Eva Zeuthen Bentsen Institutleder Ledelse, Politik og Filosofi CBS

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Det tværsektorielle samarbejde
Social Kapital – rig på relationer
Uddannelse til tværfaglighed
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Vi gennemførte en række interview ifm
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Forældremøde X årgang.
Chris Argyris f
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
Ledelse af innovative medarbejdere
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Tillid Temadag for AMIR
NOEA/Aalborg Universitet
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Inspiration til reformarbejdet
Ledelse på tværs i VEST. Gødstrup Nye patienter i akutmodtagelsen Neurologi.
Organisationstruktur
Empowerment og sundhed
Nye metoder i misbrugsbehandling
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Nye fagprofessionelle lederroller
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Etisk dilemma – to definitioner
Hvad er mål/resultat (output)?
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Niveauer for læring i organisationen
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
Dan Zielke og 1.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
I skyggen af Amanda? Er noget gået galt? Og i så fald hvad?
Quality Management Systems
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
Samarbejde og Ledelse i almen praksis
KL´s visioner for kroniske patienter
Inklusion og inkluderende processer
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Ledere mellem profession, management og demokrati
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Fra græsrod til professionel. Danners rejse fra græsrod til professionel organisation Det faglige arbejde nu Bud på, hvor de næste opgaver ligger Hvad.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
IIS del 2 Mekanisk kultur. Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup.
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Almen praksis.
Metoden fælles beslutningstagning
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Værdibaseret styring FIN, præsentation af resultater
Præsentationens transcript:

Eva Zeuthen Bentsen Institutleder Ledelse, Politik og Filosofi CBS Ledelse og patientforløb - ledelsesmæssige udfordringer, muligheder og handlinger Eva Zeuthen Bentsen Institutleder Ledelse, Politik og Filosofi CBS

Om patientforløb Tværfaglig proces Fokus på nye faglige rationaler (samarbejde, kommunikation, koordinering, kontinuitet) Opgør med etablerede rutiner og magtområder Udfordrende…

Patientforløb – indtil nu Standardisering Regler Henvisning til servicemål Patientinformation Koordination af mange aktører Videnskabelig evidens/nytteværdi? Ansvarlighed Afkrydsningslogik

Patientforløb Ikke så meget nytænkning og borgertænkning Ikke så meget brugerinddragelse Få kvalitative studier Høj grad af formalisering Passer til simple produkter og faste omgivelser

Ledelse generelt Tage ansvar Prioritere Symbolik Belønning Rutiner Regler Italesættelse Konkretisering

Rationaler for styring Økonomi – ja (80erne) Lægefaglighed – ja (60erne og 90erne) Professionsdominans – ja (hele tiden) Patienten i centrum?

Determinanter for sammenhængende patientforløb Empirisk: Kontaktpersoner Indlæggelsessamtaler Udskrivningssamtaler Teoretisk: Kobling til intentioner og motivation Mulighed for lokal eksperimentering Fokus på systemets og organisationens rationaler

Teoretisk referenceramme for at diskutere ledelse og forandring Normativ søjle – Det gamle “fælles” system Kognitiv søjle – Lederens egne konstruktioner Kultur Værdier og forventninger til systemet Nye kategoriseringer og typer af værdier Social struktur Autoritets- og rollesystem Egen identitetsstruktur Rutiner Konformitet Pligt Daglig ubevidst system handlen Fortolkningsskemaer Nye performance mål

Teoretisk referenceramme – sæt patientforløb ind… Normativ søjle – Det gamle “fælles” system Kognitiv søjle – Lederens egne konstruktioner Kultur Værdier og forventninger til systemet ? Social struktur Autoritets- og rollesystem Rutiner Konformitet Pligt Daglig ubevidst system handlen

Eksempel: Hvis patientforløb skal ledes.. Gammel Ny Kulturelle kategorier Faggruppekategorien Specialekategorierne Forskellige typer af patientgrupper og forløb og medarbejdertilknytning Social struktur Det kollegiale styre  Lederen som bærer af en faglig identitet Hierakiet Lederen som orienteret mod patienter og patientrelationer Rutiner Den institutionaliserede autonomi, selvkontrollen Forkærligheden for det akutte At der etableres nye rutiner med patienten som udgangspunkt for arbejdsgange At der kontrolleres på standardiseringer

Lederen som entrepreneur At være leder er at være entrepreneur. At bygge op og konstruere udfra noget eksisterende At det - ligesom entrepreneur rollen - kræver faglighed - et kendskab til klinikkerne og specialerne - for at blive og være respekteret, for at kunne gennemskue hvad der sker på afdelingen og for at kunne gå i detaljer At det kræver handling - dvs. en bevidsthed om at det som leder er muligt at gøre en forskel.

Lederen som kulturskaber Ledelse er skabelse af kulturelle grupperinger, ændringer af disse og etablering af nye. Patienten skal være udgangspunktet for den nye gruppering. Faggruppeidentiteten - som er den gode side af grupperingen i læger, sygeplejersker og administratorer – udskiftes med patientorienteringen - som den gruppe medarbejderen føler loyalitet overfor.

Lederen som sprogskaber Ledelse er italesættelse Konstante forklaringer og rationaliseringer af de beslutninger som man selv og direktionen træffer Forklaringer som skaber klarhed og forståelse overfor ledere, overfor medarbejdere, overfor patienter.

Lederen som mediator De største "slagsmål" kæmpes internt Overlægegruppen - med velerhvervede rettigheder, frihedsgrader og en utrolig autonomi og selvfølelse - har svært ved at acceptere ledelse som handling og ikke som administration.

Hvad muliggør kulturelle brud ? Brud er bevidste og kræver opmærksomhed omkring sociale regler Brud kræver symbolske markeringer Brud indebærer skabelse af nye og alternative kategorier; her patientforløbet. Det kognitive mønster er eksplicit og verbaliseret.

Hvad muliggør brud på sociale strukturer ? “agency implies power ” og forudsætter en vis hierarkisk positionering de sociale strukturer skal løbende forhandles og outcome bestemmes af individuelle relationer og karakteristika. fagligheden er et centralt element i de sociale strukturer og identitetsdannelsesprocesserne

Hvad muliggør brud på rutiner at sætte grænser (når der begås fejl), om løbende at forhandle disse grænser (når nogle medarbejdere begår fejl eller ikke lever op til deres arbejdsforpligtelse) at være ude i klinikkens dagligdag således at man som leder oplever, når der brydes med standarder