2 Kvalitative og kvantitative metoder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
Advertisements

9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Repræsentativitet Opsamling fra sidst Repræsentativitet (χ2-test)
Dataindsamling og kildebearbejdning
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
Repræsentativitet Sandsynligheden for at få krone ved kast med en mønt
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Grundlæggende metode og videnskabsteori
Anvendt Statistik Lektion 4
Markedsvurdering.
Program Informationer χ2-test (chi-i-anden) Projekt 3
Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
Kvantitative metoder
Sådan laver man en spørgeskemaundersøgelse
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
 Introduktion til dagen  Afleveringen  Flere Hypoteser  Stikprøver  Evaluering.
Videnskabsteori og faglige metoder
Sammenligning af to grupper
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Almen sTudieforberedelse - AT
Om meningsmålingers kvalitet
Markedsanalysen i praksis.
Statistik og kvantitativ metode Politik & Administration og Samfundsfag 3. semester 2007 Lektion 5, tirsdag den 23. oktober Punkt- og intervalestimering.
Case.
Opgave Virksomhed d. 2. oktober 2007 Second Life Lavet af Mia, Inge, Christina og Pernille.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Markedsanalyse Kapitel 12
Statistik Lektion 6 Konfidensinterval for andele og varians
Signifikanstest ved (en eller) to stikprøver
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Validitet og reliabilitet
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
7. kursusgang Kvantitative metoder.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Validitet og reliabilitet
Validitet og reliabilitet
Den samfundsvidenskabelige undersøgelse
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Interview Individuelt interview Interview i en gruppe.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Anvendt markedsanalyse Kapitel 22
Virksomhedens informationsbehandling lektion 10 HRM-kredsløbet Ved. Jens Godik Højen.
Introduktion til praktik for diplomingeniører
Videnskabsteori & metode
Databehandling og formidling
Statistik Lektion 1 Introduktion Grundlæggende statistiske begreber
Kvantitative metoder 2: Den multiple regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Den multiple regressionsmodel 26. februar 2007.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Noter til kapitel 3 Metode I. Metode begrebet, kort II. Markedsanalyse Strukturen i markedsanalysen, som udgør drejebogen for kapitlet, se fig. 3.1 Metode,
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
PUNKTMÅLING, OKTOBER LANDBRUG & FØDEVARER - KYLLING MARTS 2015.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Spørgeskema som værktøj
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Videnskabeligt projekt
Analyseniveau og afgrænsning
Lene Baake Afsætning 2012.
Lene Baake Afsætning 2012.
Metoder og produktion af data
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
Salgets forudsætninger
Arbejd effektivt og præcist
Anvendt Statistik Lektion 6
Præsentationens transcript:

2 Kvalitative og kvantitative metoder Oversigt Formål med analysen Datakilder – sekundære og primære datakilder Kvalitative og kvantitative metoder Spørgeskemaudformning Respondentudvælgelse Repræsentativitet Markedsanalyseprocessen 1 2 Kvalitative og kvantitative metoder

Kvalitative og kvantitative metoder Virksomheder indhenter viden om markedet gennem systematisk informationsindsamling samt bearbejdning og analyse af data. Virksomheder indsamler informationer om omverdenen for at kunne træffe de rigtige informationer. Informationer tilvejebringes fra statistiske kilder og databaser. Nogle gange gennemføres analyser til et bestemt formål. Dette kaldes en markedsanalyse. 2 2 Kvalitative og kvantitative metoder

2 Kvalitative og kvantitative metoder Formål med analysen Hvilken problemstilling skal undersøges? Problemstillingen kan konkretiseres ved at opstille hypoteser. En hypotese er en antagelse, som man ønsker at få be- eller afkræftet: Fx Danskerne spiser mere økologisk kød end for 5 år siden. 3 2 Kvalitative og kvantitative metoder

2 Kvalitative og kvantitative metoder Datakilder Datakilder er de ressourcer, hvorfra man kan få informationer. Desk research – informationsindsamling ved skrivebordet i virksomheden. Field research – indsamling af informationer til et bestemt formål. Databaser er en større mængde information, som er organiseret på en bestemt måde, og dom vedrører et eller flere relaterede emner. 4 2 Kvalitative og kvantitative metoder

2 Kvalitative og kvantitative metoder Sekundære datakilder Sekundære datakilder er informationer, der allerede er indsamlet. Interne sekundære datakilder findes i virksomheden, fx kundedatabaser og salgsstatistikker. Eksterne sekundære datakilder er uden for virksomheden, typisk officielle eller officiøse statistikker, fx fra Danmarks Statistik eller fra en brancheforening. 5 2 Kvalitative og kvantitative metoder

2 Kvalitative og kvantitative metoder 6 2 Kvalitative og kvantitative metoder

2 Kvalitative og kvantitative metoder Primære datakilder Primære data er informationer, der fremskaffes til et bestemt formål. 7 2 Kvalitative og kvantitative metoder

2 Kvalitative og kvantitative metoder Primære datakilder Primære data kan indsamles gennem: Ad hoc-analyser – analyser til et bestemt formål Standardanalyser, fx: Omnibusanalyser, der indeholder spørgsmål inden for mange områder. Gennemføres regelmæssigt af analyseinstitutter. Panelundersøgelser, der gennemføres flere gange med de samme respondenter. Medieundersøgelser, der dækker medievaner 8 2 Kvalitative og kvantitative metoder

Oversigt over datakilder 9 2 Kvalitative og kvantitative metoder

2 Kvalitative og kvantitative metoder Kvalitative metoder I de kvalitative metoder indsamles data, som ikke kan udtrykkes i eksakte talstørrelser, fx om holdninger og adfærd, altså indsamling af bløde data. Indsamlingsmetoder Dybdeinterview Fokusgrupper – kollektivt dybdeinterview Observationer 10 2 Kvalitative og kvantitative metoder

2 Kvalitative og kvantitative metoder I de kvalitative metoder indsamles hårde data, dvs. størrelser som det er muligt at sætte tal på Indsamlingsmetoder Personlige interview CATI – Computer Assisteted Telephone Interviewing Telefoninterview CAPI – Computer Assisted Personal Interviewing Elektronisk udspørgning/webinterview 11 2 Kvalitative og kvantitative metoder

Spørgeskemaudformning Antal spørgsmål Spørgsmålstyper Lukkede spørgsmål Åbne spørgsmål Rangordningsspørgsmål Skalaspørgsmål Spørgsmålsudformning Rækkefølge Let forståeligt sprogbrug Neutrale spørgsmål Spørg kun om en ting i hvert spørgsmål Udlov gulerod 12 2 Kvalitative og kvantitative metoder

Respondentudvælgelse Respondent: en person, som bliver interviewet. Population/univers: det totale antal personer i et geografisk afgrænset område, man ønsker at undersøge. Stikprøve: et udsnit af populationen, der undersøges med henblik på at give et billede af hele populationen. 13 2 Kvalitative og kvantitative metoder

2 Kvalitative og kvantitative metoder Stikprøveudvælgelse Simpel tilfældig udvælgelse Kaldes også lottometoden Alle i populationen har lige stor chance for at komme med i stikprøve Klyngeudvælgelse/kvotaudvælgelse Hvis der ikke findes totalliste over populationen, kan der udvælges en repræsentativ klynge af totalpopulationen. Ved flere klynger skal klyngernes fordeling i stikprøven svare til fordelingen i populationen Bekvemmelighedsudvælgelse Unøjagtig metode, da den ikke er repræsentativ 14 2 Kvalitative og kvantitative metoder

2 Kvalitative og kvantitative metoder Fejlkilder Skæv repræsentativitet Populationen er fejldefineret For ringe svarprocent/for stort frafald Interviewerfejl – spørgsmålene omformuleres Bevidste interviewerfejl (gæt eller snyd) Respondenter forstår ikke/misforstår spørgsmål Respondenten kan ikke/vil ikke svare Svarene misforstås Svarene fejlnoteres Forkert kodning/indtastning af svar 15 2 Kvalitative og kvantitative metoder

2 Kvalitative og kvantitative metoder Repræsentativitet Repræsentativitet Betyder, at en undersøgelse giver et vellignende miniaturebillede af hele populationen. For at en stikprøve er repræsentativ, skal stikprøvens sammensætning udgøre et miniunivers med de samme karakteristika som populationen. Reliabilitet Betyder undersøgelsens pålidelighed. Ved høj reliabilitet kan undersøgelsen foretages flere gange, og det samme resultat opnås. Validitet Er et udtryk for, hvor godt man kan måle det, man er ved at undersøge. 16 2 Kvalitative og kvantitative metoder

Markedsanalyseprocessen 17 2 Kvalitative og kvantitative metoder