Peter Nedergaard: EU’s udviklingspolitik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Imperialisme
Advertisements

Dr. Wenceslaus Kilama, Chairman, Malaria Foundation International
Sådan kan myndighederne hjælpe…
Imperialismens epoke Kolonialisering
Lavet af 7.X Katrinebjergskolen
Oplæg på REUN årsmøde 2004 Hedvig Vestergaard
Peter Nedergaard: EU’s handelspolitik
Peter Nedergaard: EU’s industripolitik Dagsorden 1. Hvad er industripolitik? 2. Baggrunden for EU’s industripolitik 3. Sektorspecifik/selektiv industripolitik.
1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011.
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
mulige reformstrategier
1 Peter Nedergaard: Erhvervsinteressernes adgang til EU-institutionerne 1)Tidligere undersøgelser af EU-lobbyisme 2)Konceptet for Eisings undersøgelse.
CSR og VSE i andre europæiske lande Mikkel Mailand FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet FAOS/Bpfnet-seminar ’Virksomhedernes sociale engagement.
1 Peter Nedergaard, professor i statskundskab, Københavns Universitet Otte udfordringer for verdens klimapolitik – og EU og.
Globaliseringsnetværket 13. marts 2008 Eksport Kredit Fonden.
-The Food and Agriculture Organization of the United Nations (FN’s fødevare – og landbrugsorganisation)
En dansk vækstsucces (jf. Peder J. Pedersens Tabel 17.2 fra første time) Både landbrug og byerhverv viste høje vækstrater fra 1880, jf. næste.
1 Peter Nedergaard: EU’s handelspolitik Dagsorden: 1.Lidt basal statistik 2.EU’s handelspolitik og intern politisk integration 3.Internationale organisationer.
6 fortællinger om Europa
 1800tallet og frem til 1920erne Sociale problemer i industrialiserede byer -> små velfærds-tiltag Frygt for revolutioner -> små velfærds-tiltag Fx aldersrente,
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slide Opgave = makroprøve.
Danmark i en globaliseret verden
Økonomien i et internationalt perspektiv
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Globalisering Rige og fattige lande
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Har dansk landbrug stadig brug for en fælles landbrugspolitik?
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Reformer og retfærdighed Der er en del ulande der udnytter godt af landbrugspolitikken. I Ægypten importeres fødevarer og nyder godt af de lave verdensmarkeds.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Globalisering ? Hvad fortæller vi vore tillidsrepræsentanter om globaliseringen ? Pil
DIIS ∙ DANISH INSTITUTE FOR INTERNATIONAL STUDIES Udvikling, bistand og forretning Lars Engberg-Pedersen 6. november 2009.
Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle
1 Den græske tragedie og Euroen Claus Vastrup, Institut for Økonomi, Aarhus Universitet 2. Juni 2010.
Europæiske samarbejdsudvalg EU og arbejdsmarkedet F 8. Skandinaviske Transportarbejderkonference 8. oktober 2004 i Helsingør - Danmark F Europæiske samarbejdsudvalg.
Baggrunden for en ny international aftale EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaforandringerne.
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION DANMARK I EU Morten E. G. Jørgensen.
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
Tværfaglig undervisning
FN-systemet FN blev ”oprettet” 24. Oktober 1945 (51 medlemslande)
Peter Nedergaard: EU’s handelspolitik
Korruption i øjenhøjde Erfaringer fra Maputo, Mozambique Morten Nielsen PhD stipendiat DIIS og Københavns Universitet.
LANDBRUGSRAADET Plantekongres 2005 Globaliseringen og dansk landbrug v/ Karl Christian Møller Cheføkonom, Landbrugsraadet.
KMS organisation. Markedsområdets overordnede mål Markedsområdet arbejder for: at fremme brugeres udnyttelse af kort og geodata til gavn for deres opgaveløsning.
Dansk økonomi under besættelsen
Økonomisk politik under højvækstperioden Baggrund i en vesteuropæisk højvækstperiode The golden Age of European Growth Der igen byggede.
Globalisering, side
SLAVERNES VILKÅR FØR BORGERKRIGEN
Det Europæiske Udviklingsår De 28 medlemsstater og EU står tilsammen for mere end 50 % af den globale udviklingsbistand I 2013 afsatte EU en betragtelig.
FUT’en – en ny kolos på lerfødder uden politisk pondus? Konference om FUT’en i Europahuset 8 april 2011 Marlene Wind, PhD, Professor Leder af Center for.
Niger. Fakta om Niger  Verdens fattigste land*  Befolkning 18 millioner  Højeste befolkningstilvækst 3,8%  Yngste befolkningsgennemsnit 15,1 år 
Uretfærdig middag Begreber til introduktion. Lande i Nord og Syd Kaldes også industrilandene og udviklingslandene Eller I-lande og U-lande Den 3. verden.
Erhvervsgeografi og Globalisering Om arbejdsdeling mellem hovederhvervene og international arbejdsdeling Af Otto Erhvervsfordeling i alle lande Erhvervsfordeling.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Danmarks udenrigshandel. Hvorfor handler lande med hinanden? Råstoffer er ikke tilgængelige i alle landeRåstoffer er ikke tilgængelige i alle.
Jeopardy Del 3: International økonomi. FrihandelProtektionismeØkonomisk integration Globaliseringens vindere Globaliseringens tabere
Den nye verden Hver dag bringer en ny global nyhed Vores liv påvirkes direkte af globaliseringen Tidligere var nationalstaten rammen om politiske beslutninger,
1 Peter Nedergaard: EU’s handelspolitik Den 11. august 2016 Dagsorden: 1.Lidt basal statistik 2.EU’s handelspolitik og intern politisk integration 3.Internationale.
En verdensøkonomi i opbrud?
Peter Nedergaard: EU’s handelspolitik
Danmark i EU og andre internationale sammenhænge
Peter Nedergaard: EU’s handelspolitik
Energierhvervsanalyse
Energierhvervsanalyse
Erhvervsgeografi og Globalisering
Peter Nedergaard: EU’s handelspolitik
Reformer af EU-samarbejdet Jens Blom-Hansen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet 22. august 2017.
Jeopardy om verdensmålene
Jeopardy om verdensmålene
Erhvervsgeografi og Globalisering
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard: EU’s udviklingspolitik Dagsorden: 1. Baggrunden for EU’s udviklingspolitik 2. EU’s udviklingspolitik mellem mellemstaterne og de internationale organisationer 3. Indholdet af EU’s udviklingshjælp 4. Koordinationen af EU’s udviklingspolitik 5. Skiftende udviklingspolitiske diskurser 6. Everything But Arms

EU og udviklingslandene – ideologisk baggrund Washington konsensus: neoliberal tilgang til udviklingsproblemerne. European konsensus – post-Washington konsensus: fattigdomsbekæmpelse, demokrati, good governance, udviklingslandenes ejerskab EU’s fælles tilgang til forskellige regioner i verden: Hjælp Frihandel Politisk dialog

EU og udviklingslandene - baggrund EU’s relationer til udviklingslandene er skabt af tre faktorer: Europas kolonihistorie Den kolde krig EU’s udvidelser Contonou (Lomé) – men allerede Romtraktaten havde skabs et frihandelsområde mellem EF og kolonierne Flere tidligere britiske kolonier var imidlertid for udviklede til Lomé i 1973 – fx Indien, Pakistan Udvidelsen – især i Sydeuropa – pressede landbrugseksporten fra især de nordafrikanske lande

Udviklingspolitikken i EU – et three level game FN’s udviklingsorganisationer, UNDP, WHO, FAO osv. EU – i alt 55 % af verdens offentlige bistand, heraf en femtedel via EU Medlemsstater – ca. halvdelen af EU’s bistand fra Frankrig, Tyskland, UK Men EU er stadig ikke en stærk global spiller vedr. udviklingspolikken

Udviklingen de seneste 10-15 år Efter den kolde krig: Mere fokus på det ”nære” udland på grund af sikkerhed og migrationsspørgsmål Naboskabspolitikken i 2004 CAP-reformer Stadig en vis protektionisme, men vinderne af prisnedsættelserne og mindre importbeskyttelse er især Cairns-gruppen:Argentina,Brasilien,Indonesien,Malaysia Mange små udviklingslande nyder godt af de ekstraordinært høje priser Samtidig er nye skrappere regler kommet til angående sikkerhed, kontrol, sundhed osv. for de importen

EU’s handelspolitik og AVS AVS: Contonou (Lomé) konventionen = 76 lande i Afrika, Vestindien, Stillehavet Toldpræference: næsten hele AVS eksporten har fri adgang til EU-markedet uden told eller kvoter Frihandelen er ikke-reciprok Alligevel har disse aftaler været skuffende for AVS-landene

EU’s handelspolitik og andre økonomiske blokke GSP – Generalized System of Preferences Latinamerika og Asien – 178 lande. Tildelt af EU til disse lande. Kan designes efter behov. Ofte begrænset til halvfabrikata og forarbejdede varer som tekstiler og tøj (med Everything But Arms = GSP) Kina har tidligere (før WTO-medlemskabet) draget fordel af GSP

Handel, hjælp og samarbejde med udviklingslandene EU’s medlemsstater står for over 50 procent af verdens globale udviklingshjælp (medlemsstater + EU) samt ca. 20 procent fra USA og knap 20 procent fra Japan EU’s hovedaktiviteter rettet mod AVS-landene 78 lande i Afrika, Vestindien og Stillehavet 41 ud af 49 af verdens mindst udviklede lande

Handel, hjælp og samarbejde med udviklingslandene Humanitær hjælp Koordineret af European Community Humanitarian Aid Office (ECHO) ECHO = nødhjælp, fødevarehjælp, flygtningehjælp Handelspolitikker m.h.p. at fremme økonomisk udvikling Eksempel: ”Everything but arms” (EBA) initiativet = toldfri adgang til EU for eksport fra 49 mindst udviklede lande i verden – gælder for alle varer undtagen våben Fortolkning heraf: et forsøg på at standse kritikken fra de fattigste lande af EU’s landbrugspolitik

EU-koordinationen udadtil Kommissionen kan forhandle på vegne af EU, når EU har eksklusiv kompetence (handel, fiskeri, landbrug) Hvis enighed også via udenrigsministeren efter Lissabontraktaten Stadig stærkere formel koordination i FN-organisationer Hovedaktør i WTO Kommissionen formel koordinator i IMF (Valutafonden) Mere uformel koordinator i Verdensbanken (hovedspiller vedr. udviklingspolitikken)

Internationale udviklingspolitiske diskurser Tre diskursive bølger med udgangspunkt i Verdensbanken 1950’erne til slutningen af 1970’erne: Moderninseringsteori = opbygge offentlig infrastruktur, statsapparat, uddannelsesvæsen, retsvæsen osv.

Internationale udviklingspolitiske diskurser 1980-slutningen af 1990’erne: Neoliberalisme= deregulering, mindre og mere effektiv offentlig sektor, støtte til privatsektorprogrammer, mindre statsintervention, lavere skatter Strukturtilpasningsprogrammer

Internationale udviklingspolitiske diskurser 2000’erne og frem: Neoliberal dagsorden suppleret med Good governance Partnerskab mellem donor og modtager Øget deltagelse fra civilsamfundet Anerkendelse af forskellige nationale veje til udvikling, øget nationalt ejerskab

Internationale udviklingspolitiske diskurser EU og de internationale udviklingspolitiske diskurser: EU’s udviklingspolitiske diskurser reflekterer de internationale udviklingspolitiske diskurser stammende fra bl.a. Verdensbanken. Stadigt tættere samarbejde med Verdensbanken vedr. udviklingspolitik fra omkring 2000 Skyldes også den fragmenterede EU-politik. Energien bruges mere på koordination end på eventuel udvikling af selvstændige udviklingspolitiske koncepter

EU er follower snarere end leader, når det drejer sig om udviklingspolitikken Contonou indbar, at EU’s samarbejde med AVS-landene blev knyttet til WTO’s krav om handelsliberalisering og præferencehandelsarrangementer Del af Contonou var EPA, Europæiske Partnerskabsaftaler Samme filosofi som i FN’s Millennium Development Goals: A) 0,7 % af BNI i bistandshjælp i 2015 B) Politiske synergier mellem handel, miljø, landbrug, migration og sikkerhed C) Strategiske udviklingspartnerskaber

EU versus FN/IMF m.v. Stemmeregler: EU’s dobbelthed: EU vil gerne tale med én stemme Det sker i stigende omfang Forstærket efter Lissabon EU’s medlemslande vil OGSÅ bevare de mange nationale stemmer og to pladser i FN’s sikkerhedsråd Er Afrika EU’s udviklingspolitiske kontinent? Som Sydamerika er USAs Og Sydøstasien Japans?

EBA – Everything But Arms I = de fattigste udviklingslande får told- og kvotefri adgang til EU’s markeder = EU’s mest symbolske og politiske udviklingsinitiativ siden Lomé i 1975 Har begrænset virkning på importen fra udviklingslandene undtagen for sukker og til dels ris. Men har alligevel stor betydning i og udenfor EU Skyldes at fattige LDC’s mangler konkurrenceevne. Nogle små LDC-lande har endda tabt eksport, fordi de ikke længere kan sælge til de højere landbrugspriser i EU (på grund af Fischler-reformen, som bl.a. er fremtvunget af EBA)

EBA – Everything But Arms II Landbruget i EU var imod EBA Sydeuropa var imod Påvirkede overgangsperioden, safeguard measures og oprindelseslandsregler Især EU’s sukker- og risreform blev drevet frem af EBA Mere sukker fra nogle LDC-lande – mindre fra andre Sukkerpriser i EU ned med en tredjedel På grund af EBA er AVS-landegruppen (Lomé/ Contonou) brudt op = ikke alle AVS-lande er med i EBA + nogle udenfor AVS er med blandt de fattigste LDC, som får gavn af EBA