TVÆRGÅENDE FORSKNINGSSPOR: LEDELSE og ORGANISATION

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUMOR ER NYTTIG… Medier og kommunikation F09 / lektion 6 / /
Advertisements

Lærersamarbejde i Århus Folkeskole og ungdomsuddannelser Lærersamarbejde i Århus Kommune 2009.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Møde med KKR den 28. august 2012 Oplæg v/ Johannes Flensted-Jensen & Harald Mikkelsen.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
UNIVERSITY COLLEGE SJÆLLAND
Interprofessionel læring og samarbejde – Uddannelse af facilitatorer
KOMpetenceMål i PraksIS
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
TEMAGRUPPEN VEDRØRENDE IMPLEMENTERING
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
TATIONpRÆSEN 27 SEPTEMBER, 2011 AARHUS UNIVERSITET AARHUS UNIVERSITY LIBRARY ORGANISERING RAPPORT FRA TEMAGRUPPE 4.
Afslutning – studienet og videre forløb
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelsen for Universiteter og Internationalisering Arbejdsseminar om Diploma Supplement.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
HVORFOR FAGLIGT SAMSPIL I GYMNASIESKOLEN? Søren Harnow Klausen Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
Csaudk 1 NOV 2010 DATALOGISK INSTITUT DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET KANDIDATORIENTERING 1. Nov 2010.
Hvad er vejledning? Uddannelses- og erhvervsvejledning er en proces, der foregår i et samspil ml. oplysning, undervisning, praktiske aktiviteter og personlig.
IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University.
GNU - projektet projektmetode og design
KLIKOVAND møde, 27. maj 2013 Klimatilpasning på den politiske dagsorden - Konkrete projekterfaringer i Fredensborg kommune / Thomas Lykke Pedersen Borgmester.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Region H/ PH Metropol Sussi Lauridsen Tekstside Underrubrik i fed tekst. For regular brødtekst klik på "forøge / mindske listeniveau" Velkommen! 25. november.
HHX - Lene Baake Afsætning
H:\ public_html \ gwd \ oevelse_x \
Herning Bibliotekerne 26. februar 2013
Kollegavejledning i praksis Eksempler til diskussion.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Animation på teksten Danish Red Cross 1 ss. Animation på teksten Latrines HVEM OG PÅ HVILKEN BAGGRUND TRÆFFER BESLUTNING OM VALG AF MODEL2
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
Personlige erfaringer med exitarbejde – nye input og handlemuligheder Line Lerche Mørck & Camilla Sys.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
26. MAJ 2011 AARHUS UNIVERSITY LIBRARY - idé og baggrund PRÆSENTATION AF METTE THUNØ AARHUS DEN AARHUS UNIVERSITET.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Forskning på tværs af demonstrationsskoleprojekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Velkommen Midtvejskonference Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
Modstand i STS & innovation Peter Danholt, Center for STS-studier, IMV, AU DASTS - DPU
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
Om projektet KOMPIS: Kompetencemål i praksis
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
og eksperimentelle engagementer VISPER Connie Svabo
1 Web-apps vs native apps Cross-platform værktøjer (tools) Steen Jensen, efterår 2013.
IT-Universitetet i København mere info på
Supervisor’s toolbox Enhedens navn Sted og dato Dias 1 Approaches / styles Meta-communication Perspectives Caps Themes and progression Feedback and Assessment.
Project Management Managing The Progress of Projects.
DOMS IT-stormøde 16 november 2009 Kåre Fiedler Christiansen.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Maria Jørgensen Lingvistik, Aarhus Universitet d SSK 2016
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Where To Buy Cytotec Cheap
An IP Strategy comprises
Deltag i forskernes studier på AU
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Præsentationens transcript:

TVÆRGÅENDE FORSKNINGSSPOR: LEDELSE og ORGANISATION Birgit Ryberg, lektor VIA UC, leder af videncenter for Ledelse og Organisationsudvikling Martin Gylling, adjunkt, Professionshøjskolen Metropol Mikala Hansbøl, projektleder og forsker, Educationlab, University College Sjælland Rene B Christiansen, lektor, Educationlab, University College Sjælland TVÆRGÅENDE FORSKNINGSSPOR: LEDELSE og ORGANISATION ”Ledelse og spredninger af brande, blomstringer og braklægninger i demonstrationsskoleprojekterne”

Oplægget (inc en 8-siders udvidet tekst om vores tanker) kan hentes som pdf ved at taste overgang.wikispaces.com i din browser

Overordnet forskningsspørgsmål Hvordan opstår og konfigureres ledelse og spredninger af “brande”, “blomstringer” og “braklægninger” i demonstrationsskoleprojekterne? Underspørgsmål: Hvor møder demonstrationsskoleprojekterne ledelse i skolen? Hvilke aktører befordrer ledelse af den ledelse, der allerede leder (styrer) organisationen? Hvorledes forholder skoleledelse sig til ledelse i og af demonstrationsskoleprojekterne? Hvilken ledelsesfeedback kan iagttages, og på hvilken måde bliver ledelsesfeedback hhv. fremmende eller hæmmende for projekternes gennemslag på skolen?

Metoder Følg aktørerne! (á la Latour 2005). Det vil sige, at vi bestræber os på at følge ledelse og spredninger af “brande”, “blomstringer” og “braklægninger” i deres mangfoldige (hybride) artikuleringer, som de opstår og bevæges i praksis i relation til projekterne. Der er tale om en processuel forskningstilgang med fokus på bevægelser i uddannelsespraksisser, der arbejder med relationer mellem uddannelse og it, som praksisser (jf. Hansbøl, 2010). - løbende desk research - observationer på skolerne - tekststudier (skriftlig materiale i praksis) - samtaler med forskellige skoleaktører - beskrivelser af de socio-materielle arrangementer på skolerne - beskrivelser af de forskellige interventioner i projekterne - andet...

Plan for gennemførelse Interventionerne løber af stablen fra februar 2014. Det kan være interessant og væsentligt for eksempel at følge bevægelserne allerede i interventionerne som forbereder til interventionerne på skolerne. Vi forestiller os en mulig intensiv periode i begyndelsen (og måske allerede der identificeringer af eksempler på ledelse og spredninger i form af brande, blomstringer og braklægninger) og så en række nedslag (processuelt) undervejs. Vi skal finde ud af, hvordan vi håndterer geografisk spredning, 16 skoler og tre projekter. Vil vi vælge for eksempel to skoler ud fra hvert projekt, som vi følger mere nært med praksiografiske “snapshots” (Mol)? I givet fald, hvorfor? Hvad tilbyder det at forståelses- og beskrivelsesmuligheder?

Sporets vidensprodukter Projektet og de forskellige spor bidrager til: udviklingen af principper og begreber for it-pædagogisk ledelse og spredning i et hverdags- og emergerende strategiperspektiv samlet i en artikel af os som forfattere (udgives inden projektets afslutning)

Bruun Jensen, C. (2004): Researching Partially Existing Objects: What Is an Electronic Patient Record? Where Do You Find It? How Do You study It? Working Paper no. 4. Centre for STS Studies, Department of Information and Media Studies, Aarhus University. Lokaliseret på www 22.11.2013: http://sts.imv.au.dk/workpaper-4-c-jensen-researching-partially-existing-objects Danmarks Evalueringsinstitut (2013). Strategier for læreres og pædagogers kompetenceudvikling. [download her] Hansbøl, M. (2010). Researching relationships between ICTs and education: Suggestions for a science of movements. Lokaliseret på www 22.11.2013: https://www.ucviden.dk/portal-ucsj/files/15000673/Hansboel_2009.pdf Hjorth, D. 2011: ”On provocation, education and entrepreneurship”. Entrepreneurship & Regional Development. 23: 1, 49-63. London: Routledge. Hjorth, D. 2012: Handbook on Organisational Entrepreneurship. (eds.) Cheltenham: Edward Elgar.   Juelskjær, M. (red) (2011). Ledelse af uddannelse - at lede det potentielle. Samfundslitteratur. Latour, B. (2005). Reassembling the Social. Oxford University Press. Massumi B. 2002: “Parables for the virtual: Movement, affect, sensation”. Durham & London: Duke University Press. Mol, A. (2002): The Body Multiple: Ontology in Medical Practice. Duke University Press. Ratner, H. (2011). Skolelederen gennem ild og vand – når strategi og brandslukning mødes. I: Juelskjær, M. (red) (2011). Ledelse af uddannelse - at lede det potentielle. Samfundslitteratur. Side 27-52. Ratner, H. (2011a). Promises of Reflexivity. [dissertation - download her]. Strathern, M. (2004): Partial Connections: Updated Edition. AltaMira Press. Originally published in 1991 by the Association for Social Anthropology in Oceania. Zournazi, M. 2002: ”Hope – New philosophies for change”. Kap. 10. Australia: Pluto Press.