SLII ® ® To create a match © 2000 The Ken Blanchard Companies Do not duplicate Item# V111000
© 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt V Formål med modulet At kunne afpasse ledelsesstilen til udviklingsniveauet At finde ud af, hvor effektive I er til at diagnosticere udviklingsniveau og vælge den matchende ledelsesstil At forstå den negative påvirkning, som overledelse og underledelse har på medarbejderens præstation og arbejdsmoral At træne diagnosticering af udviklingsniveau og anvendelse af de 4 ledelsesstile 5-1
© 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt V SLII ® -modellen 5-2
© 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt V Som leder har du tre valgmuligheder: at matche at overlede at underlede 5-3
© 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt V040201Stileffektivitet 5-4
© 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt V Stilfleksibilitet versus effektivitet 5-4 Dit svar Rigtig svar
© 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt V040201Stilfigur 5-5
© 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt V Sådan tackler du det, hvis du har overledet eller underledet Erkend problemet Tal med den pågældende medarbejder og find ud af, hvilke behov medarbejderen har for instruktion og støtte Aftal, hvilke former for lederadfærd medarbejderen kan forvente fremover 5-6
© 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt V Udviklingscyklussen 6-1
© 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt V De seks trin for udvikling af medarbejdernes kompetence og engagement 1.Fortæl medarbejderen, hvad han/hun skal gøre. 2.Vis ham/hende, hvad der skal gøres. 3.Giv medarbejderen spillerum til at øve sig. 4.Følg præstationen nøje. 5.Ros fremskridt, eller giv reinstruktion. 6.Afpas din ledelsesstil i takt med stigende eller faldende niveauer for kompetence og engagement. 6-2
© 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt V De fem nøglespørgsmål i forbindelse med diagnosticering 1.Hvad er det specifikke mål/den specifikke opgave? 2.Hvor god en viden og hvor gode færdigheder tidligere udvist i forbindelse med den specifikke opgave? 3.Hvor gode er medarbejderens overførbare færdigheder? 4.Hvor motiveret, interesseret eller engageret er medarbejderen? 5.Hvor meget selvtillid og selvsikkerhed har medarbejderen? 6-3
© 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt V Den regressive cyklus 6-4
© 2001 The Ken Blanchard Companies. Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering ikke tilladt V Sådan håndterer du regression trin for trin 1.Forbered dig inden samtalerne. Begynd med S3. 2.Gå tilbage til S2, hvis problemet med præstationen eller engagementet fortsætter, opsæt et nyt mål, og giv reinstruktion: 3.Brug mere tid på at følge medarbejderens præstation. Sørg for at øge hyppigheden af feedback om præstationen. 4.Beskriv om nødvendigt de negative konsekvenser ved en fortsat ringe præstation. 6-6