3 bud på, hvad god forskning er: Objektiv, evidensbaseret viden Kritisk forandringsorienteret viden Pragmatisk forandringsorienteret viden.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor står vi nu? udkast til en fremtidsvision. Det ved vi allerede Enorm praktisk viden om indsatser En del ’slutmålinger’ og slutmålingsredskaber Mange.
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS
Laila Ottesen Master i Idræt og velfærd 2006/2007
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Analyse af kvalitative data
LEAN UDEN STRESS (Leanus)
Praksisudviklings projekt Vellykkede samtaler i sammenhængende forløb
Subjektivitet, Teknologi Samfund A RBEJDSTEKNIKKER 4. Ø VELSESGANG.
Videnskabsteori og faglige metoder
Kvalitetssikring og forskning
Kohorte og interventionsstudier
At udforske sin egen praksis
Forskningsprojektets grundideer
HVAD VIL DET SIGE AT VÆRE KRITISK? Hans Siggaard Jensen Professor – Institutleder Learning Lab Denmark Danmarks Pædagogiske Universitet.
- et nyt paradigme i uddannelsesforskningen
Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns.
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Teori, metodologi og metode
Instituttet for Blinde og Svagsynede
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Validitet og reliabilitet
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
Sprogpakken Vejledningsforløb og læreprocesser. KilderAndersen 1995 Bang og Heap 1999 Humle 1995 Løw 1998Schwartz 1998 Aftale Etablere aftaleEtablering.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Afprøvning og dokumentation af Åben Dialog som metode
Aktionslæring Niels Grønbæk Nielsen
Evidens og accelereret patientforløb
Validitet og reliabilitet
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Videnskabsteori og metode
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Viden - i - praksis Praksisudviklende humanistisk sundhedsforskning i et biomedicinsk domineret miljø Ved: Tove Borg. 5. december 2008 Viden, Politik og.
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Humanistisk sundhedsforskning
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Humanistisk videnskabsteori
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
22. september 2016 BeskæftigelsesIndikatorProjektet v. chefanalytiker Charlotte Hansen, New Insight Oplæg for jobcentrene i Østdanmark d. 16. april 2012.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Anbragte børns hverdagsliv
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Vidensbaseret praksis i botilbud
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Videregående kvalitative metoder
06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor Camilla Moring, lektor.
Deltag i forskernes studier på AU
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Måling (psykometri) 1.
Præsentationens transcript:

3 bud på, hvad god forskning er: Objektiv, evidensbaseret viden Kritisk forandringsorienteret viden Pragmatisk forandringsorienteret viden

Mål med forskning At forudsige At forstå At frigøre At dekonstruere Hyppigt anvendte metoder Sammenlig- nende studier Matchet kontrolgruppe, før og efter målinger Kohortestudier Lodtræknings- forsøg Systematiske oversigter Kildekritik Feltarbejde Interview Fokusgrup per Observation Tekst analyse Interview Deltagende observation Handling i fællesskab Opkvalifi- cering af praktikere Denaturalisering Tekstanalyse Diskursanalyse Udfordring af ”taget-for- givetheder” Interview Opkvalifice- ring af praktikere Fortæller og forsker Upålidelig fortæller Pålidelig forsker Pålidelig fortæller Pålidelig forsker Pålidelig fortæller Pålidelig forsker Upålidelig fortæller Upålidelig forsker

Videnskabsteori handler om: Ontologi – hvad er virkelighed? Epistemologi – hvordan kan vi få viden om den?

Nedvurdering af praktisk viden Praktisk erfaring giver ikke merit Forskningsproblemer, som bliver til ud fra praksis vækker ambivalente følelser Det antages, at praksis-erfaringer kan fås på andre måder end gennem praksis Tillempet forskning beskrives ofte som ateoretisk, begrænset generaliserbar og snæver Der er mistro mod andre videnskabsidealer end det dominerende ”objektive” Videnskabelige og til dels pædagogiske meritter udkonkurrerer til hver en tid praktisk erfaring.

De kommende dage hvad kan praksisudvikling og forskning være indenfor døvblindefeltet hvordan kan både evidensbaseret og anden mere kvalitativ forskning være brugbar i arbejdet hvordan kan man som praktiker arbejde med systematisk at kvalificere og dokumentere den praksis, man har hvordan viden kan deles og gøres tilgængelig og måske, hvordan kan man etablere forskningsaktiviteter på grundlag af egen praksis.

Spørgsmål til forskerne arbejdet med at iværksætte et projekt arbejdet i et projekt refleksioner over resultater kommunikation om resultater