Hvordan passer jeg på mig selv ?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Psykisk arbejdsmiljø.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Tid til ledelse Henrik Leslye.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Så er ordbogen endelig kommet. Enhver Kvinde og Mand bør eje den
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Hvordan kommer vi videre? - Et oplæg om at navigere i forandringer
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Workshop almene boligdage
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
FOKUS! På vores udvikling.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Psykoedukation til unge i OPUS
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Den urolige chef kigger på uret,
At være magtesløs med den magtesløse
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
8 tips til succesfuld ledighed Med Christina Janns.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Det autentiske menneske
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
forældre og klassens sociale liv.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Maskulinitet.
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
At tale om sexualitet.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Stress En folkesygdom?.
Ingen ledighedsstress Søg power og synlighed
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
Præsentationens transcript:

Hvordan passer jeg på mig selv ? PASSER VI PÅ OS SELV SOM UNDERVISERE ? Hvordan passer jeg på mig selv ?

Hvordan passer jeg på mig selv ? Det nationale forskningscenter for arbejdsmiljø konkluderer i rapport .. ”….Problemer med det psykiske arbejdsmiljø bunder ofte i medarbejdernes følelse af at blive forhindret i at udføre et fagligt forsvarligt arbejde” Hvordan passer jeg på mig selv ?

Integritet defineret som : - Din ret til at gå på jorden som den du er. - At give udtryk for de tanker, følelser, og holdninger du har - Og som underviser : frit og uhindret at kunne undervise Hvordan passer jeg på mig selv ?

Hvordan passer jeg på mig selv ? At passe på sig selv - At mærke mine behov og tage sig af at de bliver opfyldt.   - At undlade at deltage i noget jeg ikke bryder mig om. Hvordan passer jeg på mig selv ?

Hvordan passer jeg på mig selv ? Behov - Grundlæggende behov / Tillærte behov   Hvordan passer jeg på mig selv ?

Hvordan passer jeg på mig selv ? Behov - Grundlæggende behov / Tillærte behov   - Behov har en retning Hvordan passer jeg på mig selv ?

Lederskabets psykologi Behovets retning Hvordan passer jeg på mig selv ?

Lederskabets psykologi Behovets retning Irritation Hvordan passer jeg på mig selv ?

Lederskabets psykologi Behovets retning Vrede Irritation Hvordan passer jeg på mig selv ?

Lederskabets psykologi Behovets retning Vrede Irritation Raseri Hvordan passer jeg på mig selv ?

Hvad kan hindre os i at undervise ? Der er uro i klassen Hvordan passer jeg på mig selv ?

Måder at skabe ro på uden personlig kontakt  (Næppe særlig stor langtidsvirkning)   Hvordan passer jeg på mig selv ?

Måder at skabe ro på uden personlig kontakt  (Næppe særlig stor langtidsvirkning) - Schysssss ! - Prøv lige at vær` stille dernede ! - Heeeej ! - Hallo !   Hvordan passer jeg på mig selv ?

Potentielt konfliktskabende sætninger Hvordan passer jeg på mig selv ?

Potentielt konfliktskabende sætninger - Du er ukoncentreret / højrystet / …….. - Du skal simpelthen koncentrere dig nu Hvordan passer jeg på mig selv ?

Potentielt konfliktskabende sætninger - Du er ukoncentreret / højrystet / …….. - Du skal simpelthen koncentrere dig nu - Man afbryder da ikke bare, man spiser da ikke i klassen, man……… Hvordan passer jeg på mig selv ?

Potentielt konfliktskabende sætninger - Du er ukoncentreret / højrystet / …….. - Du skal simpelthen koncentrere dig nu - Man afbryder da ikke bare, man spiser da ikke i klassen, man……… - I sidder og snakker hele tiden Hvordan passer jeg på mig selv ?

Potentielt konfliktskabende sætninger - Du er ukoncentreret / højrystet / …….. - Du skal simpelthen koncentrere dig nu - Man afbryder da ikke bare, man spiser da ikke i klassen, man……… - I sidder og snakker hele tiden - Du sidder og forstyrrer de andre Hvordan passer jeg på mig selv ?

Potentielt konfliktskabende sætninger - Du er ukoncentreret / højrystet / …….. - Du skal simpelthen koncentrere dig nu - Man afbryder da ikke bare, man spiser da ikke i klassen, man……… - I sidder og snakker hele tiden - Du sidder og forstyrrer de andre - Hvorfor bliver du ved med at sidde og snakke ? - Line – hvorfor er det dig jeg kan høre hele tiden ? - Prøv og hør: har i lyst til at deltage i undervisningen ? Hvordan passer jeg på mig selv ?

Potentielt konfliktskabende sætninger - Du er ukoncentreret / højrystet / …….. - Du skal simpelthen koncentrere dig nu - Man afbryder da ikke bare, man spiser da ikke i klassen, man……… - I sidder og snakker hele tiden - Du sidder og forstyrrer de andre - Hvorfor bliver du ved med at sidde og snakke ? - Line – hvorfor er det dig jeg kan høre hele tiden ? - Prøv og hør: har i lyst til at deltage i undervisningen ? - Hold nu mund dernede ! - Hold så kæft ! Hvordan passer jeg på mig selv ?

Eksempel på en ikke konfliktskabende sætning - Line - det forstyrrer mig når du sidder og snakker så det vil jeg gerne ha` du lader være med.   Jeg fortæller hvad der sker hos mig når kursisten gør som hun gør og hvad jeg gerne vil ha` Hvordan passer jeg på mig selv ?

At sætte konsekvens bag - Spørg dig selv : hvad er det værste der kunne ske ? Hvordan passer jeg på mig selv ?

Andet der kan forstyrre os / hindre os i at undervise Hvordan passer jeg på mig selv ?

Andet der kan forstyrre os / hindre os i at undervise 1. Kursister der spiser i timerne Hvordan passer jeg på mig selv ?

Andet der kan forstyrre os / hindre os i at undervise 1. Kursister der spiser i timerne 2. Kursisters (mis)brug af PC Hvordan passer jeg på mig selv ?

Andet der kan forstyrre os / hindre os i at undervise 1. Kursister der spiser i timerne 2. Kursisters (mis)brug af PC 3. Kursister der sover i timerne Hvordan passer jeg på mig selv ?

Andet der kan forstyrre os / hindre os i at undervise 1. Kursister der spiser i timerne 2. Kursisters (mis)brug af PC 3. Kursister der sover i timerne 4. Kursister der afbryder Hvordan passer jeg på mig selv ?

Andet der kan forstyrre os / hindre os i at undervise 1. Kursister der spiser i timerne 2. Kursisters (mis)brug af PC 3. Kursister der sover i timerne 4. Kursister der afbryder 5. Kursister der vedbliver at spørge til noget de ikke forstår Hvordan passer jeg på mig selv ?

Andet der kan forstyrre os / hindre os i at undervise 1. Kursister der spiser i timerne 2. Kursisters (mis)brug af PC 3. Kursister der sover i timerne 4. Kursister der afbryder 5. Kursister der vedbliver at spørge til noget de ikke forstår 6. Kursister der efterspørger den øvelsesvejledning de ikke fik sidste gang Hvordan passer jeg på mig selv ?

Andet der kan forstyrre os / hindre os i at undervise 1. Kursister der spiser i timerne 2. Kursisters (mis)brug af PC 3. Kursister der sover i timerne 4. Kursister der afbryder 5. Kursister der vedbliver at spørge til noget de ikke forstår 6. Kursister der efterspørger den øvelsesvejledning de ikke fik sidste gang 7. Fraværssystemet og kursister der kommer for sent Hvordan passer jeg på mig selv ?

Andet der kan forstyrre os / hindre os i at undervise 1. Kursister der spiser i timerne 2. Kursisters (mis)brug af PC 3. Kursister der sover i timerne 4. Kursister der afbryder 5. Kursister der vedbliver at spørge til noget de ikke forstår 6. Kursister der efterspørger den øvelsesvejledning de ikke fik sidste gang 7. Fraværssystemet og kursister der kommer for sent  Overvej evt. hvilke af ovenstående – eller andre - der forstyrrer dig, og på hvilke måder du vil håndtere det Hvordan passer jeg på mig selv ?

Personlig involvering Citat fra en forskningsrapport fra DPU vedrørende HF : - ”At få denne flok til at lære noget kræver, at lærerne involverer sig personligt i dem”     - ”Hvis vi ikke tør og vil den personlige involvering så bliver der ingen faglighed” Hvordan passer jeg på mig selv ?

Hvordan passer jeg på mig selv ? Vi bestemmer selv - Hvad vi vil se Hvordan passer jeg på mig selv ?

Hvordan passer jeg på mig selv ? Vi bestemmer selv - Hvad vi vil se - Vores tillærte behov Hvordan passer jeg på mig selv ?

Hvordan passer jeg på mig selv ? Mine behov - Jeg har behov for at alle kursister er tilstede og deltager i undervisningen Hvordan passer jeg på mig selv ?

Hvordan passer jeg på mig selv ? Mine behov - Jeg har behov for at alle kursister er tilstede og deltager i undervisningen - Jeg har behov for at arbejde på at flest mulige er tilstede og deltager i undervisningen. Hvordan passer jeg på mig selv ?

Hvordan passer jeg på mig selv ? Mine behov - Jeg har behov for at alle kursister er tilstede og deltager i undervisningen - Jeg har behov for at arbejde på at flest mulige er tilstede og deltager i undervisningen. Hvad jeg vælger at se har indflydelse på, hvad mine kolleger ser eller….. Hvis jeg passer jeg på mig selv, passer jeg også på mine kolleger Hvordan passer jeg på mig selv ?

Hvordan passer jeg på mig selv ? Keder jeg mig ? - Vær aktiv i forhold til at skabe variation i hverdagen. Hvordan passer jeg på mig selv ?

Hvordan passer jeg på mig selv ? Keder jeg mig ? Vær aktiv i forhold til at skabe variation i hverdagen. Eller find et andet job Hvordan passer jeg på mig selv ?

Hvordan passer jeg på mig selv ? At møde kritik - Lyt til kritikken Hvordan passer jeg på mig selv ?

Hvordan passer jeg på mig selv ? At møde kritik - Lyt til kritikken Tag stilling : hvad mener jeg Hvordan passer jeg på mig selv ?

Hvordan passer jeg på mig selv ? At møde kritik - Lyt til kritikken Tag stilling : hvad mener jeg Giv gyldighed til egen stillingtagen Hvordan passer jeg på mig selv ?

Hvordan passer jeg på mig selv ? At møde kritik - Lyt til kritikken Tag stilling : hvad mener jeg Giv gyldighed til egen stillingtagen At rumme den andens synspunkt Hvordan passer jeg på mig selv ?

Hvordan passer jeg på mig selv ? At møde kritik - Lyt til kritikken Tag stilling : hvad mener jeg Giv gyldighed til egen stillingtagen At rumme den andens synspunkt og Udtryk dine meninger, holdninger, følelser ! Hvordan passer jeg på mig selv ?

At dele problemer med kollegaer Er vigtigt fordi : - Mange har det samme problem => handling ved f.eks. team   Hvordan passer jeg på mig selv ?

At dele problemer med kollegaer Er vigtigt fordi : - Mange har det samme problem => handling ved f.eks. team     - Finde følelsen af at være okay …… komme af med sårbarheden Hvordan passer jeg på mig selv ?

Hvordan passer jeg på mig selv ? Stress Sressorer : Fysiske - Eks. Varme, kulde, støj Sociale - Kontrol over arbejdessituationen. - Mulighed for at påvirke arbejds- situationen. - Forandringer. Psykiske - Forventninger (egne) - Omsorg for andre / sig selv - Dårlige relationer (konflikter) Hvordan passer jeg på mig selv ?

Hvordan passer jeg på mig selv ? Forslag …… - Definer hvad dine behov som underviser er - Sørg for at tage dig af det - Stå vagt om din integritet og respekter kursisternes - Overvej hvad der hindrer / forstyrrer dig i din undervisning - Overvej hvordan du kan fjerne disse forstyrrelser på ikke konfliktskabende måder - Overvej om du keder dig - Involver dig personligt (nærvær, kontakt) - Del dine oplevelser med dine kollegaer og om nødvendigt be` om hjælp fra ledelsen/udefra. - Udtryk dine meninger, holdninger og følelser (ved kritik: tag stilling) - Efterspørg klarhed om andres forventninger og tag stilling til egne. - Dyrk mindfulness, etabler fællesskaber, vær fysisk aktiv.   Hvordan passer jeg på mig selv ?