Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gudstjeneste 11. juni 2006 Velkommen!. Gudstjeneste 11. juni 2006 Tre ting vi skal passe på >< Tre ting vi skal gøre.
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Om eksamen 2011.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Elsker DU også at læse lektier?
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Taskbaseret sprogundervisning
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
De sidste undervisningstimer
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Gymnasielektionen screening i dansk
Grammatik hvorfor og hvordan?
How to boost students´ vocabulary via reading
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
De skriftlige eksamensopgaver i engelsk
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Engelbert H – og den sidste chance
Skriftlighed og læring
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Folkeskolens afgangsprøve
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Gymnasielektionen screening i dansk
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Problemer eller udfordringer.
Procesværktøjer.
Undervisningsforløb i 8. klasse.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
1 Dias 1 – kompasset udfoldet for sukker Sukker er tomme kalorier
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
Et mærkeligt skib.
Værkstedsundervisning
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Der koncentreres i denne serie (nr. 1 af 2) på markante skift fra terrænlæsning til planlægningsorientering. Det er ikke helt det samme som skift fra fin-
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
Læsning.
Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital fuldmagt. Det kan eksempelvis være, at du skal.
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Hvorfor disse områder – den historiske kontekst: 1.Væk fra en undervisning hvor grammatikken foregår isoleret:
Billedsprog – Fortsættelse…
Øvelse 1: First Impressions
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
”Testen-Af-Vesten”.
Sprogbaseret læring i naturfag
Skrivekursus 1.e ..
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
DE KLASSISKE SPROG SOM BASIS FOR ANVENDELSESORIENTERET SPROGINDLÆRING.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
projekt eller lignende
SUCCES MED SALG 1.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Præsentationens transcript:

Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier Læsestrategier Fokusopgaver

Diskussion om læsestrategier: Hvordan gør du, når du læser en tekst? Læser du først hele teksten igennem for at danne dig en opfattelse af, hvad den handler om, eller begynder du med at læse teksten ord for ord? Hvordan plejer du at kontrollere, at du har forstået teksten? Oversætter du til dit modersmål? Bruger du andre måder til at kontrollere forståelsen? Hvilke? Hvordan gør du med ord, du ikke forstår? Slår du dem op? Gætter du dig til betydningen? Spørger du læreren eller en kammerat? Blæser du på dem? Hvor vigtigt er det for dig, at du forstår hvert ord? Plejer du at sidde fast i læsningen af ukendte ord, eller går du bare videre? Synes du, du er god til at læse? Hvorfor/hvorfor ikke?

Forståelsesstrategier (Brug den hollandske tekst) sammenhængen andre fremmedsprog syntaktisk viden (fx: ”der bør være et verbum”) ordets ”internationalitet” (fx hollandsk: kwaliteit = dansk kvalitet) viden på grund af hyppighed (fx hollandsk ’en’ = og) viden om verden = baggrundsviden

Spansk – Fransk - Italiensk Øvelse På grundlag af forskellige tekstgenrer på målsproget (fx avistekster som annonce, rubrik, digt, brugsanvisning, beretning – her skal findes passende tekster på eng/fr/sp/ital/ty) skal eleverne: bestemme tekstgenre, beskrive læseteknik svare på: 1. Hvad handlede teksten om? 2. Hvordan kom I frem til det? Spansk – Fransk - Italiensk

Kommunikationsstrategier omskrivning beskriver, definerer et ord, man mangler: Milk = drink you get from a cow parafrase man bruger en anden konstruktion : at være udstødt = man er alene, når alle andre taler med hinanden transfer man bruger viden fra modersmålet eller andre sprog: //Je sais Gaston // (fra engelsk: I know Gaston) Korrekt formulering: Je connais Gaston ”Foreignizing” man laver et engelsk/tysk/spansk/fransk ord af et ord på modersmålet: dansk ”udstødt” oversættes til tysk //ausgestotten// Korrekt: er wurde aus dem Verein ausgestoßen; (af samfundet) ausschließen oversættelse En englænder kender ikke det danske ord for ”butterfly” og oversætter direkte: ”smørflue” orddannelse man laver nye ord på målsproget ved hjælp af. Ord, man kan: Air ball (= ballon)

Diskuter: Hvordan lærte I jeres modersmål? Hvordan lærer I engelsk/tysk/fransk/spansk etc.? Prøv at skrive ned, hvordan I synes de situationer ligner hinanden og hvordan de er forskellige En forsker har bemærket nogle forskelle mellem de to situationer. Se nogle af dem her nedenfor. Hvordan passer disse til de iagttagelser, I skrev ned? Det mislykkes ikke for børn at lære deres modersmål. Det gør det derimod for mange som prøver lære et fremmedsprog i en senere alder. Børn behøver ingen undervisning. Fremmedsprogselever har sikkert nytte af undervisning Børns sprog fossilerer ikke (deres sprogfejl bliver ikke hængende). Fremmedsprogselever sætter sig ofte fast på et vist sprogligt niveau uden at komme videre. Børn er ikke afhængige af motivation for at lære deres modersmål. For en fremmedsprogselev er motivationen afgørende for, om indlæringen lykkes.

Arrive - Jane - leave - John Fokusopgaver: Her er 4 ord. Sæt dem i orden og tilføj den nødvendige grammatik: Arrive - Jane - leave - John Situation 1: You know that John doesn’t like Jane Situation 2: John and Jane are good friends, but Jane is feeling ill. (Svar 1: Jane arrived and John left – Svar 2: John arrived but Jane had to leave) 2. Ombyttede sætninger skal ordnes I logisk rækkefølge (Find de sproglige signaler i teksten, der skal hjælpe læseren til at se sammenhængen) 3. Læs en fremmedsproglig tekst (fx en annonce) svar på følgende spørgsmål: hvad handler den om? Hvordan kan du vide det? Hvad hjalp dig til at komme på løsningen? Beskriv dette så detaljeret som muligt. 4. Efter en række af små tekstøvelser – diskuter: 1. bestem tekstgenren for hver tekst. 2. Hvilken tekstgenre virker vanskeligst at forstå? Hvorfor? 3. Prioriter teksteksemplerne efter deres sværhedsgrad. Motiver din rangorden.