Morten Kyng 1 Innovationsprocesser Uge 7: Eksamen og temaer – gl & nyt Temaer og opsummering – temaerne som strukturering af opsummering A A R H U S U.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Prospekt. Ideen •Casa della filosofia er navnet på en forening, der giver almin- delige mennesker mulighed for at have brugsret til et hus i Italien på.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto New production system.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Velkommen hos Juvel A/S
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
© bedre læring på kortere tid IT universitetet MKUM-E2009 Villads Keiding Konceptudvikling og Interaktive Digitale Medier MKUM 2009, Master i IT, ITU MKUM.
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Klagens opståen, fremdrift og håndtering Klagedrevet innovation Complaint management Privat tilgang vs. Offentlig NB! Nyegaard + Brink Kommunikation.
SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS SERVICE DESIGN Forskellige typer af services.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Brugerdreven innovation hos Coloplast INSIGHT konference 2006
Forside Titel Navn, sted eller begivenhed, dato. CHALLENGES FOR THE BANKING SECTOR - IN THE AFTERMATH OF THE CRISIS Louise C. Mogensen Deputy Chief Executive.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
1 Analyse af geografiske valgresultater Søren Risbjerg Thomsen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov
Self-Organizing Criticality. Definition of Innovation In an abstract, systems-theoretical approach, innovation can be understood as a critical event which.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Medialogy Learning Spaces in Copenhagen What do we want ? What can we do ? Possibilities and concerns.

Database Normalization without Mathmatics
Design dokument Agenda Intro Guidelines for the Game Concept Guidelines for the Game Proposal Guidelines Functional specification Kilde: Ryan, Tim (1999).The.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Specialeseminar Kristine Tiedt.
Microsoft Solutions for Management Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
Selected Partner Network briefing – d. 17. september 2008 How to Sell? Licensiering Jon Meldgaard Hansen - LMM, SMS&P How to Sell – september 2008.
0 IT direktøren i hjertet af forretningen: Få pulsen i vejret på jeres forretning Michael Vad, Managing partner, COO, Heidrick & Struggles Februar 2009.
Technology Briefing. Hvorfor snakker vi drift? Meget fokus fra Microsoft på effektiv drift Dynamic Systems Initiative MS Operations Framework Meget fokus.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
ASP.NET Custom Web Controls Deployment. Agenda – ASP.NET Web User Controls Composite Control Rendered Custom Control Deploy en Web Applikation.
The Rethinking Resource Sharing Initiative Poul Erlandsen National Library of Education Copenhagen, Denmark.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
SummIT maj Videnmedarbejdere i 21. århundrede “Your most precious possession is not your financial assets. Your most precious possession.
1 Powerpointserie om In-line færdiggørelse ved Heatsettrykning Avisrotation Magasindybtryk Den Grafiske Højskole.
Kapitel 4.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
Velkommen til Datamatikkeruddannelsen Roskilde Handelsskole Advanced Computer Study.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Basics of pain research Abhishek Kumar and Lilja K. Dagsdóttir (PhD Scholars) Section of Clinical Oral Physiology Department of Dentistry, Aarhus University,
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Working for you. Ivan Grønning, Sun Chemical Kemiens Dag, 23 November 2013 REACH Manufacturer/Importer the Registrant.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Fundamentale datastrukturer
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Personal Leadership Bachelor of Leisure Management.
1 Erfaringer fra videnledelse i COWI Fredag d. 24. august Aalborg Universitet Livslang Uddannelse 2001.
Scientific Method – Steps 1-2
Præsentationens transcript:

Morten Kyng 1 Innovationsprocesser Uge 7: Eksamen og temaer – gl & nyt Temaer og opsummering – temaerne som strukturering af opsummering A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 2 Eksamen  Mundtlig examen uden forberedelse  Med kendte temaer  Varighed 20 minutter, inklusiv votering  Med intern censor  14., 15. og 16. januar A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 3 Gode råd  Overvej  Hvorfor det er vigtigt  Hvad det kan bruges til  Herunder hvad du har brugt det til  Det er en god ide at vælge et antal eksempler, som man så bruger til at forklare og diskutere temaerne.  Og fint hvis et antal af disse er it eksempler, der også kan bruges til at diskutere relationer til udviklingsmetoder, fx:  Kan den kategorisering og forståelse, man får af eksemplet ud fra innovationsproces-begreber, bruges til at sige noget om udviklingsprocessen – og I givet fald hvad? A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 4 Tema 1  Centrale innovationsbegreber fra lærebogen Managing Innovation, herunder  ”de 4 P’er”,  Dimensionerne inkrementel/radikal & komponent/system og inkrementel/radikal & established frame/new frame,  Discontinuous innovation og  Innovation lifecycle med faserne fluid, transitional, specific A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 5 Tema 2  Innovation og organisation fra lærebogen Managing Innovation, herunder  Model for innovationsprocessen, cf. Fig med mange flere  Organization archetypes, cf. Tab. 3.2  Innovation management archetypes, cf. Tab. 3.7  Selection challenges in the four zones, cf. Fig. 7.3, Tab 7.3  Stage-gate processen/modellen (af og til ‘state-gate’) og relationer til udviklingsprocesser A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 6 Tema 3  Democratizing Innovation (Kap 1 og 5), herunder begreberne a.Brugere, producenter og innovationstyper b.’Lead users’ og c.Problemløsningsprocesser, informationsasymmetrier og ’sticky’ information samt Diskuter også relationer til Participatory Design i b. og c. A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 7 Tema 4  The Innovator’s Dilemma (intro + kap 1), herunder begreberne ’sustaining’ og ’disruptive’ samt de fem principper  Vær bl.a. opmærksom på den rolle de to markeder spiller A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 8 Temaerne: 5  Eksperimentelle projekt/problemløsnings-processer, baseret på A.Making the future palpable (artikel) suppleret med B.Proces, prototype og eksperiment samt brugsomgivelse fra Democratizing Innovation Kap. 5 Diskuter også A og B i relation til begreber fra lærebogen (MI) A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 9 Temaer og opsummering  temaerne som strukturering af opsummering A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 10 Vigtigt for firmaer:  Succes faktorer?  Innovation!  Innovative firmaer: typisk høj vækst  Vinder markeder/-sandele: de der innoverer D A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 11 Tema 1  Centrale innovationsbegreber fra lærebogen Managing Innovation, herunder  ”de 4 P’er”,  Dimensionerne inkrementel/radikal & komponent/system og inkrementel/radikal & established frame/new frame,  Discontinuous innovation og  Innovation lifecycle med faserne fluid, transitional, specific A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 12 Begreber Innovation – de fire P’er: Produkt/service Proces Position (fra sygdom til sundhed) Paradigme (Ryan Air) D A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 13 Innovation  Ide, realisering, brug (/firma-perspektiv: høste fordelene)  dvs mere end en opfindelse  Ex: Edison og glødelampen  IM: innovation som ledet/styret proces i firma-regi A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 14 © 2009 John Wiley & Sons Ltd. d

Morten Kyng 15 © 2009 John Wiley & Sons Ltd. Z1 Z2 Z3 Z4 Frame ≈ architecture, MI p. 270

Morten Kyng 16 Comp and arch inno fig 1.5 A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science  Ryan air?

Morten Kyng 17

Morten Kyng 18 © 2009 John Wiley & Sons Ltd.

Morten Kyng 19 Towards mass customization A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science © 2009 John Wiley & Sons Ltd.

Morten Kyng 20 Towards mass customization A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science © 2009 John Wiley & Sons Ltd.

Morten Kyng 21 Tema 2  Innovation og organisation fra lærebogen Managing Innovation, herunder  Model for innovationsprocessen, cf. Fig med mange flere  Organization archetypes, cf. Tab. 3.2  Innovation management archetypes, cf. Tab. 3.7  Selection challenges in the four zones, cf. Fig. 7.3, Tab 7.3  Stage-gate processen/modellen (af og til ‘state-gate’) og relationer til udviklingsprocesser A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 22 Managing innovation A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science © 2009 John Wiley & Sons Ltd.

Morten Kyng 23 © 2009 John Wiley & Sons Ltd.

Morten Kyng 24 © 2009 John Wiley & Sons Ltd.

Morten Kyng 25 © 2009 John Wiley & Sons Ltd.

Morten Kyng 26 © 2009 John Wiley & Sons Ltd.

Morten Kyng 27 © 2009 John Wiley & Sons Ltd.

Morten Kyng 28 © 2009 John Wiley & Sons Ltd.

Morten Kyng 29 © 2009 John Wiley & Sons Ltd.

Morten Kyng 30 © 2009 John Wiley & Sons Ltd.

Morten Kyng 31 © 2009 John Wiley & Sons Ltd.

Morten Kyng 32 © 2009 John Wiley & Sons Ltd.

Morten Kyng 33 © 2009 John Wiley & Sons Ltd.

Morten Kyng 34 © 2009 John Wiley & Sons Ltd.

Morten Kyng 35 Tema 3  Democratizing Innovation (Kap 1 og 5), herunder begreberne a.Brugere, producenter og innovationstyper b.’Lead users’ og c.Problemløsningsprocesser, informationsasymmetrier og ’sticky’ information samt Diskuter også relationer til Participatory Design i b. og c. A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 36 Kernebegreber fra von Hippel: Democratizing Innovation  Bruger innovation  Jvf Bruger dreven innovation, der kan omfatte fokusgrupper  Brugere: fordele ved at anvende  Producenter: fordele ved at sælge  Innovationstype:  Brugere: funktionel  Producenter: effektivitet  Og begge dele er vigtigt A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 37 Kernebegreber fra von Hippel: Democratizing Innovation  Lead users – genererer mange væsentlige innovationer  På forkant med en vigtig trend  Forventer særlig store fordele  Eksempler  (Extrem)sport  Medicinsk udstyr  “ x 8”  Men firmaerne ved det ikke! A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 38 Kernebegreber fra von Hippel: Democratizing Innovation  Firmaerne ved det ikke  Tror det kommer indefra  Forbedrer rammer for intern innovation  Misser næste bølge A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 39 Ch. 5: Users’ Low-cost Innovation Niches  Observation: Brugere og producenter tenderer til at udvikle forskellige typer af innovationer.  Bunder bl.a. i informations asymmetri:  Information om behov og brugs-kontext henholdsvis  Information om eksisterende generiske løsninger - og produktionsprocesser, men det gør vHip ikke et nummer ud af  Bruger-innovationer: funktionelle, baseret på “rig” information om behov og brugs-kontext  Producent-innovationer: forbedringer/effektivitet i forhold til kendte behov, baseret på “rig” information om løsningstypen  Ligeledes forskel på individuelle brugere hhv producenter, – en bruger kan bare ikke erstatte en anden A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 40 Sticky Information  Det koster at overføre information, derfor forskelle – ex:  Samle robotten  Stickyness: den extra udgift krævet for at overføre informationen til en specificeret lokation i en form brugbar for en specifik bruger  Tech trans projekter: 2-59% – gsn 19%  Analogi-argument: Produktudvikling mindst det samme A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 41 Sticky Information  Stickyness: den extra udgift krævet for at overføre informationen til en specificeret lokation i en form brugbar for en specifik bruger  Andre ex:  Grise  Løn  MI: relateret til ”Co-evolve”, uden at det er ekspliciteret A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 42  Von Hippel: produkt/service fokus  Abernathy and Utterback( MI): bredere fokus, dvs:  Produkt/service hhv. (Produktions)proces A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 43 Democratizing Innovation og Participatory Design  vH: God forståelse af eksisterende innovationer  Fokus på innovatøren (person/firma)  Ex: sticky information MEN  Bakspejls-problemet, dvs mindre grundlag for hvad vi gør proaktivt  vH: LU værktøjer, ex.: Mesterkokkens ‘byggesæt’ & OS  Lærebogen, Managing Innovation: firma-perspektiv, dvs hvad firmaer kan gøre (pro)aktivt  UI ->PD: Fra at indsamle til at dyrke: LU & teknikere A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 44 Tema 4  The Innovator’s Dilemma (intro + kap 1), herunder begreberne ’sustaining’ og ’disruptive’ samt de fem principper  Vær bl.a. opmærksom på den rolle de to markeder spiller A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 45 Om fantastiske firmaer der fejler  Misser muligheder/fejlagtige beslutninger  Mens de roses til skyerne  Ex’er:  discount supermarkeder  PC’er  små motorcykler  God ledelsespraksis:  Lytter til kunderne  Investerer i teknologier der kan give ‘mere og bedre’

Morten Kyng 46 Innovation: two new concepts  Sustaining technologies  Improve performance of  Established products  Along ‘established’ dimensions of performance  Disruptive technologies  Perform well (/better) in an emerging market but  Worse performance than  Established products  Along ‘established’ dimensions of performance

Morten Kyng 47 Nyt begreb(-spar), dvs. ≠ Incr./Rad.  Sustaining kan være  Incremetal  Radical (”new to the world”)  Disruptive  ”forudsætter” to markeder der har en bestemt type relation  ”jeg skal komme efter dig” A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 48 Technology ‘vs’ markets  Problems with downward vision and mobility  ‘blindhed’ for ‘de andre kvaliteter’  skabes (bl.a.) af de gode, nuværende kunder  Principperne for Disruptive technology  A question of understanding rather than simple answers Innovation og projektledelse - Q2, 2008/09 48

Morten Kyng 49 Principle #1  Companies depend on customers and investors for resources  At slå ideer ihjel som kunderne ikke ønsker (nu) EPJ & mobil adgang ;-)

Morten Kyng 50 Principle #2  Small markets don’t solve the growths needs of large companies  Sustaining  Store, voksende, profitable markeder  Disruptive  Små markeder, mindre profit  (De profitable) kunder vil ikke købe det

Morten Kyng 51 Principle #3  Markets that don’t exist can’t be analysed  Det eneste vi ved med sikkerhed er at eksperterne tager fejl

Morten Kyng 52 Principle #4  An organization’s capabilities define it’s disabilities  Capable people are not enough  Processes  Values

Morten Kyng 53 Principle #5  Technology supply may not equal market demand  Overshooting market demands  Developments:  Functionality  Reliability  Convenience  Price  ~innovation life cycle  Creating a vacuum at lower price points  Look at use by mainstream customers

Morten Kyng 54 Technology ‘vs’ markets

Morten Kyng 55 Temaerne: 5  Eksperimentelle projekt/problemløsnings-processer, baseret på A.Making the future palpable (artikel) suppleret med B.Proces, prototype og eksperiment samt brugsomgivelse fra Democratizing Innovation Kap. 5 Diskuter også A og B i relation til begreber fra lærebogen (MI) A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 56 Future Laboratories  To facilitate both  radical imagination and  experimentation,  Future Laboratories  introduce functional prototypes (developed to varying degrees) into  as realistic as possible enactments of real work.  they foster the emergence and exploration of new ways of working – not only through discursive ‘what if’ scenarios, but also as practically discovered, often tacit but observable and realizable possibilities. A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 57 Making the future palpable  Objective  to support (new forms of) emergency response work  utilizing emergent pervasive technologies  Methodological challenge  The ‘unknowability’ of future practice  Experimentation in safe, but as realistic as possible conditions is required  ‘Invisibility’ (automation vs choice)  Husk: deltagere: brugere og designere/”producenter” A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 58 Demo Innovation Ch. 5: Users’ Low-cost Innovation Niches  Observation: Brugere og producenter tenderer til at udvikle forskellige typer af innovationer.  Bunder bl.a. i informations asymmetri:  Information om behov og brugs-kontext samt  Information om generiske løsninger  Bruger-innovationer: funktionel  Producent-innovationer: effektivitet i forhold til kendte behov, baseret på “rig” information om løsningstypen  Ligeledes forskel på individuelle brugere hhv producenter A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 59 Processen  Problemløsning  ”Trial and error”  En læreproces, hvor ”error” ≈ (mulighed for) ”læring”  Prototype og Experiment  Prototype: relation til færdigt produkt  Experiment: omgivelsens relation til brugskontext  Disk fra Future labs:  ‘unknowability’ of future practice og  Experimentation in safe, but as realistic as possible conditions is required A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 60 Eksperimentelle projekt/problemløsnings-processer  Endvidere:  Future lab: eksperimentomgivelse ”tæt på” brugsomgivelse  Designere/producenter har “rig” information om løsningstypen i hoved (og hænder)  Før et future lab, bl.a.:  Feltstudier  Teknik demoer m.m. A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 61 Scenes continued …  Scene 4: Collecting information for an overview  Creation of connections between wearable display and the biomonitors.  How does one establish the connection?  How does one know the connection is working?  What if there are a number of different biomonitors?  Are pictures a good way of identifying injured persons?  What should happen automatically and what should the doctor (or others) do explicitely?  How should data be presented in the overview and for individual patients? A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science

Morten Kyng 62 Problemløsningsprocessen A A R H U S U N I V E R S I T E T Department of Computer Science