Kommunikation.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

"Ting er ikke altid det, de synes at være."
En fejl ved kvinder. Da Gud skabte kvinden, var han kommet til sin sjete dag med overarbejdstid. En engel dukkede op og sagde: “Hvorfor bruger du så lang.
At bruge disse to ord rigtigt
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Om et øjeblik kommer Du ind i en magisk verden!. Om et øjeblik...
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
•Et ord der bruges for at afslutte en samtale, når de har ret og du skal klappe kajen.
De 10 små forskelle mellem Mann & Frau.
I dag er temaet Visualisering
Loven om skilsmisse Matt 5,31-32
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Tv til hverdag. •Størstedelen af det der sendes, har et markant andet menneskesyn og værdigrundlag end biblen, og når vi ser det, påvirker det os! •Tv.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Vor tids paradoks Klik for næste side  I dag har vi større huse og mindre familier. Mere bekvemmelighed, men mindre tid.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Måske er I bedste venner i et år,
Blondinen og den manglende 710. En blondine går ind i en autoforhandlers show- room og henvender sig til en af medarbejderne ”har du nogen 710 til salg.”
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Om feedback og tilbagemeldinger
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Tradition og Fornyelse
Joken, der bringer dig held!
Skabelsen Da Gud i sin kærlighed havde skabt manden og kvinden – betragtede han sit værk , og sagde:
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
En fejl af stor betydning...
En ganske from historie….
3 eksempler på, hvordan sundhed.dk hjælper borgerne
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
Kommunikation mellem mennesker
Gør det simpelt Trænings planlægning.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Procesværktøjer.
- Tanker til eftertanke - Ord til inspiration
Vejlederens kommunikation
Hvor skal vores fokus være? - midt i alt det, der kalder på vores opmærksomhed?
»En mand havde to sønner
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Kaldet til at være kanal for kærligheden!. Menigheden i Korinth ville hellere synge solo end synge i kor! Korinth lektien svarer to spørgsmål: 1. Hvad.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Historien om Jesus’ fødsel
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
Freud Drømmetydning Gruppe 14. Hvilken status og funktion har drømmen i forbindelse med tydningen? ”Jeg må hævde, at drømmen virkelig har en betydning,
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Læreren som læringsleder
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
SKABELON.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Præsentationens transcript:

Kommunikation

1. Den saglige information – her: om lyssignalets tilstand 1. Den saglige information – her: om lyssignalets tilstand. Kommunikationen betragtes fra afsenderens side.

2.”Jeg-budskabet” el. hvad jeg automatisk afsender om mig selv I enhver kommunikation er der ikke kun informationer om det faktiske udsagn, men der følger automatisk informati-oner om den person, der ud-sender informationen (”selv-åbenbaring”)

3.”du/vi - budskabet” eller hvad jeg mener om dig og hvordan vores indbyrdes relation er. Hvordan forholder den person sig, der sender til den person, der modtager: formuleringen tonefaldet andre ikke-sproglige ledsagesignaler. I det aktuelle eksempel: har manden tillid til kvinden? Svarer kvinden sagligt eller?

4.”det appellerende - budskab” eller hvad jeg gerne vil have dig til. Hvad er hans budskab til hende – er hun ikke i stand til at se, at der er grønt? Budskabet skal altså også foranledige, at modtageren skal gøre el. undlade bestemte ting, at tænke, at føle osv. Denne indflydelse kan gøres åbent el. lukket ( det sidste kaldes manipulation)

Et og samme budskab indeholder mange informationer Konklusion Et og samme budskab indeholder mange informationer Afsenderen udsender – om han vil eller ej – altid de fire førnævnte signaler samtidig

Vi betragter nu kommunikationen fra modtagerens side 1. Det ”saglige” øre. Hvad drejer sagen sig om? Hvordan skal den forstås? 4. Det ”udfoldede” øre. Hvad siger han om sig selv? Hvad er han for en? At modtage bud-skabet med fire ører 2. Det ”appellerende” øre. Hvad skal jeg gøre, tænke, føle? 3. Det ”sarte” øre. Hvad mener den anden om mig? Hvordan taler han med mig?

1. Det ”saglige” øre Mange modtagere – især mænd – er forhippet på at kaste sig over det saglige i budskabet og finde en kvik løsning ud fra sagens sammenhæng. Den ”saglige” differentiering viger ikke sjældent tilbage for medmenneskelige relationer.

2. Det ”appellerende” øre Modtageren med ”appel-øret” er indstillet på at gøre flest mulige glade og indfri alle u-udtalte ønsker hos sine medmennesker. Disse ”appel-folk” kan høre græsset gro og de er på permanent ”appel-spring” til at bilægge dette og hint. De mindste signaler bliver analyseret af deres appel- komponenter – men de har ikke selv en ”antenne” for det, som de selv vil eller føler.

3. Det ”sarte” øre Hos mange modtagere er det sarte øre så stort og overfølsomt, at de kombinerer personlige forhold til en ellers neutrale kommunikation eller talehandling. De forbinder alt med deres egen person, tager alt personligt, føler sig hurtigt angrebet og fornærmet; hvis nogen er vred, føler de sig beskyldt, hvis nogen ler, føler de sig hængt ud, hvis nogen iagttager dem, føler de sig mønstret kritisk; hvis nogen ser væk, føler de sig overset og afvist. Det sarte øre er på permanent lur

4. Det ”udfoldede” øre Sammenlignet med det ”sarte” øre er det udfoldede øre sundere og psykisk mere stabilt: den ligevægtige modtager, der objektivt spørger sig selv: Hvad siger det mig og Hvordan kan jeg bruge det. Hvad siger dit budskab mig om dig?

Den modtagede meddelelse kan således blive ”filtreret” af modtageren. For slet ikke at nævne, at modtageren kan få meddelelsen i ”den gale hals”. Hvordan det? Det er vigtigt for afsenderen at kode sine tanker, hensigter osv. i en sådan form, at de kan afkodes af modtageren. Måske ankommer det egentlige budskab ikke, fordi modtageren ikke har afkodet den utilfreds under- tone i budskabet eller lægger mere i budskabet end afsenderen havde til hensigt.

Den gode kommunikation består altså i at Konklusion Den gode kommunikation består altså i at øret frasorterer alle usaglige, sarte og appellerende elementer og hæfter sig ved den faktiske meddelelse

Udøve konstruktiv kritik: Du bør meddele så nøjagtige iagttagelser som muligt uden værdidom. Ikke nævne svagheder med det samme, men begynd med den opmuntrende kritik. Redegør for dit personlige indtryk, fx ”jeg” har opfattet det på den måde, at… Gode råd skal kun fremføres, hvis de er realistiske og virkelig kan hjælpe taleren. Forestil dig, at du skal være den næste taler(!)