Musikkultur S1+LT1 24.05.13 Autenticitet Hvordan konstrueres autenticitet?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aleksander Stii Stud.merc.fil. Forskningsassistent CVL, CBS
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
Matematik er det nye sort!
Samtidskunstens udvidede rum
Undervisningsplanlægning
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Mind:lab Patrik Gustavsson Culture Manager. mind:lab Økonomi og Erhvervsministeriets kreative væksthus for afprøvning og udvikling af nye ideer Projekthotel.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Musiksociologi- og kulturstudier
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Hvordan konstrueres autenticitet?
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Musiksociologi Opsummering af grundlæggende sociologi
Musiksociologi MM2 Forberedelse til symposium om nordisk populærmusik.
Musiksociologi MM1 Køn og seksualitet.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Musikkultur S1+LT Musiksociologi.
Musikkultur S2+LT2 Køn og seksualitet.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Kultur- og branchestudier
Levy Pierre (2001), Cyberculture Teksten til i dag er fra sidste kapitel og konklusionen fra bogen Cyberculture. Tekno optimist.
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Audiovisuel betydning
Udgangspunkt for identitetsanalsyen Den sociale kontekst Historie Den fysiske kontekst.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca : besøg af journalist Abelone Glahn.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Musiksociologi Music Management
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Musiksociologi MM Teknologi og mediesociologi.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Vejlederens kommunikation
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Etikken på arbejde Instituttet for Fremtidsforskning.
Kulturstudier S1+LT Introduktion. Præsentation og forventningsafstemning Hvem er vi? Hvad skal vi?
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Århus, 8. april Integral Spiritualitet - og kristen tradition
Beskæftigelsesråd Syddanmark Ove Gaardboe ”Hvornår er man syg og hvornår er man rask?” Hvor lang tid varer en influenza? Hvorfor kom de mon i dag?
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
THE MENTORING JOURNEY.
Bachelorprojektvejledning?
International Federation of Library Associations and Institutions
Leg, kreativitet dannelse
Præsentationens transcript:

Musikkultur S1+LT Autenticitet Hvordan konstrueres autenticitet?

Moore (2002) Autenticitet: 1.Et spørgsmål om fortolkning, der skabes og forhandles inden for en kulturel og historisk position. 2.En konstruktion, der skabes, når man lytter til musik. Et spørgsmål om hvem, ikke hvad. Kommer til udtryk i diskurser om: -Stil, performance. -Sociale og økonomiske forhold. -Kunstneres intentioner. -Kunstneres integritet. Ofte opstilles dikotomien: Autenticitet >< det kommercielle.

Moore (2002) Førstepersonsautenticitet: Det umedierede udtryk (eks. især rock, Paul Weller, Springsteen, Neil Tennant). Forskellen mellem (mental) oprindelse/idé og (fysisk) manifestation reduceres til nul. Purity of practice (Bohlman), honesty to experience (Grossberg), authenticity of positionality (Taylor), authenticity of expression (Moore). ”[…] when an originator (composer, performer) succeeds in conveying the impression that his/her utterance is one of integrity, that it represnets an attempt to communicate in an unmediated form with an audience.” (s. 214) Eks. Pet Shop Boys: ”So Hard”, v=zhHYKjFD4Ow v=zhHYKjFD4Ow Eks. Pet Shop Boys: ”So Hard”, v=zhHYKjFD4Ow v=zhHYKjFD4Ow

Moore (2002) Tredjepersonsautenticitet: Appropriation, tilegnelse af autenticitet (eks. Eric Clapton, tributebands) En musiker trækker på eller overtager autenticitet fra ”oprindelige” musikere (med førstepersonsautenticitet). Indskrivelse i traditioner og fællesskaber. Authenticity of emontionality (Taylor), authenticity of execution (Moore). ”[…] when a performer succeeds in conveying the impression of accurately representing the ideas of another, embedded within a tradition of performance.” (s. 218) Eks. Cream: ”Crossroads”, v=h_aw0Mu0Wus Eks. Cream: ”Crossroads”, v=h_aw0Mu0Wus

Moore (2002) Andenpersonsautenticitet: Sted, høren-til/”belonging” (eks. 80’er-rock fra den keltiske periferi, klubkultur). Distinktion fra andre slags kunst/kultur. Musikken skaber en følelse af centrerethed for lytteren. Lytteren/publikum står i centrum for autenticiteten. Authenticity of experience (Moore). […] when a performance succeeds in conveying the impression to a listener that that listener’s experience of life is being validatede, that the music is ’telling it like it is’ for them.” (s. 220) Eks. U2: ”With or Without You”, v=XmSdTa9kaiQ Eks. U2: ”With or Without You”, v=XmSdTa9kaiQ

Moore (2002) NB. Disse tre former for autenticitet overlapper. Sådan bruger du Moores begreber: Spørg ikke hvad, men hvem der tilskrives autenticitet? Er det kunstneren, en ”anden”, eller publikum? Autenticitet ligger ikke immanent i musikken, men i de værdier publikum tillægger den.

Rock og autenticitet, (Keightley 2001) ”Authenticity can be thought of as the compass that orients rock culture in its navigation of the mainstream.” (s. 131) AutentiskUautentisk Ægte følelserUoprigtig UkorrumperetKommerciel OriginalitetKopi KunstPop/mainstream Seriøs (episk, tragisk)Useriøs (komisk, overfladisk) God=”sand”God=høje salgstal Individ/subkulturMassekultur Stærk autorMasseproduktion ”Unplugged”Afhængig af teknologiEtc.

Rock og autenticitet, (Keightley 2001) s. 137 Et eksempel fra 90’erne: eller

Studenteroplæg

Øvelse Gå sammen to og to. På baggrund af jeres oplæg indsæt stikord i opgavens pentagon.

Evaluering Overordnet spørgsmål: Hvordan gør vi det gode bedre, og hvordan snakker vi konstruktivt om det, der går mindre godt? NB. Evalueringen har udgangspunkt i studieordningens mål og forventningsafstemningen i lektion 1 og midtvejsevalueringen Konkrete spørgsmål: 1. I hvilken omfang styrker undervisning og øvrige læringsaktiviteter på kurset fag- og kompetencemål? 2. Er læsepensum og fagligt niveau passende? 3. Er undervisning og øvrig læring relevant mhp. eksamen? 4. Lever de studerende og undervisers engagement og forberedelse op til forventninger/krav? 5. Konkrete eksempler: Hvad er godt? Hvad kan udbygges? Hvad kan forbedres?

Musik og teknologi

Hvad er teknologi? Nogle definitioner: 1.Materielle, fysiske objekter (Cd-afspillere, forstærkere, mikrofoner etc.) 2.Objekter + menneskelig aktivitet (Objekterne bliver først til teknologi, når vi bruger dem. Eks. mikrofonen virker først, når du synger ind i den…) 3.Objekter + aktivitet + viden. (Vi kan kun bruge objekterne, fordi vi har en viden om, hvordan den skal bruges og hvorfor.)

Teknologideterminisme Præmisser: -Teknologi er selvstændigt fra samfundet. Teknologi ”står udenfor” samfundet. -Teknologisk udvikling skaber social forandring. Teknologi (teknologier opstår af sig selv) Teknologi (teknologier opstår af sig selv) Samfundet (ændres af teknologien) Samfundet (ændres af teknologien)

Teknologideterminisme Problemer med teknologi med teknologideterminisme. -Samfundet spiller en rolle i at udvælge, hvilke teknologier, der får succes (eks. filformater). -Den samme teknologi har forskellige ”konsekvenser” i forskellige situationer. Men det betyder ikke, at teknologi ikke betyder noget: -Teknologi kan være/bruges politisk. -Teknologi kan passe bedre ind i nogle sociale sammenhænge end andre. -Teknologi kan have langsigtet virkning, som man ikke oprindeligt havde forudset. -Teknologi påvirker økonomi, arbejdsformer og miljø. Teknologideterminisme går ofte hånd i hånd med kulturpessimisme og ideer om kunstnerisk forfald. Eks. den musikteknologiske udvikling har ført til et fald i musikalske standarder og til en forringelse udøveres musikalske færdigheder. Teknologideterminisme går ofte hånd i hånd med kulturpessimisme og ideer om kunstnerisk forfald. Eks. den musikteknologiske udvikling har ført til et fald i musikalske standarder og til en forringelse udøveres musikalske færdigheder.

Teknosfæren ”Technosphere”, Toynbee (2000) ”[an area of] imaginary possibilities and constraints which lies between performance on the one side and the more or less remote reception on the other.” (s. 69) Tendenser: 1.Det dokumentariske. Teknologien skal bære en umedieret performance til lytteren (f.eks. gammeldags optageæstetik) 2.Det bugtaleragtige [ventriloquism]. Instrumentets/stemmens teknik bliver en forlængelse af kroppen, der ligger mellem krop og teknosfære (eks. scatsang, guitareffekter, DJ-scratching etc.) 3.Virtuelle lydmiljøer. Konstruktionen af soniske begivenheder og rum, der aldrig har eksisteret ”originalt”. (eks. moderne musikproduktion, sample- og remixkultur.)

Ny teknologi, nye muligheder Samplekulturen har ført til nye muligheder i studiet og givet producer/tekniker nye muligheder. Pessimisme: Tekniker/producer rationaliserer den musikalske/kreative proces Økonomisk effektivitet Teknisk kontrol Studiet skaber en musikalsk illusion Kønsproblematik: Mænd kontrollerer musikteknologien Optimisme: Nye teknologier = nye kreative muligheder Demokratisering Ny musikertype: Performer- produceren Al musik er ved hånden

Problemer omkring teknologi Nogle eksempler. Notation: Deskription -> præskription ”The seductive menace of recordings” ”The disembodied voice”

Et aktuelt eksempel Modernistisk æstetik? Postmoderne ironi? Virtuelle steder, virtuelle narrativer? Restorativ nostalgi? Produceren som kunstner?

Obama, Beyoncé og den store playbackskandale. DSFrGnQrk 2MTKCLNsY Case fra første gang