Osmohale Mannitoltest

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Myastenia gravis.
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Gryde med filter og taphane
Den lille Mads.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
At Dividere.
Refleksion i kommunikationen
Tyskeren fortæller at han købte en lille gave til sin kone i går.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
At Dividere Decimaltal.
James Bond går tur i en park...
Surdej til rugbrød.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Forskellige traditioner
Vejret Vandet i luften.
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Roskilde Tekniske Skole
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Reduktion AM 2009.
Og hvordan man håndterer den.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Udlægning af en ny cache
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Kredsløbstræning
De sidste undervisningstimer
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Supervision og faglig feedback
”Der er ingen sår der ser godt ud”
XB5S Biometrisk genkendelse Vejledning 02/07/2014 Version 1 Keld Flindt.
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Opsamling- Hvad skal jeg vide til eksamen?
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Vokse gennem venskab!.
En ganske from historie….
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
Lektion 2.3 Målet med denne lektion
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
Træning - Patching forberedelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Ildebefindende i diagnostisk afdeling
Reduktion AM 2009.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Præsentationer og pitches How to do når man har 10 min.
»En mand havde to sønner
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Mr. Raggys begyndertest. Velkommen til begyndertesten. Vi går 9 hullers slagspil sammen, dig og mig. Jeg stiller dig ét regelspørgsmål på hvert hul. Der.
Disposition Kort introduktion til Phag  29 Forsøgsopstilling Resultater Perspektiver.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
VAC-pumpen - ”Trin for trin” Power On/Off knap Tryk på ”On” Tryk på ”Ok” Følgende billede kommer frem, kaldes også ”Patient-menu” for her er der kun følgende.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Forskellige traditioner
Forsøg til Håndværk og Design
Præsentationens transcript:

Osmohale Mannitoltest Ved spørgsmål kontakt venligst Lone Broholt Jensen tlf. 40 99 47 80 lone.broholt.jensen@nigaard.com

Informer om, at testen går ud på at undersøge hvordan lungefunktionen påvirkes ved provokation. Informer ligeledes om at tørhed i luftvejene undervejs forekommer og at lysten til at hoste er normal (Fortæl at personen skal forsøge at holde hosten tilbage i et stykke tid efter hver inhalation)- tørheden og hosten kan lindres med vand i pauserne imellem inhalationerne. Er præ-test spirometri, > 70% af forventet FEV1? hvis JA, udfør testen (udfør ikke hvis ≤ 50% af forv. FEV1) Har du fulgt patientforberedelsen?

Foretag 2 stk FEV1, beregn herudfra 15% faldet (bedste Tag 0 mg kapslen ud – fortæl om testen og vis hvordan man inhalerer (fx. med egen inhalator): kig op i loftet, inhaler langsomt og med stigende kraft. En roterende lyd skal høres hvis korrekt udført. Perforer kapslen, vend kort osmohaler med bunden i vejret og giv den til patienten. Der kan i visse tilfælde opstå statisk elektricitet under testen dvs. at kapslen ikke længere roterer og dermed ikke giver lyd fra sig. Hvis ingen lyd opstår bank på bunden ad inhalatoren TIPS for at undgå dette – håndter kapsler med pincet i stedet for med fingrene eller brug gummihandske på den hånd som holder inhalatoren (årsagen til problemet er ofte lav luftfugtighed i rummet men kan også skyldes statisk elektricitet fra operatøren) 3,0 2,9 Foretag 2 stk FEV1, beregn herudfra 15% faldet (bedste værdi x 0,85, eks. 3,0 x 0,85 = 2,55) 2,55

Nu starter provokationstesten Inhaler 5 mg Vent 1 minut (forsøg at holde tiden så vidt mulig,vent dog ikke længere end > 3 minuter fra inhalation til pust) Kom næste dosis i inhalatoren i pausen Pust, noter FEV1 og gå videre til næste dosis 3,0 2,9 3,0 2,55

Vent 1 minut (ikke > 3 minuter)………Kom næste dosis i inhalatoren Inhaler 10 mg Vent 1 minut (ikke > 3 minuter)………Kom næste dosis i inhalatoren Pust, noter FEV1 og gå videre til næste dosis, hvis FEV1 er faldet markant pust en ekstra gang før der afbrydes, da det kan skyldes et dåligt pust 3,0 2,9 3,0 2,8 2,85 2,55

Fortsæt til patienten er faldet 15%*, reversibiliter patienten Når dosis består af flere kapsler, inhaleres første kapsel, der genfyldes, der inhaleres osv. til sidste kapsel i samme dosis er inhaleret, herefter ventes 1 min og der pustes (FEV1). Tænk på at tilbyde patienten noget at drikke undervejs 3,0 2,9 3,0 * eller 10% mellem to doser (usædvanligt), eks. hvis der ikke sker et fald på første dosis men sidenhen pludseligt sker et fald på 12%, så se næste billede 2,8 2,85 2,35 2,3 2,55

eller 10% mellem to doser (usædvanligt), eks * eller 10% mellem to doser (usædvanligt), eks. hvis der ikke sker et fald på første dosis men sidenhen pludseligt sker et fald tæt på de 15%. I dette eksempel 2,65 delt med 3,0 = 12% 3,0 2,9 3,0 2,6 2,65 2,55

Lav reversibilitetstest på patienten Regn det afsluttende fald ud i % eks. 2,35 liter delt med 3,0 liter = 22% minskning Kumulativ dosis (PD15) Lav reversibilitetstest på patienten 22% 35

Tips til at minimere hoste Informer tydeligt om at patienten kommer til at føle sig tør i munden og halsen og får lyst til at hoste Husk at pt. skal kigge op før han/hun inhalerer ( det essentielle er at pt får strukket sin strube) Inhaler ”langsomt og med stigende intensitet”, ”roterende lyd” = tilstrækkelig inspiration (forsøg at holde vejret i 5 sek), selvom der er stor trang til at hoste (efterfølgende er det ok at hoste) Drik vand undervejs og skyld munden imellem inhalationerne, evt skyld eller drik lige inden næste inhalation.