Tre forskningsvinkler på erhvervsudvikling (og turisme) 1. Mål-sætninger 2. Kommunikation 3. Organisation Henrik Halkier, Aalborg Universitet,
Vidensdynamik i forandring Mere komplekse og forgrenede produktions/værdikæder Ny vidensgeografi Kombination af viden stiger i betydning Sektorer/klynger kan blive begrænsning snarere end styrke Symbolsk/kulturel viden mere vigtigt Ny erhvervspolitik Flere forskellige vidensformer/-kombinationer vigtige Efterspørgsel, social variation, extra-regional Ny mødepladser for viden vigtige Nærhed/afstand, tværdisciplinært Ny vidensdynamik, ny erhvervspolitik
Place-branding: Mere end kommunikation Selling place Building community City of words City of stones Municipality Tourism City retail
Place-branding: Mere end kommunikation Commitment Strategy Inclusion inclusion -> strong commitment commitment -> holistic strategy Place-branding depending on many dimensions of inter-organisational cooperation
Relative importance of policy governance EUNat Regional/ local Auto●●●●●● Bio●● Food●●●●● ICT●●●●● KIBS●●●●●● New media●● Tourism●●●●●● All cases●●●●●● Source: EURODITE WP8 report Multi-level governance er et centralt vilkår Ikke kun for offentlig politik … men også for virksomhederne Koordinations-evne en afgørende egenskab Organisation: Mange kokke nødvendige