Vidensprofilering og mind-mapping

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Forøg din indflydelse i jobsituationen
Faglig læsning Dagsorden
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Undervisning med Storyjumper
Almen studieforberedelse
Standardrum: CT/MR-rum/interventionsrum: 90 m2
Udfordringer set fra en kommunikatørs vinkel Lars Elmsted Formand for K-Gruppen i Dansk Journalistsforbund.
Sprog/billeder på Internettet
Grammatik hvorfor og hvordan?
Faglig læsning 2.
Cerebral parese og de nødvendige forudsætninger i forhold til arbejdsmarkedets krav.
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
Dagsorden Refleksionsspørgsmål til bloggen Billedsprog Læse ”Hovedet”
Teorimodel 1, 2 Undersøgelsens genstandsområde, objekter, prædikater
Karl Henrik Flyums model
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Organisationstruktur
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
DEN GEOGRAFISKE INFRASTRUKTUR OG DIGITAL FORVALTNING Digital forvaltning, INSPIRE og FOT Jes Ryttersgaard.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter.
Organisation og omverden
Politisk Program LM 2011 : Speedoplæg på SFUs martstræf Gry Möger Poulsen.
Kreativitet – et systemisk fænomen Innovatismer – Håndbog for innovationsagenter og forandringsledere. Søren Lybecker, Professor i psykologi ved.
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog
Et mærkeligt skib.
Ideen bag FVT for kem-bio-nano. Dannelsens kompetencer 1.kunne redegøre for hændelser i og omkring det biokemiske, kemiske, miljøkemiske og nanoteknovidenskabelige.
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
WordNet Elektronisk leksikalsk database Semantisk ordbog Ca
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
2. sem. Valgkursus Formidling af faglig viden – om at forstå og formidle faglige tekster v./ Bo Gerner Nielsen & Martin Thellefsen.
Læsning.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
Sprogbaseret læring i naturfag
Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Begrebskort Hvad er det ? Hvad kan det bruges til ? Hvordan laves det ? Clienten Serveren 1Cmap-projektet under NIL 2009 Oprindelig ppt. v. Mette Vedelsby.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Strategi 2015 Svømmekonference 2012.
Idegrundlag og målsætninger
Politik og organisation
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Konceptmodel – køreplan for hvordan vi vil drive vor virksomhed
BAM Træningsplaner.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Vidensprofilering og mind-mapping Frit modul ved Susanne Ørnager og Torkild Thellefsen

Fagsprogssemiotikken I fagsprogssemiotikken er fokus på fagsprogets evne til at indeholde, organisere og formidle information. Vidensprofilen indgår som metode i fagsprogssemiotikken

Fagsprogssemiotikken Inspireret af Charles S. Peirces ”Ethics of Terminology”, hvori Peirce skriver følgende: Gode [videnskabelige] tanker kræver et godt (fag)sprog Nødvendigt at præcisere betydningen af [det videnskabelige] sprog Præcisering af de [videnskabelige] begrebers betydning kræver samarbejde Forskningsfrihed

Fagsprogets funktion og præmisser Fagsprogets funktion er, at kunne indeholde, organisere og formidle de idéer, resultater, politikker, målsætninger og værdier et givent vidensdomæne har. Såvel videnskabelige som semi-videnskabelige vidensdomæner har brug for præcise fagsprog for at kunne overleve i konkurrencen fra beslægtede og evt. økonomisk stærkere vidensdomæner.

Forestillingsmæssige forudsætninger Fagbegreber er socio-kognitive satellitter. Fagbegreber er selvorganiserende. Vidensdomænets begrebsstruktur er centreret omkring et fundamentaltegn. Fundamentaltegnet er vidensdomænets fællesskabsfølelse som gør vidensdomænet forskelligt fra andre.

Kort om vidensprofilen Målet for vidensprofilen er at kunne identificere vidensdomæners socio-kognitive informationsorganisationer med henblik på at kunne konstruere realistiske repræsentationer af disse.

Vidensprofileringens tre faser Før vidensprofileringen Begrebsafklarende diskussioner Under vidensprofileringen Her foregår selve vidensprofilen. Jo grundigere fase 1 har været, jo nemmere vil denne fase forløbe. Efter vidensprofileringen Her forholdes vidensprofilen til omverden og her kan den diskuteres, kommenteres og redigeres

Sådan tegner man en vidensprofil

Mind-mapping Mindmapping en metode til at skabe mentale kort over et vidensdomæne. Strukturen kan være tekst- og/eller billedbaseret, men der kræves en vis grad af formalitet omkring strukturen f.eks. i form af standarder for vidensområder. Mindmapping bruges ofte til at stimulere forståelse af domæner mellem forskere.

I Mindmapping indgår flere elementer:   1. Emnet der skal kortlægges placeres i centrum af papiret. 2. Nøgleord (navneord eller udsagnsord) til at repræsentere ideerne. Kun et ord (så vidt muligt) skrives per linje. 3. Ideerne (nøgleordene) forbindes med centrum gennem hovedgrene 4. Farver og symboler kan anvendes for at understrege ideer 5. Nye relationer.