Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
LØFT Løsningsfokuseret Tilgang
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Børns sociale liv med digitale medier
At bruge disse to ord rigtigt
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Kulturmøder og kulturforskelle
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Hvad er op og hvad er ned?.
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Det svære liv i en sportstaske
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Kære ven her er Lidt godt grin til dig.... (Hehe) ;o)....ikke for børn og sarte sjæle...
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Den urolige chef kigger på uret,
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Chris Argyris f
Darum skole 4. november 2013.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Vokse gennem venskab!.
Køn og identitet Charlotte Schelde-Rathkjen
Projektlederens rolle(r)
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Her står Mina Gilia Saber og Zaira Kousar Mina er væk.
Hjælp til at takle troskrisen!. Troskrisens kerne ”Simon, Simon! Satan gjorde krav på jer for at sigte jer som hvede; men jeg bad for dig, for at din.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 1 December 2006 Vintersbølle Skole.
Procesværktøjer.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Læring i et vejledningsperspektiv
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
- psykodynamisk perspektiv
Sexuel udvikling Anette Løwert.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Personligheden og selvet
Et mærkeligt skib.
Velkommen til Lægedage
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Hvad er reklamepsykologi?
Implementeringsforskning
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
Stress En folkesygdom?.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Spot på æresrelaterede konflikter! Korsør 23. juni 2015
Tema: Klassisk psykoanalyse & Objektrelationsteori
Spiseforstyrrelse og krop Psykoedukation. Erfaring har lært os, at der er en vis sammenhæng mellem følelser og kropslige udtryk Hoppe og danse af sorg?
Sigmund Freud Teorien om det ubevidste. Mennesket som et driftsvæsen, der ikke er herre i eget hus.
Drop Opdragelsen – lederskab uden krænkelser
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Præsentationens transcript:

Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi? Hvordan bruger man Psykologi?

Psykologi i 10.G Teori – almen viden og personlig udvikling Case – virkelighed, men ikke for tæt på Praksis – øvelser, ikke terapi Relevant for jer Kig ind Kig ud Forstå Ændre

Psykologiens fader Sigmund Freud -1856 Østrigs jødisk læge Skaber af psykoanalysen og religionskritiker Faser ’Psykoanalysemodel’ Forsvarsmekanismer

Tre psykologiske tilgange Psykoanalytiske retning Systemisk psykologi Kognitiv psykologi

Psykoanalytisk tilgang (Freud) Individet Fortid Ubevidst Kompensation for oplevelser i fx barndommen Ønsker at styrke Jeg’et – bevidstgørelsen af fortid

Systemisk tilgang Et system – de forskellige miljøer der spiller ind på et menneske Nutid Alle ikke kun individ Problemet findes i systemet Ønsker at ændre samspillet i stystemet

Kognitive tilgang Kognitiv = det der sker i hjernen Fremtid Fokus på individet – hvad kan du selv gøre Ønsker at man bevidst ændre tankemønstre og handlinger (Hvis du gør, som du altid har gjort, vil du blive ved med at have det som du har det)

Mere Freud - psykoanalysemodel

Mere Freud – psyken

Mere Freud – de tre faser Orale fase 0 – 18 mrd. Fokus på munden Styret at Id og behov Opstår der konflikter i denne fase, kan detpå sigt præge personligheden i retning af grådighed, afhængighed og selvoptagethed. Her bør barnet udvikle en tillid til verden, hvis dets behov bliver opfyldt.

Mere Freud - De tre faser Den anale fase 18 mrd – 3 år Knyttet til endetarm og kontrol Barnet ’jeg’ kommer frem – lærer at udskyde behov ’Overjeg’ kommer i spil i forbindelse med opdragelse Hvis barnet her bliver for styret af sine forældre og der derigennem opstår alvorlige konflikter, kan det senere påvirke barnet til en stærk selvkontrol, tilbageholdenhed, nærighed og manglende spontanitet.

Mere Freud – de tre faser Den ødipale fase 3 – 6 år Ser forskellen på de to køn Opstår der konflikter i denne periode, kan det resultere i problemer omkring kønsidentitet. Ødipus – dræber sin far og gifter sig med sin mor Start – opfatter far som rival/dreng Senere – spejler sig i far og maskuline sider/dreng

Freud – Cases Situation 1: Du bor sammen med en roomie. Da du kommer hjem står der en lækker stor kage på bordet. Hvis Id’et styrede, hvordan ville situationen så udvikle sig? Hvis overjeget styrede, hvordan ville situationen så udvikle sig? Jeg’et?

Freud - Cases Situation 2: Du er til fest og er fuld. Din kæreste er derhjemme og er skide sur – foran står der en super sød pige/dreng, som virker meget interesseret i dig. Hvordan vil situationen udvikle sig, hvis det er dit ID /Jeg / overjeg der er styrende?

Freud - Cases Situation 3: Du står udenfor og er på vej hjem, da det begynder at regne. Du har ca. 15 min hjem til fods. Hvordan vil situationen udvikle sig, hvis det er dit id/superego/ego der bestemmer mest?