ATU: FAGLIGT UDBYTTE, FRA EN DELTAGERS SYNSPUNKT TALENTUDVIKLING I UDDANNELSESSYSTEMET, TAGENSVEJ 86, D. 23 AUGUST 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Advertisements

Hvad er behovene i Danmark?
Veje og afveje i Mit forskningsprojekt: Kampen om den kolde krig
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Medlemsmøde 2 i BVU*net 30. august 2011 i Horsens 1. Præsentation af BVU*net og samarbejder Indledning, præsentation og indmeldelse i BVU*net Niels Haldor.
At netværke med talent Nynne Talentarbejde i praksis.
Talentudvikling på Virum Gymnasium Vil du være VG-talent?
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Hierarki for styringsredskaber
Historien om en drøm Nynne Afzelius
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Lærerprofessionen.
Forbyggende indsatser • FOR UNGE. For at indsætte dato og sidefod: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”dato” i feltet for.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Forældremøde X årgang.
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
Afsætning og matematik Eksemplificeret ved materiale fra STELTON
Overskrift dfgdffghfg Analyse og Kommunikation | Kortlægning - efteråret 2012 | April 2013 Kortlægning af entreprenørskabsundervisning - Danske universiteter,
Videnskabsteori og faglige metoder
Nynne Det er tilladt at have talent! Talent? Talentprojekter – hele viften Akademiet – et eksempel Køreplan: Hvordan starter.
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Dansen omkring handicapbegrebet
Nynne Akademiet for Talentfulde Unge Historien om en drøm.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Ændringer i forbindelse med reformen Med den nye reform indføres følgende ændringer af timefordelingen i udskolingen : Dansk i klasse får eleverne.
Hvordan lykkes det at få de unge fra folkeskolen videre til en ungdomsuddannelse og til at gennemføre en ungdomsuddannelse? Hvordan sikrer vi, at de unge.
Talent udvikling! SkSke herrens vilje! Christian den 3. Men lad os samarbejde om danske erhvervsuddannelser, der udvikler talenter!
Udvikling af udskolingen Sortedamskolen Linjefagsudvalg Eva Susanne Lotte Oliver (Forældre) (Elever) (Lærer fra mellemtrinnet)
Hvordan lettes overgangen relevant
Velkommen til orienteringsaften for Teknisk Gymnasium htx
DMU-SPEEDWAY 80cc TALENT UDVIKLING. TALENTUDVIKLING - KRITERIER 80 CC FOR DELTAGERE I Y.G.T - UEM OG LANDSKAMPE ÅR ET KLART TALENT DER.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Sunds skole Evaluering
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
Midtvejskonference på Campus Roskilde UCSJ Onsdag d. 20. marts 2013 Lisbeth Kjæreby Pedersen Susanne Petersen Mogens Ellebæk.
-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer giver deltagerne mulighed for at fordybe sig i et emne og udarbejde forslag.
TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Hvem kalder vi talenter? GiftedEksperter Begavede Børn med særlige forudsætninger Genier Jeppe Willads Petersen Dem der vil.
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 9. februar.
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
Videnskabsteori & metode
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Udeskole på Grønhøjskolen
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
Velkommen til orienteringsaften for Teknisk Gymnasium htx
Erhvervsskolen Nordsjælland Teknisk Gymnasium Carlsbergvej Hillerød tlf Velkommen til orienteringsaften.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge? Et akademisk bredt talentprogram med aktiviteter, der handler om både humaniora, business, teknik samt natur-,
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Hvorfor et Akademi for Talentfulde Unge? Fordi der i gennemsnit sidder 2-3 elever i hver klasse, der har brug for flere faglige udfordringer Fordi talentfulde.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Indsatsteori for årshjulet (EN)
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF.
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Din mulighed for at forfølge noget større
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Præsentationens transcript:

ATU: FAGLIGT UDBYTTE, FRA EN DELTAGERS SYNSPUNKT TALENTUDVIKLING I UDDANNELSESSYSTEMET, TAGENSVEJ 86, D. 23 AUGUST 2011

HVEM HØRER VI PÅ, TALE OM HVAD?  Humanistiske metoder  Humanistiske arbejdsområder  Fænomenologi eller Hermeneutik? Sprogforskere - KU CHRISTIAN SELCH, AKADEMIET FOR TALENTFULDE UNGE ÅRGANG

HVEM HØRER VI PÅ, TALE OM HVAD?  Statistik  Matematisk Historie  Naturvidenskabelige metode i et historisk perspektiv Matematikere - KU CHRISTIAN SELCH, AKADEMIET FOR TALENTFULDE UNGE ÅRGANG

HVEM HØRER VI PÅ, TALE OM HVAD?  Argumentation  Kropsprog  Retoriske virkemidler  Formidling Retorikere - RUC CHRISTIAN SELCH, AKADEMIET FOR TALENTFULDE UNGE ÅRGANG

HVEM HØRER VI PÅ, TALE OM HVAD?  Spørgeskemaer  Hvordan undgår du at ligge svaret i munden på respondenten?  Kvalitativ eller kvantitativ? Sociologer - KU CHRISTIAN SELCH, AKADEMIET FOR TALENTFULDE UNGE ÅRGANG

HVAD FÅR VI UD AF DET?  Udfordringer motiverer  Højt undervisnings niveau og dygtige formidler giver lyst til mere Motivation CHRISTIAN SELCH, AKADEMIET FOR TALENTFULDE UNGE ÅRGANG

HVAD FÅR VI UD AF DET?  Analyseværktøjer  Formidlingsværktøjer  Nye arbejdsgange  Egenskaben til at se relationer mellem fag - tværfaglighed Arbejdsværktøjer CHRISTIAN SELCH, AKADEMIET FOR TALENTFULDE UNGE ÅRGANG

HVAD FÅR VI UD AF DET?  Muligheden for at skabe nye faglige relationer  Muligheden for at tale med folk inden for det felt der interesserer en  Muligheden for finde nye faglige interesseområder Et springbræt CHRISTIAN SELCH, AKADEMIET FOR TALENTFULDE UNGE ÅRGANG

HVOR EFTERLADER DET OS?  Tilvænning til universiteternes arbejdsformer  Præsentation af forskellige universiteter og deres tilbud  ”Klargøring” til en akademisk fremtid En akademisk fremtid CHRISTIAN SELCH, AKADEMIET FOR TALENTFULDE UNGE ÅRGANG

AKADEMIET NU OG I FREMTIDEN  Det rummelige gymnasium kan ikke rumme alle  Støtte til de 10% der har det lettest, er lige så vigtigt som de 10% der har det sværest  Ingen udfordring = ingen motivation  Ingen motivation, giver folk der dropper ud Bonus eller behov? CHRISTIAN SELCH, AKADEMIET FOR TALENTFULDE UNGE ÅRGANG