Præsentation for byrådet i Randers Kommune - torsdag den 27. august 2009 Præsentation af BDO KR’s analyse af området for udsatte børn og unge samt området.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Advertisements

Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Palliativ indsats til KOL-patienter
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Hvad viser de foreløbige progressionsdata på tværs af landet? Michael Rosholm Aarhus universitet.
ADR (AUTOMATIC DELIVERY REWARDS ) (Nyt program - 1. september) LifePak ® (eksempel) – 72,40 PSV 401,60 DKK med 5 % rabat= 381,52 DKK (68,78 PSV) Fragt.
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
Udsatte familiers bosætnings- mønstre
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Körper-koordinationstest für Kinder (KTK)
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Sortering af affald Dato: 17. december Agenda Sortering af affald Dato: 17. december 2010 TNS Gallup A/S Kontaktperson Celia Paltved-Kaznelson Danmarks.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
- eller skal det være det ?
Randers Kommune BDO-analysen - hvad gør vi nu i Social og arbejdsmarked ! Knud Aarup.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
Nordre Skole Elevernes vurdering af vores undervisningsmiljø Undersøgelsen foretaget i 2008/2009 Der er anvendt TERMOMETER fra DCUM.
Udvælgelse af Patientforløb - Tragtmodel
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
HUSKESPIL – den lille tabel
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Resultatet af en arbejdsproces
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Køn og præstationer. Her dannes et hanligt fosterhormon.
D 3 5A A A 16 5D 15 5A 14 5D A B D D A B A A D
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
1 BRUGERUNDERSØGELSER I DET ELEKTRONISKE BIBLIOTEK Et DEF-projekt 2001.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
1 Bilag 1 Busafgange mellem Silkeborg by og andre byer i kommunen D. 2. oktober 2008.
Grunde til at jeg elsker dig
DJF PeopleXS Workflows (uden forhandlingsdel) Stillingsfaser – Opslag Fremstilling/validering, godkendelse, annoncering – Bedømmelsesudvalg.
Fundamentale datastrukturer
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Præsentationens transcript:

Præsentation for byrådet i Randers Kommune - torsdag den 27. august 2009 Præsentation af BDO KR’s analyse af området for udsatte børn og unge samt området for børnehandicap i Randers Kommune

Oversigt over analysens hovedkonklusioner Sammenligning af udgifter (nøgletal) Opdeling mellem anbringelse og forebyggelse Organisering af tilbudsviften Børn- og ungepolitikken Inddragelse af familie og netværk Redskaber og værktøjer Kompetencefordeling Handleplaner Antal og arten af tilbud Økonomistyring

Analysens hovedkonklusioner - Nøgletalsanalysen (1) Benchmarkinganalysen sammenligninger Randers Kommunes økonomi og aktiviteter med en række andre kommuner, der ligner Randers Kommune (størrelse, sociale forhold, beskatningsgrundlag mv.) Benchmarkinganalysen viser, at Randers Kommune i gennemsnit har større udgifter til området end hovedparten af de øvrige kommuner

Analysens hovedkonklusioner - Nøgletalsanalysen (2) Sager pr. tusinde 0-18-årige RandersAalborgEsbjergHerningHorsensViborgGennemsnit Plejefamilier og opholdssteder 10,5312,5110,698,4410,9212,3110,90 Forebyggende foranstaltninger for børn og unge 32,8742,1835,0439,7634,8148,7938,91 Døgninstitutioner for børn og unge 4,903,033,773,661,702,423,25 I alt Tilbud til børn og unge med særlige behov 48,3157,7249,5051,8647,4463,5253,06 Det er undersøgt om det relativt høje udgiftsniveau primært skyldes mængden af sager – eller priserne på foranstaltningerne. Generelt synes Randers Kommune ikke at have flere sager end sammenligningskommunerne. Undtaget på døgninstitutionsområdet.

Analysens hovedkonklusioner - Nøgletalsanalysen (3) Udgifter pr. sag RandersAalborgEsbjergHerningHorsensViborgGennemsnit Plejefamilier og opholdssteder for børn og unge Forebyggende foranstaltninger for børn og unge Døgninstitutioner for børn og unge Gennemsnit i alt Tilbud til børn og unge med særlige behov I forhold til udgifterne pr. foranstaltning viser analysen, at Randers Kommunes nettoudgifter pr. sag i 2008 samlet lå et stykke over den gennemsnitlige udgift pr. sag i sammenligningsgruppen.

Analysens hovedkonklusioner - Nøgletalsanalysen (4) RandersAalborgEsbjergHerningHorsensViborgGens Plejefamilier og opholdssteder for børn og unge Døgninstitutioner for børn og unge i alt Udelades de forebyggende foranstaltninger fra beregningen er den gennemsnitlige udgift pr. sag fortsat højere end i sammenligningsgruppen. Men procentvis er forskellen mindre markant.

Analysens hovedkonklusioner - Nøgletalsanalysen (5) De relative høje nettoudgifter pr. sag kan primært henføres til foranstaltningstypen ”Plejefamilier og opholdsteder for børn og unge”, hvor Randers Kommune ligesom Esbjerg og særligt Aalborg ligger et godt stykke over niveauet i de øvrige sammenligningskommuner. Desuden ligger Randers Kommune sammen med Aalborg og til dels Horsens et stykke over gennemsnitsudgiften pr. sag for ”Forebyggende foranstaltninger for børn og unge”. På døgninstitutionsområdet er udgifterne pr. sag lavere end gennemsnittet.

Analysens hovedkonklusioner - Nøgletalsanalysen (6) Indenfor ”Plejefamilier og opholdssteder for børn og unge” har Randers Kommune - både ifht. aktiviteter og udgifter - relativ stor vægt på de to ”klassiske” foranstaltningstyper (familiepleje og opholdssteder) - brugen af foranstaltningen ”Eget værelse, kollegier mv.” ligger under gennemsnittet. RandersAalborgEsbjergHerningHorsensViborgGennemsnit Plejefamilier Aktiviteter 61,33 %55,63 %51,81 %48,83 %60,43 %61,32 %56,56 % Udgifter 42,12 %35,23 %39,85 %45,18 %58,18 %45,64 %41,45 % Opholdssteder for børn og unge Aktiviteter 30,43 %24,89 %33,79 %24,63 %14,16 %29,22 %26,53 % Udgifter 56,86 %61,97 %51,03 %46,92 %26,52 %48,02 %52,88 % Kost og efterskoler Aktiviteter 4,35 %2,42 %4,71 %8,36 %5,31 %0,46 %3,72 % Udgifter 1,46 %0,41 %4,71 %4,40 %4,35 %0,85 %2,10 % Eget værelse, kollegier mv. aktiviteter 2,75 %13,48 %7,34 %14,96 %10,11 %7,05 %9,68 % Udgifter 0,21 %2,21 %3,83 %3,53 %7,31 %3,49 %0,31 % Øvrige grupperinger Aktiviteter 1,14 %3,58 %2,36 %3,23 %9,99 %1,95 %3,52 % Udgifter -0,64 %0,18 %0,59 %-0,03 %3,65 %2,00 %3,26 % I altAktiviteter

Analysens hovedkonklusioner - Nøgletalsanalysen (7) Forebyggende foranstaltninger RandersAalborgEsbjergHerningHorsensViborgGns Konsulentbistand med hensyn til barnets eller dens unges forhold Aktiviteter16,20 %4,16 %16,15 %2,12 %12,30 %11,42 %9,42 % Udgifter8,63 %4,20 %16,63 %0,83 %0,88 %3,95 %5,92 % Praktisk, pædagogisk eller anden støtte i hjemmet Aktiviteter7,11 %12,58 %14,57 %5,13 %0,32 %6,48 %8,73 % Udgifter14,63 %8,67 %14,06 %4,05 %0,23 %17,33 %8,03 % Familiebehandling eller behandling af barnets eller den unges problemer Aktiviteter5,13 %14,14 %17,86 %9,21 %29,43 %10,79 %14,02 % Udgifter5,85 %28,22 %15,18 %30,10 %22,85 %27,52 %22,14 % Døgnophold for forældremyndighedsindehave ren m.fl. Aktiviteter0,62 %0,51 %0,08 %0,90 %0,24 %0,26 %0,43 % Udgifter7,00 %8,01 %1,02 %7,24 %4,85 %7,09 %6,27 % Aflastningsordninger Aktiviteter24,01 %16,37 %22,01 %18,42 %29,91 %22,68 %21,1 % Udgifter28,11 %19,62 %30,94 %30,56 %37,27 %24,73 %25,73% Fast kontaktperson for barnet eller den unge Aktiviteter13,71 %19,20 %10,78 %13,19 %6,35 %5,92 %12,52 % Udgifter11,07 %14,00 %7,18 %6,56 %21,25 %3,49 %10,77 % Økonomisk støtte til udgifter i forbindelse med foranstaltninger mv. Aktiviteter13,05 %8,64 %9,40 %20,97 %11,74 %31,50 %15,58 % Udgifter5,05 %4,98 %5,79 %7,81 %7,57 %7,56 %5,95 % Sum af uautoriserede grupperinger Aktiviteter Udgifter6,43 %6,36 %2,69 %0,70 %0,60 %0,08 %7,77 % Øvrige grupperinger Aktiviteter20,16 %24,41 %9,15 %30,06 %9,72 %10,95 %18,2 % Udgifter19,67 %5,95 %6,52 %12,15 %4,50 %8,24 %7,16 % I alt Aktiviteter

Analysens hovedkonklusioner - Nøgletalsanalysen (8) I forhold til de forebyggende foranstaltninger kan det konstateres, at Randers Kommune har en relativt større andel af sine aktiviteter på foranstaltningen ”konsulentbistand” end gennemsnittet af kommuner, mens ”familiebehandling mv.” anvendes relativt sjældnere i Randers end i de øvrige kommuner. På udgiftssiden afviger Randers Kommunes fordeling på det forebyggende område ikke væsentligt fra gennemsnittet, med andelen af udgifter til familiebehandling mv. som en markant undtagelse. Her ligger Randers under gennemsnittet.

Analysens hovedkonklusioner/anbefalinger Organisering af tilbudsviften: Det er vurderingen, at organiseringen af tilbudsviften på familieområdet i Randers Kommune ikke er entydig. KR vurderer at organiseringen kan virke hæmmende for dialogen i den samlede udførerdel og at der mangler sammenhængskraft på udførersiden, idet der ikke foregår en løbende strategiudvikling på tværs af dag- og døgnområdet. KR anbefaler at man ændrer organiseringen af udførerdelen i Randers Kommunes Familieafdeling KR vurderer, at man med fordel kan samorganisere hele udførerdelen i Randers Kommunes Familieafdeling, herunder styrke den overordnede styring og udvikling af det samlede område.

Analysens hovedkonklusioner/anbefalinger Om antallet og arten af tilbud Generelt er det indtrykket, at man i Randers Kommune har mange tilbud. På familieområdet vurderer KR, at der ligger muligheder for effektivisering af eksisterende tilbud Analysen og kategoriseringen af anbringelsessagerne viser, at børn med ”tilsyneladende” sammenlignelige problemstillinger, i praksis er anbragt forskelligt Da udgifterne til anbringelserne svinger meget, kan det ikke udelukkes, at der kan være anbragte børn, der med fordel kunne være anbragt anderledes (og billigere), uden at dette i sig selv ville påvirke kvaliteten i anbringelsen. KR anbefaler at Randers Kommune – frem for at udvikle nye tilbud – i første omgang bør effektivisere de eksisterende tilbud, herunder optimere tilbuddenes indbyrdes sammenhængskraft – også tilbud som ligger udenfor familieområdet.

Analysens hovedkonklusioner/anbefalinger Om børn og ungepolitikken Sektorpolitikken for børn og unge med særlige behov vurderes ikke i fuldt omfang implementeret - hverken på området for udsatte børn og unge eller området for børnehandicap. KR anbefaler: at der sættes fokus på sektorpolitikken for børn og unge med særlige behov og at man kvalitetssikrer håndbogens procedurebeskrivelser med udgangspunkt i standarder for sagsbehandling.

Analysens hovedkonklusioner/anbefalinger Om inddragelse af Familie og netværk Der ligger fortsat en udfordring i, at få beskrevet og involveret familie og netværk i højere grad. En udfordring at få implementeret én af anbringelsesreformens væsentligste ændringer i Serviceloven, som tilmed udgør en politisk målsætning i Randers Kommune. KR anbefaler at inddragelse af familie og netværk i højere grad prioriteres, både i undersøgelsesfasen og handleplansfasen.

Analysens hovedkonklusioner/anbefalinger Om redskaber og værktøjer i sagsbehandlingen Det er KR’s indtryk, at rådgiverne generelt er udmærket tilfredse med de sagsbehandlingsredskaber der findes – om end de ikke nødvendigvis understøtter effektiv sagsbehandling KR Anbefaler At Randers Kommune kan med fordel undersøge, hvorvidt det er muligt at anskaffe og implementere en elektronisk løsning

Analysens hovedkonklusioner/anbefalinger Om kompetenceforholdene Det er KR’s indtryk, at kompetenceforholdene er uklare. På familieområdet er det KR’s vurdering, at det nedsatte Visitations- og Sparringsudvalg i Børn og familieafdelingen kun fungerer i begrænset omfang. KR anbefaler: at kompetenceforholdene på såvel området for udsatte børn som børnehandicap tydeliggøres. Det anbefales konkret, at der udarbejdes en specifik kompetenceplan på myndighedsområdet at det overvejes om Visitations og Sparringsudvalgets rolle og funktion på familieområdet kan gen- eller nytænkes

Analysens hovedkonklusioner/anbefalinger Om handleplaner Der mangler handleplaner i mange af de forebyggende sager Handleplanen bør være central i forbindelse med bestilling og opfølgning på opgaverne Manglende handleplaner kan medføre, at det bliver udfører der definerer opgaven i stedet for bestilleren. KR anbefaler at der sættes fokus på handleplansarbejdet at den udarbejdede model for kvalitetstilsyn implementeres

Analysens hovedkonklusioner/anbefalinger Om opdelingen i anbringelses- og forebyggelsesteams : Det er vurderingen, at den nuværende arbejdsfordeling mellem Anbringelsesteamet og Forebyggelsesteams i Børn og familieafdelingen er uhensigtsmæssig. En ændret arbejdsfordeling kan bidrage til at sikre, at rådgiverne har et bredere fokus på de samlede foranstaltningsmuligheder KR anbefaler at det overvejes at omorganisere myndighedsområdets opdeling mellem anbringelse og forebyggelse.

Analysens hovedkonklusioner/anbefalinger Om økonomistyringen Der mangler i nogle tilfælde inddragelse af viden om foranstaltningernes pris i visitationen Der mangler værktøjer til den overordnede økonomistyring Der mangler en kobling mellem budgetansvar og det faglige ansvar KR anbefaler at der indføres en strammere og mere fokuseret økonomistyring på såvel området for børnehandicap som området for udsatte børn og unge. at det overvejes at igangsætte en proces mod at indføre en form for aktivitetsbaseret budgetfordelingsmodel på de forebyggende og rådgivende institutioner.