Småøvelser og innovative kompetencer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Aleksander Stii Stud.merc.fil. Forskningsassistent CVL, CBS
Det senmoderne samfundsfag i Dk.
Samfundsfag og de innovative kompetencer
Undervisning i ”Relation”
Anvendelsesorientering i praksis. Hvad er det for en størrelse? 1.Undervisning ud af klasselokalet 2.Tankerne ud af undervisningslokalet 3.Omverdenen.
Progression i samfundsfag
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
”Find talentet” - introduktion
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Det udvidede klasserum
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Brings you a presentation Web 2.0 – den nye generation af WWW.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
ß Iværksætterens udfordringer og muligheder Louise Rønne, Republikken.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Erhvervs  Uddannelses  Center  Syd Hilmar Finsens Gade 18  DK-6400 Sønderborg   Tlf E-learning i undervisningen Egon.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Velkommen Teknologi historie – 3. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: At arbejde Begrebsorienteret™ 3. Det er ikke (altid) dig der er.
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Fokus på læring og dannelse
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Fagdidaktisk kursus i religion
Deltagerstyret undervisning
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Hånden på hjertet. Skal de danske landdistrikter afvikles eller udvikles og hvorfor? Hvordan ser du landdistrikternes fremtidige rolle i et større samfundsmæssigt.
Elevaktiverende undervisning
Undervisningsmiljøundersøgelse 2010
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Sprogpakken Praksisopgaven.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
SamfundsCup TIDSPUNKTPROGRAM Indtjekning og velkomst samt kort præsentation af SamfundsCup, årshjul og årets tema ved projektledere.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Innovation i AT/SO.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
Årsplan – en kort en lang
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Innovative kompetencer og talentudvikling Bent Fischer-Nielsen 2011.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Workshop: At arbejde med myter og holdninger blandt personale v/ projektmedarbejder Tine Gomard.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Socialismen Jan Christiansen.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
- og få den karakter du fortjener Træn til en god eksamen.
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Forløb i samfundsfag.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Læringsuge 47 & 12.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
hf – med fokus på sundhed, velfærd og innovation (VUF og UCD)
Talentudvikling SOSU elever.
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Småøvelser og innovative kompetencer Innovative kompetencer er ikke forbeholdt den kreative klasse => kan trænes.   Allignmentproblematik mellem undervisningsform og eksamensform => trænes i en faglig kontekst.

Hvad er det vi skal træne? Kvalificere elevernes standpunkter og handlemuligheder ved at forbinde den aktuelle samfundsmæssige udvikling med sociologiske, økonomiske og politiske begreber. det ”nye” er at vi også træner handlingsdimensionen (naturligvis fagligt forankret)

Innovative kompetencer: Identifikation af/følsomhed overfor problemer/udfordringer og løsninger

Innovative kompetencer: Sammensætte/gentænke på tværs/nye måder (mulighedsorientering)

Innovative kompetencer: Reflekterende, deltagende og handlekraftige, netværkende (oplukke og mulighedsskabe) og artikulerende/argumenterende elever

Innovative kompetencer: At risikere og eksperimentere, at turde bringe sig selv i spil, tænke ud af/på kanten af boksen

Eksempler på småøvelser 3 håndgribelige områder Netværkstræning (bruge og udvide eksisterende netværk) Problemfølsomhed (starters/åbneøvelser) Italesættelse/pitch (Argumentere for og præsentere kort, præcist og fagligt overbevisende)

Netværkstræning 1. Speed-dating: Eksempel : Hvordan fungerer demokratiet i Danmark? 2. Aktivering af ressourcepersoner/organisationer Eksempel: Undersøgelse af holdninger til fremtidens velfærd   3. Udvidelse af netværk Eksempel: Case om beskæftigelsesprojekt

Problemfølsomhed (starters/åbneøvelser) Karikaturtegninger: Hvad og hvem er afbilledet? Hvad er det en kritik af? Hvordan kommer kritikken til udtryk? Hvorfor er det et problem?

Problemfølsomhed (starters/åbneøvelser) 2. Bede en elev om at se TV-Avis aftenen før/læse dagens avis og identificere et samfundsproblem, som eleverne parvis reflekterer over og opstiller/overvejer to eller flere løsninger på.

Problemfølsomhed (starters/åbneøvelser) 3. Associationsøvelse om bæredygtighed: Eleverne slår hver især deres associationer op på den virtuelle opslagstavle – http://padlet.com/wall/j9r4ka5hqb

Italesættelse/pitch Familie-festøvelse Debat-battle : http://todaysmeet.com/krise ”Short and snappy”: Lav en screen-cast-o-matic http://www.screencast-o-matic.com/ på max 3 min., hvor du kort og præcist argumenterer for fordelene ved SU-reformen. http://www.youtube.com/watch?v=iuC2RUg3a6w

Idéudveksling og refleksion Hvilke af de småøvelser, som du anvender i din daglige praksis i forvejen, vil du kategorisere som værende nogle, der træner elevernes innovative kompetencer? Hvilken samfundsfaglig problematik er pt. omdrejningspunkt for din undervisning? Hvilken småøvelse kunne du forestille dig kunne være anvendelig i dit forløb? Beskriv kort en idé og slå den op på den virtuelle opslagstavle http://padlet.com/wall/sjap91hnbn