Musiksociologi MM Æstetik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Advertisements

AT-2 repetitions Quizzzzz
Filosofiske grundbegreber
Anvendelse af teori og metode i specialeafhandlinger
Musiksociologi Musikindustrien. Fælles opsummering Hvad talte vi om sidst?
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Polyfoni Kanon. Chaconne og Passacaglia Fuga.
Samtidskunstens udvidede rum
Erkendelsesteori: vidensmodel
Vidensformer - Introduktion til et vidensbegreb
Æstetik I 1682 flytter Louis XIV fra Paris til Versailles, og en kulturel offentlighed kan begynde at bryde frem. I den kulturelle offentlighed diskuterer.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Stjernholm Dagen 2011 – fokus på… InnovationsDesign v/Lars Fridberg.
Musiksociologi Opsummering af grundlæggende sociologi
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Musikkultur S1+LT Musiksociologi.
Art Carrier App til Linked In • Man er ikke kun sit cv men også sine innovative tanker og ideer. • Linked In kan se bagud, det er dokumentation af, hvad.
Pædagog som profession
Netværkskultur og æstetik
Hvad er arkitektur?.
Musiksociologi Opsummering: Æstetik, performativitet, genreteori Vejledning.
Lilleskole i videnssamfund og global kapitalisme Asger Sørensen, Lektor i pædagogisk filosofi Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Filosofisk.
Æstetiske læreprocesser
Musiksociologi MM Musikindustrien. Fælles opsummering Hvad talte vi om sidst?
Mødes program 2. Time viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori
Mødets program Mening: informationsbearbejdelse Sandhed: data
Mødets program Mening: informationsbearbejdelse Sandhed: data
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Videnskabsteori i geografi/naturgeografi i gymnasiet/HF
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Musiksociologi Music Management
Kultur- og branchestudier M-KA Genre. Hvad er vigtigst? At definere genre eller at forstå genre?
SMTTE-modellen Baggrundstekster til evaluering
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Tidsplan for eksamen 40s umd
Kulturstudier S1+LT Introduktion. Præsentation og forventningsafstemning Hvem er vi? Hvad skal vi?
Filosofi i Oldtidskundskab efter reformen
Det Følsomme Menneske Af Mahmoud, Morten K, Stine og Susanne.
Hvad er etik? Hvad er værdi? Er de gode sammen?
Konsultative praksisformer i PPR
1 CSR er mere end virksomhedernes sociale engagement - CSR i Danmark / Steen Vallentin Inst. f. Ledelse, Politik og Filosofi CBS Center for Corporate Social.
Et kort overblik over centrale perioder i den vestlige idehistorie
Overblik over renæssancen og barokken
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Computeren som maskine og computeren som medie 1 27/
Kunst og lederskab Poiein Paschein Poiesis Mimesis.
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Lisbeth Thorlacius & Roman Jakobsons kommunikationsmodel.
Æstetik og Usability - om æstetikbegrebet og om mulighederne og problemerne med en kompabilitet mellem et kvantificerbart syn på handling og perception.
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Handlingsalternativer
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Lederdyder. Lederdyder oversigt Fællesskabets tjener, ansvarsfølelse, anerkendelse, omsorg Fællesskabets tjener, ansvarsfølelse, anerkendelse, omsorg.
Kants kritik af dømmekraften. Det gode liv og den menneskelige dømmekraft Lige siden Platon og Aristoteles – og også tidligere – har mennesket gjort sig.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Paideia begivenhedsledelseretorik. Retorik Forsvarstalen (forensisk tale): Begrundelser af tidligere handlinger, narrative redegørelser for forløb, det.
Kreativitet og sanselige kræfter Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor ved iUP (DPU)
UU-vejleder Jette Skiveren Tlf:
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Sted og rum Kapitel 3 Bergur Rønne Moberg, Brian L. Due, Mie Femø Nielsen.
Poiein Paschein Poiesis Mimesis
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Historisk oversigt fra antikken til 2010’erne
Den religiøse dimension
Præsentationens transcript:

Musiksociologi MM1 04.10.12 Æstetik Hvordan kan vi forstå kunst begrebsmæssigt, filosofisk? Hvilke æstetiske problemstillinger rummer musikken?

Æstetik eller kunstens filosofi? (Kjørup 2000, s. 11) Æstetik: Det skønne. Smagsdomme. Subjektet/oplevelsen. Kunstens filosofi: Det skønne. Smagsdomme. Musikkens etik og politik.

Kunst – et moderne begreb Æstetik opstår medio 1700-tallet. Ældre kunstopfattelse: Platon: Staten. Mimesis. Det skønne, gode, sande. Det skønne giver erkendelse.

Tidlig musikæstetik Ældre musikopfattelse: Pythagoræisk musikforståelse. Harmoni, ratio, skalaer. Ethos (modus afspejler folk/personlighed etc.). Aristoksenes: Musik er det hørte. Middelalder: Artes-traditionen. Musik er matematik (tænkningen om musik har ofte ringe sammenhæng med praksis). Hverken komponist- eller værkbegrebet eksisterer. Renæssance og barok: Rationalisme. Affektlære. Retorik. (Polyfoni og harmonik.)

Baumgarten Erkendelse: ”Sensitive” begreber. (Kunst opfattes gennem sanser og følelser.) Kunsten/æstetikken arbejder ”ekstensivt” (><videnskabens /logikkens ”intensive” analyse) Musikæstetik: F.eks. Herder: ”Musik er følelsernes sprog.” Og Forkel: ”Musik begynder, hvor andre sprog ender.” Musikken kan tale for sig selv. Absolut musik.

Kant: Smagsdommen Hvordan kan dømmekraften med udgangspunkt i subjektet have almen gyldighed? Den rene smagsdom: Det interesseløse velbehag. Det almen ligger i spillet med indbildningskraft og forstand (forstanden kan formidle vores oplevelse af det skønne, men det er ikke denne brug af forstanden, vi finder skøn). Geniet: Kunst kan ikke skabes ud fra eksisterende love, men kræver det geniale subjekts forestillingsevne til at blive skabt. Geniet skaber ny ”eksemplariske” kunstværker. Kunsten bliver autonom.

Romantikken Musikkens ordløshed gøres til dens største kvalitet. Musik er den højeste kunstart. Kunsten (og især musikken) er autonom. Romantisk geniæstetik (Steffens: ”Geniet er guddommens egen stråle…”) Schopenhauer: Verden som vilje (og forestilling). Musikken er tættest på viljen. Programmusik (Berlioz, Liszt, Wagner etc.)

Hanslick: Vom musikalisch-Schönen Musik er autonom. (Ligesom hos romantikerne.) Formalisme: Man bør fokusere på musikken, ikke følelserne. Musik er ”i lyd bevægede former.” Musik skal forstås som musik. Brahms er hans musikalske helt.

Hvad er kunst? (Esben tegner og fortæller.)

Kunstnerisk udtryk

Musikæstetik i det 20. årh., udpluk Komponisten som teoretiker og filosof. Æstetikken skal legitimere ny, radikal kompositionsteknik. Babbitt: ”Who cares if you listen?” Rock: Musikkritikeren som æstetiker.

Favrholts parameterteori: Kunstvurderes på en skal fra et til ti på ti parametre. Integration: at et værk er integreret betyder, at man ikke kan ændre på nogen del af det, uden at dette ændrer på helheden. Mangfoldighed: Et værk kan bestå af få eller mange elementer. Alt andet lige giver en integration af mange elementer større oplevelse end af få. Teknik: Kunstnerens intentioner fordrer en vis teknik. Nogle værker er teknisk bedre end andre. Æstetik: Alt andet lige foretrækker vi æstetisk skønne kvaliteter frem for æstetisk grimme. Personpræg: Et værk kan i lavere eller højere grad have et præg af at være ‘set', ‘oplevet', ‘tænkt', ‘følt' osv af den der har skabt det. Gentagelighed: Nogle værker kan man vende tilbage til gang på gang med lige stort (eller endda voksende) udbytte - andre ikke. Intellektuel appel: Værker kan have et idémæssigt indhold.Gælder især for litteratur, teater, film, men kan også gælde billedkunst, fx nogle af Magrittes billeder. Emotionel appel: Træk ved værker kan sætte følelser i gang hos beskueren, læseren, lytteren. Anden appel: Værker kan besidde uhyggelige, fascinerende kvaliteter, som er hinsides træk der fremkalder følelser i almindelig forstand. Uudsigelighed: Store kunstværker rummer ofte - noget uudsigeligt, - noget ubeskriveligt; - noget overmenneskeligt - eller en evighedskarakter. 60-100 p stor kunst- 40-59 p solid kunst- 20-39 p solidt håndværk med visse kunstneriske kvaliteter- 0-19 p ikke-kunst

Er populærmusik kunst? Hvilke konsekvenser har det (f.eks. politisk, institutionelt, etc.) at betragte pop som kunstmusik? Er der en modsætning mellem det sociale og det æstetiske ift. populærmusik? Hvordan forholder vi os til smagsdomme ift. populærmusik? Er der forskel på rock og pop (og jazz og…)?

Æstetik, konkrete politiske problemer Uffe Elbæk (før han rent faktisk lavede musikhandlingsplanen): Det er et ”demokratisk problem”, når den rytmiske musik, der tiltrækker fleste mennesker, modtager mindre støtte end den klassiske musik. M. Tesfaye: Flyt penge fra det kongelige teater til Parken. Mikkel Bolt: Kunsten må gribe ind i samfundet. Distortion i Studiestræde er et vigtigt kunstværk. Skal det ”ny nordiske køkken” beskrives som kunst?