ELBILNETVÆRKSMØDE Energistyrelsen, København

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jeopardy af 7.b Sct. Jørgens Skole
Advertisements

Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
EDISON projektet MKDs seminar om elbiler, batterier, strøm og ladning
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Camp IB37 Energioptimerede ventilationsformer:
Når felter forandres 5 Fysik – kemi i 9..
Hvad betyder omlægning af transport til gas For CO2 reduktion?
Fjernvarmerør til lavenergibygg
Dansk lov om luftfartskvoter  I løbet af 12 måneder fra ikrafttrædelse af direktivet.  Direktiv om luftfartskvoter er et ændringsdirektiv til det gældende.
InnoCamp Design af fremtidens selvforsynende Smarthouses Jonas Rasmussen & Anne B. Holm Innovationscenter, DONG Energy A/S.
RESUME Køretøjer og brændsel
Vedvarende energi til husstande
SWOT - Hvad er det? Strategisk værktøj til afdækning af:
Installationer Introduktion.
Indtægter (indtjening)
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees
Vores ide er opladning af batteri i sko
12. Virksomhedens miljøforhold – virksomhedens miljøbelastning
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
ENERGI- OG MILJØCENTRET VI BESØGTE ENERGI- OG MILJØCENTRET ODENSE.
•Hvem er vi? •Hvad vil vi? •Hvordan gør vi det? GreenHydrogen.dk Aps ejes ligeligt af følgende selskaber: Hollensen Energy A/S Dantherm Air Handling.
Præsentation af e-takeaway.dk
Effekt og energi De fossile brændsler kul, olie og gas udgør hovedparten af det danske energiforbrug Vedvarende energi udgør 18 % Selvforsyningsgrad toppede.
El-bil 1919 El/Hybrid-bil. Prius batteri Litium celler Porsche hybrid.
Fordele og ulemper ved fossile og alternative energikilder
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Naturfag 9.klasse Kredsløbet.
Godt på vej – 5 elbiler i Gladsaxe Kommune (der blev til 4) Klima Klar By- og Miljøforvaltningen 20. januar 2011 Kim W. Jensen.
12. Valg af afsætningsalternativ
BIO-DIESEL.
VE-anlæg Valg af vedvarende energikilder (case).
Lars Barkler Direktør, Lithium Balance A/S
AffaldPlus & Klimaet Oplæg ved AffaldPlus’ bidrag til Klimafestivallen 30. september 2012 ”Mere genbrug - mindre skybrud!” ”Mere genbrug - mindre skybrud!”
Nijmegenmarchen 2012 DANSK NIJMEGEN KONTIGENT Nijmegenmarchen 2012 *
Elbiler – erfaringer og udvikling Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Trafikstyrelsen 7. december 2011.
Munksøgård André og Nicki
Litium-ion, BMS og brændselscelle teknologi. Velkommen til: 1.
Spændingsniveauer Ekstra lav spænding:
El-biler.
Energibesparelse Energibesparelse og levetids optimering
Jeopardy Ikast Vestre Skole
Prisudviklingen på kort sigt Future markedet.
14. Kapacitetsstyring Kapacitetsbegrebet: Eksempler:
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Hvordan er det gået med økologisk vinterraps i 2003? Konsulent Peter Mejnertsen Landscentret Planteavl Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl.
Fra værdiafgifter til miljøafgifter for motorkøretøjer Kan en omlægning af afgiftspolitikken skabe en mindre forurenende bilpark?
Dagsorden Elbil netværksmøde den 2/ kl i Energistyrelsen 10:00 Velkommen, nyt siden sidst fra CGT og ENS 10:20Bordrunde, kommunernes erfaringer.
Baggrunden for en ny international aftale EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaforandringerne.
Chefkonsulent Leif Knudsen, DLBR, Landscentret, Planteproduktion
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
22 år med succes med biogas til kraftvarme Lemvig Kommune Danmark
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Dansk Miljørådgivning A/S ATV Gå hjem møde 3. Juni 2008 Termisk session Monterey 08 Thomas Hauerberg Larsen (billedmateriale fra Terratherm/TRS/SRS/Orbicon)
Kvælstofbalancer på kvægbrug Konsulent Søren Kolind Hvid Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion 2004 Dansk Landbrugsrådgivning.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Byggeri og Teknik Gylleseparering og biogas – praktiske erfaringer Resultater af FarmTest og andre projekter Specialkonsulent.
Biomasse Fra Affald til Olie.
Omkostningsstyring og valg af mekanisering?
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Energi og miljø - hvordan får vi mest for pengene? Plantekongres Herning 2007 Henrik Wenzel Danmarks Tekniske Universitet Institut for Produktion og Ledelse,
Landskonsulent Christian Haldrup
Hvilke teknologier til separering kan købes i dag ?
Kapitel 16 Logistik og Lagerteori
Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.
Elbilsnetværket Dato: 30/ 09 / 2014 Sprogø. Hvorfor brint biler? - Udleder drivhusgasser - Afhængig af fossile brændstoffer - Begrænset rækkevidde - Lade.
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
Status for forsøgsordning for elbiler Elbiler kan inddeles i 4 kategorier Ombyggede elbiler - små elbilproducenter. Støttet 26 stk. 1. generations.
Service kursus 2018 C. Reinhardt as.
Præsentationens transcript:

ELBILNETVÆRKSMØDE Energistyrelsen, København Torsdag den 2. sept. 2010 Batteriteknologier til elbiler. Civ. ing. Per Jørgensen Møller Fmd. Dansk Elbil Komité

Præsentationsoversigt: Generelt om batterier Energitætheder Blyakkumulatoren Nikkel-Metal-Hydrid NiMH ZEBRA - batteriet Li-Ion(Co-Ni-Mn) – Litiumjernfosfat Elbiler på vej Fremtiden Spørgsmål.

Generelt: Batteriet er en af de vigtigste komponenter i et autonomt elektrisk køretøj De væsentlige driftsparametre bestemmes af batteriet, der samtidig en af de dyreste komponenter. En lav energitæthed betyder, at der skal installeres mange kg. batteri.

Batterienergitætheder Wh/kg 250 Lithium-Polymer 200 Lithium-Iron-Phosphate 150 Lithium Ion 100 Nickel Cadmium Lead Acid Nickel Metal Hydride 50 Wh/L 50 100 150 200 250 300 350 400 450

Bly akkumulatoren – bly-syre batteriet Meget kendt gammel teknologi Lav Energitæthed – ca. 25-30 Wh/kg Begrænset antal opladninger – 200+ ......... Begrænset levetid – 2-(5) år Rimeligt temperaturområde Relativt robust Skal i princippet altid være opladet Relativt billigt - p.g.a. stort udbud ? Mange leverandører – specielt i østen Miljømæssigt problematisk, men let at genanvende Generelt: Billig, men performance derefter.

Elbil med blyakkumulatorer KEWET Buddy fra Elbil Norge Max hastighed: 80 km/t Rækkevidde: 40 - 80 km Batterier: Bly akkumulatorer, ca 377 kg Vægt: ca 800 kg Motor: DC-motor 13 kW Pris: 150.000 Kr

Nikkel-metal-hydrid batteriet - NiMH Kendt teknologi Energitæthed – ca. 75 Wh/kg Meget stort antal op og afladninger – 2000+ ......... God levetid – kan være 5-10 år Mindre egnet ved lave temperaturer Relativt robust Kan begrænset sjatlades - ringe memoryeffekt Ikke ringe selvafladning Relativ dyrt - dyre materialer Mange leverandører – Japan –Kina – Korea. Miljømæssigt godt, men ikke let at genanvende Generelt: Meget velegnet til transport.

Toyota RAV4 EV 95 AH NiMH batteripakke Kapacitet på 27 kWh, lades induktivt og har vist sig at være overraskende robust. Nogle RAV4 elbiler har opnået over 150,000 miles (240,000 km) på den originale batteripakke.

ZEBRA batteriet

Elbil med ZEBRA-batteri Think City Elbil med 2 / (4) sæder Tophastighed: 100 km/t Rækkevidde: 170 km Ladetid: 10 timer Batteri: 20 kWh I prod. siden efteråret 2007 Pris: 195.000 kr Leje af batteri: 1.750 kr/mdr

ZEBRA batteriet – Na / NaCl2 Ikke særlig kendt teknologi til store celler >100Ah Stor energitæthed – ca. 120 Wh/kg Meget stort antal af opladninger – 2000+ Lang levetid – kan være mere end 10 år Kan anvendes over stort temperaturområde Relativ stor selvafladning – 14%/døgn Kan sjatlades - ingen memoryeffekt Dyrt - p.g.a. lille udbud ? Få leverandører – Miljømæssigt godt - let at genanvende Generelt: Velegnet til transport.

Zebra batteriet: Teknologien er baseret på smeltet Na / NiCl2, der kræver en relativ høj arbejdstemperatur på mellem 270 – 350oC. Behov for en godt isoleret indkapsling, men de har dog stadig et relativt højt termisk ”tomgangstab”.- ca. 14% pr. døgn Specifik energitæthed på 100-120 Wh/kg. Leveres i færdigt indkapslede batteripakker med komplet overvågning og styring.

Litium(Li)-Ion og Litium polymer batteriet Udviklet til lette bærbare produkter - mobiltelefoner Energitæthed – ca. 150 Wh/kg Kan pakkes i metalbox eller folie a la kaffeposer Kan ”sjatlades” uden problemer Stort antal af opladninger – 1000+ ......... Reduceret temperaturområde Kræver omhyggelig ladekontrol / overvågning Relativt dyrt – ringe udbud i store kapaciteter Mange mulige leverandører – japanske – kinesiske - koreanske Miljømæssigt rimeligt let at genanvende Generelt: Meget velegnet til transport

Følsomme for underafladning, der giver en varig skadepåvirkning og kan heller ikke lide høje temperaturer og fuld opladning. Nødvendigt at kontrollere hver enkelt celle meget nøje under brugen, for at holde dem indenfor den tilladte arbejdskapacitet.

Litiumjernfosfat batteriet LiFePO4 Udviklet til mere krævende anvendelser Thermisk stabilitet på bekostning af energitæthed (ca. 150 Wh/kg) Kan pakkes i metalboks eller folie a la kaffeposer Kan ”sjatlades” uden problemer Meget stort antal af opladninger – 2000+ ......... Ikke så krævende ladekontrol / overvågning Relativt dyrt endnu – BYD - A123 - Enerdel m.fl. Mange leverandører på vej – koreanske – kinesiske – amerikanske ? licensproblemer Miljøvenligt pga materialevalg Generelt: Meget velegnet til transport

Elbil fra ChoosEV Citroen C1 EV´ie Acceleration 0-50 km/t på 9.5 sek. Moment ? Nm Tophastighed 90 km/t Elmotor: 30 hk (12000 rpm) Rækkevidde 80-100 km på en opladning Batteripakke 150 kg ?? Li-ion (13,2 kWh) Jernfosfat Normal ladning: 13A

Litiumjernfosfat batteriet. Det er den Li-teknologi, der i dag giver størst mulighed økonomiske batterier med rimelig kapacitet og levetid. Anvendtes i første omgang til hånd- og haveværktøj, hvor robustheden er mere ønsket end maksimal energitæthed. Litiumjernfosfat risikerer ikke at ”brænde sammen” ved mishandling under op eller afladning og de kan modstå meget høje temperaturer. Der er udviklet flere varianter af katode-sammensætninger baseret på forskellige metalfosfater, hvorved der kan optimeres for nominel spænding og lav impedans.

Nissan LEAF

Nissan LEAF

Nissan LEAF: Batteripakke Batteriet indeholder 24kWh og er rated til at levere en effekt up til 90 kW (120 HK). Indeholder luftkølede og stakkede laminare battericeller med litium-mangan-katoder. Batteri og kontrolmodul vejer 300 kg energitætheden af cellerne er 140 Wh/kg. Det er anslået at batteripakken koster Nissan US$18,000 (per march 2010) og denne pris forventes at blive halveret ved masseproduktion. Batteripakken forventes at have 70 til 80% af sin kapacitet tilbage efter 10 år; (batteripakkens levetid afhænger hvor ofte der bruges hurtigladning og på ydre faktorer som ekstreme temperaturer, der slider meget på batteriet). Nissan anslår at batteriet vil have en ”levetid på 5-10 år under normal brug". I juli 2010 annoncerede Nissan at Leaf's batteri ville blive garanteret for otte år eller 160,000 km.

Mitsubishi iMiEV i-MiEV vil koste omtrent $22,500 efter en reduktion på $7,500. Det er billigere end den gennemsnitlige Prius pris i USA. Mitsubishi går ind i elbilmarkedet med et produkt der kører 130 til 160km på en opladning, en max hastighed på 130 km/t og en ladetid 7 timer i et 220V system. Til sammenligning har Leaf 160 km på en opladning, en max hastighed på 140 km, og en ladetid på 8 timer i et 220V system.

i MiEV Battery Pack

i MiEV Batteripakke. Den16 kWh i MiEV batteripack er monteret under chassisgulvet. Pakken består af 22 cellemoduler forbundet i serie og det giver en nominel spænding på 330 V. Specification for i MiEV Li-Ion Cellen Dimensioner 43.8B x 113.5H x 171D [mm] Vægt 1.7 kg Rated capacitet 50 Ah Nominel spænding 3.7V Specific energi 109 Wh/kg Energitæthed 218 Wh/L Max output strøm @ 25°C er 300A

Næste generation af energiteknologi. Energitætheden i batterier er meget lavere end i de fossile brændstoffer. Udvalget af nye materialer for batterier er begrænset. En oplagt metode er at tilføre anode og katode ”brændstof”, som indeholder energien. Den mest kendte teknologi er den såkaldte PEM brændselscelle, der i princippet virker som et NiMH batteri med eksternt energilager i form af ilt - fra luften og brint f.eks. bundet i methanol

- flere spørgsmål ? Se mere på: www.danskelbilkomite.dk