Internetstatistik - hvorfor og hvordan? Thomas Duschek IT-Højskolen
2 Internetstatistik MyTravel er nyt navn for Airtours koncernen I Danmark indgår følgende selskaber i MyTravel: Spies Tjæreborg Ving Skibby Gate Eleven Over 40% af DK marked (charter) 5-8% af rejser sælges via nettet Tjener mest på internetbookinger user sessions/måned Heraf ca referred sessions
3 Internetstatistik 4,2 mio. user sessions i 2001
4 Internetstatistik MyTravel åbning af salgskontor + callcenter 14/ launch 15/ Session s mytravel.dkspies.dkAlle websites Jan (½ måned) Feb mytravel.dk har ikke betydet færre besøg på andre sites
5 Internetstatistik + øvrige websites hostes i Sverige Webfarm med over 20 sites på NT-servere Statistik opsamles i program. Statistics Server med webinterface Ingen direkte log-fils adgang
6 Internetstatistik Målepunkter:
7 Internetstatistik Målepunkter (i øvrigt): –Antal medlemmer på siden –Antal transaktioner hos medlemmer: Antal logins fra medlemmer Antal tilmeldinger til nyhedsbrev Antal etablerede overvågninger af tilbud Antal downloads af f.eks. Rejsemålsguider m.m. –Antal forsøg på bestilling online –Antal rejser solgt på nettet i forhold til samlet salg –Antal rejser solgt på nettet i forhold til antal sessions
8 Internetstatistik Fordele ved statistikprogram: –Nem og hurtig adgang til væsentlige tal –Eksportering af data til andre programmer –Brugbare data for alle i organisationen Ulemper ved statistikprogram: –Ikke muligt at definere nye målepunkter –Ikke muligt at tracke brugeradfærd –Til tider misvisende tal
9 Internetstatistik Overvejelser: –Ekstern logning af trafik. ”garanti” for rigtige tal Mulighed for direkte sammenligning med andre kommercielle sites –Brugeradfærdsmålinger (panel)
10 Internetstatistik Hvem har gavn af statistikken? –Marketingchefen (benchmarking, analyser mm.) –Webansvarlige (optimering af sitet, optimering af markedsføringskroner) –Mediebureau (planlægning og opfølgning af kampagner)