Velkommen til HANSENBERG

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I må endelig stille spørgsmål undervejs !!
Advertisements

Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Elevens læringsuge for Hovedforløbet PV MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Kl. 8.15– ¾ timers blok inkl. 15 min. pause Kl. 8.15– ¾ timers blok.
Et væksthus for børn og voksne
Anbefalinger – opdeling i følgende kategorier
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
HØJELSE SKOLE.
Arbejdsglæde eller sygefravær
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
 87,4 % er i uddannelse (933)  59,0 % går i gymnasiet (629)  24,7 % er i erhvervsuddannelse (264)  1,0 % er i andre ungdomsuddannelser (11)  2,4 %
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Hold Fast Oplæg ved UUO-møde om De gymnasiale uddannelser Christian Alnor rektor ved Middelfart Gymnasium og HF.
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
PRAKTIKFASTHOLDELSE I FRISØR – OG KOSMETIKERUDDANNELSERNE Hold Fast.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
UNGDOMSUDDANNELSERNE HADERSLEV HANDELSSKOLE
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Relationen sikrer helhed og tryghed i elevens uddannelsesforløb.
Hastrupskolen 2005.
U ngdommens U ddannelsesvejledning B ornholm Torvegade 7 1tv Kasse i finansministeriet STU - Status august 2012 Kommunikationscentret.
1 Motivation Elevgrundlag på SKT.K 110 GF elever – 80 HF elever -40 skolepraktikelever Aldersfordeling 60% af skolens elever har anden etnisk baggrund.
Velkommen til workshop om EASY-P
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
ETU: Elevtilfredshedsundersøgelse 2008 Undersøgelsens resultater leder til følgende anbefalinger for UCR: Prioriter elevernes opfattelse af skolens Planlægning.
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
De opsøgende medarbejderes nødvendige kompetencer
Relation mentee/mentee`s forældre/mentor – bud på, hvordan mentee og forældre involveres, så de spiller en aktiv rolle i relationen og selv opsøger mentor.
SOSU Grundforløb.
Virksomhedskontakten på Teknisk skole i Esbjerg
Strategiseminar – 23. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Strategiseminar – 23. januar 2007 Velkommen.
Kost og motion på NGHF 1. Nørresundby Gym og HF Et af de store Aalborggymnasier Ca. 940 elever, heraf 10 HF-klasser Ca. 120 ansatte Faglighed og fællesskab.
AER – Tilskud til faglige udvalg og lokale uddannelsesudvalg Hvordan gør vi?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Fritidspas.
Helhedsorienteret undervisning SIP Torsdag d. 15. januar, 2015.
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
Obligatorisk selvvalgt opgave
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
Simonsen & Illeris Rådgivende Pædagoger
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Samarbejde på tværs Baris Atak Integrationskoordinator
Vejledning på CEU Kolding Et kig tilbage. Før reform 2000 Ingen kontaktlærere En – to vejledere på hver afdeling, der tog sig af både ekstern og intern.
Lind Skole Version 2 FYRAFTENSMØDE MED FORÆLDRE D. 8. OG D. 9. JUNI 2015.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Undervisningsbaseret vejledning og samarbejde om vejledningsopgaven på TEC! 1 Carin Rabell.
Torben Stolten Thomsen HANSENBERG Projektleder og international koordinator Sådan forbereder vi eleverne på at rejse ud!
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Børne- og Uddannelsesudvalget Assens kommune
Regionsprojekt på Campus Køge
FA-mik misilitsitsisarnerit FA prøver
Hovedforløb Visitering Hvem: Kontaktlæreren (vejleder) Formål: At kvalitetssikre vejledningen. At udfylde uddannelsesplanen i elevplan Aalborg Handelsskole.
Organisering af praktikpladsarbejdet
Præsentationens transcript:

Velkommen til HANSENBERG Skoleseminar om Tandklinikassistentuddannelsen den 09.09.09

HANSENBERG mission - vision - identitet Missionen: HANSENBERG giver lærelyst og erhvervskompetence Visionen: Vi frigører vores indre energi og kreativitet i et værdiskabende fælles med vore brugere HANSENBERG identiteten: HANSENBERG kulturen HANSENBERG personality HANSENBERG værdierne

Brancheskolen Vitia- oplevelse og livsstil Uddannelserne på brancheskolen Vitia: SOP – tandklinikassistentuddannelsen KOP- frisør og fitnessinstruktøruddannelsen MTM- gastronomer med specialet kok og cater, tjeneruddannelse Team organisering- selvbærende teams Det brede sundhedsperspektiv

Projekt energigivende livsstil At få sammenhæng mellem de 3 elementer: Pædagogik   Sundhed Faglighed Det brede sundhedsperspektiv: Den mentale sundhed Viden om kost og ernæring Sundhed og fysisk aktivitet

Fokusområder i forhold til fastholdelse på grundforløbet Arbejdet med de sociale relationer eleverne imellem Tæt opfølgning på fravær Specielle forløb for elever med svage læringsforudsætninger

Grundforløbet – grundforløbspakke- fastholdelse Grundforløbspakke for elever på 30 uger: En gruppe på 10 elever primært med anden etnisk baggrund end dansk Udfordringerne: Eleverne havde svært ved at følge undervisningen Kunne ikke overholde aftaler Kunne ikke sidde stille – altid i bevægelse Var meget unge og umodne Kom til en ny verden med ”spændende drenge” og netadgang

Grundforløbet – grundforløbspakke- fastholdelse Aktiviteter og handlinger, som blev iværksat Efter introforløbet får gruppen af elever tilført alene lektioner Kontaktlærerarbejde med tæt opfølgning på fravær Trygge omgivelser – og vi ved hvor alle er Meget klinisk arbejde Tæt binding til en enkelt faglærer- få lærer på forløbet Mange gentagelser – mindre opgaver Praktikforløb med tæt kontakt og besøg på klinikken Fik en succes oplevelse i sundhedsugen

Grundforløbet – grundforløbspakke- fastholdelse Opnåede resultater Høj elevtilfredshed Samlet score: Indeks: 89,5 Reduceret frafald Frafald i perioden aug. 2007 – juni 2008 Frafald samlet 37,7 % Frafald med perspektiv 23,2 % Frafald uden perspektiv 14,5 % Frafald i perioden aug. 2008- juni 2009 Frafald samlet 25 % Frafald med perspektiv 18.01 % Frafald uden perspektiv 6,9 %

Grundforløbet – grundforløbspakke- fastholdelse Hvordan er det gået eleverne 2 valgte at fortsætte på HF Øvrige elever fik alle en praktikaftale Eleverne er en del af et AER projekt

Fokusområder i forhold til fastholdelse på hovedforløbet Tæt kontakt mellem praktikpladserne og praktikpladskonsulenten Match mellem elev og praktiksted Praktikpladskonsulent fra klinikteamet – branchekendskab vigtigt

Fastholdelse - hovedforløbselever Fortsat tæt kontakt elev og kontaktlærer - men nu også praktikplads 3 partssamtale på klinikken inden for prøvetiden Ved elev vi ikke er hel sikre på – tidlig opfølgning Ved klinik med flere ophævelser – tidlig opfølgning

Praktikpladskonsulent – daglige arbejdsopgaver Daglig kontakt til tandklinikkerne Formidling af ledige praktikpladser til GF elever Hjælp til udfyldelse af godkendelser og praktikaftaler Opsøgende arbejde på tandklinikker, der ikke har elever

Har det en effekt at bruge ressourcer på opsøgende arbejde? HANSENBERG har 12 praktikpladskonsulenter med uddannelse indenfor den branche de repræsenterer Skolens virksomhedskonsulent har ansvaret for, at praktikpladskonsulenterne er opdateret Praktikplads statistikkerne viser, at det har en effekt. Fra 1. januar 2009 til 30. juni 2009 har der på landsplan været en samlet tilbagegang på 21 % i praktikaftaler. HANSENBERG har en tilbage gang på 1,7 %. Klinikassistentuddannelsen har på sammen tid en fremgang på over 50 %