Webtekstens byggeklodser Argumentationsmåden Organisering af teksten Brugen af links.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Advertisements

Grundlæggende PowerPoint
Læringsstile og lektier
Elsker DU også at læse lektier?
DEN PRIMÆRE NAVIGATION JOEK © TEC 2011 Dit websteds primære navigation er det område på sitet, der indeholder links til de primære sektioner af dit websted,
Introduktion til HTML Hypertekst referencer. Uden links – Hypertekst referencer – intet world wide web. World wide web er et Hypermedium….. Link definition.
Kom godt i gang med din lokale hjemmeside og Facebook
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Hjemmesider i efterskoleverden
Kvantitative metoder
Join.me/webkursus. * Vi kan nu ramme de html-elementer vi vil… * Lad os få placeret vores “kasser”/strukturelle elementer * Dertil bruger vi en række.
SEO PÅ AU.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Mini TYPO3 kursus - Arts.
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Øvelse Udvælg et websted som du/I mener har en dårlig informationsarkitektur (gruppe eller individuelt)
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Relationer – børn imellem
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Organisation og omverden
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
3.lektion: Magt og indflydelse
Usability ITU, Forår 2009 Øvelser. Usability ITU, Forår 2009 Organisering af samarbejdet (15 min.) Ambitionsniveau og formål med kurset Tidsforbrug Arbejdsform.
Øvelser Samlet rapport.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik.
Øvelsestimer (opgave 11) v/Morten Davidsen Læser til daglig cand.merc.(dat.) på CBS.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Dagsorden Ekspertgruppe – fortæller. Catwalk – højtlæsning.
Øvelse 1: First Impressions
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld.
Øvelsestimer (opgave 3) v/Morten Davidsen Øvelseslærer på ITU cand.merc.(dat.) studerende på CBS.
Øvelsestimer (opgave 3) v/Morten Davidsen Læser til daglig cand.merc.(dat.) på CBS.
Ti bud på det gode menighedsrådsmøde Inspirationsdag for menighedsrådsmedlemmer, præster og medarbejdere ved kirkerne i Fyens Stift Odense 18. april 2015.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Sprogbaseret læring i naturfag
Skrivekursus 1.e ..
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
+ Hjemmesider Kommunikation Opbygning Sprog. + Kommunikation på hjemmesider.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Feedback på webnyheder øvelse Confex-kursus Webjournalistik 7-8 december
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Din kreative online praksis! – del 2
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Carbondioxid vandstandstigning ­ CO2
GUIDE TIL OPRETTELSE AF LINKS
Skabelon mailopsætning
Introsidernes betydning
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
GUIDE TIL OPRETTELSE AF LINKS
Skriv til nettet Læringsstie
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Den gode tone Lse.
En trin-for-trin guide
Præsentationens transcript:

Webtekstens byggeklodser Argumentationsmåden Organisering af teksten Brugen af links

To former for hypertekst Journalistiske/Informative Personlige/Lyriske

Formålet med en informationstekst er at levere konkrete informationer

Tommelfingerregel: Læseren bruger minimal energi på at navigere rundt +læseren opnår maksimal viden

Kendetegn ved informationstekster Beskrivende links med en og kun en konkret betydning Få tydelige og stærke retningsangivelser Navigations guider som knapper,kort, tidslinier etc.

Websteder struktureret efter informationsprincippet:

Formålet med en personlig/lyrisk tekst er at fortælle en historie, så den giver læseren en særlig oplevelse

Tommelfingerregel: Læseren bruger stor energi på at navigere rundt + opnår maksimal forståelse/oplevelse

Kendetegn ved personlige/lyriske tekster Leverer links der taler til følelserne (intuitiv forståelse) Foreslår mange indirekte/svage retningsangivelser Bruger mange forskellige metoder til at linke Lader læseren selv skabe/forstå tekstens struktur Leger med læserens forventninger til links og tekstens struktur

Websteder struktureret efter det personlige/lyriske princip: rel_index.html

Øvelse 1 Analyser byggeklodserne som de anvendes i henholdsvis et informationssite og et personligt site

Se på: Webargumentationen -hvad er det overordnede formål med det enkelte afsnit? -hvor tydeligt er formålet? -holder afsnittet/teksten sig til sit formål eller afviger det?

Hvordan er de enkelte afsnit linket sammen? Diskuter rækkefølgen mellem de enkelte afsnit. -Er den logisk/ulogisk? -Hvordan indvirker måden at linke på, på jeres opfattelse og forståelse af teksten?

Navigationen -Hvor nemt er det at orientere sig i teksten?Hvordan synes I det fungerer? -Forhold jer til den hjælp teksten giver læseren til at navigere rundt -Hvordan synes I indgange og udgange i teksten fungerer?

Links Hvordan fungerer linksne i de forskellige hypertekster? Hvor vigtige er de? Hvordan bidrager de til læsningen og forståelsen af teksten?

Øvelse 2 Skriv og organiser selv en personlig eller en informativ tekst på ca. 2-3 sider. Tænk over links, navigation osv. personlig tekst: Skriv om din barndoms ynglingslegetøj Informationstekst: Beskriv den bydel du bor i