AT 2 - argumenter og bevisførelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

VIDENSKAB Et videnskabeligt arbejde er ikke videnskab før det er publiceret! Hasenkam’s I. Tese.
Videnskabsteori & metode
Anerkendende refleksion
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Afdelingen for Uddannelse, Ledighed og Kompetenceudvikling Realkompetence Konference om kompetence IT-Klubben – Finansforbundet Onsdag d. 27. september.
1 Problemkompleksitet 2 Problemers kompleksitet En ineffektiv algoritme: køretiden vokser eksponentielt med input- størrelsen Et problem, der ikke kan.
Dataindsamling og kildebearbejdning
Almen studieforberedelse
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Den danske universitetssektor
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Matematikkens Videnskabsteori i Gymnasiet
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Etiske problemer i klinisk kontrollerede forsøg
Induktionsbevis AM INDUKTION – generalisering ud fra specialtilfælde Eks. I Fremskrivningsformlen ved en fast vækstrate r pr. trin. Startværdi =
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Konference om Almen Studieforberedelse
Teori, metodologi og metode
Medarbejdermøde 11. september Orientering om ASB’s strategi og udvikling  Hvordan klarer ASB sig lige nu?  Får vi flere penge og mere plads i.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
FEN Diskret matematik/Seminar 3 - proofs 1 Beviser Et bevis er en argumentation, som overbeviser om, at en påstand er sand, påstanden kaldes.
Inquiry Based Science Education - IBSE
1 Bevisteknikker. 2 Bevisteknikker (relevant både ved design og verifikation) Teorem: Der findes uendeligt mange primtal Bevis: Antag at der findes et.
FEN Rekursion og induktion1 Induktion og (især) rekursion Mange begreber defineres ud fra en basis og så en gentagen anvendelse af et antal regler.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
E-publicering Ophavsretlige spørgsmål Harald v. Hielmcrone.
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Fra vejledning til biologi c
Måneder før Brainstorm Kernen af interesse Forhåndsviden udover pensum Søg viden Snak med vejlederne.
Biologi i AT.
Forskningspolitisk Årsmøde Videnskabernes Selskab 28. Februar 2006 ”Forskning for fremtiden – strategi, synergi og styring” Linda Nielsen, professor, dr.jur.
Afledet funktion Her har jeg tegnet f(x) og f’(x)=g(x)
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Mundtlig matematik eksamen
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
1 Design, analyse og verifikation. 2 Design Bevisteknikker Design ved hjælp at matematisk induktion Analyse O-notation Logaritmer Binær søgning Verifikation.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
AT naturvidenskab og matematik SJ Karakteristika ved naturvidenskab Love og teorier Empiri (erfaring) Rationel, fornuftsmæssig, logisk – ikke holdning.
Videnskabsteori & metode
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Hvad er videnskab? Indspark i kursusrækken 2016 Kommunistisk Parti v/ Klaus Fink.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Almen studieforberedelse 3.g Videnskabsteori De tre forskellige fakulteter Humaniora Samfundsfag Naturvidenskabelige fag Fysik Naturgeografi.
SRO SKRIV!.
Viden om matematik Viden i matematik Videnskabsteori (fx) Metode:
Den naturvidenskabelige metode
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Naturvidenskabelig metode
ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb
Synopsen skal indeholde
Niveau 3: Regressionsanalyse: Tværsnitsundersøgelser
1. Hvordan kan vi bruge dem som undervisere?
Simulering af binomialforsøg
Præsentationens transcript:

AT 2 - argumenter og bevisførelse Primus 1

Karakteristika ved naturvidenskab Love og teorier Empiri (erfaring) Rationel, fornuftsmæssig, logisk – ikke holdning eller tro Vestlig civilisation Verificering (sandt) eller falsificering (falsk)

Karakteristika ved naturvidenskab Ny viden skal offentliggøres i et anerkendt videnskabeligt tidsskrift Artikel rummer: forfattere, resume, indhold, forsøg, teori, referencer etc. Før trykning vurderes artiklen grundigt af andre uafhængige forskere Eksperimenter skal kunne gentages / reproduceres af andre Citering vigtigt (hvor mange andre artikler, der har reference til artiklen, siger noget om vigtigheden)

Problem-felter? Er der fusket med resultaterne? F.eks. svært at afgøre indenfor medicin, fordi mange artikler bygger på personundersøgelser og statistik Kan forsøget reproduceres? ”cold fusion” (Pons and Fleischmann) Wikipedia Christian Science Monitor Videnskabelig uredelighed (UVVU) "The Skeptical Environmentalist” (Bjørn Lomborg) DR nyhederne liberator ”Kønsforskelle i intelligens” (Helmuth Nyborg) JP 180grader

Naturvidenskab, teknik, innovation, R&D Grundforskning (viden, nysgerrighed, ikke drevet af andre motiver) Anvendt forskning (løse en konkret problemstilling) Research & Development (R&D) = ”forskning og udvikling” vigtigt for firmaer højteknologi innovation (nytænkning) NOVO, Vestas, Coloplast etc. bruger en stor %-del af omsætningen på R&D NOVO Vestas R&D Singapore Coloplast job

Universiteternes vilkår Tidligere: Uafhængig forskning og intern valgt ledelse Nu: Danmarks Grundforskningsfond DG Universiteter og sektorforskningscentre fusioneret DTU Professionel ledelse (direktør, bestyrelse; målsætning, planer) Taxameter-bevilling til uddannelse (bestå eksamener, bestå på normal tid) Forskere skal søge forskningsmidler fra fonde og firmaer

Udvikling af ny medicin Meget omfattende krav: Dokumentation af udviklingen af medicinen (laboratorie-kvalitetssikring) Ikke krænke andres patenter Ansøgning om forsøg (4 faser), som skal beskytte patienter: Kræftens bekæmpelse Ekstremt dyrt at udvikle ny medicin – et flop påvirker aktiekursen for selskabet ! EU: EMEA USA: FDA Forsøg kan gå galt (i 2006 blev 6 betalte forsøgspersoner alvorligt syge) Gigtforeningen Ingeniøren

Naturvidenskabelige metoder Induktiv (konkludere ud fra empiri / eksperimenter) Deduktiv (udlede ud fra antagelser eller teori) Kreative gæt (teste konsekvenser) Teoretisk udledning (arbejde med modeller, ofte på computer)

Matematiske bevis-teknikker Udsagn A  Udsagn B Direkte bevis (antag A, regn løs, nå frem til B) Indirekte bevis (antag A gælder og antag B ikke gælder, nå frem til en modstrid) Induktionsbevis (vis for n=1, vis at hvis det gælder for n så gælder det også for n+1; hermed sluttes at det gælder for alle n)

Matematik: Indirekte bevis Sætning: Kvadratroden af 2 er et irrationalt tal, dvs. det kan ikke skrives som en uforkortelig brøk Blev allerede bevist i antikken af grækerne Antag at 2 = a / b. Bevis at det giver en modstrid; nemlig at brøken kan forkortes med 2.

Matematik: Induktionsbevis Sætning: summen af tallene fra 1 til n = n(n+1)/2 Vis at det passer, når n=1 Vis at hvis det passer for tallene 1 til n, så passer det også for tallene 1 til n+1 Hermed vil sætningen altid gælde !

Matematiske bevis-teknikker Beviser kan være så omfattende, at man må anvende computere! Første eksempel var i 1976: firfarveproblemet (at man kan nøjes med 4 farver til at farve et kort med lande) Wikipedia 1852, 1976, 2004 Beviser forbedres – kortere, mere præcist, mere elegant  indsigt Teorien skal være konsistens (ikke selvmodsigende)

Kan man bevise alt? Kan man afgøre alt? NEJ Man kan bevise, at man IKKE kan lave et PC-program, som kan afgøre om ethvert PC-program stopper eller fortsætter, når det kører ! Mængden af ”alle mængder, som ikke er element i sig selv” er nonsens !