Fra kontekst til social transformation – læring som social proces Belyst gennem et eksempel fra Guatemala København September, 20. 2005 Peter Berliner.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
oplevelse Smerte er en ubehagelig, sensorisk og emotionel ≈ sansning,
Advertisements

VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Psykisk arbejdsmiljø.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Set i forældreperspektiv
Temadag om unge og stofmisbrug
Selvskadende adfærd og prostitution.
ET ANSTÆNDIGT DANMARK MØDE 2 – 3 SEPTEMBER 2011 BRANDBJERG HØJSKOLE
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Flygtninge med traumer
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
STRESSORER FYSISKE PSYKOLOGISKE FRYGTEN FOR LYSTEN TIL BIOLOGISKE
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Tema: Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation til patienter med depression Version oktober 2012.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Møde med retsmæglere 7. Februar 2011 Ph.d.-projekt Retsmægling: Et alternativ til traditionel domstolsbehandling af konflikter? Konfliktmægling i Danmark.
Peter Ege Symposium Rigshospitalet 5. oktober 2011 Mads Uffe Pedersen professor Center for Rusmiddelforskning Aarhus Universitet Hvad kan den sociale misbrugsbehandling.
Middellevetid Tab i middellevetid i forhold til forskellige risici
Underviser Ronny Højgaard Larsen
PSS-Promoting Social Skills
Menneskers reaktioner i kritiske situationer
Status på danske patientforeninger
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
DANSK SELSKAB FOR SPISEFORSTYRRELSER Årsmøde 12. og 13. april 2010
Tema: Depression – Hvad er det
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Jesper Karle Speciallæge i psykiatri, dr. med.
LUDOMANI. DET SKJULTE MISBRUG En underdiagnosticeret lidelse. Ikke spurgt til sammenhænge ml. fysiske og psykiske symptomer og problemer med pengespil.
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Sårbarhed hos børn og unge
Antal registrerede selvmord i Danmark ( )
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
DEPRESSION! Undervisning af udviklingssygeplejerske Irene Amby
Fremme af unges mentale sundhed
Travlhed eller stress? Anspændthed Stress Travlhed Lyst Ulyst.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
‘Retorik om KOL og rygning’
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Genveje til trivsel Kirsten Marie Bovbjerg Lektor, ph.d., DPU.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
PTSD Post Traumatic Stress Disorder Diagnose: F 43.1
1 MATU – et pædagogisk psykologisk perspektiv på social transformation Køn, Vold og social retfærdighed Københavns Universitet September, 2005 Peter Berliner.
Apopleksi/Slagtilfælde – en katastrofe som kan undgås
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Videncenter for Arbejdsmiljø
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
At være pårørende til et menneske med affektiv bipolar lidelse
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
KAN MAN GAMBLE SIT LIV VÆK? - En præsentation om gambling og ludomani Selvmord Arbejdsløshed Skilsmisse Løgn Sygdom Kriminalitet.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
At gå fra: Person med DEMENS til PERSON med demens
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Ansvarlig.
Forandringer
Mental sundhed på arbejde
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Præsentationens transcript:

Fra kontekst til social transformation – læring som social proces Belyst gennem et eksempel fra Guatemala København September, 20. 2005 Peter Berliner Københavns Universitets center for international traumatisk stress forskning og praksis

Community baseret støtte til mennesker, hvis mentale sundhed er påvirket af organiseret vold Mentale sygdomme udgør 11% af alle sygdomme globalt. Voldelige konflikter er en væsentlig faktor i udviklingen af disse sygdomme. Ca. 35 mill. er flygtninge fra voldelige konflikter. Det anslås at 20-30% af populationen i en krigszone lider af PTSD og depression. (kilde: Center for Disease Control and Prevention, US. - 2005)

Definition of Organised Violence The inter-human infliction of significant, avoidable pain and suffering by an organised group according to a declared or implied strategy and/or system of ideas and attitudes. (WHO, 1986)

Effekten af Vold Begrænser andres ytringsfrihed Søger at fratage andre værdi – - som menneske (selvværd) - som medmenneske (social kapital - handlefrihed) - materielt (kontrol over ting, penge, ressourcer) Opløser den sociale sammenhængskraft i communiet (angst, mistillid, hævn…) Er en del af undertrykkelse og social uretfærdighed

Akut stress-reaktion Omtåget Indsnævring af bevidsthedsfelt Indsnævring af opmærksomhed Manglende evne til at opfatte og fortolke stimuli Desorienteret Dissociation (usammenhængende) Agiterende og hyperaktiv

Traumatisk Stress Genoplevelser af hændelsen Søvnvanskeligheder og mareridt Forhøjet alarm-beredskab Rastløshed Irritabilitet Nedsat selvsikkerhed Selvkritik og skyldfølelse

Traumatisk Stress - 2 Ligegyldighed Tilbagetrækning fra omgivelserne/andre Koncentrations-besvær Glemsomhed Tristhed Apati og pessimisme

Tegn på PTSD Flashbacks Traumatiske drømme Vedvarende indtrængende erindring om det traumatiske Hukommelsesforstyrrelser

Tegn på PTSD Vrede, irritation, fjendtlighed Depression Apati Panik-anfald Undgåelses adfærd

fight-or-flight response Walter Cannon’s theory: Organism responds quickly physiologically to an emergency. This reaction marshals resources for either escaping or resisting a threat to survival. Stress may disrupt emotional and physiological functioning and can cause medical problems over time.

General Effects of Stress Physiological, cognitive, and behavioural changes Increased heart-rate and blood pressure. Cognitive distortions (narrowed attention, poor concentration, cognitive rigidity, negative biases). Impaired emotion regulation. Deceased frustration tolerance and lower empathic receptivity.

Clinical approach

Guatemala I Areal: 108,889 km2. Regering: Demokratisk Republik. Befolkningsantal (2002): ca. 12 mill. 50% Maya.

Guatemala II Borgerkrig fra 1960 til 1996 Mere end 150.000 dræbte 50,000 forsvundne Mere end 100.000 flygtninge til udlandet Ca. 1 million internt fordrevne Ofrene var oftest ubevæbnede.

Psyko-sociale effekter af volden Frygt, usikkerhed, smerte, skyld, skam, sorg og vrede. Tavshed, social apati, manglende deltagelse og social interaktion. Fravær af tillid og håb. Ødelæggelse af igangværende aktiviteter og projekter. Opsplitning, polarisering og vold Vold som element i forståelser og handlinger. Vold, kriminalitet, misbrug, værdiopløsning.

Social trauma: Community diagnosis

ODHAG’s aktiviteter Åbning af massegrave med ofre fra massakrer – og genbegravelser af disse. Træning i forsoning og konfliktløsning; Tracing af forsvundne slægtninge; Fortsat opmærksom på aktuelle krænkelser af menneskerettigheder; Træningsprogrammer i menneskerettigheder (Cultura de la Paz). Community baseret støtte.

Fremgangsmåde: Community Healing Community Empowerment Community Development

Inklusion som en community udviklingsproces (Re)paration Empowerment Udvikling Forsoning Deltagelse i debat Deltagelse i Konfliktløsning At blive hørt økonomisk Gensidig respekt Håb, værdier udvikling Social opløsning Pessimisme Optimisme Angst, mistillid Diskurs om Anerkendt vold, kriminalitet, håbløshed og handlekraft til hævn, misbrug passivitet forandring

Refleksionsgruppen Refleksionsgruppens mål er: At fremme konstruktiv interaktion mellem mennesker i fællesskabet, således at de i fællesskab er i stand til at varetage deres fælles interesser. At mestre konfliktløsning. At bidrage aktivt til udvikling af livsgrundlaget. At bidrage til udvikling af værdier (menneskerettigheder og livsglæde).