Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Kollegavejledning i teori
Undervisning i ”Relation”
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Informationskompetence i praksis
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
På vej mod det pædagogiske udviklingscenter Bjerringbro Jørgen Schirmer Nielsen På vej mod det pædagogiske udviklingscenter.
Digitalisering og medialisering
Vadesteder, ventetider og sorte huller
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
DIDAKTIK 2.0 KG/RBC 27/08/2008 metoder problemformulering skelet.
University College Sjælland
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Læringscentret og nye vejledningsformer
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Anslag: ”Søgehistorier”.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Blended Learning - en introduktion
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Lektor, phd forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign Rene B Christiansen kompetenceudviklingen og lærerne…
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Unge og undervisningens medialisering
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
Digitalisering og medialisering
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
”Stik skolelederen en hammer så …..
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Kompetencehjulet UC Syds IKT kompetence projet For projektbeskrivelsen, se IT- og TelestyrelsenIT- og Telestyrelsen Direkte link til projektbeskrivelsenprojektbeskrivelsen.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Kollegavejledning i praksis Eksempler til diskussion.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Visioner og hands-on: Digitale læremidler Ove Christensen René B. Christiansen.
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
Planlægning, proces og evaluering
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
MEDIEPÆDAGOGISK VEJLEDNING. Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – Efter år 1: Barrierer: kan… ingen vejlederkultur og for meget brandslukning.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
It i folkeskolens matematikundervisning
Præsentationens transcript:

Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College Sjælland

de gode spørgs mål Hvilke kompetencer er en forudsætning for at læreren kan integrere it i sine fag? Hvordan har de lærere – som besidder disse kompetencer – tilegnet sig dem? Hvordan spredes denne viden i skolen…kommunen? Kompetenceudviklingsstrategier Lokalt Kommunalt Udbydere policy 06.04.2017

forud sætninger for at realisere fælles mål Et opdateret fagsyn En fagdidaktisk kompetence En undervisningspraktisk kompetence Tilstrækkelige teknologiske ressourcer 06.04.2017

forud sætninger for at realisere fælles mål Et opdateret fagsyn En fagdidaktisk kompetence En undervisningspraktisk kompetence Tilstrækkelige teknologiske ressourcer Professionsfaglig kompetence 06.04.2017

nye lære midler i skolen Tre nye typer af digitale fagspecifikke læremidler/ressourcer har inden for de sidste 5 år fundet vej til skolerne: Gratis, netbaserede, faglige ressourcer (wiki) Fagspecifikke digitale værktøjer og programmer (geogebra) Digitale fagsystemer med abonnement (vild med dansk) Lærerne anvender meget tid på at finde, lære at bruge, planlægge, hvordan de skal anvendes og efterfølgende inddrage dem i undervisningen 06.04.2017

under søgelser viser: Den opdaterede lærer anvender ikke forskellen mellem ”bøger” og ”digitale læremidler” som brugbart kriterium for lærerens valg af læremidler. Mediet i sig selv indeholder for læreren ikke nogen selvstændige faglige potentialer. Fagene er for lærerne den optik, de bruger, når de mange nye læremiddelmuligheder skal vurderes. Lærernes grundlæggende læreridentitet er deres fag, og de finder, vurderer og vælger læremidler ud fra faglige og fagdidaktiske overvejelser 06.04.2017

kompetenceudviklings strategier i skolen i dag? Lærerne anvender faglige og fagdidaktiske kriterier som baggrund for valg af læremidler og det interessante spørgsmål er: Hvordan har de lærere, som allerede har denne kompetence tilegnet sig den? Spredes denne viden til andre kollegaer på skolerne, og arbejder skolen systematisk og strategisk med at understøtte dette? 06.04.2017

kompetence udvikling; strategier og resultater Lærernes uformelle strategier: At søge og eksperimentere selv Deltagelse i netbaserede, faglige fora og websites Uformel kollegial videndeling på skolen Skolens/kommunens formaliserede støtte- og videndelingsstrukturer: Kurser It-vejleder funktionen Skolebiblioteket De faglige vejledere Fagudvalg/fagteams 06.04.2017

skolens ressource- og vejledningsstrategier matcher ikke de udfordringer lærerne står overfor Skolernes primære ressourcefunktioner på læremiddelområdet er skolebiblioteket og it-vejlederne Begge er etableret med udgangspunkt i en almen læremiddelkompetence og de to funktioner har indbyrdes lavet en arbejdsdeling mellem sig med udgangspunkt i en medietypologi: bog og/eller it 06.04.2017

it vejlederne og skolebiblioteket repræsenterer ikke en faglig læremiddel kompetence ”Engelsklæreren er langt bedre til at vurdere det pædagogiske og det faglige indhold i et engelskprogram. Vi kan se om det kan køre på maskinerne” (it-vejleder) ”Biblioteket har mest bøger og it-materialerne ligger mest hos it-vejlederne, så det holder vi os udenfor her på skolen” (skolebibliotekar) 06.04.2017

mulige kompetence udviklings strategier Lærere henter primært deres viden om valg af læremidler fra kompetente fagkollegaer på følgende måder: A) Uformel deltagelse i netbaserede fora B) Uformel kollegial videndeling på egen skole C) De faglige vejledere på egen skole (formelt og uformelt) D) Fagteams /fagudvalg (formaliseret faglig videndeling) 06.04.2017

Fremtidens skolekultur og kompetence udviklings strategi uddannelses tilbud SKOLEN Ledelse Lærere elever funktioner policy praksisnær Internventions- forskning Der behov for udviklings- og vejledningsrum, der binder skolen sammen både ”på tværs” og ”på langs” og som understøtter praksisnær og formaliseret faglig videndeling 06.04.2017

ressourcer ole christensen & rene b christiansen 2011: Lærerne og de nye vilkår – og nye former for kompetenceudvikling Lærerne og de nye vilkår - hvad med it-vejlederen? rene b christiansen & karsten gynther 2011: Barrierer og potentialer for integration af it i folkeskolens fag i Slagelse Kommune rene b christiansen 2010: "Efter ferien skal vi altså også i gang med det der it..." : 3+1 perspektiver på digitale medier i uddannelsessystemet og vidensamfundet. Ole christensen & rene b christiansen 2010: Lærerne og de nye vilkår : Professionslæring og praksisrefleksion rene b christiansen & karsten gynther 2010: Didaktik 2.0 - didaktisk design for skolen i vidensamfundet rene b christiansen & karsten gynther 2009: Web 2,0 læremidler i skolen : På sporet af en ny læremiddelkultur 2.0 06.04.2017