Markedsanalyse Food Service 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Advertisements

KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Hvad viser de foreløbige progressionsdata på tværs af landet? Michael Rosholm Aarhus universitet.
Hjertevenlig kost i praksis
Prospekt. Ideen •Casa della filosofia er navnet på en forening, der giver almin- delige mennesker mulighed for at have brugsret til et hus i Italien på.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Evaluering af årets projektledermesse Radisson Blu Falconer, Frederiksberg Den 17. november.
1 Vollsmose - Imageundersøgelse Mediehus Vollsmose November 2009.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Velkommen hos Juvel A/S
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Oktober 2005Tivoli Exit 2005 – Sommersæson – TotalGfK DanmarkCustom Research 1 Tivoli Exit 2005 – Sommersæson Total udarbejdet for Tivoli Growth from Knowledge.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Kristelig Arbejdsgiver- forening – Den Danske Model August 2012.
Kundeanalyse 2014.
Brugeranalyse Forsyning 2014.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Tillykke, du er et talent!
Kundeanalyse Produktion 2014.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Statistik.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
HUSKESPIL – den lille tabel
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
1 Powerpointserie om In-line færdiggørelse ved Heatsettrykning Avisrotation Magasindybtryk Den Grafiske Højskole.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Regionsrapport: Århus. Revisionsbarometret 2009 Kundetilfredshedsbarometer for de største revisionsfirmaer i Århus Note:a)Indekset oven for søjlerne.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Kostberegning.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
Geokommunikation - visualisering af geografiske data.

10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Side Grundlæggende teoretisk statistik Hypotesetest: Test i 2 populationer.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Kundetilfredshedsanalyse – [måned år] Kundenavn. 2 Overblik.
Præsentationens transcript:

Markedsanalyse Food Service 2014

Indhold Formål, metode og fordeling Side 3 1 Formål, metode og fordeling Side 3 2 Opsummering af nøgleresultater Side 6 3 Brug af produkttypen Side 8 4 Producenterne Side 13 5 Inspiration og indkøb Side 18 6 Konklusion Side 28

Formål, metode og fordeling 1 Formål, metode og fordeling I dette afsnit redegøres for formålet med analysen samt den anvendte metode og fordelingen af interview på respondenttyper.

Formål, metode og fordeling 1 Formål, metode og fordeling Formål Virksomh eden ønsker en afdæknin g af tilfredshe den med produkter ne, hvor ofte produkter ne anvendes , vigtighed en af udvalgte parametr e ved indkøb, samt hvor der søges inspiratio n på food service- markedet. Metode Der blev gennemført 300 telefon- og internetinterview med tilfældigt udvalgte indkøbsansvarlige i kantiner, storkøkkener, hotel/konferencentre, restauranter og fast food. Interviewene blev gennemført i uge xx-xx 2014.

Formål, metode og fordeling 1 Formål, metode og fordeling Segment Andel af interview Kantine 22% Storkøkken 19% Hotel/konference 20% Restaurant Fast food Geografi Andel af interview Øst (Sjælland/Øerne) 48% Vest (Jylland/Fyn) 52% Hovedleverandør Andel af interview Dansk Cater 50% Dagrofa 20% Hørkram 18% Metro 1% Inco 3% Andre 8% Måltider / uge Andel af interview Under 200 21% 200-500 26% 501-1000 29% 1000 og derover 24%

Opsummering af nøgleresultater 2 Opsummering af nøgleresultater I dette afsnit vises nogle af de vigtigste resultater af analysen.

Opsummering af nøgleresultater 23% 44% 22% 35% Messer ”Let at anvende” anvender aldrig produkttypen 44% af de, som anvender produkttypen, har Konkurrent 1 som primær leverandør 22% synes Din virksomhed alt i alt har størst forståelse for deres behov 35% søger inspiration i fagblade Messer er det markedsføringstiltag fra producenter af fødevarer, der giver størst værdi ”Let at anvende” vil være den vigtigste parameter ved indkøb af fødevarer om 6 måneder

3 Brug af produkttypen I dette afsnit redegøres bl.a. for, hvor ofte respondenterne anvender produkttypen samt hvilken pakkestørrelse, de foretrækker.

Hvor ofte anvender du produkttypen i køkkenet? 3 Brug af produkttypen: Hvor ofte anvender du produkttypen i køkkenet? Der er ikke signifikant forskel på Øst og Vest eller på hvor mange måltider, der produceres ugentligt.

Hvad skulle der til, for at du vil anvende produkttypen i køkkenet? 3 Brug af produkttypen: Hvad skulle der til, for at du vil anvende produkttypen i køkkenet? Her svarede de respondenter, som ikke anvender produkttypen.

Hvilken pakkestørrelse foretrækker du til produkttypen? 3 Brug af produkttypen: Hvilken pakkestørrelse foretrækker du til produkttypen? Her svarede de respondenter, som anvender produkttypen.

Har du forslag til nye produkter? 3 Brug af produkttypen: Har du forslag til nye produkter? I alt var der 95 svar. Mere grønt/urter/krydderi i (35) Fedtfattig (13) Økologi (9) Vegetar (8) Fjerkræ (8) Uden svinekød (7) Skærefast (6) Glutenfri (5) Nøglehulsmærket (4)

4 Producenterne I dette afsnit redegøres bl.a. for, hvem respondenterne primært anvender, og om producenterne anses for at være kundeorienterede.

Hvem er din primære leverandør af produkttypen? 4 Producenterne: Hvem er din primære leverandør af produkttypen? Her svarede de respondenter, som anvender produkttypen.

4 Producenterne: Hvor tilfreds er du med kvaliteten af produkterne fra din primære leverandør? Her svarede de respondenter, som anvender produkttypen. Meget tilfreds Tilfreds Neutral Utilfreds Meget utilfreds Ved ikke Konkurrent 1 44% 52% 4% 0% Din virksomhed 34% 61% 5%

4 Producenterne: Hvor tilfreds er du med bredden i sortimentet fra din primære leverandør? Her svarede de respondenter, som anvender produkttypen. Meget tilfreds Tilfreds Neutral Utilfreds Meget utilfreds Ved ikke Konkurrent 1 22% 60% 15% 0% 3% Din virksomhed 50% 23% 12%

4 Producenterne: Hvilken producent af produkttypen synes du alt i alt har størst forståelse for dine behov? Her svarede de respondenter, som anvender produkttypen.

5 Inspiration og indkøb I dette afsnit redegøres for, hvor respondenterne søger inspiration, samt hvad der vil være vigtigt for dem ved indkøb af fødevarer om 6 måneder.

Inspiration og indkøb: 5 Inspiration og indkøb: Hvor søger du inspiration til dit daglige arbejde med menuer og andet i køkkenet? Respondenterne kunne vælge flere svar.

Inspiration og indkøb : 5 Inspiration og indkøb : Hvilke markedsførings- og informationstiltag fra producenter af fødevarer giver størst værdi for dig? I alt var der 238 svar. Messer (79) Fagblade (63) Konsulentkontakt (28) Nyhedsbreve/brochurer (19) Tilbudsaviser/tilbudsmails (13) Vareprøver/smagsprøver (13) Opskrifter (10) Reklamer (6) Andet (7)

Inspiration og indkøb: 5 Inspiration og indkøb: Hvilken grossist dækker bedst dine behov ved indkøb af produkttypen? Her svarede de respondenter, som anvender produkttypen.

Inspiration og indkøb: 5 Inspiration og indkøb: Hvor vigtige vil flg. parametre være for dig om 6 mdr. ved indkøb af fødevarer? – Pris Meget vigtig Vigtig Hverken/ eller Mindre vigtig Slet ikke vigtig Ved ikke Alle 58% 20% 17% 2% 1% Kantine 56% 21% 16% 4% Storkøkken 62% 0% Hotel/konf. 60% 3% Restaurant 50% 18% 6% Fast food 61% 22%

Inspiration og indkøb: 5 Inspiration og indkøb: Hvor vigtige vil flg. parametre være for dig om 6 mdr. ved indkøb af fødevarer? – Økologi Meget vigtig Vigtig Hverken/ eller Mindre vigtig Slet ikke vigtig Ved ikke Alle 58% 20% 17% 2% 1% Kantine 56% 21% 16% 4% Storkøkken 62% 0% Hotel/konf. 60% 3% Restaurant 50% 18% 6% Fast food 61% 22%

Inspiration og indkøb: 5 Inspiration og indkøb: Hvor vigtige vil flg. parametre være for dig om 6 mdr. ved indkøb af fødevarer? – Bæredygtighed Meget vigtig Vigtig Hverken/ eller Mindre vigtig Slet ikke vigtig Ved ikke Alle 58% 20% 17% 2% 1% Kantine 56% 21% 16% 4% Storkøkken 62% 0% Hotel/konf. 60% 3% Restaurant 50% 18% 6% Fast food 61% 22%

Inspiration og indkøb: 5 Inspiration og indkøb: Hvor vigtige vil flg. parametre være for dig om 6 mdr. ved indkøb af fødevarer? – Lokale produkter Meget vigtig Vigtig Hverken/ eller Mindre vigtig Slet ikke vigtig Ved ikke Alle 58% 20% 17% 2% 1% Kantine 56% 21% 16% 4% Storkøkken 62% 0% Hotel/konf. 60% 3% Restaurant 50% 18% 6% Fast food 61% 22%

Inspiration og indkøb: 5 Inspiration og indkøb: Hvor vigtige vil flg. parametre være for dig om 6 mdr. ved indkøb af fødevarer? – Let at anvende Meget vigtig Vigtig Hverken/ eller Mindre vigtig Slet ikke vigtig Ved ikke Alle 58% 20% 17% 2% 1% Kantine 56% 21% 16% 4% Storkøkken 62% 0% Hotel/konf. 60% 3% Restaurant 50% 18% 6% Fast food 61% 22%

Inspiration og indkøb: 5 Inspiration og indkøb: Hvor vigtige vil flg. parametre være for dig om 6 mdr. ved indkøb af fødevarer? – Gennemsnit Pris Økologi Bæredygtighed Lokale produkter Let at anvende Alle 4,02 3,44 3,12 3,50 4,14 Kantine 3,99 3,61 3,22 4,18 Storkøkken 4,21 3,88 3,00 3,33 4,25 Hotel/konf. 3,96 3,15 3,52 3,89 Restaurant 3,76 3,66 3,54 3,91 3,42 Fast food 4,07 3,02 2,43 2,70 4,00 Tabellen viser gennemsnitsscoren for de enkelte parametre på en skala fra 1-5, hvor 1 = Slet ikke vigtig, og 5 = Meget vigtig.

6 Konklusion I dette afsnit sammenfattes resultaterne af analysen.

7 Konklusion Storkøkkener anvender oftest produkttypen, mens fast food er de mindst hyppige brugere. Din virksomhed halter en del efter Konkurrent 1 og Konkurrent 2 på spørgsmålet om, hvem der er den hyppigst anvendte leverandør. Det er også lidt skuffende, at Din virksomhed scorer lavere på produktkvalitet end Konkurrent 1. Til gengæld er tilfredsheden med bredden i sortimentet bedre end forventet, da et bredt sortiment ikke er højt prioriteret i Din virksomheds strategi. Det er også positivt, at hver femte angiver Din virksomhed som den producent, der alt i alt er bedst til at forstå markedets behov. Lidt overraskende angiver respondenterne ”Let at anvende” som den vigtigste parameter ved indkøb af fødevarer om 6 måneder – Pris er nummer to.

4B Research A/S, Nytorv 11, 4. sal, 9000 Aalborg Telefon +45 70 11 00 11, Fax +45 98 95 40 11 Email 4-b@4-b.dk, www.4-b.dk