Etisk Argumentation Efter Morten Dige, ph. d

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om Habermas og demokrati
Advertisements

At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Dydsetik I etisk forstand er dyd lig med viljen og evnen til at gøre det moralsk rigtige, det gode. Hos Aristoteles er dyd 'den gyldne middelvej' mellem.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Loven om skilsmisse Matt 5,31-32
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
At være magtesløs med den magtesløse
Pligtetik.
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Anvendt Statistik Lektion 4
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Å.
Dansk 1. klasse.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Etik, patenter og gener.
Logisk set kap.7, planche 1 Formelle fejl Hvis han er langsom, taber han kampen. Han er ikke langsom. Ergo: Han taber ikke kampen. Hvis man taber et æg.
Kommunikation mellem mennesker
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Vt-9 kursus program 2. møde
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
ARGUMENTATION v Annette Bjerre Ryhede - ARTIKULATION.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Kommunikativ sprogfærdighed
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Formalia ved opgaveskrivning
Argumentationsteori.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Henriette Lungholt Uge Argumentationslære.
Videnskabelig argumentation
Gruppeoplæg om formidlingsteorien fra gruppe 5.
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Inklusion og inkluderende processer
Ane Søndergaard Thomsen1 Hvorfor etik ? Den etiske fordring skal ses på baggrund af erkendelsen af, at i menneskers samvær med hinanden er den ene altid.
Overgang fra dataforståelse og meningsanalyse til problembesvarelse
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
SKABELON.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 2: Toulmins argumentationsmodel.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel.
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 3: Sideordnede og underordnede belæg.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Naturvidenskabelig metode
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Anvendt Statistik Lektion 4
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Etisk Argumentation Efter Morten Dige, ph. d Etisk Argumentation Efter Morten Dige, ph.d., Filosofisk institut, Århus Universitet Argumenter Sandhed og gyldighed Argumentmodel Ufuldstændige argumenter "Er" og "bør" Etisk egenskab Analogier og kontraster

Etisk argumentation En metode til at 1) afklare et etisk standpunkt og 2) overbevise andre om et givet standpunkt Alternative metoder: Stivnakkemetoden Præsteskabsmetoden "Fuldkommen klarhed er forbeholdt fjolser og fanatikere" (R. Dworkin)

"Argumentmarkører" "fordi", "for", "idet", "eftersom" o.l. indikerer præmisser (= det, der argumenteres med) "således", "derfor", "så", "heraf følger/kan man se", "ergo" o.l. indikerer en konklusion (= det, der argumenteres for)

Formalisering af argumenter Ex: "Selvfølgelig er Sokrates dødelig, for er han måske ikke et menneske og er alle mennesker ikke dødelige?" Alle mennesker er dødelige (præmis 1) Sokrates er et menneske (præmis 2) Sokrates er dødelig (konklusion)

Argumenter og andet Argumenter adskiller sig via sin struktur fra andre kæder af udsagn/påstande, herunder: Beskrivelser, fx "Sokrates er et menneske og alle mennesker er dødelige" Forklaringer, fx "Sokrates er dødelig fordi han er et menneske" (en god forklaring, kan udmøntes i et argument) Betingelses-sætninger, fx "Hvis Sokrates er et menneske, så er han dødelig"

Sandhed og gyldighed (1) Sandhed knytter sig til de enkelte påstande i et argument, men ikke til argumentet som helhed. Gyldighed knytter sig til måden, hvorpå de indgående sætningers sandhedsværdi afhænger af hinanden, dvs. til argumentet som helhed.  Det er strengt forbudt at blande! Om et gyldigt argument gælder, at hvis præmisserne er sande, så er konklusionen nødvendigvis sand.

Ex på gyldige argumenter Sand konklusion Falsk konklusion Sande præmisser Hvaler er pattedyr Pattedyr har lunger Hvaler har lunger Falsk(e) præmis(ser) Hvaler er havdyr Havdyr føder levende unger Hvaler føder lev. unger Hvaler er fisk Fisk kan flyve Hvaler kan flyve

Toulmins argumentmodel (1) Påstand: Det synspunkt, der gøres gældende (konklusion) Belæg: Specifik præmis, der danner grundlag for at frem-sætte påstanden Hjemmel: Generel præmis, der gør belægget gyldigt/ relevant ift. påstanden

Toulmins argumentmodel (2) Påstand: Sokrates er dødelig (konklusion) Belæg: Sokrates er et menneske Hjemmel: Alle mennesker er dødelige

Toulmins argumentmodel (3) Påstand: Min klient skal frifindes Belæg: Min klient er uskyldig Hjemmel: Hvis man er uskyldig, skal man frifindes

Toulmins argumentmodel (4) Belæg: Tortur vil svække fjenden i "krigen mod terror" Påstand: Det er i orden at bruge tor-tur på Guantanamo Hjemmel: I "krigen mod terror" gælder alle midler, som svækker fjenden

Overføringsregler 1. Hvis et argument er gyldigt, kan præmissernes sandhed overføres til konklusionen Hvis argumentet er gyldigt, kan konklusionens falskhed overføres til mindst én af præmisserne (er konklusionen falsk, må mindst én præmis være det)

Holdbarhed = gyldighed + sandhed Et holdbart (Thomson: sound) argument er et gyldigt argument med sande præmisser. Påkalder sig en særlig interesse, fordi vi her er tvunget til at anerkende konklusionens sandhed.

Ufuldstændige argumenter (1) De færreste argumenter formuleres (heldigvis) fuldstændigt, idet man tager visse forudsæt-ninger for givne. Her må der sondres mellem: 1. Underforståede præmisser (indlysende, ukontroversielle). Ex: "Alle mennesker begår fejl, så lægefejl kan ikke undgås" 2. Skjulte præmisser (hvor kontroversielle påstande "indsmugles"). Ex:"Vi skal have gjort noget ved arrangerede ægteskaber og en 24-års grænse for ægteskab med udlændinge vil forhindre en del arrangerede ægteskaber, så vi bør indføre en sådan grænse"

Ufuldstændige argumenter (2) Udeladt konklusion; det vil typisk have en god retorisk effekt, hvis man overlader det til læseren/tilhøreren selv at udlede den. Ofte uproblematisk. Ex: "Husk på at læger er mennesker og alle mennesker begår fejl" Forstærket konklusion; at præmisserne bruges som begrundelse for mere, end de reelt kan trække (problematisk). Ex: "Det er menneske-ligt at fejle, så jo mere man fejler, jo mere menneskelig er man"

"Den naturalistiske fejlslutning" Bygger på påstanden om en logisk kløft mellem "Er-udsagn" (deskriptive: beskrivelser baseret på objektive kendsgerninger) "Bør-udsagn" (normative: vurderinger, baseret på subjektive følelser) "buh/hurra-teorien" om normative udsagn

Buh/hurra teorien Tre indvendinger (Thomson): Ingen efterlever den i praksis – vi diskuterer moral på en anden måde end smag & behag Når vi er følelsesmæssigt uafklarede konkluderer vi ikke, at der ikke er noget moralsk spørgsmål på spil Grænsen mellem beskrivelse og vurdering er flydende ved "tykke" moralbegreber som modig, grusom, smålig, barmhjertig osv.

At slutte fra "er" til "bør" (1) Thomsons ex: 3 børn sidder oven på 1 kat 1 barn hopper begejstret op & ned på katten 1 barn trækker kattens knurhår ud 1 barn trækker hårdt i kattens hale Katten jamrer højlydt Børnene opfører sig grusomt over for katten Børnenes handling er forkert

At slutte fra "er" til "bør” (2) J.R. Searles ex: Jones sagde ordene: "Jeg lover herved at betale 5 $ til dig, Smith". Jones lovede at betale Smith 5 $. Jones påtog sig en forpligtelse til at betale Smith 5 $. Jones er forpligtet til at betale Smith 5 $. Jones bør betale Smith 5 $

At slutte fra ”er” til ”bør” (3) Mange andre begreber end ”løfte” er normativt ladede og derfor giver det god mening at sige: Det er hendes ejendom, så du skal holde fingrene væk Det er mit barn, så jeg må holde øje med det Han forårsagede skaden, så han bør give erstatning Det ville være en løgn, så det kan jeg ikke sige Færre vil dø, hvis jeg skyder indianeren, så…

Løgstrup om "er" til "bør" Kendsgerningen: "Den enkelte har aldrig med det andet menne-ske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd." Fordringen: "At tage vare på det liv, som tilliden lægger i vor hånd […] Kendsgerningen spærrer os nemlig inde i det alternativ, enten at tage vare på den andens liv eller ødelægge det." (Den etiske fordring, 28-29)

Tvingende grunde og gode grunde "Tynde" moralbegreber er de abstrakte normative begreber: skulle, bør, rigtigt, forkert m.v. Vi ledes typisk til disse via "tykke" moralbegreber At indse, at en handling gør fortræd, krænker eller er diskriminerende giver os normalt en god, om end ikke tvingende grund til at kalde den forkert At indse, at en handling fremmer velvære, selvbestemmelse eller ligebehandling giver tilsvarende en god grund til at kalde den rigtig.

Tvingende grunde & gode grunde "If you can't help believing something, steadily and wholeheartedly, then you'd better believe it". – Ronald Dworkin

Handlingers "etiske egenskab" "Tilladte", dvs. ikke-forbudte Forbudte "må ikke" Acceptable bør/bør ikke Påbudte "skal" "Fritagede", dvs. ikke-påbudte

Analogiargumenter Med analogier forsøger man at overføre den etiske egenskab: hvis en handling A er etisk forbudt må en analog handling B alt andet lige også være det Ex: Drab på uskyldige mennesker er etisk forbudt Fostre er uskyldige mennesker Fosterdrab er etisk forbudt

Glidebaneargumenter To typer: en logisk: at acceptere A forpligter os logisk til også at acceptere B. en empirisk: accept af A vil i virkelighedens verden føre til et "værdiskred" i retning af accept af B Begge har fx været ført frem i forbindelse med diskussionen af aktiv dødshjælp

Kontrastargumenter (1) 1. Man opstiller to cases, som er identiske, undtagen hvad angår én faktor 2. Gør dem til genstand for en ("intuitiv") etisk bedømmelse Såfremt den etiske bedømmelse er forskellig, så udgør den 'kontrasterende' faktor en etisk relevant forskel Såfremt den etiske bedømmelse af dem er ens, så udgør den 'kontrasterende' faktor ikke en etisk relevant forskel

Den griske onkel (efter J. Rachels) Børge er i den fortrydelige situation at hans nevø Albert står foran ham i arvefølgen til familieformuen. En dag tager Albert sig et karbad. To scenarier: Børge sniger sig ind på badeværelset og presser Alberts hoved ned under vandet indtil han drukner, Børge sniger sig ind på badeværelset med den hensigt at drukne Albert. Netop som han træder ind glider Albert, slår baghovedet mod karkanten og synker ned under overfladen. Børge sætter sig ved siden af karret og sikrer sig, at Albert ikke kommer til bevidsthed igen.