Introduktion til programmering Kursusintroduktion Greenfoot
Indhold Kursusformaliteter Hvad er programmering? Se kursusweb Quiz ved første øvelsesgang Hvis I er i tvivl, så spørg! Hvad er programmering? Eksemplificeret med sudoku-løser Undervisnings og studieformer cs.au.dk/dIntProg Hvad skal læres? Hvordan skal det læres? dIntProg, E12
Bemanding Aino Vonge Corry Michael E. Caspersen Michael Lind Mortensen, Sune Ohrt Sørensen, Mads Buch, Jonas Hovmand, Mikkel Brun Jakobsen, Morten Henriksen Birk, Michael Nielsen, Jens Emil Grønbæk, Andreas Mathisen, Morten Djernæs Bech, Lau Skorstengaard, Mathies Boile Christensen, Mathias Bak Bertelsen, Julian Simon Nielsen, Lauge Hoyer, Jens Johansen, Nils Asbjørn Joensen, Jacob Hougaard, Ole Rasmussen, Jeppe Welling Hansen dIntProg, E12
Hvad er programmering?
Programmering af Sudoku-løser dIntProg, E12
Hvordan bedriver vi programmering i dIntProg? Greenfoot
Programeksempler Greenfoot dIntProg, E12
Og hvordan tjekker vi at I har lært det? Hvad skal I lære? Og hvordan tjekker vi at I har lært det?
Mål og valg af prøveform Deltagerne skal ved afslutning af kurset kunne anvende grundlæggende konstruktioner i et sædvanligt programmeringssprog identificere og forklare arkitekturen af simple programmer identificere og forklare betydningen af simple specifikationsmodeller implementere simple specifikationsmodeller i et sædvanligt programmeringssprog anvende standardklasser ved realisering af programmer. Mundtlig prøve Skriftlig prøve Multiple choice Praktisk prøve Det obligatoriske program checker bredere ift. læringsmålene dIntProg, E12
Undervisnings – og studieformer
Undervisningsformer i dIntProg Forelæsninger overblik, begreber, principper og eksempler (forud) detaljer (bagud) Afleveringsopgaver kærligt spark bagi feedback (til jer og til os) Øvelser (vigtigst!) praktisk arbejde under vejledning styret refleksion (efter behov) Hjemmearbejde læs bogen og lav opgaverne i denne forbered øvrige opgaver dIntProg, E12
Vejledende timeforbrug Forelæsninger: Øvelser: ”Hjemme”arbejde: Ialt 4 timer 7 timer 15 timer dIntProg, E12
Studieformer Par-programmering (driver og navigator) Disciplin øvelser studier afleveringsopgave Disciplin lav jeres ting til tiden kurset er tilrettelagt ud fra den forudsætning Kreativitet find selv på udvidelse af opgaverne udfordr jeres forståelse og kompetencer Spørg vent ikke! brug hinanden, jeres instruktor, os, webboardet, ... dIntProg, E12
Om programmering Programmering Faser Anderledes Svær tankegang Motivation Begejstring Tvivl Frustration Eksistentiel krise Heureka! Fascination Kompetencer Indsigt Magt over teknologien Begejstring Tid ”Human beings are not accustomed to being perfect, and few areas of human activity demand it. Adjusting to the requirement for perfection is, I think, the most difficult part of learning to program.” F. Brooks, The Mythical Man-Month, pp. 7-8 dIntProg, E12