sådan får vi 20% CO2-reduktion i 2020

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
Advertisements

V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.
Flere kvinder i Forskning -Kønsfordelingen blandt forskere i Danmark
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Personbiltransportens vækst vækstforudsætning. Personbiltransportens vækst faktisk udvikling.
Fremtidens energiplanlægning
Hvornår har vi motorveje nok ? Dette spørgsmål stillede JMOM ved møde på Folkemødet på Bornholm den 15. juni Det har vi allerede nu synes jeg, Ivan Lund.
Præsentation af Fredericia Spildevand
Intelligente grønne løsninger for mobilitet
Niels Buus Kristensen – vejen mod et dansk energisystem uden fossile brændsler N ATIONAL Ø KONOMISK F ORENING Danish Economic Society 14. oktober 2010.
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Katherine Richardson Formand for Klimakommissionen 30. april 2009
Opsummering Kathrine Hauge Madsen.
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Diagnostisk Center FORSKNINGSSEMINAR FOR PROFESSORER OG KLINIKLEDELSER 9 Januar 2014 Bernstorff slot Koordinerende professor Peter Garred Centerdirektør.
Målsætninger på klima- og energiområdet
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Busser Kan vi spare penge hvis alle kører på cykel?
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
GRØNNE JOB JESPER LUND-LARSEN, 3F
ITB 2009 Grøn it Mere effekt end du tror …. ITB 2009 It – den ny klimahelt … It har potentiale til at blive klimahelt 2% brug af verdens energi, 5 gange.
Velkommen til DGF’s 92. årsmøde og generalforsamling.
Workshop – nyttiggørelse af landbrugets husdyrgødning 4. oktober 2012
Er mere motorvej løsningen?
Christian Ege, formand Transport og klima Slut med free rider plads Transporten får snart medansvar for klimabeskyttelsen DI-transport Det Økologiske.
Forgasning af affald og biomasse
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Samfundsmæssige gevinster i bæredygtige indkøb Michael Minter Forum for bæredygtige indkøb 6. oktober 2011.
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
FAIR FORANDRING Orientering om S-SF’s skattepolitik
Hvem er CONCITO?. Hvem er CONCITO? Hvem er CONCITO? Aalborg Universitet: Seniorforsker Lars Engberg Seniorforsker Rob Marsh Seniorforsker Kirsten Engelund.
Velkommen til Roskilde Universitet.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
Klubben blev stiftet den 8. oktober 1941 på Hotel Jylland der lå på hjørnet af Studsgade og Nørreport i dag har klubben lokaler på Lokalcenter Fuglebakken.
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Klimaet– en vindersag Derfor kan og skal Danmark gå foran Martin Lidegaard SFU 27. november 2009.
AKADEMIET FOR DE TEKNISKE VIDENSKABER ATV - Akademiet for de Tekniske Videnskaber Faggruppe Konstruktion og Produktion Formand Erling Stenby, professor,
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Miljøfordele ved brug af bioethanol
Hvad er opgaven ? Vækst, eksport og beskæftigelse i landbruget Grøn omstilling Mere natur Bedre vandmiljø Landbrugets drivhusgasser Biomasse og bioraffinering.
Tidsplan – Motorvej til Holstebro Nord
KØBENHAVNERNE ELSKER AT CYKLE % af københavnerne cykler på arbejde De fleste af os i alle slags vejr.
Fødevareøkonomisk Institut, KU
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Er mere motorvej løsningen?
Beboernes hverdagspraksis: En afgørende parameter Konference om bæredygtighed i byggeriet AAU-CPH, SBi, 28. januar 2013 Kirsten Gram-Hanssen, Statens Byggeforskningsinstitut.
Klimaændringer og CO 2 -målenes betydning for fremtidens planteavl Temadag 9. oktober 2007 kl. 9:30-15:30 på Landscentret Hvor meget kan biobrændsstoffer.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Velkommen til temadag om efter- og mellemafgrøder.
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
Festivalchef Marttin Stuart Nielsen Admistrationschef Kirsten Mejnholt Logistikchef Teddy Hansen Publikumschef Søren Rasmussen Chefarkitekt Lex Telvig.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.
© Moderne Markedsføring Ole E. Andersen, Svend Hollensen, Poul K
Sygehus Lillebælts Forskningsstruktur
Organisation bestyrelse og direktion
Strategisk planlægning:
Organisation Direktion Nedrivning Anlæg Materiel Økonomi KMA.
© Moderne Markedsføring Ole E. Andersen, Svend Hollensen, Poul K
Trafikale og miljømæssige effekter
Organisation bestyrelse og direktion
© Moderne Markedsføring Ole E. Andersen, Svend Hollensen, Poul K
© Moderne Markedsføring Ole E. Andersen, Svend Hollensen, Poul K
© Moderne Markedsføring Ole E. Andersen, Svend Hollensen, Poul K
© Moderne Markedsføring Ole E. Andersen, Svend Hollensen, Poul K
© Moderne Markedsføring Ole E. Andersen, Svend Hollensen, Poul K
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Præsentationens transcript:

sådan får vi 20% CO2-reduktion i 2020 Transport og klima sådan får vi 20% CO2-reduktion i 2020 Martin Lidegaard

Hvem er CONCITO?

Hvem er CONCITO? Professor Mikael Skou Andersen (AU) Professor Ellen Margrethe Basse (AU) Dekan Frede Blaabjerg (AAU) Seniorforsker Kristian Borch (DTU/Risø) Professor Jens Frøslev Christensen (CBS) Professor Thomas Højlund Christensen (DTU) Institutleder Svend Christensen (KU) Seniorforsker Lars Engberg (SBI/AAU) Professor Susse Georg (CBS) Seniorforsker Henrik Gudmundsson (DTU Trans) Forskningspecialist Kirsten Halsnæs (DTU) Dekan Per Holten-Andersen (KU) Professor Thomas Højrup (KU) Lektor Per Homan Jespersen (RUC) Lektor Christian Erik Kampmann (CBS) Professor Peter Kemp (DPU) Adjunkt Claus Lassen (AAU) Professor Øjvind Lidegaard, Rigshospitalet Seniorforsker Rob Marsh (SBI/AAU) Professor Peter Nedergaard (KU) Professor Lise Drewes Nielsen (RUC) Seniorforsker Jørgen E. Olesen (AU) Centerleder Bjarne W. Olesen (DTU) Lektor Jacob Rendtorff (RUC) Professor Birgitte Sloth (SDU) Professor Svend Svendsen (DTU) Seniorfor. Kirsten Engelund Thomsen (SBI) Professor Henrik Wenzel (SDU)

Hvem er CONCITO? Thomas Alstrup, Part. for Indus. Biotec Jesper Asholt, skuespiller Ole Boisen, skuespiller Kim Carstensen, WWF Henning Christophersen, fhv. næstformand for Europakommission og fhv. udenrigs- og fianansminister Jørn Jespersen, direktør for Dansk Miljøteknologi, tidl. MF Jørgen Henningsen, Senior Advisor, European Policy Center Per Henriksen, PROSA Susanne Krawack, Trekantområdet DK Tobias Lau, Social Action Martin Lidegaard, formand, tidl. MF Henrik Nordbrandt, forfatter Nina Schiøtz, Miljømærkenævnet Fritz Schur, bestyrelsesformand, konsul Göran Wilke, Elsparefonden

Økonomisk regulering Klimaværktøjer i transportsektoren Kørselsafgifter uden kompensation 10% CO2 reduktion på kort sigt, 20% i 2020 Kørselsafgifter med kompensation: 10% CO2-reduktion på kort sigt, 5-7% i 2020 Omkostningsniveau: Lavt

Fremme af elbiler Klimaværktøjer i transportsektoren Den enkelte bil Ved el fra kuldrift ca. 50%, ved grøn el op til 92% CO2- reduktion + kvotesystem Transportsektoren Ved 30% elbiler i 2020 ca. 8% reduktion i energiforbruget i den samlede transportsektor Omkostningsniveau: Lavt

Investeringer i kollektiv trafik Klimaværktøjer i transportsektoren Investeringer i kollektiv trafik København-Ringsted banen som eksempel 1.700 tons øget CO2 udslip ok året ifølge VVM-rapport Metro som eksempel 0% reduktion Letbane som eksempel ???% Omkostningsniveau: Højt

Nye drivmidler i kollektiv trafik Klimaværktøjer i transportsektoren Nye drivmidler i kollektiv trafik Gas i alle danske busser: CO2-reduktion på 65.000 tons – 0,4% Omkostningsniveau: Lavt

Øget cyklisme Klimaværktøjer i transportsektoren Fordobling af cyklismen i Danmark: Potentiale på 430.000 tons CO2-reduktion om året, svarende til 2,7% I praksis dog markant lavere, da nye cyklister især kommer fra kollektiv trafik. Omkostningsniveau: Lavt

Investeringer i infrastruktur til klimavenlig transport Klimaværktøjer i transportsektoren Investeringer i infrastruktur til klimavenlig transport Kørselsafgifter 7% overflytning fra vej til tog på et år i Tyskland 16% reduktion i Schweiz Investeringer i infrastruktur? ????? Omkostningsniveau: lavt

Klimaværktøjer i transportsektoren Kilde: Netvärket for Transport och Miljö (www.marisec.org/shippingfacts)

Lavere fart Klimaværktøjer i transportsektoren Sænkning af farten fra 110 - 115 km/timen til 90-95 km/timen: Mellem 125.000 tons og 250.000 tons C02-reduktion om året = 0,8-1,6% Omkostningsniveau: Lavt

Flere motorveje Klimaværktøjer i transportsektoren Amerikanske analyser: Effekt af at bygge en ny vognbane på 1 mile (1,6 km) motorvej, regnet over 50 år:   Anlæg af motorvej 3.500 t Aflastning af trængsel - 7.000 t Ny trafik på selve vejen 90.000 t Ny trafik på det omgivende vejnet 30.000 – 100.000 t Total 116.500 – 186.500 t’ Frederikssundsmotorvej: 7,5 – 12 mio. tons øget CO2 over 50 år Omkostningsniveau: Højt

Halvering af CO2 i transportsektoren Klimaværktøjer i transportsektoren Halvering af CO2 i transportsektoren Kørselsafgifter, kompenser på indkomstskatten Hurtig indfasning af elbiler Målrettede investeringer i i kollektiv trafik Drop massiv udbygning af motorveje

WWW.CONCITO.INFO