Ekspertvurderinger og tilstandstjek John Paulin Hansen 7 september 2011 DUST
Symptomer på et U-problem: Hindring af opgave-gennemførelsen Afsporinger Forvirring Fejl Vigtig information bliver overset Brugeren tror at opgaven er løst (korrekt) men det er den ikke Brugeren udfører en forkert handling Mistolker information Forstår ikke navigationen
Positive observationer God understøttelse til gennemførelse af opgave Forudseenhed på alle opgavetrin Uddanner brugeren diskret undervejs Viser kompleks information på en klar måde som hurtig forståes
Rigtige eller falske problemer? Et rigtigt problem er fundet når der er en logik i det brugeren har foretaget sig eller tænkt. Også selv om det måske kun var en bruger der kom i kontakt med dette problem. Et falsk problem er en tilfældighed (e.g. konsekvens af en svipser) Nogle forsøgspersoner (og eksperter) kan have tanke- og handle-baner som er ulogiske for andre.
Hvordan findes problemerne? Empiriske brugertest (bruger-studier) – Tænke højt Automatiserede studier (pop-up´s) Hvornår starter og slutter et problem? Detaljeringsgraden i problemanalysen Anvend gerne flere observatører på samme session hvis det er muligt
Vurdering af alvorlighedsgrad 4 = “en katastrofe der helt vil stoppe brugeren i videre anvendelse af programmet”, 3 = “en alvorlig forstyrrelse i anvendelsen af programmet” 2 =”et mindre, men irriterende problem” 1 = “en kosmetisk fejl, der kan rettes ved lejlighed”
Alvor x frekvens Få brugere kommer ud for problemet Mange brugere kommer ud for problemet Lille indflydelse på brugeroplevelsen Lav alvorlighedsgradMedium alvorlighedsgrad Stor inflydelse på brugeroplevelsen Medium alvorlighedsgrad Høj alvorlighedsgrad
Fejlkilder Deltagerne Opgaverne Metoden Genstanden (prototypens tilstand) Omgivelserne Moderatorerne
Antal deltagere 5 er nok (figur 5.9) Hvornår er 5 ikke nok? T&A: – Brug 5 deltagere fra hver klart adskildte bruger- grupper – Begræns fokus for evalueringen – Sørg for at have vel-definerede brugergrupper og have hver af grupperne repræsenteret i undersøgelsen.