Tre forskningsvinkler på erhvervsudvikling (og turisme) 1. Mål-sætninger 2. Kommunikation 3. Organisation Henrik Halkier, Aalborg Universitet,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland
Advertisements

HVAD KAN VI LÆRE af tyskerne og andre internationale destinationer Professor Henrik Halkier 1. Udfordringer, og nok af dem? 2. Flere.
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Fleksibel kompetenceudvikling i næringslivet Morten Lassen Center for arbejdsmarkedsforskning (CARMA), Aalborg Universitet September 2004.
April 2011 Dias 1 Arktisk Sikkerhedspolitik: Danmark og Grønland Seniorforsker, Ph.d. Kristian Søby Kristensen Centre for Military Studies.
Ledelse af sociale bevægelser
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Teori-Praksis-holdning
Velfærdsteknologi Oplæg til Rådgivende udvalg for velfærdsuddannelse og velfærdsteknologi.
Hvor er KFUM’s Sociale Arbejde på vej hen?. Hvad vil det offentlige? Nye udfordringer? Nye muligheder? Nye vilkår? Tendenser? Det er vi!
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Komite-møde d. 25. nov European Bio-Methane Regions (Intelligent Energy, Europe) Olav Rasmussen Videncentret for Landbrug, Blue Planet Innovation.
Richard A. Walker The Geography of Production. Hvad er industriel produktion? • Produkt kan være: - en håndgribelig vare (bil, tøj etc.) - en service.
Hører byplanlægning og eksport sammen?
Vejle som vækstlokomotiv i 2020
Henrik Halkier, STATEN I PROVINSEN Nye potentialer? 1.Centraliseringens logik 2.De/centralisering: Bredere perspektiver 3.Decentralisering.
NATUR OG TURISMEUDVIKLING Geopark Vestjylland i internationalt perspektiv 1. Dansk naturturisme: Vigtig men udfordret 2. Strategiske.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Den kreative by - kun for den kreative klasse ? Dorte Skot-Hansen Center for Kulturpolitiske Studier, DB Oslo d. 30. november 2007.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Kulturforståelse niveau C Formål: Formålet med kulturforståelse er, at eleverne udvikler deres evne tl at kommunikere såvel inden for som på tværs af kulturer.
AFVIKLING ELLER UDVIKLING? Kirker i ‘udkants-Danmark’ mellem lokalt fællesskab, romantisk symbol og effektiv service Henrik Halkier, Institut for Kultur.
Netværk, fødevarer og international turisme 1. Fra oplagt ide til praktisk realisering 2. Forskningsdesign og status Professor Henrik Halkier
ORIENTERING 6. SEMESTER Torsdag den 5. feb
REG LAB REG LAB = REGional Læring, Analyse og Best practice. Et medlemsbaseret ”laboratorium” der indsamler, udvikler og formidler god praksis inden for.
Kandidatdag Onsdag 12. december Indhold Politik og Administration Can. IT-ledelse Øvrige uddannelser på AAU Uddannelser i udlandet Kandidatuddannelser.
Herning Bibliotekerne 26. februar 2013
Dansk regionalforskerseminar Bornholm maj 2010 Vidensdynamikker i regional fødevareproduktion – Bornholm som case. Resultater fra EU forskningsprojektet.
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
Formålet med ODAA At støtte; Smart Aarhus Erhvervsudvikling og partnerskaber Medborgerskab/ demokrati Effektivitet/ rationalisering.
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
Offentlige ledere i paradigmeskifter
Social Work at The Street-Level of Employment Policy - Institutional vs. Professional Challenges European Conference on Social Work Research, Bolzano,
Samarbejde, vidensdynamikker og turismeudvikling Henrik Halkier - Glædeligt gensyn? Stedbundne turismekoncepter i danske kystferiebyer:
FRA STAGNATION TIL VÆKST? Nordjysk turismepolitik i internationalt perspektiv.
Orientering for 2. sem. 3. april 2007 Uddannelserne Politik & Administration og Samfundsfag.
Geodata i Geomarketing Mads Staunskjær Salgsdirektør.
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
Digital forandringsledelse
Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning.
FRUGTBART SAMARBEJDE - fra mikro- til meso-destinationer? Professor Henrik Halkier 1. Fælles udfordringer 2. Strategiske udfordringer.
BRANDING som udfordring for FUR
Globalisering, side
LOKAL OG REGIONAL ERHVERVSUDVIKLING Perspektiver på mål, midler og forandring 1. Dansk lokal og regional erhvervspolitik Typisk europæisk? 2. Nye tider,
Virksomheders Sociale Engagement i Danmark Joachim Boll, SFI.
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
Kort & godt om: ORGANISATIONSSOCIOLOGI
Vækst og velfærd Nærhed og kvalitet! 30. marts 2006 Kvindernes Vækstforum.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
KVALITETSSTANDARDER - MELLEM POLITIK, ORGANISATION OG PRAKSIS TILDE MARIE BERTELSEN (CAND.SCIENT.SOC.) PH.D.-STUD. CENTRE FOR COMPARATIVE WELFARE STUDIES.
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Hvad gør erhvervslivet for at tiltrække unge? Thomas Q. Christensen 03.okt. 08 Hvad gør erhvervslivet for at tiltrække unge?
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
Opgaven i praksis Kort om de kompenserende ordninger.
Danske Musik- og Kulturskoleledere
Mobil- og bredbåndsdækning
Menneskets forhold til naturen – i samfundsvidenskabeligt perspektiv
KOMPETENCEFORSYNINGmidt 2.0 Temaer og metoder i følgeforskningen
©Samskabelse og capacity building i den offentlige sektor
Oplevelser og afledte effekter
Forskningens bud på mulighederne i landdistrikterne
Tværmedial Kommunikation 9 Corporate Branding i kommunikationssamfundet Interbrand Brand Essence Modellen forår 2017 Pillon - KU ”Marketing is a battle.
OK 18 TR møde 5.4. Scandic.
Erhvervs- og vækstminister AnNette Vilhelmsen
Digital forandringsledelse
Tværmedial Kommunikation 7 Corporate Branding i kommunikationssamfundet forår 2019 Pillon - KU ”Marketing is a battle of perceptions, not products” (Jack.
FEANTSA Policy Conference – May 31st 2019
Customer journey Acqusition Retention. Customer journey Acqusition Retention.
DNA: Fra brand til fortælling ?
Præsentationens transcript:

Tre forskningsvinkler på erhvervsudvikling (og turisme) 1. Mål-sætninger 2. Kommunikation 3. Organisation Henrik Halkier, Aalborg Universitet,

Vidensdynamik i forandring  Mere komplekse og forgrenede produktions/værdikæder Ny vidensgeografi  Kombination af viden stiger i betydning Sektorer/klynger kan blive begrænsning snarere end styrke Symbolsk/kulturel viden mere vigtigt Ny erhvervspolitik  Flere forskellige vidensformer/-kombinationer vigtige Efterspørgsel, social variation, extra-regional Ny mødepladser for viden vigtige Nærhed/afstand, tværdisciplinært Ny vidensdynamik, ny erhvervspolitik

Place-branding: Mere end kommunikation Selling place Building community City of words City of stones Municipality Tourism City retail

Place-branding: Mere end kommunikation Commitment Strategy Inclusion  inclusion -> strong commitment  commitment -> holistic strategy Place-branding depending on many dimensions of inter-organisational cooperation

Relative importance of policy governance EUNat Regional/ local Auto●●●●●● Bio●● Food●●●●● ICT●●●●● KIBS●●●●●● New media●● Tourism●●●●●● All cases●●●●●● Source: EURODITE WP8 report  Multi-level governance er et centralt vilkår Ikke kun for offentlig politik … men også for virksomhederne  Koordinations-evne en afgørende egenskab Organisation: Mange kokke nødvendige