ER-diagrammer (databaser, del 4)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Advertisements

”Intet” af Janne Teller
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
Real Kompetence Vurdering
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Arkitektur - data.
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
At bygge bro mellem teori, erfaring og læring
Vejret Datalogger og database. Forsøg i Natur/Teknik
Virksomheder – Leavitt’s model
Formularer (Access, del 3)
- en smart mellemting mellem overheads og lysbilleder (dias)
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Præsentation af resultater fra elev-trivselsundersøgelsen i Team X 2
Database-begreber (databaser, del 2)
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Dansk 1. klasse.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
TS-diagrammer (databaser, del 5)
Felter og nøgle-felter (databaser, del 6)
Dette program kan lave et portræt af dit ansigt, baseret på de information du giver... Tryk her.
Hvordan laver man et filter
Virksomheder - definition
Gør det simpelt Trænings planlægning.
NetBeans Installation og brug.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Taksonomisk mindmap i religion
Introduktion/Otto Knudsen 1 Overblik WebForms ASP.NET.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Validering af data (Access, del 7)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Rapporter (Access, del 5)
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer Del 2 af 2: Proces- og funktionsdiagrammering Aalborg Universitet, d. 9. oktober 2006.
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer
2:Relations modellering og design regler.
Du finder registreringsskemaet på: dev2. siteloom
Overskrift Max 1 linje Resultater fra ny evaluering Lars Olsen og Nikolaj Borup Rasmussen Har Sikker Trafik LIVE effekt?
Powerpoint Jeopardy Data flow diagrammer Entity relationship diagrammer State diagrammerSammenhænge mellem systemmodeller
Data Dictionary (databaser, del 7)
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
Den relationelle model
2009NOEA/IT - Databasedesign1 Agenda Datamodellering Databasedesign Normalisering.
Spørgsmål 2: Relations modellering og designregler Gruppe 2.
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
ER-modellering1 Analyse af data og sammenhæng mellem data.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Geografisk Information
NOEA/IT FEN - Databaser/modellering 1 Datamodellering Den udvidede (enhanced) E/R-model (EE/R- modellen) Begreber Diagrammering Omformning til.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Interaktive knapper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Database.
E/R-diagrammering 7. Semester.
Pernille Pind Selvstændig med firmaet Pind og Bjerre. Hjemmeside: pindogbjerre.dk.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Begrebsmodellering Hvordan får vi opbygget en domænemodel/begrebsmodel?
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Brikker til litteraturhistorien
Præsentationens transcript:

ER-diagrammer (databaser, del 4)

Videre fra data-flow diagrammer Ved hjælp af data-flow diagrammer kan vi begynde at indse, hvilke entiteter vi skal lagre data om i databasen Kan også supplere med almindelige beskrivelser af domænet De indgående entiteter – samt relationerne mellem dem – beskrives i et ER-diagram RHS – Informationsteknologi

Entiteter og Relationer Entiteter og Relationer er de ting, som indgår i et ER-diagram, deraf navnet… Entiteter = Ting eller begreb. Vi ønsker at registrere data om entiteter. Relationer = Relationer… Vi ønsker at modellere relationer mellem entiteter. Relationer er ikke ting… RHS – Informationsteknologi

Hvorfor lave ER-diagrammer? Slutmålet er at lave en data-base, bestående af tabeller. Nemmere (for mennesker) at beskrive og forstå verden med ER-diagrammer, end direkte med tabeller Rimeligt ”mekanisk” at lave ER-diagrammer om til tabeller RHS – Informationsteknologi

RHS – Informationsteknologi ER - historier Fint nok, men hvorfor kan vi ikke bare skrive det ned…? Her på skolen går der mange elever fordelt i klasser, hver elev går i én klasse. Hver klasse har mange timer i forskellige fag, og disse fag afholdes i mange forskellige lokaler. På skolen arbejder flere lærere, som underviser i flere klasser (bla bla bla bla….) RHS – Informationsteknologi

RHS – Informationsteknologi ER - historier Husk hele tiden, at målet med alle disse værktøjer er at forstå problem-domænet. Når vi kan skrive en fyldestgørende ”ER-historie” for problem-domænet, har vi nok forstået domænet godt nok Vi burde deraf kunne udlede de indgående entiteter og relationer RHS – Informationsteknologi

Symboler for Entiteter og Relationer Elev f.eks. Relation Går i f.eks. RHS – Informationsteknologi

Hvordan finder jeg dem…? Se på teksten fra før… Her på skolen går der mange elever fordelt i klasser, hver elev går i én klasse. Hver klasse har mange timer i forskellige fag, og disse fag afholdes i mange forskellige lokaler. På skolen arbejder flere lærere, som underviser i flere klasser Navneord og Udsagnsord RHS – Informationsteknologi

RHS – Informationsteknologi E & R for en skole Lærer Klasse Fag Arbejder Går i Skole Underviser i Elev Time Afholdes i Lokale Går RHS – Informationsteknologi

Relationer er mellem entiteter Med disse ”brikker” kan vi prøve at få lavet nogle relationer mellem entiteter: Går i Elev Klasse Afholdes i Fag Lokale RHS – Informationsteknologi

En relations kardinalitet Kardinaliteten siger noget om, hvor mange af hver entitet der indgår i en relation Det kaldes også for relationens type: 1-til-1 relation 1-til-mange relation Mange-til-mange relation En kardinal… RHS – Informationsteknologi

RHS – Informationsteknologi Typer af relationer 1-til-1, aka 1:1 Én genstand af den ene af entiteterne, kan kun relateres til én genstand af den anden entitet. f.eks. Mand-Gift Med-Kvinde 1-til-mange, 1:m Én genstand af den ene af entiteterne, kan relateres til flere genstande af den anden entitet, men ikke omvendt! f.eks. Elev-Går i-Klasse mange-til-mange, m:m Flere genstande af den ene af entiteterne, kan relateres til flere genstande af den anden entitet. f.eks. Lærer-Underviser i-Fag RHS – Informationsteknologi

Hvordan finder jeg relationstyper? Se på teksten fra før… Her på skolen går der mange elever fordelt i klasser, hver elev går i én klasse. Hver klasse har mange timer i forskellige fag, og disse fag afholdes i mange forskellige lokaler. På skolen arbejder flere lærere, som underviser i flere klasser Se efter ”talord”…eller hvad det nu hedder… RHS – Informationsteknologi

ER – nu med kardinalitet Ud fra beskrivelsen – og vores egen viden – kan vi nu tilføje kardinaliteter til vores relationer m Går i 1 Elev Klasse m Afholdes i m Fag Lokale RHS – Informationsteknologi

Så skal vi endelig bygge! Byg relationerne op en efter en, hver for sig Få styr på kardinaliteten for hver relation Sæt de færdige relationer ind i selve ER-diagrammet, uden at lave ”dubletter” af entiteter. RHS – Informationsteknologi

Vores skole ER-diagram Klasse Elev Går i m 1 Underviser Lærer m Fag Skal have m Underviser i m Lokale Afholdes i m …og så videre, og så videre… RHS – Informationsteknologi

RHS – Informationsteknologi Den 8. dødssynd MAN MÅ IKKE forveksle et ER-diagram med et Data-Flow diagram!! Der er ikke ”tid” og flow i et ER-diagram Der er ikke relationer mellem entiteter i et Data-Flow diagram Ei8ht RHS – Informationsteknologi