Ekspertvurderinger og tilstandstjek John Paulin Hansen 7 september 2011 DUST.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Psykisk arbejdsmiljø.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kapitel 3 Problemstillinger Håndtering af store datamængder
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
I dag er temaet Visualisering
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Fjernstyret og automatiseret usability John Paulin Hansen (7)
Hjerneskadecentret Bomi
TERM modellen Introduktion til øvelse
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvor der er fokus på klimaet.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Spørgeskemaundersøgelser og remote usability John Paulin Hansen 28. September 2011 DUST.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Usability i organisationer 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Psykologi, Human Factors og HCI
Eksperimentel metode John Paulin Hansen ITC, Usability F2003.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder.
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Intern kommunikation PR og presse
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Den Kreative arbejdsform
Region Midtjyllands tilbud 2013
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Perception og disposition af grænseflader
Sustainability for Design: Lecture 7 Spring 2011 Sanne Vammen Larsen, DCEA Opsamling på sessionen: Rummelighed i VVM København Miljøvurderingsdag 2014.
Derfor skal der være sammenhæng og overensstemmelse mellem de fire liv –Familielivet Er normalt basen i den enkeltes liv –Arbejdslivet Er blevet sværere.
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse Rekruttere (segmenter, målgrupper) Min. 2 testpersoner Overvej roller i gruppen – Skift moderator Lav et testmanuskript.
Historiske kilder Kildekritik
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Kvantitative metoder.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
D E C I D E Gruppe Opgave G. D Effektivt - Gør systemet det det skal Brugervenligt - Om systemet er brugbart Produktivt - Udfører opgaverne hurtigt.
Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Klassiske usability test metoder 3. Forelæsning John Paulin Hansen.
Eksperimentel metode.
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Definition Kriterier Design og evaluering
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
1 21. september 2016 Introduktion til Lean Vedligehold.
Patientundervisning 6. Session Bipolar lidelse AKTIVITETSPLANLÆGNING ved mani og depression.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Sikkerhedskonference 2012 ­Signifikansvurdering: Hvad skal man gøre - og hvad skal man ikke gøre? Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Psykoedukation skizofreni
John Hattie.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Stresshåndteringsgruppe
Fagligt udviklingsforløb om e-ressourcer – pust nyt liv i formidlingsarbejdet 11. september 2018.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Deltag i forskernes studier på AU
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Ekspertvurderinger og tilstandstjek John Paulin Hansen 7 september 2011 DUST

Symptomer på et U-problem: Hindring af opgave-gennemførelsen Afsporinger Forvirring Fejl Vigtig information bliver overset Brugeren tror at opgaven er løst (korrekt) men det er den ikke Brugeren udfører en forkert handling Mistolker information Forstår ikke navigationen

Positive observationer God understøttelse til gennemførelse af opgave Forudseenhed på alle opgavetrin Uddanner brugeren diskret undervejs Viser kompleks information på en klar måde som hurtig forståes

Rigtige eller falske problemer? Et rigtigt problem er fundet når der er en logik i det brugeren har foretaget sig eller tænkt. Også selv om det måske kun var en bruger der kom i kontakt med dette problem. Et falsk problem er en tilfældighed (e.g. konsekvens af en svipser) Nogle forsøgspersoner (og eksperter) kan have tanke- og handle-baner som er ulogiske for andre.

Hvordan findes problemerne? Empiriske brugertest (bruger-studier) – Tænke højt Automatiserede studier (pop-up´s) Hvornår starter og slutter et problem? Detaljeringsgraden i problemanalysen Anvend gerne flere observatører på samme session hvis det er muligt

Vurdering af alvorlighedsgrad 4 = “en katastrofe der helt vil stoppe brugeren i videre anvendelse af programmet”, 3 = “en alvorlig forstyrrelse i anvendelsen af programmet” 2 =”et mindre, men irriterende problem” 1 = “en kosmetisk fejl, der kan rettes ved lejlighed”

Alvor x frekvens Få brugere kommer ud for problemet Mange brugere kommer ud for problemet Lille indflydelse på brugeroplevelsen Lav alvorlighedsgradMedium alvorlighedsgrad Stor inflydelse på brugeroplevelsen Medium alvorlighedsgrad Høj alvorlighedsgrad

Fejlkilder Deltagerne Opgaverne Metoden Genstanden (prototypens tilstand) Omgivelserne Moderatorerne

Antal deltagere 5 er nok (figur 5.9) Hvornår er 5 ikke nok? T&A: – Brug 5 deltagere fra hver klart adskildte bruger- grupper – Begræns fokus for evalueringen – Sørg for at have vel-definerede brugergrupper og have hver af grupperne repræsenteret i undersøgelsen.