Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Service kursus 2018 C. Reinhardt as.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Service kursus 2018 C. Reinhardt as."— Præsentationens transcript:

1 Service kursus 2018 C. Reinhardt as

2 Håndtering af batterier.
Oplad batterier mindst hver 6 Mdr. Men vi anbefaler hver 3 Mdr. Opbevar batterier med 60-80% kapacitet. Udsæt aldrig fuldt opladet batterier for varme, slag osv. Opbevar aldrig afladet batterier. Oplad altid batterier når de har været brugt. Ved deforme eller ”mishandlede” batterikasser Isolere batteriet. 1, Opladning af batteriet regelmæssigt forhindre batteriet i at dø. 2, Opbevaring ved 60 – 80 % Kap. er en fordel da Litium er mest roligt i ved den kap. og ikke aflader ret meget naturligt. 3, Slag, varme, kulde, osv. skader litium da ustabile milijøer gør at batteriet ”kæmper” for at holde sig vågnet, og evt kan udsættes for en kortslutning. 4, Afladet batterier ”kan” stadig være med strøm på det skal ikke ses som skræk men, at folk for det meste ikke behandler ”skrottede” ting lige så pænt som nye, og nå der stadig er strøm på batteriet ( forklaring kommer ) kan det stadig blive ustabilt. 5, Batterier med lithium har det bedst med strøm på og nå det har været brugt er det mest parat til at tage i mod strøm. 6, Hvis i ser et deformt batteri eller et i synes ser mærkeligt er i meget velkommen til at ringe og jeg hjælper jer gerne med at isolere batteriet så der ikke er nogen fare. Det er dog meget sjældent at vi ser deforme eller defekte batterier uden at det er et skadet batteri.

3 Batteriets tekniske opbygning
Batterier med on/off kontakt lukker selv ned efter en given periode for at beskytte batteriet mod yderlig afladning. Batteriet vil dog stadig aflade, men i mindre grad. Opbevar batterier mellem +5 to +25°C Oplad batterier mellem 0°C to +40°C Oplad aldrig batterier mere end ~12 timer. 1, dette kaldes sleep mode og er en software der admin. Batteriet i BMS 2, Lithium er levende i den forstand at det er altid med strøm på, og nå der er strøm på vil bms stadig arbejde med at overvåge cellerne. 3, Opbevaring af batterier skal være i temp mellem 5-25 Grader eller kan batteriet starte en nedbrydning. 4, Opladning af batterier skal ske mellem 0 – 40 Grader da det er her batteriet arbejder best og er mest modtaglig for strøm, et Lithium batteri arbejder aller bedst ved grader i celle temp. Både med modtagelse og afgivelse af strøm. 5, Fordi at 1 det hjælper ikke noget på selve batteriet 2 man vil ved at have lader siddende til holde lader, bms, og batteriet vågent og rent faktisk ”slide” på batteriets leve tid. 6, Det lithium batteri som bliver brugt i efly hedder dette er en betegnelse af størrelsen på batteriet 18 mm i dia. Og 65 mm i længden. Lithium celle må aldrig komme under 2 v ca da det der vil blive ustabilt og slides meget kraftigt. Vores batterier er beskyttet af en BMS ” Battery managment system” som over våger over batteriet konstant og sikrer at det ikke kommer der ned. Derfor lukke batteriet ned for forbrug ved 2.7 volt og lukker ned for ladning ved 2.5 V Dette er for ikke at der skal ske skader ved batteriet. Alle disse dataer kan vi udlæse fra batteriet og se hvad der er sket også alle ladninger og ved hvilke temp. Osv.

4 Batteri test og hvordan måler vi ?
Batteri testbænk hos C. Reinhardt. BMS udlæsninger og grafer over batteriets tilstand. Nuværende kapacitet kan testes og udlæses. Ekspeditions tid via reklamations systemet er godt timer. 1, vores tester station hvor vi kan teste batterierne vi har mulighed for at teste 8 batterier af gangen. 2, Vi kan udlæse bms data og for en udførlig rapport fra testen. 3, Nuværende kapacitet testes og udlæses ved at maskinen udføre en ”fiktive ” lang cykel tur hvorved vi tester batteriet ved lav og høj på virkning, programmet er rent faktisk lavet af Tranzx ingeniør for at vi kan simulere en real life test. På et tidspunkt vil det være muligt at software opdatere via disse maskiner. 4, Nå i skal have et batteri til test så lav en rapport og send ind så har vi alle data på det og kan sende en afhentning af batteriet til test. Og senere viser jeg lige hvordan man lave en rapport

5 Max drive system ( Away, Connect, Nova Max ) 8 Fun ( Raam og Cultima )
Bafang E Bike system Max drive system ( Away, Connect, Nova Max ) 8 Fun ( Raam og Cultima ) Front motor system ( Nova, Dutch, Around ) 1, max drive den med display 2, fun 8 den med den klump foran krank 3, Front motor den simple

6 Bafang Max drive system
Selvdiagnosticerende. Can bus styret. Simpel system at arbejde med. Mange justerings muligheder for forhandler/slutbruger 1, Finder selv den konkrete fejl og sender en besked i display 2, Canbus styret 3, Alt er integreret selve motoren ingen software i display 4, Et hav af muligheder via display for justeringer og fejl søgning bla. Batteri tilstand

7 Bafang front motor system
Simpelt. Meget få komponenter. Ingen diagnose mulighed. Meget få fejl. Typisk fejl er bremsegreb når cyklen vælter. 1, Enkelt og simpelt 2, Få komponenter 3, Ingen diagnose mulighed dog 4, Men tilgængel næsten ingen fejl 5, Display blinker underligt og cyklen kan ikke køre bremsegreb er lidt følsomt over for slag

8 Fejl koder på Bafang system
Bafang fejl koder. Fejl koder på Bafang system Bafang fejl koder på max drive og på fun 8

9 Bafang E Bike system Diagnose
Egen diagnose via display BESST er Bafang`s eget diagnose system ( lige som logix ) Batterier og håndtering er som tidligere. Ved motor fejl ( lyde/defekter ) skal motoren ind til os så vi kan sende den til Bafang. 1, Bafangs diagnose ligge i principet i diagnose via display, altså at vi få nogle fejl koder som vi så omsætte til en defekt del. 2, Besst har vi ikke helt fået op at køre på vores cykler endnu, Besst kommer til at fungere som Logix 3, Igen mener i batteriet fejler noget så ring ind og jeg kan køre det igennem vores test bænke 4, Motor fejl på max drive der skal vi have dem ind til at kunne sende dem tilbage til bafang husk det er en meget dyr del derfor er det meget vigtigt

10 Nyt Nyt Nyt stel nummer opslag
Webshop På webshoppen kommer der et stel nummer opslag nu hvor at nå man indtaster stel nummer kommer den cykel frem der passe til det angivet stelnummer, og de dele der passe til cyklen kommer med på Lad mig vise WCR43877M

11 Service information Service information

12 Reklamations rapport forside.
Effektivt Nemt Hjælper producenten til at blive bedre Husk serie nummer Husk billeder Husk en fornuftig beskrivelse af problemet Rigtig data gør det nemt for jer og os Produkt forbedring fremmer produktet 1, Effektivt da der altid er en i den anden ende til at behandle sager 2, Nemt få ting der skal udfyldes for at det gå gnidnings frit 3, Ved at vi kan dokumentere med tekst, billeder, serienummer gør at producenten kan blive bedre, hvis i undlader at lave en rapport feks. Så kan vi ikke gøre producenten opmærksom på et evt. problem 4, Serie nummer er vigtige da det kan være en bestemt produktion af komponenter der er defekte finder man dem kan man lave en tilbage kaldelese 5, Billeder gør det nemt for os at forstå problemet og nemt at ” bevise” over for producenten at her er et evt. problem 6, Fornuftig beskrivelse af hvad problemet er gør det nemmer for os at godkende og ikke bare motor defekt, jeg skal feks udfylde en rapport til Bafang på hver motor med Stel nummer serie nummer datoer for køb og for fejl og en god beskrivelse af problemet for at de kan fixe den 7, alt i alt jo mere info vi for fra starten jo hurtiger kan vi expidere sagen.


Download ppt "Service kursus 2018 C. Reinhardt as."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google