder
Mulige fremtidsperspektiver Introduktion
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Tillid Temadag for AMIR
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Virksomheder - definition
EPJ i Region Nordjylland
1 ▪ Hvorfor takststyring i den offentlige sektor? Program for dagene 09: :15Kaffe/the 09: :45Hvorfor takststyring.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Hvordan opnår vi succes? Vision og fællesskab om EPJ i regionen EPJ messedag, den 9. april 2013 Cheflæge, dr. med. Jørgen Schøler Kristensen, Hospitalsenheden.
CareCom A/S Taler vi om det samme? Udfordringer og løsninger til at holde styr på terminologien på tværs af organisationer og landegrænser v/ Jacob Boye.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
DEN GEOGRAFISKE INFRASTRUKTUR OG DIGITAL FORVALTNING Digital forvaltning, INSPIRE og FOT Jes Ryttersgaard.
Adfærdsændringer i Almen praksis Pisk eller gulerod? Emne - Danske Regioners syn på: Overenskomsten som styringsredskab over for praktiserende.
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Dagsorden: 15:15-16:30 TULE gennemgang og dialog 16:30-16:45 Pause 16:45-18:00 Evaluering af opdeling af funktioner mellem matriklerne. 18:00-18:30 Pause.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Offentlige Referencedata
Arbejdet med kontrolstatistikker Grundkursus for samarbejdsudvalgsmedlemmer 2009.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Praksis Plus Sjælland 15. januar Præsentation af Primær Sundhed Den virksomhedsenhed i Region Sjælland som administrerer alle overenskomster med.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Hospitalsenheden VEST Tværfaglig dokumentation, temamøde 7. okt 2014 Dorthe Hansen, Kvalitet og Udvikling.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Modellering af Sundhedsfagligt Indhold
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Hvordan skabes sammenhæng i kapacitet og ressourcer på tværs? Oplægsholder : Forebyggelseschef Eva Henriksen Kommunen har ca indbyggere En af to.
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Sundhedsdataprogrammet Og Hvad betyder det for udviklingen af DRG
Kvalitetsudvikling hvordan
DDKM & Dokumenthåndtering
Sundhedsdataprogrammet Og Hvad betyder det for udviklingen af DRG
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Terminologi i Sundhedssektoren
Præsentationens transcript:

1 Klassifikationer og kodning Brit Ross Winthereik og Anne Hatting

2 Dagsorden 8.00 – 9.00 Forelæsning 9.00 – 9.15 Pause 9.15 – 9.45 Oplæg v. gruppe – Gruppearbejde – Pause – Rotation (Gr.1->Gr.2 ->Gr.3->Gr.1) – Fremlæggelse og opsamling

3 Hvad er en patientjournal?

4 Hvad gør en patientjournal? Personalets eksterne hukommelse Akkumulerer information Koordinerer arbejdsopgaver der finder sted forskudt i tid og rum (Berg 1999) Fungerer gennem standardisering af oplysninger Personalet underlægger sig journalens indbyggede ”regler” Arbejdsopgaver og journalens ”regler” må tilpasses hinanden for at journalen kan virke efter hensigten

5 Papirjournaler og EPJ

6 Fællestræk Begge slags journaler akkumulerer information og koordinerer sundhedsarbejde EPJ ”gør mere”; koordinerer fx flere aktører (internt og eksternt) Berg: Der bør fokuseres mere på at skabe synergi mellem EPJ-design og arbejdspraksis

7 Hvordan skabes synergi? Gennem standardisering –af journalens indhold –af det kliniske arbejde Dette finder sted samtidig Væsentlig betingelse: Sundhedsarbejdet skal reorganiseres for at udnytte ITs potentiale (fx reorganisering af patientforløb)

8 Berg’s forslag 1.Beskriv standardiserede patientforløb 2.Lad være med at digitalisere nuværende rutiner – lav om på arbejdsopgaverne 3.IT skal ikke konkurrere med eksperternes egenskaber, men supplere dem 4.”Fleksibel standardisering” er ikke en umulighed 5.Gør det muligt for folk at integrere IT i deres arbejdspraksis

9 Standardisering af journalens indhold Terminologi (nomenclatur): Et standardiseret sprog, en liste af termer Sprog har flere termer for det samme ord Terminologier tillader også dette: Hvert ord/begreb har en kode (nogle har den samme kode selvom ordet er forskelligt – hovedpine, migræne, spændingshovedpine) Kodningens formål kan variere

10 Klassifikationssystemer Klassifikationssystemer ordner de enorme terminologier vha hierakier Akser: Specialisering, anatomi (ICD) etc. Mulige relationer: del-helhed, undergruppe af/ligner, causal Multiaksiale klassifikationssystemer rummer flere mulige relationer (Snomed CT)

11 Det store spøgsmål Hvert fagområde har egen terminologi –ICPC –NIC –ICD (SKS) –.... Hvordan ”tale sammen”? –Integration af systemer –Integration af sprog: mapning/oversættelse DK: Sundterm-projektet –Flere termer, mere præcision, del af datamodel for EPJ

12 Bowker & Star om klassifikation ”To classify is human” (Bowker & Star 1999) Klassifikationer siger noget om hvordan mennesker ordner verden Hvilke kategorier er vigtige? Hvad er standarder og hvordan bruges de til at skabe orden? Hvordan ændrer klassifikationer vores ”væren i verden”? Normativ, men på en anden måde end Berg: Hvad naturaliseres, hvad udelukkes?

13 Mere end koordinering En standardiseret journal er også et styringsredskab Hvordan fordeles ressourcerne i SV?

14 Praksissektor Ressourcer fordeles hovedsagelig vha takststyring (honorar for hver ydelse) Oprindeligt: Indtægt primært fra basishonoraret (betaling pr. tilmeldt gruppe 1-sikret borger) og 3 grundydelser: Telefonkonsultation, konsultation og sygebesøg Senere overenskomster: Enkelte konsultationsydelser med specifikt indhold Seneste aftale: Fokus på patientforløb (forløbsydelse for diabetespatienter) og ”aftalt forebyggelseskonsultation” (2 gange takst for almindelig konsultation)

15 Sygehuse Offentlige sygehuse: Underlagt regionerne Hvert sygehus tildeles budget + krav til aktivitet og service (kvalitetsstyring) Takststyring: Budgetters størrelse afhængig af aktiviteters størrelse 50 % af sygehusvæsenets ressourcer fordeles via takststyring med DRG-point som aktivitetsmål Patienters diagnose(r) registreres og et computerprogram tildeler afdelingen et vist antal ”DRG-point” DRG-point: Et mål for afdelingens behandlingsaktivitet

16 Koder i almen praksis Inspireret af Berg + Bowker & Star Hvad er forholdet mellem koder som værktøj til at ordne journalens oplysninger og journalen som styringsværktøj? Hvordan påvirker kodningens mange formål det konkrete arbejde med at kode oplysninger i klinikken?

17 Koder i almen praksis EPJ rummer klassifikationssystemer, som består af diagnostiske koder Bibringer patientjournalen en ny slags orden – men orden skal laves

18 Hvad gør koden? For lægen: –Muliggør søgning i journalen –Muliggør standardudtræk fra udvalgte journaler For styrende organer: –Muliggør evaluering og sammenligning af praksis-performance (generelt og indenfor bestemte sygdomsområder)

19 Hvad gør koden? Koden virker kun hvis lægen ændrer sin måde at arbejde på Læger må underlægge sig ”kodningens regelsæt” Ny optagethed: Hvad har jeg med at gøre? Hvordan udvikler det sig? Til: Hvordan skal jeg dokumentere mest præcist i EPJ?

20 Kodningens paradoks Standardiseringen skaber potentielt muligheder for samarbejde og sammenligning på tværs, men også dilemmaer: –“Der er så mange måder at kode på, og det synes jeg er problematisk, fordi det er svært at vide hvilket princip man skal bruge. Vil jeg skrive “ondt i armen” eller “fraktur”? Det er svært at beslutte sig for, hvor specifikt man vil kode” Paradoks: Tilpasning af koder til lokal praksis nødvendig, men noget skal være standardiseret på tværs af organisationer

21 Lokale strategier Dansk praksis: Ingen fælles regler Hollandsk praksis: Der kodes med lokale formål for øje Engelsk praksis: Der kodes efter officielle retningslinier og efter individuelle lægers forskningsinteresse Fælles for de tre lande: –Gennem tilpasning af koderne forholder lægerne sig aktivt til kodningens mange mulige formål –Koden bliver brugbar lokalt, men brugen på tværs af organisationer begrænses hvis der ikke er styring

22 Hvordan forstå lokale strategier? Som modstand mod forandring –Læger yder modstand mod standardiseringens orden –Ønsker ikke ekstern styring Som det der får koderne til at virke omend i begrænset omfang –Lægers strategier får koderne til at virke som standard –Lægers brug af koder skaber en kontekst for oplysninger i EPJ

23 Konklusioner Kodning er ikke en enkel måde at standardisere journaler og højne kvaliteten af klinisk arbejde Koder er kun brugbare kun hvis lægerne forholder sig aktivt til kodningens begrænsning Koden virker kun som standard, hvis der er en kontekst for den, fx. –Enighed om klassifikationssystemet og kodens relation til andre koder –Regler for hvad der skal kodes og hvornår –Tilstedeværelsen af teknologier til analyse af kodede data

24 Konklusioner Coiera 2003: Kvaliteten af kodning kan forbedres hvis –Kodning finder sted hvor oplysningerne indsamles –Den der koder kender kodningens formål –Den der koder drager fordel af kodningen