22.08.2014 Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Finsenscentret den 25. marts 2014
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
At forholde sig professionelt Anne Skov
Inspirationstema: Børns rettigheder
Energiens Fremtid i Region Sjælland 5. Marts 2014.
Repræsentantskabsmøde 2013 Stig Langvad, formand for DH.
Workshop almene boligdage
Rådet for Etniske Minoriteter
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Vi gennemførte en række interview ifm
Danske Forsamlingshuse
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Side 1 Workshop. Flygtninge med traumer I frivilligarbejdet 28.sept Frivillig årsmødet.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Samfundslære: Styreformer
Intern kommunikation PR og presse
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Kodeks for offentlig topledelse
Ny lovgivning - modtagelse og integration af flygtninge
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Etik Debat i Serviceteamet. Personlig etik (Tiltrædelseserklæringen og akkrediteringsdokumenterne) Operationel etik (Oplæg fra Serviceteamet)
DN - Hvem? Hvad? Hvordan? Forstå organisationen Forstå organisationen DN’s ”hovedstol” DN’s ”hovedstol” Afdelingsbestyrelsens rolle Afdelingsbestyrelsens.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
ODAs Årsmøde 14. november 2014 Hvad efterspørger kommunen? - fremfinding af digitale sager i arkiveringsversioner og søgning i MiNEA Mie Andersen Emilie.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Forudsætninger for en god samtale
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Fortæl den gode historie Jakob Christiansen 25.maj 2013.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Sikring af ensartet sagsbehandling og kvalitet i projekt med eksterne konsulenter Hasse Milter & Sune D. Lillie – Region Sjælland.
Stine Skøtt Thomsen - Sex og Samfund - NGO-træf 18. marts 2006 WHRAP Partnerskab for Fortalervirksomhed om Kvinders Sundhed og Rettigheder i Sydasien Et.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Bente Bondebjerg, Årsmøde for frivillige 25.oktober 2015 Integrationsydelse - og andre nye lave ydelser Frivillignet, 25.oktober 2015 Bente Bondebjerg,
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Godkendte visioner og målsætninger Lejerbo Frederiksberg Maj 2015.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
- Når integration begynder i børnehøjde
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Rehabilitering og hjemmehjælp
Kommunikationskursus
Meningsskabelse som relationskompetence
FORBEREDELSESOPGAVE TIL BEST PRACTICE WORKSHOP DAG DATO: 5. 03
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
RRR Modellen.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september 2013

Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 2 Hvad er en fortaler? >En, der ”taler for” en sag, her flygtningesagen >En, der ”taler” nogens sag >En, der taler for at ændre noget (vilkår, beslutninger, afgørelser m.m.) >En, der søger at påvirke beslutningstagere direkte eller indirekte >En fortaler ”taler” ikke for at tale >Og en fortaler gør andet end at ”tale”, herunder andet end at tale selv

Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 3 Der er brug for fortalere – og for forskellige fortalere! Af mange grunde: >Folkelig opbakning er en nødvendighed, hvis flygtninge (og indvandrere) skal mødes med respekt, hvis den samlede integrationsproces skal lykkes på ligeværdige vilkår >Opbakning kræver viden om flygtninges baggrund og deres vilkår i Danmark, dvs. oplysning >Især i den første tid i landet er det svært for flygtninge at kende rettigheder og muligheder, svært selv at tage og få ordet >Udlændingepolitik er et mineret felt - uanset om det drejer sig om integration eller regulering af indvandringen >De offentlige medier stiller krav til ”historien”

Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 4 Frivilliges rolle som fortalere? Fundament: >Unik viden om flygtninges situation og vilkår i DK på grund af den løbende direkte kontakt >Lokal forankring, kontakt til lokale beslutningstagere >Legitimitet Frivillige taler (allerede) flygtninges sag (lokalt, sjældnere nationalt) >Støtter konkret, individuelt ift at opnå rettigheder og finde muligheder >Laver lokalt oplysningsarbejde (kan påvirke holdninger ) >Fortæller den ”positive historie” >Gør opmærksom på problemer/udfordringer

Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 5 Spilleregler og vilkår for fortalerarbejde? >Spilleregler ift presse: tale på egne/gruppens vegne >Mulighed for at trække på ansatte i DFH (fagligt og ift. presse) >Offentlige medier kræver konkrete skæbner (”the human story”)” – svært at levere for organisationen men også svært for frivillige! Bl.a. på grund af deadlines….. >Samtidig problematisk at føre sager i pressen! - omkostninger ved eksponering, ikke altid den bedste vej….. >Flere måder at fortale på…….

Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 6 Spørgsmål til diskussion >Hvad gør I allerede? >Hvor ser I, at der er brug for fortalerarbejde lokalt? >Hvilke problemer – hvilke løsninger (modtagelse, bolig, ydelser, beskæftigelse etc. eller….) ? >Hvem skal påvirkes? >Hvordan kan det gribes an? og >Hvad kræver det af jer og DFH?